De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van Bootvisser ma 31 mei - 1:26

Ben ik weer eens met een paar vragen.
In de handleiding staat dat je de juiste transducer moet instellen op je hds 5x. In het bewuste menu heb je aantal keuzes.
De transducer die ik heb is die van m`n oude X125, de dealer zei dat ik deze kon blijven gebruiken en hoefde niet vervangen te worden.
Maar hoe weet ik nu welke instelling ik in godsnaam moet kiezen? Hij staat nu op onbekend of unknown of zoiets in die geest.
Maakt het uberhaupt wal uit als ik hem op onbekend laat staan of de juiste instelling kies? Welke instelling met welke frequentie is dus de juiste, staat nu op 200khz

Dan nog de pingspeed.
Wat heeft dit voor een invloed op je sonar? Ik dacht dat dit hetzelfde was als de gevoeligheid maar die optie zie ik ook nog staan dus de pingspeed optie is nieuw voor mij.
Heb eens wat met de pingspeed zitten spelen maar zie geen wezenlijk verschil.

Sorry dat ik zo ontzettend veel vragen stel de hele tijd maar er zijn zoveel opties bijgekomen bij de hds toestellen en de handleiding vind ik ook erg beknopt dat he me gewoon
duizeld bij al die instellingen.
Het zal allemaal wel z`n reden en nut hebben maar tot nu toe vind ik het erg ingewikkeld allemaal en heb ik moeite met alles te snappen en te doorgronden.
Alvast weer bedankt voor de antwoorden!
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Re: Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van Danny Geysen ma 31 mei - 7:24

Bootvisser,

Als het een spiegelmontage transducer betreft is het waarschijnlijk een HS-WSBL of HST-WSBL. Normaal hangt er aan de transducerkabel een zilveren label met de vermelding van het type. Het maakt inderdaad wel uit welke keuze je maakt.

Het toestel zorgt ervoor dat je de frekwentie kunt kiezen, 200kHz of 83 kHz. Beide zijn mogelijk.

De pingspeed bepaalt hoeveel pulsen er per seconde verstuurd worden. Voor normale omstandigheden kan je hem op de fabrieksinstelling laten staan. Bij snel varen zou je de pingsnelheid kunnen verhogen, als je anders last hebt om de diepteaanduiding te behouden.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Re: Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van Bootvisser di 1 jun - 7:57

Bedankt voor je antwoord Danny!
Ik heb geen idee of dat label nog op de kabel zit, ik zal dan eerst een paneel eraf moeten halen.
Maar goed, als jij zegt dat het toch van belang is om de juiste transducer te kiezen heb ik het er wel voor over.
Zal eens kijken wanneer ik tijd heb voor dat klusje binnenkort.
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Re: Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van marcel oomen di 1 jun - 8:30

hallo danny,

wat ik nu eigenlijk niet begrijp, is waarom dan de pingsnelheid niet altijd op de hoogste stand, meer pulsen is toch ook beter beeld?
wat heb je dan aan minder pulsen?

grts, marcel d.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Re: Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van Danny Geysen di 1 jun - 8:43

Marcel,

Voor zover ik weet kan het gebeuren dat je de transducer onherroepelijk beschadigt bij continu gebruik op de maximum pingsnelheid.

Tijdelijk, en wanneer nodig, zou geen kwaad kunnen, maar continu gebruik op hoogste snelheid kan voortijdig het einde betekenen van de transducer.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Re: Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van Bootvisser wo 2 jun - 0:03

Danny Geysen schreef:
Tijdelijk, en wanneer nodig, zou geen kwaad kunnen, maar continu gebruik op hoogste snelheid kan voortijdig het einde betekenen van de transducer.

Misschien een stomme vraag maar als dat zo is waarom blokken ze de hoogste instelling dan niet? In de handleiding lees ik daar niks over. Vind het eerlijk gezegd ook geen prettige gedachte dat de transducer kapot gaan door "normaal" gebruik volgens het boekje.
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Re: Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van marcel oomen wo 2 jun - 1:14

ga morgen ook maar eens snel de instelling ervan nakijken....

grts, marcel d.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen? Empty Re: Welke transducer en pingspeed op HDS toestellen?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum