De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

+2
Frenk Elings
Erwin
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin wo 14 sep - 7:19

ik heb het probleem met mijn hds 5x dat Hij veelal de verkeerde diepte aangeeft en vaak valt hij helemaal weg.
Ik vermoed nu dat er een breuk in de kabel van mijn transducer zit, vlakbij de stekker naar de hds.

Kan ik hier zomaar een nieuwe stekker opzetten, of is dit te complex en moet ik aan een nieuwe transducer?

Groet,
Erwin

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Frenk Elings zo 18 sep - 6:14

Tja, dit zijn altijd lastige problemen.....want vind maar eens uit wat er mis is. Makkelijkste zou zijn als je de unit bij een collega visser op de beugel kunt zetten en daar controleren of je dezelfde problemen ondervindt. Een nieuwe stekker monteren is in elk geval niet mogelijk omdat je dan problemen krijgt met vocht en storing.

Heb je al eens wat contactspray (stekker) geprobeerd ? dit zou het probleem ook wel eens kunnen zijn.

Succes en laat nog eens weten of (en hoe) je het probleem hebt kunnen oplossen (of niet).
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Juan Gonzalez zo 18 sep - 8:42

Heb je al een hard/soft reset geprobeerd zodat je min of meer kunt uitsluiten of je een soft of hardware probleem hebt?

Grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin wo 5 okt - 4:03

Dank voor jullie reacties.
Ja, ik heb al eens een harde reset geprobeerd.

Idd, het is lastig uit te vinden wat het probleem is. Het is nl. niet consequent. Ik heb de kabel iets meer ruimte gegeven en met tape de kabel strak voor de stekker (naar de HDS) gemonteerd. Daarna deed hij het weer een aantal dagen, maar toch valt het mij op dat met name bij ondieptes (tot 2 mtr) hij weer wegvalt en dan blijft hij vaak ook weg. Soms totdat ik weer op dieper water kom (4 a 5 mtr), maar soms moet ik ook weer even spelen met het aantal hertz (niet eens met de kabel), 83 en 200, waarna die het vaak weer doet.

Ik twijfel dus toch een beetje of het wel aan de stekker ligt. Ik constateerde wel dat de bocht in de kabel erg krap was, maar aan de andere kant: Het apparaat zit er pas 2 maanden in. Dus hoe erg kan ie geknakt zijn??

Ik ken helaas geen collega in de buurt die zo'n apparaat bezit.

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Frenk Elings wo 5 okt - 4:52

Minder dan 2 meter ??? heb je dan nog wel een diepte aanduiding, maar geen bodem, of valt je hele scherm weg ? het is bv, bekend dat je bij hele steile taluds die plotseling van 7,8, 9 meter of meer, heel steil omhoog lopen, foute data door krijgt...Als je dan plotseling op 1 meter water zit kan de processor het veelal even niet bijbenen .............gebeurd dit alles alleen bij die dieptes tot 2 meter of ?
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin do 6 okt - 7:13

Nee, het is niet zo dat mijn hele scherm wegvalt. Hij geeft alleen nog maar streepjes waar normaal de diepte aanduiding staat. Soms zie ik nog wel een dieptelijn.

Nee het gebeurt niet alleen bij dieptes tot 2 mtr, maar vaak beginnen de problemen wel bij de ondieptes.

Ik heb overigens nog geen harde reset geprobeerd, wel een soft. Kan de harde zinvol zijn? En hoe kon ik mijn waypoints dan ook alweer behouden?

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin za 8 okt - 5:52

Ik heb een harde reset uitgevoerd, en Het lijkt erop dat ie het voorlopig weer doet. Iig geeft ie meestal weer de correcte diepte aan. Daar ben ik al blij mee, want dan zie ik iig de wrakken liggen.

Ik loop echter nog steeds tegen het volgende aan:
- Bij dieptes van 1 tot 1,5 mtr Blijft ie vreemd doen. Klopt dat? Kan ie dat niet weergeven? Dan krijg ik of een wit scherm, of hij geeft de bekende streepjes weer in beeld.
Ook als ie tegen de steiger stil ligt ( 1.20/30 mtr) komt ie met dieptes van om en nabij 45 mtr.

- na de harde reset is de 83 hz verdwenen, ik heb enkel nog 200 en 50.

- bananen zie ik vrijwel nooit. Niet op binnen water, maar ook niet op de wrakken .

Tot slot nog een vraag. Ik heb me laten vertellen dat tot 30 mtr je prima de 200 hz instelling kunt gebruiken. Nu lees ik hier op het forum dat op zee de 83 hz weer prima geschikt is. Ik vis op binnenwater en op zee nooit dieper dan de 30 mtr. Welke instelling kan ik nu het best gebruiken?


Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Frenk Elings za 8 okt - 6:32

Erwin ik krijg sterk de indruk dat je niet de juiste transducer geselecteerd hebt...je hebt het over een 83 kHZ instelling die je waarschijnlijk nooit gehad hebt, maar waar je op onverklaarbare wijze wel geprobeerd hebt om mee te werken.....De 83/200 transducer wordt over het algemeen alleen maar geleverd als deze speciaal besteld is. Het feit dat er na de harde reset alleen nog "maar" 50/200 overblijfd bevestigd dat. De 50/200 is standaard en deze hoort ook zo ingesteld te staan. Kun je eens kijken of je met de juiste transducerinstelling werkt ?

Selecteer een Transducer Type:

1. Markeer Transducer Type box in
het installatie menu en druk op ENTER.
Het Transducer Selecteer menu ver
schijnt.

2. Gebruik het toetsenbord om uw
transducer type te kiezen (50/200) en druk op
ENTER.

3. Markeer OK en druk op ENTER.

Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin za 8 okt - 7:06

De transducer type staat op onbekend. Ik heb bij aankoop wel eens gevraagd wat ik hier moest selecteren, maar ik hoefde niets te doen.
Ik heb het apparaat bij Mdsi in a'dam gekocht, met een bijbehorende transducer van air airmar .
Ik moet me sterk vergissen, maar ik had echt de mogelijkheid om 83 hz te selecteren. Ook op de hds8m die ik er naast heb staan en die ik geen harde reset heb gegeven is die mogelijkheid nog steeds, ondanks dat daar geen transducer op aangesloten kan worden.

Welk transducer type moet ik selecteren?

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Frenk Elings za 8 okt - 7:48

Zit er toevallig een zilveren label aan je TD-kabel ??? daar moet opstaan welk type je hebt...
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin za 8 okt - 8:03

Juist! Die zat goed verstopt. P 319 50/200.
Die heb ik inmiddels geselecteerd. Hij geeft echter nog steeds verkeerde dieptes aan . In ieder geval hier tegen de steiger op 1.20/30 mtr.

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Frenk Elings za 8 okt - 8:04

Zet hem eens op manual ipv automatisch (diepte)..... Very Happy
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin za 8 okt - 8:35

Ziet er goed uit nu! Dat wordt lekker slapen...hopen dat ie het varend ook goed blijft doen, dat ga ik morgen proberen.

Lost dit het probleem van de bananen ook op denk je?
Klopt het dat ik dus altijd gewoon de 200 hz instelling kan gebruiken, zowel op binnenwater als op zee tot 30 mtr?
Hoe kan het dat op beide toestellen, nog steeds op de hds8m, de 83 hz geselecteerd konden worden? Software?

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Frenk Elings za 8 okt - 9:05

Dit blijft goed !!!!!! probleem is dat de TD's tegenwoordig zo sterk zijn dat ze bij ondieptes dwars door alles heen gaan als ze op Auto staan......als je ze een commando geeft (manual) passen ze de sterkte aan en kun je tot 20 cm onder je boot meten. Je moet eigenlijk altijd op manual werken....dan komen die bananen nl ook.......overigens, als je de hele boel nu op 200 Khz hebt staan..moet je ook de 83 weer kunnen zien(5X).....die voegt wel iets toe maar niet veel, domweg omdat je de juiste TD daar niet voor hebt.......lekker op 200 laten staan dus......overigens is jou configuratie prima voor de omstandigheden die je bevist......niets aan je handje met je spullen dus Very Happy
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin za 8 okt - 9:18

Ik heb er alle vertrouwen in; ik volg je alleen niet met die 83 hz. Ik heb nog steeds de keus tussen 200 en 50. De 83 staat er niet tussen.
Maar goed, ik heb de 83 toch niet nodig begrijp ik.

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Frenk Elings za 8 okt - 9:48

hmmm.............wellicht toch een softwareglitsch, maar gelukkig een die niet echt van toepassing is.....blijf er nog ff op broeden en als ik ook daar een oplossing voor heb hoor je die gelijk.......voorlopig ben je ff 100% operationeel (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  1098559231
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin zo 9 okt - 4:12

Diepte is idd perfect nu, ook op de ondieptes.
Alleen heb ik helaas nog geen bananen kunnen constateren. Ook niet op dieper water tot 15 mtr. Hoop dat dat op de wrakken beter te zien is.

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van marcel oomen zo 9 okt - 4:42

op de wrakken zul je geen bananen zien, erwin.
daar is het te diep voor en blijft de vis te lang onder je transducer.
ikzelf zie er altijd rode wolken op, dan weet ik dat het bingo is...
op zoet water heb ik wel prachtige bananen, soms echter wel erg groot, dit omdat de hds 'en supergevoelig zijn sinds de laatste update.

grts, marcel delta 1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin zo 9 okt - 17:54

Ok, dat zou betekenen dat ik op zoet Water tussen 5 en 15 meter wel goede bananen moet kunnen zien?

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van marcel oomen zo 9 okt - 20:20

als je je instellingen, zoals al eerder hier ergens beschreven , goed hebt staan , wel, mits je wel snelheid hebt tenminste.
als je geen snelheid hebt, zul je alleen horizontale strepen zien.
maar ook op het 'zoete' zie ik heel vaak rode ( soms rood/blauwe) wolken, teken dat er daar vis( kan bv. een school aasvisjes zijn) zit en dus altijd interessant.
heb je nu ook nog de structurescan erbij, word het nog gemakkelijker , je kan dan je beelden van de sonar en de s.s. gaan vergelijken.
soms is een rode vlek/wolk ook wel een een onderwaterboom/struik en dan word je dat door de s.s. meteen duidelijk.
dit geld in jou geval ( zoet/zoutvisser) niet voor het 'zoute' : op het zout, met die dieptes en schommelen van de golven heeft een 'kleine ' kegel van 835 hz bijna geen tijd het bij te benen.
succes, marcel ,delta 1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin ma 10 okt - 8:28

Ik heb jullie een pm gestuurd met wat screenshots. Graag jullie oordeel. Juan, je had het in een ander topic over een matrix met instellingen. Zou je mij die ook eens willen sturen.

Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Juan Gonzalez ma 10 okt - 8:39

Erwin schreef:Ik heb jullie een pm gestuurd met wat screenshots. Graag jullie oordeel. Juan, je had het in een ander topic over een matrix met instellingen. Zou je mij die ook eens willen sturen.

Je hebt PM
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Danny Geysen ma 10 okt - 8:42

Erwin schreef:Ik heb jullie een pm gestuurd met wat screenshots. Graag jullie oordeel. Juan, je had het in een ander topic over een matrix met instellingen. Zou je mij die ook eens willen sturen.

Erwin,
Het zou leuk zijn als je de screenshots ook op het forum zou laten zien, dan kunnen andere gebruikers er ook nog wat van opsteken. Als het niet lukt om ze te posten, mag je ze ook naar één van de moderators toesturen. Wink
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Erwin ma 10 okt - 8:59

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.162087117215342.38559.100002421655539&type=3


Erwin

Aantal berichten : 43
Registratiedatum : 27-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Juan Gonzalez ma 10 okt - 10:33

Erwin, hieronder de specificaties mbt jouw transducer:

Airmar P319 50/200kHz Thru Hull Transducer

The P319 features Airmar's 50/200 kHz, dual-frequency, single-ceramic element in a low-profile housing. Plastic, bronze or stainless steel models are available to accommodate all hull types. The nearly flush design minimizes drag with only 5 mm (3/16") extending outside of the hull.

Applications•Fish finding
•Shallow and deep water bottom detection
•Reccomended for hull deadrise angles up to 20°
•For use in fibreglass hulls
Specifications•Accommodates 44 mm (1.7") diameter dual frequency 50/200 kHz piezoceramic
•50/200 kHz frequency provides both good resolution and deep water performance
•Good high speed performance when mounted well aft
•Minimal drag with only 5 mm (3/16") extending outside hull
•Shielded piezoceramic element for noise free echosounder display
•Rubber washer allows tightening of hull nut to irregular surfaces.
•Installation requires 51 mm (2") diameter hole
•Standard cable length: 9 m (30')
Weight: 0.6kg (1.3lb.)


Rated RMS Power: 600W


Accommodates Hull Thickness: Min: 5mm, Max: 70mm

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

(vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x  Empty Re: (vervanging) Stekker transducer kabel hds 5x

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum