De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder? Empty Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder?

Bericht van zeeforel ma 26 sep - 19:58

Beste allemaal,

Ik heb een Lowrance X-4 (dus niet zo geavanceerd) en ben dit weekend voor het eerst aan het testen geslagen. Nu heb ik een paar vragen over wat ik nu echt zie op het scherm.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen? Overigens: mijn transducer hangt, netjes uitgelijnd met onderkant, aan de spiegel van mijn boot.

Het beeld ververst steeds aan de rechterkant van het scherm:
+ Maar van welke plaats (onder de boot) komt dat beeld vandaan?
+ Is de rest van het scherm (dus los van die rechterkant) dan steeds "geschiedenis" (zat enige momenten eerder onder de boot)?

+ Stel je ligt helemaal stil: wat zou je dan moeten zien op je scherm: een geheel rechte lijn van de bodem?

+ Tijdens het varen heb ik wel eens dat er (hinderlijk) verticale lijnen door het beeld lopen met van die getallen van het dieptebereik boven en onder. Komt dat doordat de X-4 steeds bezig is met herinstellen van het juiste bereik?

+ Hoe goed kan ik het Fish ID systeem vertrouwen? Of toch maar naar die halve maantjes gaan leren kijken?


Alvast bedankt voor de moeite.

zeeforel

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder? Empty Re: Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder?

Bericht van Frenk Elings do 29 sep - 5:06

Het beeld ververst steeds aan de rechterkant van het scherm:
+ Maar van welke plaats (onder de boot) komt dat beeld vandaan?

Het beeld komt van rechtonder je transducer vandaan. De transducer zend constant een puls (pulsen) min of meer recht naar beneden uit totdat deze de bodem raakt waardoor de puls weer terugkaatst en"opgevangen" wordt in de transducer. De TD zet deze data door naar het scherm en deze tekent vervolgens een pixel op je scherm.........heel veel sonarpulsen geven heel veel pixels op je scherm weer, waardoor je een "interpretatie" krijgt van de onderwaterwereld. Dit is natuurlijk even heel basic geschetst.

+ Is de rest van het scherm (dus los van die rechterkant) dan steeds "geschiedenis" (zat enige momenten eerder onder de boot)?

Ja

+ Stel je ligt helemaal stil: wat zou je dan moeten zien op je scherm: een geheel rechte lijn van de bodem?

Ja.................meestal wel...

+ Tijdens het varen heb ik wel eens dat er (hinderlijk) verticale lijnen door het beeld lopen met van die getallen van het dieptebereik boven en onder. Komt dat doordat de X-4 steeds bezig is met herinstellen van het juiste bereik?

Ja, maar is een instelling en kun je ook uitzetten

+ Hoe goed kan ik het Fish ID systeem vertrouwen? Of toch maar naar die halve maantjes gaan leren kijken?

Niet.........................FishID is (voor sportvissers) een nonsens instelling en maakt geen onderscheid tussen vis, een plastic zak of een overboord gevallen schoonmoeder. Wil je dus "zeker" van je zaak (vis) zijn zul je met de banaantjes moeten gaan werken. Lees ook even deze uitgebreide topic en laat je niet afschrikken door de titel...het gaat niet allemaal over kleur :-)

https://lowrance.actieforum.com/t23-kleurscherm-en-de-kleuren


Laatst aangepast door Frenk Elings op vr 30 sep - 7:45; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : verwarrende tekst bij het 'stilliggen")
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder? Empty Re: Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder?

Bericht van zeeforel do 29 sep - 23:06

Dank je Frenk!

Toch nog even over stilliggen met de boot. Dan meet de vinder toch steeds hetzelfde (1 punt loodrecht onder de boot) en dus zal de geschiedenis na een paar seconden toch een geheel rechte bodem moeten weergeven?

Of begrijp ik het toch niet helemaal?

zeeforel

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 17-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder? Empty Re: Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder?

Bericht van Frenk Elings vr 30 sep - 7:54

Je begrijpt het prima....alleen lig je niet altijd 100% stil (briesje, kabbeltje, etc) en een kleine beweging van je transducer is 10 meter dieper een relatief grote beweging.....Vergelijk het maar met een zaklamp die je in je hand heen en weer beweegt op 5 meter afstand van een muur...met je hand maak je dan een beweging van slechts een tiental centimeters, maar op de muur is dat meters.........een "flatline" krijg je dus bijna nooit.....
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder? Empty Re: Wat zie ik nu eigenlijk op mijn visvinder?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum