De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

signaal transducer kwijt

5 plaatsers

Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty signaal transducer kwijt

Bericht van Mika di 11 aug - 4:20

Hallo,

Eerst zal ik me even voorstellen mijn naam is michel en bezit samen met mij vrouw een console bootje (ryds)
Dit is mijn eerste post hier en hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.
Ik heb enige maanden geleden voor het eerst een hds 5 gekocht en heb helemaal geen ervaring met gps toestellen.
Dus ik zal nog wel het een en ander te vragen hebben.
Nu mijn vraag .
Ik heb gemerkt dat ik regel matig het signaal van de diepte meter kwijt ben.
hij geeft bij voorbeeld 1.8 mtr aan en vervolgens geeft hij op de plek van de diepte een 3 tal liggende streepjes.
ik heb hem gewisseld van 83 naar 200 khz en dan lijkt hij er minder last van te hebben maar op bij de freq,is hij zo nu en dan het signaal kwijt.
het is zover als ik me kan herinneren vaker gebeurt bij langzaam varen dan bij hogere snelheden.
Heeft iemand een idee wat dat kan zijn?
Ik heb geprobeerd om een plaatje up te loaden hoe ik de transducer heb bevestigt maar heb het idee dat dat niet helemaal lukt.

Alvast bedankt voor de reacties

Mvg,

Mika

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Hans van Dinter di 11 aug - 4:26

Hallo Mika,

Hoe diep is het water waar jij meestal vist?
Zijn er zeer veel waterplanten in het water aanwezig?
Hans van Dinter
Hans van Dinter
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Mika di 11 aug - 4:35

Hallo Hans.

vissen doe ik niet ,maar de dieptes variëren waar ik vaar. bv op het alkmaarder meer is het niet zo diep maar op de Zaan zit je zo van 3 mtr
buiten de vaar geul zo in een keer op een mtr of 8a9 in de vaar geul.
en op het marker meer waar het veel dieper is kan ik me niet herinneren dat hij dat het signaal kwijt was.ik heb overigens net de software update gedaan.

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Danny Geysen di 11 aug - 5:23

Mika,

Je hebt een mailtje ontvangen i.v.m. de bevestiging van de transducer.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Hans van Dinter di 11 aug - 6:40

Mika,

Als je dieptemeter display 3 liggende streepjes weergeeft is dit een teken dat de unit de diepte niet kan meten/vinden.
Dit gebeurt soms in ondiep water, zo tot 1,5 meter diep, en als er in dit ondiepe water veel waterplanten of ander obstakels aanwezig zijn.
Bij dieptes vanaf 2 meter zou je dus die 3 liggende streepjes niet kunnen krijgen.
Het kan zijn dat je transducer niet goed gemonteerd is.
Je hebt van Danny al een bericht hoe het zou moeten.
Hans van Dinter
Hans van Dinter
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Mika di 11 aug - 7:00

Hans

Ik heb naar Danny een foto gestuurd hoe ik nu de transducer heb gemonteerd.
Ik hoop hier van hem een reactie op te krijgen.
Jouw verhaal over de dieptes tot 1,5 mtr en bv waterplanten ed zou wel
eens overeen kunnen komen met wat ik tot nu toe in een bepaald gebied ondervindt. as donderdag ga ik op het marker/ijselmeer varen en zal eens goed in de gaten houden wat er daar gebeurt.
Klopt het dat wanneer de dieptes met een 83 khz de 5 mtr over stijgen dat je dan ook signaal verlies hebt met andere woorden met welke van de 2 freg. kun je het beste bij een bepaalde diepte gebruiken.

Groet,

Mika

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Danny Geysen di 11 aug - 7:21

Mika,

Mijn eerste indruk was dat de transducer vrij dicht bij de motor geplaatst is. Het zou kunnen dat dit de oorzaak van het probleem is, maar echt zeker ben ik niet.

Je zou eerst eens iets kunnen wijzigen aan de instellingen en kijken of dit het probleem verhelpt.


Selecteer Instellingen
Sonar
Fishing Mode
Kies bij dit laatste voor : Ondiep water

Het zou kunnen dat hiermee het probleem reeds verholpen is.

Probeer eens en laat je daarna nog niets weten?

Succes,
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Frenk Elings di 11 aug - 7:30

Mark het gebruik van de 83 KhZ instelling is in zoet water sterk af te raden. Deze frequentie komt het beste tot zijn recht in zout,diep water. gebruik voor zoet water ten alle tijde de 200 instelling.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Hans van Dinter di 11 aug - 7:39

Mika,

Ik ben het helemaal met Frenk eens.
83 Khz heeft wel een breedere dectectie hoek Deze zend uit met een hoek van 120 graden. Je zou hem kunnen gebruiken.
De 200 Kkz transducer zend uit onder een hoek van 20 graden. 200 Khz geeft een beter onderscheindingsvermogen en geeft ook een krachter beeld.
Ik zou dus ook 200 Khz voor jou aanbevelen.
Hans van Dinter
Hans van Dinter
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Mika di 11 aug - 8:44

Heren,

Bij deze bedankt voor de tips,
ik ga dit met de 200khz tov de 83 aanpassen zelf had ik zo als ik al eerder schreef het idee dat het met 83khz storings gevoeliger was maar van zout en zoet water wist ik niet.De Nederlandstalige handleiding komt
eind Augustus dus daar hoop ik ook mij voordeel mee te doen.
Ik laat het wel weten wat mijn bevindingen zijn.

Mvg,

Mika

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Mika di 11 aug - 21:32

Hans/Frenk

Nog een vraag over de 83khz, ik heb op een aantal websites van leveranciers gelezen dat juist de 83 khz geschikt is op ondiep water vanwege de 120 graden kijk hoek.van waar deze 2 verschillende meningen?

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Frenk Elings di 11 aug - 22:02

Tuurlijk, maar je hebt ondiep en ondiep water....voor een Noorse fjordvisser is 100 meter echt wel ondiep hoor. Maar als je regelmatig op ondiep water vaart (zeg tot 4 meter) heb je praktisch niets aan het verschil in kijkhoek (kijkcirkel op de bodem) van de 83 of 200 instelling (centimeter werk). Dit wordt pas interessant al je op diepten komt van 25 tot 500 meter waar het verschil (in kijkcirkel) kan oplopen in een tiental meters.

Wij hebben regelmatig geexperimenteert met de lagere frequenties en ook op dieper (zoet) water zie je gewoon minder met een lage frequentie. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk ook te maken met de consistentie van het zoete water dat veel "dunner" is dan zout water en dus niet "lekker" werkt met lagere frequenties.

Niemand hier heeft ook gezegd dat je de 83 niet MAG gebruiken Very Happy Door te experimenteren met de frequenties (zet hem bv op 83 als je plots wel op 10 meter water komt) leer je wat op de langere termijn voor jouw boot de juiste instelling is.

Verder is het belangrijk de positie van je transducer nog eens te overwegen die naar onze mening te dicht op je BB-motor zit in combinatie met die hoek in je achterspiegel waar ook bij hoger snelheid een hoop turbulentie vanaf komt die je transducer behoorlijk kan verstoren.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Mika di 11 aug - 22:11

Ok dat is zeer duidelijk uitgelegd

Deze dieptes haal ik hier in nederland niet maar volgend jaar op vakantie in kroatie zal ik meer op grotere dieptes komen en zal ook daar wat gaan goochelen met de 2 standen.

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Mika vr 14 aug - 7:33

Gisteren wezen varen op het ij en op het markermeer.
had hem op 200khz staan en hij heeft op 2 momenten na geen mis meting gegeven .De eerste was net na het aan zetten en wegvaren en dat zou denk ik kunnen komen doordat ook hij bezig was met het laden van de kaart. Duurde iets van een kleine 10 sec. de tweede keer was met iets van 40km/h dat ik van 9mtr in een keer op iets van 3 mtr zat dit gaf dus die 3streepjes aan maar dit duurde denk ik amper een sec. en daarna gaf hij direct die 3mtr aan voor de rest heeft hij dus over een periode van een kleine 5 uur varen met verschillende snelheden tot max 60 per uur geen keer een foute aanduiding gegeven.
misschien komt mede door de software update dat weet ik niet maar ik had hier voor ook al het idee dat hij op dit water nagenoeg geen miswijzing aangaf.
dus het kan zijn dat op het alkmaarder meer en de Zaan het water troebeler is en daardoor dus de 3 streepjes laat zien.plus dat ik hem ook op de 83khz voor een groot gedeelte had staan.
de volgende keer dat ik daar weer ga varen zal ik dat nog eens in de gaten houden.
het lijkt mij dat de transducer goed werkt en dat de plaats van bevestiging ook goed is.ik zou hem liever nog een klein stukje lager hebben willen zitten maar meer van de motor af lukt echt niet daar is geen plaats om hem meer naar rechts te monteren.
Als iemand nog een suggestie o.i.d heeft dan lees ik het graag.

Mvg,

Mika

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Daan Verbruggen di 8 sep - 21:12

Hoi Mika,
De mis meting die jij de laatste keer hebt gehad bij het wegvaren kan komen vanwege het feit dat wanner jij wegvaart je een soort v-spoor in het water trekt en jouw transducer wellicht niet goed in het water zat. Dan nog even iets anders jij zegt dat je op de zaan stukken hebt waar je van 3 meter ineens op 9 meter zit. Nu ken ik de zaan vrij goed maar dit soort plekken ben ik nog nooit tegengekomen klopt dit wel?

Daan

Daan Verbruggen
Prostaffer
Prostaffer

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 12-12-08
Leeftijd : 53
Woonplaats : Purmerend

http://www.gosnoekbaars.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Mika wo 9 sep - 4:45

Hallo Daan

Bedankt voor je reactie
Maar mijn omschrijving van 3 naar 9 meter betrof het markermeer verder had ik het in het zelfde bericht over de Zaan dus vandaar misschien de verwarring.
Overigens is de vaargeul op de Zaan toch redelijk diep en komt de 9mtr ook daar wel voor maar goed daar zou ik me in kunnen vergissen.
In iedergeval ben ik met jouw uitleg tijdens het wegvaren weer een
stukje wijzer geworden.
Nu moet ik er nog achter komen of een snelle verandering van diepte
met een hogesnelheid er toe kan leiden dat ik dus even een signaal verlies heb.
Op het Noordzee kanaal ging ik even een sprintje trekken en was boven de 50km/h het signaal helemaal kwijt (3 streepjes)
Dus zou je denken dat met deze snelheid de transducer uit het water
komt .ik zit er aan te denken om hem volgend jaar een heel klein beetje op te schuiven maar dan komt hij wel meer naar de motor toe

Mvg,

Mika

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Frenk Elings wo 9 sep - 5:50

Sprintje trekken op het NZK ????? de laatste keer dat ik dat deed koste me dat 90 euro signaal transducer kwijt Icon_biggrin ennuhh boven de 50 KmpH ben ik ook het signaal kwijt.....zou me daar niet al te druk over maken, iemand die serieus de diepte in de gaten wil houden, doet dat niet met 50 per uur signaal transducer kwijt Icon_evil .
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

signaal transducer kwijt Empty Re: signaal transducer kwijt

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum