De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

ervaringen met HDS 4.0 software

5 plaatsers

Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Danny Geysen ma 16 mei - 10:03

Deze nieuwe versie is nu weer enkele weken uit.
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van deze nieuwste versie?
Van vinden jullie leuk? Wat zijn de handigste nieuwigheden? Werken er zaken minder goed?
We lezen het graag!
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Bootvisser ma 16 mei - 22:55

Hoi Danny,

Heb de topic zelf geplaatst over de 4.0 upgrade maar heb hem zelf nog steeds niet geinstalleerd. Heb zelf dus nog geen ervaringen maar ben ook erg benieuwd! Cool
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Daan Verbruggen ma 16 mei - 23:49

Hoi Danny,

Had hem al gezien maar weet er nog niet genoeg over, heb hem wel gedownload en ga hem wellicht even op een test 2e scherm zetten. Ben een beetje voorzichtig zo vlak voor de opening van het seizoen je weet maar nooit.

Daan

Daan Verbruggen
Prostaffer
Prostaffer

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 12-12-08
Leeftijd : 53
Woonplaats : Purmerend

http://www.gosnoekbaars.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van marcel oomen di 17 mei - 4:47

ga dit weekend de zee op,
en dan weet ik meer,
het word alleen geen wrakvissen maar eerst eens op de platte,
heb er een tijdje uitgelegen en wil langzaam weer beginnen.
maar goed, kan toch het een en ander eens uitproberen
.zal mijn ervaring dus laten weten,

grts, marcel d.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Juan Gonzalez di 17 mei - 6:30

Danny Geysen schreef:Deze nieuwe versie is nu weer enkele weken uit.
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van deze nieuwste versie?
Van vinden jullie leuk? Wat zijn de handigste nieuwigheden? Werken er zaken minder goed?
We lezen het graag!

Tot nu toe alleen nog maar 'droog' kunnen oefenen. In die zin heb ik nog niet zo heel veel nieuws kunnen ontdekken maar dat komt wellicht wanneer ik mijn boot terug heb en (hopelijk zaterdag as.) weer het water op kan gaan. De demo is fraai. Mooie foto's ed. maar natuurlijk niet meer dan een leuke PR-demo. Ik denk vooral dat de upgrade voor structurescan gebruikers een toegevoegde waarde zal hebben. Lijkt me echt een verbetering wanneer je meerdere schermen zichtbaar kunt maken.
Wel denk ik dat er een 'bug' zit in de simulatie-modus, althans op mijn unit. Ik heb hier al eerder melding van gemaakt bij de topic 'waterkaarten'. In het kort: Wat mij opvalt in deze versie is het feit dat in de simulatie-modus na enkele seconden de simulator verspringt naar een ander beeld. De pixels van dat beeld zijn blokkeriger dan het beeld waar de simulatie mee opstart (andere resolutie??). Wanneer ik bij Instellingen de optie Simulator kies en vervolgens de optie Files en daarna Herstel default files aanklik en tot slot op Bewaar klik dan heb ik de ‘originele’ simulatie weer terug.
No big deal maar ben toch benieuwd of andere HDS gebruikers dit ook hebben.

Wordt dus vervolgd.

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Danny Geysen di 17 mei - 8:07

Bij een HDS kan je opgeven welk type transducer aangesloten is.
Deze instelling is belangrijk om een zo goed mogelijk 2D-sonarbeeld te bekomen.
Na de installatie van 4.0 is deze instelling gewijzigd naar 'unknown' (bij mij althans).
Dus, opnieuw ingeven onder:

SONAR
INSTALLATIE
TRANSDUCER TYPE: vb. HST-WSBL
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Juan Gonzalez di 17 mei - 8:35

Danny Geysen schreef:Bij een HDS kan je opgeven welk type transducer aangesloten is.
Deze instelling is belangrijk om een zo goed mogelijk 2D-sonarbeeld te bekomen.
Na de installatie van 4.0 is deze instelling gewijzigd naar 'unknown' (bij mij althans).
Dus, opnieuw ingeven onder:

SONAR
INSTALLATIE
TRANSDUCER TYPE: vb. HST-WSBL

Hey Danny,

Ik moet het even uit mijn hoofd doen want mijn HDS staat op de boot. Jouw voorbeeld, HST-WSBL, geldt dacht ik voor een transeducer met temperatuurmeting, toch? Ik wil de Universal Sonar (US 2) van d i-Pilot gebruiken. Kies je dan voor dezelfde transeducer zoals hierboven is vermeld? Staat mij iets bij dat je Generic 12 moet aanvinken wanneer je US 2 gebruikt. Maar weet het even niet met zekerheid. Hoe zat het ook alweer?

Vr. grt,

Juan Gonzalez


Laatst aangepast door Juan Gonzalez op di 17 mei - 8:36; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : spellingsfout)
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van marcel oomen di 17 mei - 8:57

bij mij was hij ook op onbekend gezet.
weet echter niet meer zeker welke transducer ik heb, maar dat vraag ik wel effe na,
grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Danny Geysen di 17 mei - 9:09

marcel oomen schreef:bij mij was hij ook op onbekend gezet.
weet echter niet meer zeker welke transducer ik heb, maar dat vraag ik wel effe na,
grts, marcel.

Marcel,

Aan elke transducerkabel zit een zilverkleurig label, met vermelding van het type transducer.
Als je dat label nog kunt terugvinden ...
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Danny Geysen di 17 mei - 9:28

Juan Gonzalez schreef:
Hey Danny,

Ik moet het even uit mijn hoofd doen want mijn HDS staat op de boot. Jouw voorbeeld, HST-WSBL, geldt dacht ik voor een transeducer met temperatuurmeting, toch? Ik wil de Universal Sonar (US 2) van d i-Pilot gebruiken. Kies je dan voor dezelfde transeducer zoals hierboven is vermeld? Staat mij iets bij dat je Generic 12 moet aanvinken wanneer je US 2 gebruikt. Maar weet het even niet met zekerheid. Hoe zat het ook alweer?

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Juan,

Ik denk dat je de Generic 200 kHz bedoeld? Want dat is inderdaad de beste optie.
Maar, zoals voordien door Daan Verbruggen reeds aangehaald in een ander topic, kan de US 2 transducer qua kwaliteit niet wedijveren met een volwaardige Lowrance transducer...
Handig is het wel natuurlijk.


Laatst aangepast door Danny Geysen op di 17 mei - 9:41; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typefout)
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Juan Gonzalez di 17 mei - 9:40

marcel oomen schreef:bij mij was hij ook op onbekend gezet.
weet echter niet meer zeker welke transducer ik heb, maar dat vraag ik wel effe na,
grts, marcel.

Hoi Marcel,

Ik heb het nog even opgezocht. Als je een transeducer hebt met temperatuurmeting moet je volgens mij de instelling HST-WSBL aanvinken. Een transducer zonder temperatuurmeting HS-WSBL. Staat idd ook op het grijze labeltje zoals Danny aangeeft. Echter, sommige labeltjes zijn na verloop van tijd afgescheurd of onleesbaar geworden. Ik zou beide opties uitproberen. Denk dat je dan direct weet wat voor soort tanseducer je hebt. Tranceducer moet denk ik wel contakt met water maken.

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Juan Gonzalez di 17 mei - 9:50

Danny Geysen schreef:
Juan Gonzalez schreef:
Hey Danny,

Ik moet het even uit mijn hoofd doen want mijn HDS staat op de boot. Jouw voorbeeld, HST-WSBL, geldt dacht ik voor een transeducer met temperatuurmeting, toch? Ik wil de Universal Sonar (US 2) van d i-Pilot gebruiken. Kies je dan voor dezelfde transeducer zoals hierboven is vermeld? Staat mij iets bij dat je Generic 12 moet aanvinken wanneer je US 2 gebruikt. Maar weet het even niet met zekerheid. Hoe zat het ook alweer?

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Juan,

Ik denk dat je de Generic 200 kHz bedoeld? Wat dat is inderdaad de beste optie.
Maar, zoals voordien door Daan Verbruggen reeds aangehaald in een ander topic, kan de US 2 transducer qua kwaliteit niet wedijveren met een volwaardige Lowrance transducer...
Handig is het wel natuurlijk.

Bedankt voor je snell reactie Danny. Dat zal hem vast zijn. Alhoewel, mij staat iets bij van Generic 12 graden maar weet het niet zeker. Lastig als je geen unit voor je neus hebt scratch
Ik heb de topic van Daan gelezen. Ik ben benieuwd hoe groot dat verschil in werkelijkheid is. Wanneer de US 2 mij niet bevalt kan ik altijd de HST-WSBL tranceducer gebruiken. Heeft het verschil van beeldkwaliteit ook niet te maken met het feit dat de zendhoek van de kegel van de US 2 verschilt t.o.v. de HST-WSBL?

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Danny Geysen wo 18 mei - 9:11

Juan Gonzalez schreef: Ik heb de topic van Daan gelezen. Ik ben benieuwd hoe groot dat verschil in werkelijkheid is. Wanneer de US 2 mij niet bevalt kan ik altijd de HST-WSBL tranceducer gebruiken. Heeft het verschil van beeldkwaliteit ook niet te maken met het feit dat de zendhoek van de kegel van de US 2 verschilt t.o.v. de HST-WSBL?

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Juan,

Het klopt dat de zendhoek verschillend is (20° voor de Lowrance single frequency 200 kHz transducer en 14° voor de ingebouwde Minnkota US (2) transducer, waardoor je verschillende dingen te zien krijgt (minder bodemoppervlak en meer compacte signalen) bij gebruik van de ingebouwde Minnkota transducer.

Anderzijds is de ingebouwde Minnkota transducer ook een compromis-transducer. Hij werkt zowel bij toestellen, die een192 kHz transducer nodig hebben, als een 200 kHz-transducer. Maar een compromis houdt ook vaak in dat de kwaliteit toch iets minder is. Hoeveel minder? Dat kan jezelf eens bekijken door beide eens naast elkaar te gebruiken. Misschien valt het voor jou visserij nog wel mee.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Juan Gonzalez vr 20 mei - 1:00

Danny Geysen schreef:
Juan Gonzalez schreef: Ik heb de topic van Daan gelezen. Ik ben benieuwd hoe groot dat verschil in werkelijkheid is. Wanneer de US 2 mij niet bevalt kan ik altijd de HST-WSBL tranceducer gebruiken. Heeft het verschil van beeldkwaliteit ook niet te maken met het feit dat de zendhoek van de kegel van de US 2 verschilt t.o.v. de HST-WSBL?

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Juan,

Het klopt dat de zendhoek verschillend is (20° voor de Lowrance single frequency 200 kHz transducer en 14° voor de ingebouwde Minnkota US (2) transducer, waardoor je verschillende dingen te zien krijgt (minder bodemoppervlak en meer compacte signalen) bij gebruik van de ingebouwde Minnkota transducer.

Anderzijds is de ingebouwde Minnkota transducer ook een compromis-transducer. Hij werkt zowel bij toestellen, die een192 kHz transducer nodig hebben, als een 200 kHz-transducer. Maar een compromis houdt ook vaak in dat de kwaliteit toch iets minder is. Hoeveel minder? Dat kan jezelf eens bekijken door beide eens naast elkaar te gebruiken. Misschien valt het voor jou visserij nog wel mee.

Wederom bedankt voor je reactie Danny. Afgelopen week weer veel geleerd op de helpdesksite. Het wordt mij, op papier, allemaal redelijk duidelijk. Zondag e.e.a. testen in de praktijk. Wat je zegt: wellicht valt het voor mijn visserij nog wel mee.

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van marcel oomen vr 20 mei - 7:22

juan,

het was inderdaad deze: HST-WSBL
nog bedankt, hé.
ben trouwens vandaag op platte geweest en heb eens naar de drie beelden gekeken, str.scan-sonar en kaart tegelijk,
echt manjeprachtig mooi..!
heb nog wat wrakopnames gemaakt en die ga ik deze week eens bekijken met dr.depth,
helaas waren er tijdens die opnames toch tamelijke golfjes gekomen, dus weet nog niet hoe het resultaat word.

grts, marcel d.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Bootvisser zo 29 mei - 2:31

Gisteren voor het eerst gevist met de 4.0 update. Moet zeggen de 3 schermen optie
van de 5 & 7 toestellen met de SS bevalt echt super! Ook de snellere toetsreacties vond ik een vooruitgang.
Oppervlakteruis bij de reguliere 2D sonar was inderdaad een stuk minder.
Ook het nieuwe blauwe SS kleuren palet bevalt me erg goed. Verder vielen me nog een
aantal dingen op:

*) Ik had het idee dat de chartspeed van de SS sneller ging dan voorheen
*) De beelden van de 2D sonar leken kleiner dan voorheen

Voor de rest erg tevreden tot nu toe met deze update. Cool

ervaringen met HDS 4.0 software Shot2e



Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Bootvisser zo 29 mei - 2:37

Danny Geysen schreef:Bij een HDS kan je opgeven welk type transducer aangesloten is.
Deze instelling is belangrijk om een zo goed mogelijk 2D-sonarbeeld te bekomen.
Na de installatie van 4.0 is deze instelling gewijzigd naar 'unknown' (bij mij althans).
Dus, opnieuw ingeven onder:

SONAR
INSTALLATIE
TRANSDUCER TYPE: vb. HST-WSBL

Wilde dit gisteren ook checken maar kon het nergens vinden. Nu lees ik jou bericht hier en hoef ik het niet meer op te zoekn.
Is misschien de oorzaak dat het bij mij ook niet goed staat en ik daarom andere beelden kreeg van de sonar dan ik gewend was.
Ik check het meteen de volgende keer, bedankt!
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

ervaringen met HDS 4.0 software Empty Re: ervaringen met HDS 4.0 software

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum