De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

keuze dieptemeter/visvinder

2 plaatsers

Ga naar beneden

keuze dieptemeter/visvinder Empty keuze dieptemeter/visvinder

Bericht van rosetile13 ma 27 jul - 0:11

Geachte lezer
Ik ben van plan om een nieuwe dieptemeter aan te schaffen.
Op dit moment heb ik een Eagle Cuda 168.

Ik weet niet goed wat ik moet kiezen, zwart/wit of kleur.
Kleur geeft een beter onderscheiding maar is ook veel duurder.
Het bedrag wat ik voor de dieptemeter ter beschikking heb is ca. € 700,-

Ik vis meestal op snoek en snoekbaars.
Snoek in de Friese polders (diepte tot ca. 2m) en snoekbaars op de Friese meren en kanalen (diepte tot ca. 5/6m) en op de IJssel.

Ik heb gehoord dat de nieuwe HDS-5X nog een aantal kinderziekten bevat en nog niet stabiel is.
Zijn sofware updates altijd gratis?
Misschien dat ik dan ook wel kies voor een X 510C of gaat/is deze uit de productie?

Graag een reactie met een goed advies.

rosetile13

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 26-07-09

Terug naar boven Ga naar beneden

keuze dieptemeter/visvinder Empty Re: keuze dieptemeter/visvinder

Bericht van Danny Geysen ma 27 jul - 7:20

Inderdaad, niet zo heel makkelijk om te kiezen allemaal.

Als je het budget ter beschikking hebt en wilt spenderen aan een kleurenscherm, is dat inderdaad een zeer goede keuze; het verschil tussen geel, rood en blauw is veel makkelijker te interpreteren dan verschillende grijstonen. De afleesbaarheid in direct zonlicht is bij kleur veel beter dan zwart-wit en niet geheel onbelangrijk, bij een kleurenscherm kan je nooit last krijgen van condens achter het scherm, terwijl dit bij een zwart-wit toestel na verloop van tijd wel eens voor komt.

Blijft de keuze tussen een een X510 of HDS-5X.

De X510 is een toestel dat zich al een tijdje bewezen heeft, maar waarvoor waarschijnlijk weinig of geen firmware-updates meer voor uitgebracht zullen worden. Soms kan je tijdens beurzen of andere manifestaties de X510 voor een zeer aantrekkelijke prijs op de kop tikken en heb je een prima kleurentoestel ter beschikking.

Ben je anderzijds iemand die graag gebruik maakt van de nieuwste technologie en die daar de (kleine) ongemakjes bij neemt, ben je bij de HDS-5X aan het goede adres. (Wat de 'kleine' ongemakjes betreft, er is ook nog nooit een Windows versie onmiddellijk in de definitieve versie verschenen; updates, patches en service packs volgen elkaar ook altijd in sneltempo op; idem voor de nieuwe HDS-toestellen) De updates zijn trouwens altijd gratis.

Enkele belangrijke nieuwigheden op een rijtje:

dualfrequency 83/200 kHz
output van 250 Watt i.p.v. 2500 tot 4000 Watt vroeger --> minder afschrikken van de vis
ondanks het sterk verminderd vermogen, toch een helder en gedetailleerd beeld met onderscheid tussen verschillende objecten dankzij de ingebouwde broadbandtechniek
zoommogelijkheid tot 8x, in stappen van 1
en het meest spectaculaire moet misschien nog komen op het eind van 2009: de Lowrance structurescan = side + down imaging.
Voor een voorbeeld kijk op: http://www.lowrance.com/en/StructureScan/
Daarvoor heb je dan wel een aparte module en transducer nodig.

Zowel de X510 als de HDS-5x hebben hun sterke punten, maar met behulp van bovenstaande argumenten kan je misschien makkelijker je keuze maken.

Succes,
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

keuze dieptemeter/visvinder Empty Re: keuze dieptemeter/visvinder

Bericht van rosetile13 di 28 jul - 3:07

Bedankt voor je uitleg, ik heb de HDS besteld en krijg hem waarschijnlijk morgen al in huis.
Vooral ook bruikbaar in wat ondieper water.
De structure scan gaat wel heel ver!! Alsof er ogen onder water zijn.

Met vriendelijke groet, Rommert Ydema

rosetile13

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 26-07-09

Terug naar boven Ga naar beneden

keuze dieptemeter/visvinder Empty Re: keuze dieptemeter/visvinder

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum