De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Trip gegevens kwijt

5 plaatsers

Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Trip gegevens kwijt

Bericht van Mika vr 3 jun - 19:45

Als ik een stuk(je) gevaren hebt en kijk dan naar de dag trip geeft deze bv op 30-05-2011 20 km aan.
Vervolgens leg ik de boot voor anker (zwemmen bv)en zet vervolgens HDS 5 uit.
Als ik later weer vertrek en de HDS weer aan zet staat de dag trip teller weer op nul.
Onthoud hij dan niet dat het de zelfde dag is of als je hem uit zet ben je al je gegevens kwijt.
Dat vindt ik en beetje raar dat zou dan inhouden dat je je lowrance altijd aan moet laten staan.
Is dit een verkeerde instelling?
Wat ik ook nog niet door heb is dat bij de trip teller de juiste datum wel staat maar bij de instellingen ik nergens de datum instelling tegen kom
behalve iets van dd-jj-.maar die kan ik wel selecteren maar niets aan veranderen of ik doe het waarschijnlijk niet goed.

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Danny Geysen za 4 jun - 8:56

Mika,

Om de volledige 'dagtrip' te kennen, zou ik het toestel tussendoor niet volledig uitschakelen, maar wel in standby zetten (alle functies vallen uit, maar het geheugen blijft wel actief) ; op die manier gaat hij alles optellen van die dag, tot je het toestel volledig uitschakelt.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Juan Gonzalez zo 5 jun - 0:06

Mika schreef:Als ik een stuk(je) gevaren hebt en kijk dan naar de dag trip geeft deze bv op 30-05-2011 20 km aan.
Vervolgens leg ik de boot voor anker (zwemmen bv)en zet vervolgens HDS 5 uit.
Als ik later weer vertrek en de HDS weer aan zet staat de dag trip teller weer op nul.
Onthoud hij dan niet dat het de zelfde dag is of als je hem uit zet ben je al je gegevens kwijt.
Dat vindt ik en beetje raar dat zou dan inhouden dat je je lowrance altijd aan moet laten staan.
Is dit een verkeerde instelling?
Wat ik ook nog niet door heb is dat bij de trip teller de juiste datum wel staat maar bij de instellingen ik nergens de datum instelling tegen kom
behalve iets van dd-jj-.maar die kan ik wel selecteren maar niets aan veranderen of ik doe het waarschijnlijk niet goed.

Hallo Mika,

Met belangstelling heb ik je vragen gelezen, met name je vraag rond de instelling van de datum. Ik heb zelf een HDS 7 en HDS 5m. Als ik naar Trip calculator ga wordt geen informatie weergegeven m.b.t. de datum waarop je gevaren hebt. Althans, niet op mijn unit. De datum die jij bedoelt lees je die af in het menu Waypoints, routes, trails? Binnen dat menu vindt je o.a. de datum in deze volgorde: MM/dd/yyyy of dd/MM/yyyy. In Amerika is het gebruikelijk om eerst de maand te benoemen en dan pas de dag terwijl wij dat in Nederland andersom doen, dus eerst de dag en daarna de maand.

Dit kun je naar eigen inzicht aanpassen.Er zijn meerdere mogelijkheden. Hierbij het pad:
Pages --> Kaart --> Enter --> 2 x Menu --> Systeem --> Tijd --> Enter --> data format --> Enter --> kies één van de twee opties --> Enter --> Bewaar --> Exit.

Let op dat onder Intellingen --> Systeem --> Datum de optie European 1950 -Mean for AU, DK, FR DE, NL, CH aangevinkt staat.

Ben benieuwd of je nu de info krijgt die je zoekt.

Succes!

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Ps. Denk dat het niet van invloed is maar beschikt je al over de software upgrade 4.0?



Laatst aangepast door Juan Gonzalez op zo 5 jun - 0:26; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Toevoegen info)
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Mika za 11 jun - 1:11

Danny Geysen schreef:Mika,

Om de volledige 'dagtrip' te kennen, zou ik het toestel tussendoor niet volledig uitschakelen, maar wel in standby zetten (alle functies vallen uit, maar het geheugen blijft wel actief) ; op die manier gaat hij alles optellen van die dag, tot je het toestel volledig uitschakelt.

Danny
ik zit in mijn gebruiksaanwijzing (versie 1.0) te bladeren en kom dit zo gouw niet tegen
Nu heb ik maar 1 accu in de boot en hoe zit het met het stroomverbruik in de standby stand.
Als ik na een paar uur weer de boot wil starten wil ik niet het risico lopen dat de accu niet meer genoeg kan leveren om starten

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Mika za 11 jun - 1:42



Hallo Mika,

Met belangstelling heb ik je vragen gelezen, met name je vraag rond de instelling van de datum. Ik heb zelf een HDS 7 en HDS 5m. Als ik naar Trip calculator ga wordt geen informatie weergegeven m.b.t. de datum waarop je gevaren hebt. Althans, niet op mijn unit. De datum die jij bedoelt lees je die af in het menu Waypoints, routes, trails? Binnen dat menu vindt je o.a. de datum in deze volgorde: MM/dd/yyyy of dd/MM/yyyy. In Amerika is het gebruikelijk om eerst de maand te benoemen en dan pas de dag terwijl wij dat in Nederland andersom doen, dus eerst de dag en daarna de maand.

Dit kun je naar eigen inzicht aanpassen.Er zijn meerdere mogelijkheden. Hierbij het pad:
Pages --> Kaart --> Enter --> 2 x Menu --> Systeem --> Tijd --> Enter --> data format --> Enter --> kies één van de twee opties --> Enter --> Bewaar --> Exit.

Let op dat onder Intellingen --> Systeem --> Datum de optie European 1950 -Mean for AU, DK, FR DE, NL, CH aangevinkt staat.

Ben benieuwd of je nu de info krijgt die je zoekt.

Succes!

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Ps. Denk dat het niet van invloed is maar beschikt je al over de software upgrade 4.0?

[/quote]


Juan.

Ik heb ook niet de datum bij de trip calculator staan alleen "vandaag" dat is verder geen probleem.
wat ik dacht is dat er bij MM/dd/yyyy de datum in het scherm stond maar dat is dus niet zo alleen dus de mogelijkheid om eerst maand of dag weer tegeven.
Bedankt voor de uitleg.
En nee ik heb nog niet update 4.0.
Ben nu druk bezig om in me kaart scherm de datum /tijd en diepte te krijgen alleen dat lukt nog niet.

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Juan Gonzalez za 11 jun - 1:59

Klopt, alleen de mogelijkheid om eerst maand of dag weer te geven.

De datum kun je wel weergeven op bijvoorbeeld de Page Kaart of Sonar.

Laat maar weten als je er niet uitkomt.

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Mika zo 12 jun - 3:56

Danny
heb inmiddels de stand-by gevonden .
ik drukte hem op het knopje power eigenlijk gelijk door en lette niet op wat er bij 1 maal indrukken in het scherm stond.

Heb nog 2 vragen voor een ieder die hier een idee bij heeft.

1) wat is het stroomverbruik in de stand-by modus.
Dus hoelang kan hij hier in blijven voordat deze je capaciteit van je accu naar beneden haalt en dat je je motor niet meer kunt starten.
Er van uitgaand dat je accu in goede conditie verkeerd.
Is dat bv na 2 uur of 8 uur
Iemand daar wel een achtergekomen.
2) ik heb nu in mijn scherm een indeling gemaakt(in de kaart modus)
met o.a SOG/ watertemp/ diepte e.d
zo ook trip uren /tripgemiddelde snelheid en trip max snelheid.
Maar hij geeft nu de totalen aan van trip 1 hoe krijg ik hier de gegevens van bv trip vandaag dus met andere woorden als ik vandaag ga varen hoe krijg ik op deze 3 posities alles op nul en worden daar de gegevens van trip vandaag weergegeven en dus niet de totalen van trip 1
Ik wil wel de gegevens van trip 1 bewaren en niet resetten

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Juan Gonzalez ma 13 jun - 1:25

Hallo Mika,

Zover ik heb begrepen is het stroomverbruik van een HDS-toestel bijna te verwaarlozen. Andere technologie en daardoor (veel) zuiniger in gebruik t.o.v. zijn voorgangers. Wellicht dat iemand op het forum jou de technische details kan uitleggen.
Ik gebruik zelf een 74 Ah startaccu waar 2 HDS units op zijn aangesloten, een X96, 2 pompen, bun en verlichting. Ik heb een 115 PK Mercury, dus heb wel wat vermogen nodig om te starten. Op mijn beeldscherm (Kaart/Sonar) heb ik wel de optie Voeding Voltage toegevoegd via het menu Data-overlay wijzigen. Gisteren de gehele dag gevist (8 uren). De HDS gaf aan dat het voltage van de startaccu tussen de 11.5 en 12.5 Volt lag. Meer dan genoeg om de motor te starten.

Verder weet ik niet zeker of ik je andere vraag helemaal begrijp. Maar hierbij een poging. Als ik het goed begrijp wil je de gegevens van Trip 1 behouden maar deze niet zichtbaar krijgen in de kaart-modus. Je wilt immers ook de gevens van bijvoorbeeld Trip 2 of Trip Vandaag op je kaart-modesscherm aflezen. Ook al heb ik op mijn unit binnen het menu Trip Calculator Trip 1 uitgeschakeld, toch verschijnt bij mij op de Page Kaart (kaartmodus zoals jij dat noemt) de informatie van Trip 1 (trip afstand, trip tijd, trip snelheidgemiddelde en trip max snelheid).

Ik zie het zo. Dat je de info van Trip 1 kunt aflezen in de kaart modus is een 'extraatje' maar eigenlijk is het denk ik de bedoeling van de ontwerpers geweest om die informatie, of dat nou van trip 1, 2 of vandaag is, af te lezen binnen het menu Trip Calculator. M.a.w., mij lukt het niet om de informatie van Trip 2 of Trip Vandaag af te lezen binnen de kaart modus, behalve de totale afstand.
Overigens kun je, wanneer je het scherm Trip Calculator open hebt staan, via het menu Reset één van de tripgegevens weer op 'nul' zetten, behalve de totale afstand. Wil je die resetten, maar jij wilt dat niet als ik het goed begrijp, dan dien je voor de optie 'Alle' te kiezen.

Ingewikkeld maar hopelijk weer een stapje verder. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien maar dan lezen we dat wellicht weer van een van de andere forumleden.

Succes!

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Bootvisser ma 13 jun - 1:57

Dat van dat accu verbruik vind ik ook een interessante.
Zelf heb ik mij de accu al een paar keer leeggetrokken en had dus niks meer over voor de hoofdmotor over.
Je kunt je voorstellen geen prettige situatie indien je je op stromend water of een benarde situatie bevind en je moet snel wegwezen.

Nu heb ik wel 2 HDS toestellen plus nog een LSS1 unit. Weet niet of die LSS1 nu de stroomvreter is en dus de oorzaak.
Mijn start accu is een delco 85 ah waar zowel de hoofdmotor als ook de HDS en LSS`toestellen op aangesloten waren.

Heb het een paar keer meegemaakt na zowat de hele dag op de i-Pilot (zit op een aparte aaccu!) te vissen en alle apparatuur aan de startaccu te leeg was om de hoofdmotor te starten.
Voor ik de HDS toestellen had had ik een X125 en een Standard Horizon gps die de hele visdag aanstonden en heb werkelijk nog niet één keer problemen met starten gehad!
Dus ik vraag ik mij af in hoeverre die hds toestellen wel zuiniger zijn?
Ik heb de hds en lss1 toestellen inmiddels van de startaccu gekoppeld en op een kleinere gel accu aangesloten. Heb nu dus 3 accu`s aan boord! Shocked
Wil gewoon niet meer meemaken dat ik de hoofdmotor niet meer aan krijg door een lege accu....
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Juan Gonzalez ma 13 jun - 2:25

Mijn grootste angst? Dat de startaccu dermate leeggetrokken is dat ik niet meer op de BB kan varen. Marco (EVIN) heeft mij allerlei formules voorgerekend die mij ervan hebben overtuigd (en dat was geen makkie Suspect ) dat ik zonder problemen mijn HDS toestellen kan gebruiken, pompen, verlichting enz. én mijn zware BB kan starten. Hetgeen ik heb onthouden is dat er meer dan voldoende stroom voorhanden is om op een dag het hele systeem te laten draaien en daarnaast de BB tientallen keren te starten. Dat gaat tot nu toe idd probleemloos. Daarnaast is een goede acculader denk ik een must om er zeker van te zijn dat de startaccu echt vol is. Maar dat zal je vast allemaal op orde hebben. Echter...ik durf niet te zeggen wat de Lss 1 verbruikt.

Wel is het zo dat mijn vorige startaccu niet meer helemaal 100% was wat maakte dat ook ik meerdere keren mijn BB niet heb kunnen starten. Maar ik had destijds al de beschikking over een back-up systeem.

Nu heb ik een nieuwe startaccu en 2 accu's van het merk Zenith. De Zeniths worden uitsluitend gebruikt voor de 80 lb Terrova met i-pilot.
Mocht de startaccu toch leeg raken of tijdens een vissessie de geest geven, dan kan ik middels een bepaalde schakeling de Zeniths gebruiken om alsnog de BB te starten. Een hele geruststelling. Ook zat er ergens in mijn systeem een stroomlek. Dan holt het voltage ook enorm achteruit.

Ook ik heb nu 3 accu's aan boord. Totaal gewicht zo'n 80 kg!

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Frenk Elings ma 13 jun - 3:39

Ikzelf heb dat ook 1 keer gehad (lege startaccu) doordat ik vergeten was de schakelaar van de Structurescan uit te zetten (dat ding blijft dan stroom vreten). Sindsdien heb ik een "startkabel" van 5 meter in de boot liggen welke ik aan 1 van de 12 volts batterijen voorin kan koppelen. Zoals Juan al aangeeft....een lege startaccu is een ramp :-)
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Mika ma 13 jun - 4:30

Daarom om terug te komen op mijn eerste vraag kan het dus tricky zijn om de hds in de stand-by stand te laten staan om je trip gegevens te bewaren.
Ik heb immers maar 1 accu en wil geen risico lopen.
Nu zal dit na een half uurtje of misschien iets langer geen probleem zijn maar ik leg de boot bv op vakantie toch wel een paar uur stil.

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Juan Gonzalez ma 13 jun - 9:14

Mika schreef:Daarom om terug te komen op mijn eerste vraag kan het dus tricky zijn om de hds in de stand-by stand te laten staan om je trip gegevens te bewaren.
Ik heb immers maar 1 accu en wil geen risico lopen.
Nu zal dit na een half uurtje of misschien iets langer geen probleem zijn maar ik leg de boot bv op vakantie toch wel een paar uur stil.

Hoi Mika,

Je kunt je accu ,door een HDS unit die op standby staat nooit in 1 keer leegtrekken. Je houdt meer dan voldoende stroom over om je BB te starten. Maar...zoals ik al eerder meldde, mits je accu in topconditie is en je een goede acculader bezit die de accu echt vol laat lopen. En nogmaals, zelfs een nieuwe accu kan de geest geven (tijdens een vissessie!!). Als je ruimte hebt zou ik zeker een reserve accu meenemen aan boord want het lijkt dat ook jij het zekere voor het onzekere wilt nemen...

Gelijk heb je.

Grt,

Juan Gonzalez


Laatst aangepast door Frenk Elings op wo 15 jun - 5:19; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : ongewenste reclame voor 1 en dezelfe Lowrance dealer.......alle Lowrance dealers zijn goede dealers)
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Mika ma 13 jun - 9:23

Juan,

Bedankt voor alle input. heb weer voldoende tips zo.

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

Trip gegevens kwijt Empty Re: Trip gegevens kwijt

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum