De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Installatie structurescan transducer

+4
Arie de Lange
marcel oomen
Danny Geysen
lucasdesanty
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Installatie structurescan transducer

Bericht van lucasdesanty zo 14 dec - 5:23

Beste forumleden,

Ik ben sinds dit weekend trotse eigenaar van een Lowrance HDS 7 touch met structurescan transducer. Ik heb begrepen dat alles draait om de juiste installatie, afstanden ten opzichte van de buitenboordmotor en 2d sonar transducer en afstanden t.o.v. de waterlijn. Ik heb gegoogeld, geyoutubed, maar ik kan niet echt een duidelijk antwoord vinden wat nou precies de juiste setup moet zijn. Dit heb ik tot zover enigszins begrepen:

1. Er mag niet meer dan 30 cm afstand zitten tussen de structurescan transducer en de 83/200 Hz transducer i.v.m. overlayfunctie.
2. De structurescan transducer moet lager hangen dan de 83/200 transducer. Probleem hier is dat ik een platbodem heb. Bij een vbodem kun je de transducers mooi op verschillende hoogtes hangen maar hoe doe je dit op een bodem die helemaal recht is..?

Ik heb een foto gemaakt van mijn huidige setup (ik heb altijd gevist met een Lowrance Mark 5x): https://2img.net/h/oi58.tinypic.com/ivwxec.jpg

Willen jullie mij eens tips geven over hoe nu op de juiste manier beide transducers te installeren.
Daarbij zou ik graag willen weten wat de afstand moet zijn van de buitenboordmotor tot aan de structurescantransducer, en de afstand tussen beide transducers onderling.

Alvast hartelijk dank voor jullie suggesties,

Lucas de Santy

lucasdesanty

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 29-09-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Danny Geysen zo 14 dec - 9:52

Dag Lucas,

Een platbodem maakt het er inderdaad niet gemakkelijker op.

Op jou foto is het niet heel goed te beoordelen, maar ik heb de indruk dat je 2D transducer te laag hangt. Het midden van de transducer mag gelijk komen met de onderkant van je boot.

Installatie structurescan transducer ImagesEJJ5BYH4_zps12940845

Ik zou de structurescan transducer  10 tot 15 cm links daarvan plaatsen en inderdaad iets lager laten komen dan de 2D transducer.

Je zult sowieso de motor toch iets moeten uit trimmen om onbelemmerd zicht te hebben op bakboordzijde.

Misschien ook best een kunststofplaatje (of hout) op de achterkant van je boot lijmen en daar de transducers op monteren. Zodat je niet rechtstreeks in de boot moet boren. Op die manier kan je ook altijd nog wat corrigeren, indien nodig.

Veel succes,
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van marcel oomen zo 14 dec - 21:39

lucas ,
-wat danny zegt klopt, maar is het misschien niet beter de structurescantransducer rechts te plaatsen van de 2 d transducer? ( en de andere dan naar links)
hij heeft dan meer zicht naar links en ziet de motor minder.
-het is wel beter, maar niet persé nodig om de str.sc.transducer lager te hangen, als hij 15 cm van de andere afstaat heeft hij zicht genoeg, tenminste bij mij wel.
maar zoals danny al aangeeft, met een houtje of iets dergelijks kun je altijd nog een beetje switchen.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van lucasdesanty ma 15 dec - 7:44

Beste Danny en Marcel,

Dank voor jullie adviezen.
Danny wat betreft de plaatsing van de 2d transducer; ik moet even kijken (als het licht is buiten) of deze inderdaad niet te laag hangt. Je voorbeeldplaatje laat perfect zien hoe hij moet hangen dus ik zal nog even een foto maken van de zijkant van het systeem. (zou dit misschien de reden zijn dat ik geen beeldvorming meer krijg als ik in plané vaar?)

Marcel: ik had begrepen uit alle informatie die van het internet te plukken is, dat de structurescantransducer altijd aan de binnenkant moet hangen t.o.v. de 2d transducer? (geen idee waarom)

Wat betreft de buitenboordmotor: hoe ver moet de structurescantransducer (of 2d transducer) minimaal van de buitenboordmotor hangen? Op mijn foto hangt de huidige 2d transducer op precies 30 cm van de buitenboordmotor.
Is dit een idee: Ik vervang de huidige 2d transducer door de structurescan transducer en dan plak ik aan iedere kant van het huidige blokje een nieuw blokje. Dan kan ik of links of rechts de 2d transducer bevestigen..

Dank voor jullie meedenken, als alles klaar is zal ik wat screenshots gaan plaatsen van de Limburgse maas.

groet,

Lucas

lucasdesanty

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 29-09-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van marcel oomen ma 15 dec - 9:58

lucas ,
ik zou de structurescantransducer nóg verder naar rechts verplaatsen, gewoon omdat hij dan minder 'last' ondervind van de b.b.motor, bv. zo'n 10 cm vanaf de buitenkant, zodat hij toch nog een beetje beschermd staat.
ikzelf heb hem ook rechts staan en hij 'ziet' de b.b.motor nagenoeg niet.als ik de motor geheel trim, word het beeld niet beter.
en dan gewoon de 2 d transducer 15 cm naar links.
ik weet ook niet waarom ze adviseren om hem links van de 2 d tr.ducer te plaatsen, misschien Danny?


marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Arie de Lange ma 15 dec - 10:09

Hallo Lucas

Wat Danny al aangaf moet de onderkant van de transducer gelijk lopen met de onderkant van de boot
Zelf heb ik op het moment 4 transducers aan de spiegel van mijn boot ( Rana Fisk) hangen en werken allen perfect
Zorg dat de transducers niet te dicht bij de motor hangen om luchtbellen zoveel mogelijk te mijden.
De transducers zijn voor de HDS-10gen2
Arie

Installatie structurescan transducer 20urfuo

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Arie de Lange ma 15 dec - 10:20

De eerste afbeelding was te groot,nogmaals geprobeert.

Arie

Installatie structurescan transducer 2rfg8bo

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van lucasdesanty di 16 dec - 8:33

Beste Arie,

Dankjewel voor de afbeelding. wat mij opvalt aan deze foto is dat je de structurescan transducer aan de buitenkant hebt hangen. Marcel gaf mij ook al dit advies. Ik denk dat ik dan het volgende doe: Ik vervang de huidige 2d transducer door de structurescan transducer en ik plaats direct links hiervan de nieuwe 2d transducer. Maar dan ietsje hoger dan de structurescan. Ik kan natuurlijk altijd gaan schuiven als ik werk met een blokje wat ik erop sykaflex..

Dankjullie voor de bruikbare informatie!

Groet,

Lucas

lucasdesanty

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 29-09-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van marcel oomen di 16 dec - 11:46

lucas,
en omdat je tóch een platbodem hebt,
is het dan beter hem nóg meer naar buiten te plaatsen, zoals ik al aangaf.
hij 'kijkt' dan makkelijker langs je b.b.motor langs.. Wink

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Danny Geysen di 16 dec - 21:21

lucasdesanty schreef:Beste Danny en Marcel,

Dank voor jullie adviezen.
Danny wat betreft de plaatsing van de 2d transducer; ik moet even kijken (als het licht is buiten) of deze inderdaad niet te laag hangt. Je voorbeeldplaatje laat perfect zien hoe hij moet hangen dus ik zal nog even een foto maken van de zijkant van het systeem. (zou dit misschien de reden zijn dat ik geen beeldvorming meer krijg als ik in plané vaar?)

groet,

Lucas

Je veroorzaak meer turbulentie als de transducer te laag hangt. Niet goed dus.. Anderzijds moet je er ook voor zorgen dat hij niet te hoog hangt, want dan bestaat de kans hij 'lucht gaat happen' als je in plané bent.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Danny Geysen di 16 dec - 21:23

Vaak is het bij een platbodem gewoon uitproberen wat het beste werkt. Zeker bij een wat lichtere boot geeft een kleine verschuiving van gewicht in de boot (accu, vismateriaal, benzinetank, ... al een heel ander beeld.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van lucasdesanty wo 17 dec - 11:19

Hoi Marcel en Danny,

Ik ga van het weekend aan de slag. Hopelijk kan ik dan het weekend na de kerst aan jullie de eerste plaatjes laten zien. Eerst maar eens uitproberen..

Fijne dagen iedereen

lucasdesanty

Aantal berichten : 8
Registratiedatum : 29-09-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Arie de Lange wo 17 dec - 22:25

Ik hoop voor Lucas dat het eens wat minder hard gaat waaien; ben nieuwsgierig naar zijn screenshots.

Verder voor iedereen prettige kerstdagen en een probleemloos 2015

Arie

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty hoe ik het gedaan heb...

Bericht van joeri wilmssen ma 29 dec - 6:36

Hallo,
In bijlage een foto hoe ik het begin dit jaar gedaan heb. De linkse transducer hangt op mijn HDS unit. De middelste transducer is verbonden met mijn X135 dieptemeter. De geschatte afstand tussen de 2d-transducer en structurescan transducer is net geen 30 cm. Ben wel niet echt tevreden met mijn klassieke dieptemeterbeelden op mijn HDS-unit. De beelden op mijn 'oude' X135 zien er echt wel beter en scherper uit met nochtans krek dezelfde transducer.
Misschien iemand een idee?
Interferentie geloof ik niet omdat ik nog steeds geen mooi beeld krijg op mijn HDS, zelfs wanneer ik de spanning richting mijn x135 volledig afzet.
Installatie structurescan transducer 6qlfz7

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van HenkvanGerwen ma 29 dec - 7:02

Misschien een beetje off-topic, maar ik zie al die plaatjes met de transducers op de boot geschroefd.
M.a.w. allemaal gaten in de boot, dat zou ik nooit doen (en heb ik ook niet gedaan).
Wat ik heb gedaan is een aluminium profiel op mijn boot geplakt voor iedere transducer, met dubbelzijdige tape en dit vervolgens afgekit met siliconenkit (siliconenkit ga ik vervangen door Polymax kit/lijm).
Zodoende heb ik geen gaten, ik kan altijd iets aanpassen als het nodig is (en het is nodig).
HenkvanGerwen
HenkvanGerwen

Aantal berichten : 96
Registratiedatum : 04-03-14
Leeftijd : 71
Woonplaats : Valkenswaard

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Danny Geysen ma 29 dec - 7:09

Joeri,

Henk heeft daar zeker een heel goed punt. Het is bijna onmogelijk om een transducer van de 1e keer op de ideale plaats te monteren. Heel vaak moet je toch nog een beetje corrigeren. En dat is moeilijk op deze manier.

Is de transducer aan je HDS een nieuwe? Of een eerder gebruikte?
Heb je in de HDS aangegeven dat je een HST-WSBL transducer gebruikt? Of staat die nog ingesteld op een 'universele' transducer. Dat kan een wereld van verschil uitmaken.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van marcel oomen ma 29 dec - 21:26

joeri,

in dit geval zou ik de str.cs.transducer het meest links hangen, omdat hij nu tegen de andere 2 transducer áankijkt' , omdat je boot schuin afloopt. ( ik vermoed dat je str.sc.beeld aan de linkse kant niet erg geweldig is..?
ook weer niet teveel naar links, want daar hangt weer de motor in de weg.
of gewoon de 2 andere transducers verplaatsen naar rechts van de str.sc.transducer, zodat die in ieder geval niet hoger hangt dan die 2.
als je nu wrakken wilt gaan zoeken in langeland kun je alleen rechtse rondjes draaien..

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Danny Geysen ma 29 dec - 21:38

Dat was ook mijn bedenking Marcel, maar aangezien Joeri niets over de structurescan gezegd heeft, ben ik er niet op ingegaan. Maar je hebt volkomen gelijk, ik zou de structurescantransducer ook als meest linkse genomen hebben. Die moet in principe het laagste hangen.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van joeri wilmssen di 30 dec - 6:40

Hallo Marcel en Danny,

dat van die gaten in de boot hebben jullie 100% gelijk. Bestaat er een systeem om zonder gaten al deze items aan de onderkant van de spiegel van je boot te bevestigen zonder een berg gaten te boren?
Mijn structurescan beelden zijn normaal (vermoed ik). Ik heb van de zomer wat print screens van mijn side- en downscan op de site gepost.  De 2 'straalbundels' voor de sidescan gaan volgens mij in zo'n kleine hoek naar beneden dat deze nooit op mijn 2 andere transducers kunnen "botsen".
Zal na de winter, op jullie aanraden de str.sc. transducer naar links hangen.

Prettige feesten,    Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van marcel oomen di 30 dec - 6:48

joeri,
beter de andere 2 transducers naar rechts verplaatsen ( als er daar nog plaats voor is ) en de str.sc.transducer laten hangen..

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van joeri wilmssen di 30 dec - 7:25

Hey Marcel,

Gaan die 2 transducers wel diep genoeg in 't water hangen bij een stevige vaart?
De oude werkt perfect en kan ik beter laten hangen.
De nieuwe 2d transducer (die nu uiterst links hangt) kan ik inderdaad misschien beter uiterst rechts hangen.

Met vriendelijke groeten,   Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van HenkvanGerwen di 30 dec - 7:31

Dag Joeri,

om al die gaten in je boot te voorkomen doe je het volgende:

aluminium profiel van bijv. 60 x 25 mm (Formido of zo).
Je kunt een stuk gebruiken voor iedere transducer apart of voor meerdere transducers, maak het voldoende lang, dan zit het als een huis op je boot.
2-Zijdige tape eronder (Bison Car Fix of Tesa Powerbond) en rondom afkitten met Bison Polymax.
Vooraf kun je in het aluminium de gaten boren voor je transducers, zorg dat je een soort slobgaten hebt, zodat je de transducer altijd kunt verstellen zodat die precies recht zit en op de juiste hoogte.
Zodoende ben je in staat om alles uit te proberen.
In geval het eraf moet, geen probleem, kit verwijderen rondom, klein beetje warm maken met heet water en alles komt los.
Dit is geen echt super aluminium zoals 5052 en zal stevig verweren, zeker als je op zout komt, maar dan maak je het gewoon opnieuw).

Eerst de gaten die je hebt goed repareren, schuren en voorzien van een nieuwe laag gelcoat (zorg dat het 100% droog is voordat je repareert).

Succes ermee!
HenkvanGerwen
HenkvanGerwen

Aantal berichten : 96
Registratiedatum : 04-03-14
Leeftijd : 71
Woonplaats : Valkenswaard

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van joeri wilmssen di 30 dec - 7:41

@ Henk,

Dit wordt iets voor de lente van 2015 dan....
ik stuur wel een post wanneer het klaar is en hoe ik het uiteindelijk gedaan heb.....

prettige feestdagen, Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van HenkvanGerwen di 30 dec - 7:48

Dag Joeri,

of je moet een garage/schuur hebben die groot genoeg is.
Die gaten in je boot kun je drogen met bijv. een verfstripper of föhn dan kun je het ook doen als het droog weer is, het drogen duurt dan iets langer. Zolang het niet vriest gaat het prima. Mijn boot staat buiten en ik ga volgende week weer wat aanpassen als het maar droog weer is.

In ieder geval succes ermee en jij ook een goed uiteinde en een prima 2015.

P.S. wat voor een boot is dat eigenlijk?
HenkvanGerwen
HenkvanGerwen

Aantal berichten : 96
Registratiedatum : 04-03-14
Leeftijd : 71
Woonplaats : Valkenswaard

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van marcel oomen di 30 dec - 10:33

joeri,
ik denk dat als je de oude tr.d. rechts van de str.sc.tr. hangt op dezelfde afstand als die nu hangt je ook even goede beelden zult hebben, alleen heeft dan de str.sc.als het goed is beter beeld naar links.
die andere tr.d. dáár nog eens rechts van en het zou goed moeten zijn.
je kunt onder het varen kijken hoe het water zich achter je boot gedraagt.
ikzelf had ze ook meer naar rechts verplaatst en ik had toen met snel varen zelfs nog sonarbeelden die ik voorheen niet had.
dit kwam omdat bij mijn boot met snelheid in het midden een soort diep gat ontstaat en het water word juist naar de zijkanten geduwd waar de transducers nadat ik ze verplaatst had hingen.
bij mij ging dus alles erop vooruit.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Installatie structurescan transducer Empty Re: Installatie structurescan transducer

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum