De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

4 plaatsers

Ga naar beneden

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar Empty HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

Bericht van Henk V ma 2 mei - 8:41

Hallo iedereen,

Op dit moment overweeg ik om mijn (console) boot uit te rusten met de nieuwste lowrance appatuur (HDS). Op drie plaatsen in de boot komt
een HDS sonar. In de boot maak ik zowel gebruik van een backtroller als een fronttroller (Terrova I-pilot) De frontroller heeft een Universel Sonar (US2).
Ik wil op alle plekken in de boot dezelfde informatie beschikbaar hebben (waypoints, structure, bodemverloop etc.)

Nu is mijn vraag of dit kan waarbij ik afzonderlijk gebruik maak van de (lowrance X67C) sonar die op de spiegel is gemonteerd of van de US2 sonar van de fronttroller.
Beide sonars worden via een switch aangesloten op 1 van de HDS toestellen, zodat er maar 1 sonar gelijktijdig actief is.

Ik heb vernomen dat de US2 sonar een minder helder beeld geeft dan de normale sonar die standaard geleverd werd bij mijn vorige lowrance toestel (X67C) als deze gebruikt
wordt in combinatie met een HDS toestel. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Gaarne advies.


Met vriendelijke groet,


Henk V


Laatst aangepast door Henk V op ma 2 mei - 8:47; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : tekstueel)

Henk V

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 02-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar Empty Re: HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

Bericht van Daan Verbruggen zo 8 mei - 20:23

Hoi Henk,

Ik heb heel erg veel met transducers getest bij mij op de boot en zo ook met de terrova en de ingebouwde us. Ik kan je vertellen uit ervaring dat de 200khz of de 50/200khz transducer van Lowrance een veel gedetailleerder beeld geeft van wat je ziet of behoort te zien. Ik heb zelf ook een terrova en een riptide v2 welke ik gebruik voor het brakke water maar beide zijn voorzien van een externe transducer.
Je kunt heel simpel de proef op de som nemen door gewoon de externe tranducer aan de motor te bevestigen en ze dan om en om te gebruiken op hetzelfde stuk water wat je dan af vaart, je zult merken dat de externe een beter beeld weergeeft.
Het feit dat mensen zeggen dat het wel makkelijk is dat een transducer ingebouwd zit is larie want een externe zit absoluut niet in de weg en wanneer je de transducer kabel door de spiraal vormige kabel van de electromotor haalt heb je daar ook totaal geen last van.

Ik hoop dat je hier iets mee kan succes,

Daan Verbruggen

Daan Verbruggen
Prostaffer
Prostaffer

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 12-12-08
Leeftijd : 53
Woonplaats : Purmerend

http://www.gosnoekbaars.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar Empty Re: HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

Bericht van Henk V ma 9 mei - 5:28

Hallo Daan,

Bedankt voor je reactie. Gelukkig moet ik de Terrova nog aanschaffen. Dus ik zal een externe transducer aanschaffen en deze aan de motor bevestigen.

Nog één vraagje hoe zijn jouw ervaringen met een switbox die schakelt tussen beide sonars zodat er gelijtijdig maar één sonar actief is (binnen een netwerk met 3 HDS toestellen)

Met vriendelijke groet,


Henk V
Landsmeer

Henk V

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 02-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar Empty Re: HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

Bericht van Daan Verbruggen ma 9 mei - 9:29

Henk,

Zo een switch box werkt op zich prima en is niets mis mee. Ik heb deze een tijdje gebruikt omdat ik ook nog wel eens wilde backtrollen en soms weer fronttrollen. Ik ben zelf een zeurpiet en wil eigenlijk precies weten wat er onder de transducer gebeurt dus ik heb persoonlijk nu alles los van elkaar staan. Een netwerk is verder ok en als jij vaart op de fronttroller dan komt degene die achterin zit ook nog over dat stuk wat in beeld komt geen probleem. Wil je echter gaan backtrollen terwijl de transducer achterop zit dan ziet degene achterop wel wat er aktueel is maar voorop niet dan zul je moeten switchen van de voorste naar de achterste transducer.

Het klinkt allemaal ingewikkeld maar het valt best mee mocht je er alsnog niet uitkomen dan hoor ik het graag van je.

Daan

Daan Verbruggen
Prostaffer
Prostaffer

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 12-12-08
Leeftijd : 53
Woonplaats : Purmerend

http://www.gosnoekbaars.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar Empty Re: HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

Bericht van marcel oomen ma 9 mei - 9:43

het is maar een idee;
laatst las ik een stukje van iemand met twee transducers,
op het moment dat de ene transducer/scherm 10 mtr. diepte aangaf en tegelijkertijd de andere 7 mtr. kreeg hij telkens beet.
de voorste( voor op de boot) transducer zat dus op 10 mtr. , de achterste ( achter op de boot) op 7 mtr. hij lag dus iedere keer mooi boven het talud...

grts, marcel d.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar Empty Re: HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

Bericht van Juan Gonzalez wo 18 mei - 1:04

Daan Verbruggen schreef:Hoi Henk,

Ik heb heel erg veel met transducers getest bij mij op de boot en zo ook met de terrova en de ingebouwde us. Ik kan je vertellen uit ervaring dat de 200khz of de 50/200khz transducer van Lowrance een veel gedetailleerder beeld geeft van wat je ziet of behoort te zien. Ik heb zelf ook een terrova en een riptide v2 welke ik gebruik voor het brakke water maar beide zijn voorzien van een externe transducer.
Je kunt heel simpel de proef op de som nemen door gewoon de externe tranducer aan de motor te bevestigen en ze dan om en om te gebruiken op hetzelfde stuk water wat je dan af vaart, je zult merken dat de externe een beter beeld weergeeft.
Het feit dat mensen zeggen dat het wel makkelijk is dat een transducer ingebouwd zit is larie want een externe zit absoluut niet in de weg en wanneer je de transducer kabel door de spiraal vormige kabel van de electromotor haalt heb je daar ook totaal geen last van.

Ik hoop dat je hier iets mee kan succes,

Daan Verbruggen

Hallo Daan,

Nog maar een paar dagen geleden heeft mijn boot een grote transformatie ondergaan (moet hem nog ophalen cheers ). Ik heb o.a. de Terrova frontroller met US 2 aangeschaft. Ik ben werkelijk heel benieuwd naar de beeldkwaliteit. Ik ben vertrouwd met de Lowrance transeducer dus als er verschil zit tussen beide transeducers moet dat te zien zijn. Ik kan me er niet helemaal een beeld van vormen hoe jij de Lowrance transeducer hebt opgebouwd. Waarschijnlijk is het simpelere dan ik denk; transeducer met de strap en de bracket om de motor vast maken, kabel van de transeducer door de spiraalvormige kabel van de Terrova en tot slot de steker in de unit. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Best jammer wanneer de kwaliteit van de US 2 minder is dan de Lowrance tranceducer. Enig idee waar hem dat in zit? Heeft het iets te maken met de verschillende zendhoeken van de kegels?
Ik vis zelf regelmatig ondiep. Op mijn vorige frontroller had ik een zogenaamde WEEVEE Guard gemonteerd (http://www.transducerarmor.com). Deze WEEVEE beschermde de transeducer tegen eventuele opstakels. Is jouw transeducer op enigerlei wijze beschermd? De US 2 is wel erg mooi weggewerkt in de motor en in die zin ideaal wanneer je regelmatig de ondieptes opzoekt.

Voor mij vooralsnog een beetje een onbekende wereld. Iedere tip of suggestie dat verband houdt met bovenstaande is welkom.

Thanks!

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar Empty Re: HDS 8 netwerk i.c.m. Minn Kota US2 sonar

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum