De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het begint met basiskaarten maken ...

+11
Leo
Guido
Maarten
JohnnyG
Guido Steijaert
Peter W
hjkeizer
Henk-jan
jelle
Bootvisser
Danny Geysen
15 plaatsers

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen ma 24 nov - 4:15

Guido,

vergeet gewoon raster bovenop een vector AT5. Je krijgt nooit het gewenste resultaat.
Voor kleinere gebieden kan je je beperken tot rasterfiles (met het nadeel dat ze onscherp worden bij het inzoomen.) Voor grotere gebieden beperk je je best tot vector files.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Leo ma 8 dec - 1:41

Sinds kort heb ik de Lowrance HDS 5 en ben nog lekker aan het stoeien om hem onder controle te krijgen Very Happy
Geweldig om op deze manier je kaarten te kunnen maken en bedankt voor de heldere uitleg Danny. Inmiddels heb ik een kaart van Zuidholland gemaakt en die is prima gelukt.

Omdat ik in het voorjaar naar Noorwegen ga heb ik wel een vraagje.
Als je van verschillende gebieden (Nederland en Noorwegen) AT5 bestanden hebt, kan je die dan op het zelfde kaartje zetten of moet je voor ieder land een aparte kaart voor nemen?

Leo

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 03-12-14
Woonplaats : Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen ma 8 dec - 7:50

Dag Leo,

Je kunt gerust 2 mapjes maken op de SD-kaart ( Nederland en Noorwegen) met elk hun AT5-bestanden en dan kan je beide landen gebruiken vanaf 1 SD-kaart.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido ma 8 dec - 9:08

Dankjewel Danny. Met jouw hulp is het me gelukt om met de open source OSM data en Insight Map Creator een prachtige achtergrondkaart te maken. Binnenkort ga ik me verdiepen in reefmaster en hoop dan met mijn eigen gelogde data de wateren waar ik vis te kunnen "inkleuren" met dieptedata en wellicht hardheid van de bodem. Hoe dat precies moet weet ik nog niet (OSM als rasterlaag maken en de dieptekaart als vector laag er bovenop leggen??), maar hopelijk kom ik daar nog wel achter.

Guido

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 21-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen ma 8 dec - 9:19

Guido,

Met Reefmaster kan je 1 kaart maken met verschillende categorieën. Met een Lowrance HDS kan je categoriën in- en uitschakelen en kan je exact laten zien wat je op dat ogenblik wilt: diepte en hardheid, of alleen diepte, of enkel hardheid ... Je zegt het maar en dat alles in vector formaat.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido Steijaert ma 8 dec - 9:22

En dat zelfs in 3D beelden :-)

MVG

Guido Steijaert

Guido Steijaert

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 10-10-11
Leeftijd : 53
Woonplaats : Amersfoort

http://www.dieperzicht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Leo ma 12 jan - 22:26

De afgelopen weken ben ik ook druk bezig geweest met het maken van logfiles op m'n viswater met behulp van m'n Lowrance HDS5 Combo welke ik op de visbeurs in Utrecht gekocht heb. Doordat ik dat vanuit een (trap)kayak doe is dat best wel veel trappen Smile . Op het bewuste water, van 2.5 km lang en 900 meter breed, is het trouwens niet toegestaan om gemotoriseerd te varen.
De logfiles heb ik met Reefmaster verwerkt naar een dieptekaart. Samen met de OSM achtergrond geeft dat onderstaand resultaat. Zoals te zien is ben ik nog niet klaar maar ik ben voorlopig blij met dit resultaat.

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 1j7yxj




P.S.
Danny, misschien is het een idee om een apart Reefmaster topic te maken?

Leo

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 03-12-14
Woonplaats : Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen di 13 jan - 0:16

Mooi toch? Zo begint het en het zet alleen maar alleen maar om snel mogelijk het vervolg te maken.
En zoals je ziet, Reefmaster is echt niet onoverkomelijk om aan te leren.

We zullen eens nadenken over een apart Reefmaster topic.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W di 20 jan - 11:08

Even een update over iets waar ik een tijd geleden een vraag over stelde;
de mogelijkheid om vaste en drijvende markeringen (boeien) toe te voegen aan je eigen basiskaart.

Met downloads van Elektronische vaarkaarten (ENC’s) van Vaarweginformatie, bleek geen optie.
Te veel werk in notepad++ en uiteindelijk ga je met waypoints werken, wil je niet.

Ben nu bezig met AT5-OpenSeaMap-Chart for Lowrance Simrad B&G
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/AT5-OpenSeaMap-Chart_for_Lowrance_Simrad_B%26G#Lowrance

Voor Nederland zijn dat 12 AT5 files, mijn HDS Gen2 heeft daar moeite mee, traag.
Spontane reboots bij navigeren over grotere afstanden, zoals bv van Brabant naar Zeeland, of compleet in/uit zoomen.
Wel dus alle boeien op de HDS, rood en groen en de codering van de boei.  Niet helemaal up to date, weet een paar boeien die afgelopen jaar gelegd zijn, die staan er niet op.

Hier een screenshot van bijvoorbeeld een stukje Volkerak met boeien vanuit openseamap

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Rmpueo

Ga verder uitzoeken welke files ik kan dumpen, om het soepel te laten lopen.
Wie weet zal de gen3 er helemaal geen/minder moeite mee hebben.

Tot nu toe ben ik wel happy met mijn .lcm lijntjes van DrDepth, maar zie mezelf wel een keer overgaan naar Reefmaster.

En voor de complete niet-nerds, hier de Open Street Maps voor Nederland, Zweden en Ierland.

-leeg sd kaartje pakken
-mapje Navico maken
-daarin een mapje Vector
-in het mapje Vector de drie AT5 files zetten
-kaartje in je Lowrance doen
-als de kaart niet vanzelf laad, in het menu van je kaartscherm, de instelling op Lowrance zetten.

Download hier de de drie AT5 files voor:
HDS Gen2 (firmware 2.1 of hoger) (sd kaart max. 32 GB)
HDS Gen1 (firmware 4.1 of hoger) (sd kaart max. 32 GB)
Mark HD   (firmware 4.0 of hoger) (sd kaart max. 32 GB)
Elite HD    (firmware 4.0 of hoger) (sd kaart max. 32 GB)
Elite CHIRP (firmware 4.0 of hoger) (sd kaart max. 32 GB)

(Atlas 12)
Nederland: https://www.dropbox.com/sh/f9ht3462rloshe9/AAAFqwWBVUWrcAKl28udbGyda?dl=0
Zweden: https://www.dropbox.com/sh/icxhv9pp1mivbxf/AAAbo747tFUVn6BExjHBtS_ta?dl=0
Ierland + Noord Ierland: https://www.dropbox.com/sh/smwgnua2y7ac1zr/AACDnQsQUyxJrcvAXaVMDsVua?dl=0


Neem deze AT5 files voor:
Elite          (sd kaart max. 2 GB)
Mark         (sd kaart max. 2 GB)
Globalmap (sd kaart max. 2 GB)
LMS          (sd kaart max. ? GB)
LCX           (sd kaart max. ? GB)

(Atlas 7)
Nederland: https://www.dropbox.com/sh/gq4f0yrpl3f4355/AAAVrfHh_q43uGftJKX_O3-ra?dl=0
Zweden: https://www.dropbox.com/sh/qcat9ks090klnn9/AAC4DzCc_w2-eoiIDxuBjgmfa?dl=0
Ierland + Noord Ierland: https://www.dropbox.com/sh/rmnbovzmgipxgl9/AABG7eVlJH9dT2QHFfPhyKPsa?dl=0


Data by OpenStreetMap.org contributors under CC BY-SA 2.0 license.

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Leo wo 21 jan - 2:01

Peter, ik heb ook eens naar die opensea kaarten gekeken. Ik heb alleen de drie NL-V2-openseamap bestanden op m'n SD kaartje samen met de Openstreetmap van nederland en dat geeft een goed resultaat op HDS5 gen2.

Leo

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 03-12-14
Woonplaats : Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W wo 21 jan - 11:59

Bedankt voor de tip Leo, gaan we mee verder! cheers

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van joeri wilmssen do 22 jan - 9:52

Hallo,

Deze (zee-) kaarten beginnen er al op te lijken. Nu mijn Navionics SD- kaart XG28 weer stuk is kan ik hier mee verder zonder (weeral) +200 Euro te moeten spenderen aan een nieuwe Navionics XG28 SD-kaart...
Kan je verschillende landen, zoals bvb België, Nederland en Denemarken, met elk  hun eigen AT5 files op één mapje "Vector" zetten? (in principe zou je landen kunnen bijvoegen tot je SD-kaartje bijna vol staat...
Dit gaat op termijn nog echt de moeite worden.

MVG,    Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W do 22 jan - 13:54

Werkt idd geweldig...

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 2rrrpyq

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Hvdvkw

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 21cgf0m

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van joeri wilmssen vr 23 jan - 5:36

Hallo,

Nu nog wat dieptelijnen ed. op de opensource mappen krijgen....
Betalen we binnenkort het superjacht van Navionics in de haven van Monaco niet meer mee af!


Keep up the good work

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen za 24 jan - 1:05

Dag Joeri,

Gelukkig is er voor iedereen wat. Navionics kaarten voor wie snel en zonder veel poeha over up-to-date kaarten willen beschikken; Insight Genesis kaarten, vooral voor het binnenwater; of Reefmaster, voor wie zelf de knopjes wil bedienen en bepalen hoe de output eruit moet zien. Vergeet ook niet dat Lowrance (Navico) de enige fabrikant is, die zijn kaartformaat opengesteld heeft voor gebruikers Leuk toch ?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van joeri wilmssen zo 25 jan - 0:56

@ Allen,

Ik merk wel, zoals ook al aangehaald in een eerdere post, dat mijn toestel wel flink trager is met deze kaarten en ook dat het (meer dan) regelmatig vastloopt. Heb de laatste firmware versie op mijn touch. Hoop dat dit met een volgende firmware update verholpen kan worden. Om 20 keer per dag mijn module af- en terug aan te zetten heb ik ook geen zin...

Mvg,   Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen zo 25 jan - 1:12

Joeri,

Vooral Raster AT5 kaarten belasten een toestel heel erg. Ofwel zorg je dat je enkel vector AT5 kaarten laadt, ofwel raster AT5-kaarten, maar dan een veel kleiner gebied. Je toestel zal heel wat vlotter lopen dan.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Leo vr 17 apr - 5:14

Ik heb met behulp van de OSM kaarten een kaart voor de Noorse fjorden gemaakt. Het is alleen jammer dat het water op de kaart van mijn HDS5 dezelfde kleur heeft als het land. Is hier een oplossing voor?

Ik heb ook nog de kaarten van Open Sea Map geprobeerd maar die doen het helemaal niet van Noorwegen, dan krijg ik de gewone Lowrance basismap.


Ik ben er uit, het is gelukt.
Bij de openseamap bestanden voor Noorwegen zitten 3 setjes met AT5 files. Een ervan doet het goed.
Het is niet zo dat je boeien, etc op de kaart ziet maar je krijgt wel een betere kaart als de standaart Lowrance kaart. Voor het vissen vanuit de kayak is dat voldoende.


Laatst aangepast door Leo op vr 17 apr - 20:43; in totaal 1 keer bewerkt

Leo

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 03-12-14
Woonplaats : Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Fredje vr 17 apr - 9:00

Mooie uitleg toppie
Fredje
Fredje

Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 30-01-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Fredje ma 20 apr - 2:24

Probeer de At5 kaart van Peter W op mijn HDS 7 touche tekrijgen maar zie geen verschil met de standaard lowrance kaart op de hds.
Iemand een idee hoe dat kan??
Fredje
Fredje

Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 30-01-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Leo ma 20 apr - 3:03

Lees even het begin van dit topic door, daar wordt het zelfde probleem behandelt.

Leo

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 03-12-14
Woonplaats : Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Fredje ma 20 apr - 9:38

Die mapcreator is niet meer te downloaden merk ik.
Fredje
Fredje

Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 30-01-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Leo di 21 apr - 4:58

A.u.b.

http://www.gofreemarine.com/developers/insight-map-creator/


en lees dit ook goed door dan moet het lukken.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/21557081/Het%20begint%20met%20de%20basis.pdf

Leo

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 03-12-14
Woonplaats : Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Fredje di 21 apr - 6:17

Is dat dezelfde als de Insight Planner software want daar verwijst de link na?

De Insight Planner software heb ik al alleen vraagt die om een serial nummer geen idee waar die staat.
Fredje
Fredje

Aantal berichten : 131
Registratiedatum : 30-01-15

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W di 21 apr - 10:58

Welke HDS en welke firmware heb je Fredje?

HDS Gen2 (firmware 2.1 of hoger) (sd kaart max. 32 GB)
HDS Gen1 (firmware 4.1 of hoger) (sd kaart max. 32 GB)

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 57
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 3 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum