De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Welke transducer voor elite 5x dsi

2 plaatsers

Ga naar beneden

Welke transducer voor elite 5x dsi Empty Welke transducer voor elite 5x dsi

Bericht van Erwin vr 27 mei - 9:51

hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van de hds 8 icm broadband radar. Dit vereist nog enig puzzelwerk. Binnenkort wordt de kompas geplaatst, dus daar zullen ook nog wel wat vragen uit voortkomen.
Mijn eerste vraag gaat dan ook daarover.
- klopt het dat als ik navigeer de hds reeds 100 meter voordat ik bij het waypoint ben aangeeft dat ik op de plaats van bestemming ben? Zo niet, hoe stel ik dat anders in?

Ik heb inmiddels ook de elite 5x dsi besteld, echter ik vraag mij af welke transducer ik hiervoor het best kan gebruiken.
De transducer voor mijn huidige dieptemeter zit aan de binnenkant van het motorruim.
- Is dit nu wel de ideale lokatie vanwege trillingen en dergelijke?
- Welke transducer kan ik het best gebruiken, aan de spiegel, of aan de binnenkant. Voor het beste resultaat.
- En dan bestaat ook nog een thru hull, wat houdt dat precies in?
- welke transducer zit er standaard bij de 5x dsi?
Overigens zal het plaatsen aan de spiegel niet zo handig gaan want daarvoor moet ik m'n boot uit het water halen.
Alvast bedankt voor de reacties

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer voor elite 5x dsi Empty Re: Welke transducer voor elite 5x dsi

Bericht van Frenk Elings vr 27 mei - 20:57

hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van de hds 8 icm broadband radar. Dit vereist nog enig puzzelwerk. Binnenkort wordt de kompas geplaatst, dus daar zullen ook nog wel wat vragen uit voortkomen.
Mijn eerste vraag gaat dan ook daarover.
- klopt het dat als ik navigeer de hds reeds 100 meter voordat ik bij het waypoint ben aangeeft dat ik op de plaats van bestemming ben? Zo niet, hoe stel ik dat anders in?

Waarschijnlijk staat je "Aankomst radius" niet goed. Je kunt dit checken door in je kaart omgeving te drukken op MENU-INSTELLINGEN-NAVIGATIE. Stel daar je gewenste radius in.

Ik heb inmiddels ook de elite 5x dsi besteld, echter ik vraag mij af welke transducer ik hiervoor het best kan gebruiken.

Waarom heb je hier niet gekozen voor een HDS toestel ? (5 serie of zo) dan had je deze kunnen combineren (ethernetkabel) met de HDS 8 serie en zodoende op beide schermen data kunnen uitwisselen. Maar goed, het zal een bewuste keus zijn geweest. Bij je Elite zit standaard een transducer zijnde een DSI 455/800 kHz transducer.

De transducer voor mijn huidige dieptemeter zit aan de binnenkant van het motorruim.
- Is dit nu wel de ideale lokatie vanwege trillingen en dergelijke?

Lijkt me inderdaad niet de ideaalste locatie

- Welke transducer kan ik het best gebruiken, aan de spiegel, of aan de binnenkant. Voor het beste resultaat.

Rechtstreeks in het water (dus spiegel) is altijd het beste.

- En dan bestaat ook nog een thru hull, wat houdt dat precies in?

Dit is een mogelijkheid om een transducer (veelal onder de bodem van je boot) door het materiaal van de bodem heen te boren...de transducer zit dan aan de buitenkant onder je boot. Uiteraard wordt dit weer waterdicht gemaakt. De transducers die hier geschikt voor zijn zijn wel erg prijzig.

- welke transducer zit er standaard bij de 5x dsi?

Zie boven

Overigens zal het plaatsen aan de spiegel niet zo handig gaan want daarvoor moet ik m'n boot uit het water halen.
Alvast bedankt voor de reacties
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer voor elite 5x dsi Empty Re: Welke transducer voor elite 5x dsi

Bericht van Erwin zo 29 mei - 4:04

Super voor de snelle reactie.
Aankomstradius opgelost.

De keus voor de elite is slechts een keus vanwege de prijs geweest. De verrassing bij installatie van de radar dat er een kompas noodzakelijk is, ad 600 euro, om de radar overlay mogelijk te maken heeft tot die keus geleid. Stukje voorlichting hieromtrent had leuk geweest. Maar jah.

Kan ik Met de standaard transducer die bij de elite zit wel gebruik maken van alle mogelijkheden van het apparaat, of zitten daar nog verrassingen aan vast. Is dit een spiegel transducer?

Ja, Nee en Ja

Als ik de transducer toch aan de binnenkant van de boot wil, welke transducer moet ik daarvoor hebben om toch van alle functionaliteiten gebruik te kunnen maken?

Dit hangt een beetje af van welk materiaal je boot gemaakt is....bij een stalen romp zal eerder een "Thru Hull" (door de romp heen boren) transducer gebruikt worden. Dit is een bronzen transducer en de prijzen varieeren van rond de 400 euro tot 1200 euro. Bij een polyester boot kun je ook kiezen om de transducer in te lijmen in epoxy....je ,moet dit wel op een enkelwandig stuk romp (binnenkant boot) doen wat constant (aan de buitenkant) in contact is met het water. je zou dit eventueel ook met de standaard transducer kunnen doen van de Elite. Hoe dit precies moet staat beschreven in de handleiding die je krijgt bij het toestel. Een dubbelwandige polyester bodem is meestal ongeschikt vanwege de luchtlaag ertussen.

Ik Kan met de hds 5x dus data uitwisselen op beide schermen. Betekent dit dat ik mijn dieptemeter op mijn hds8m kan zien en dat ik mijn gps/radar op mijn hds 5x kan zien. En/of gecombineerd, dmv de ethernetkabel?
Zijn dat de enige voordelen of zijn er nog meer ten opzichten van de aanschaf van de elite?

De 5x is "slechts" dieptemeter en een tweede netwerk (naast de ethernet) zou noodzakelijk zijn (om waypoints te delen bv, beter zou een 5 combo zijn, je hebt dan voldoende aan alleen ethernet. Op de manier kun je op de 8 ook diepte zien en inderdaad ook gps, waypoints en radar delen. Voorwaarde is wel dat je 2 kaarten nodig hebt..1 in de 8 en 1 in de 5..das het enige nadeel.

Ik zit nu al een tijdje te wachten op mijn elite 5. Ik hoor niets over de levertijd. Kunt mij daar iets over zeggen.
Wat is de levertijd van de hds5x?

Hier hebben wij geen kijk op !

Alvast bedankt,




Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke transducer voor elite 5x dsi Empty Re: Welke transducer voor elite 5x dsi

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum