De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Update structurescan?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Update structurescan?

Bericht van jaap ma 13 jun - 6:53

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, maar wat ik zo lees hier en daar is er aardig wat kennis over diverse onderwerpen.

Ben nog niet in het bezit van de Lowrance LSS, maar wil die b'kort wel aanschaffen.

Over de LSS lees ik heel diverse rea's, van goed en mooi tot weinig zinvol.
Nu ga ik graag een uitdaging aan en ben niet bang om te experimenteren en zaken uit te proberen, maar onlangs schetste een winkelier mij ook
een beeld dat het niet zo simpel is om met de LSS te werken en dat ik er niet teveel van moest verwachten, dus dat zet je dan wel weer aan het denken.

Maar goed ik zie er best wel een uitdaging in.

Wel las ik pas dat de weergave vaak niet heel scherp wordt weergegeven bij de side-scan en dat de oorzaak daarvan ligt in het feit dat de down-scan
feitelijk uitgeschakeld zou moeten worden om betere weergave te krijgen(Het Dr. Depth-verhaal).

Mijn vraag is of er bekend is of Lowrance dit 'probleem' onderkent en of er wellicht een update aankomt en als dat zo is of je die update met je bestaande LSS-module kunt upgraden of dat je tzt aan een nieuwe module vastzit.

Dit gegeven weerhoudt mij enigszins om nu direct tot aanschaf over te gaan.

Hopelijk kan 1 van jullie hier iets zinnigs over roepen.

Alvast bedankt.

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Frenk Elings ma 13 jun - 8:28

Lekker winkelier.... Shocked gezien je verhaal ga ik ervan uit dat je meer ziet in de sidescan dan de downscan. Vooral snoekbaarsvissers (zoals ikzelf) hebben meer baat bij een downscan en ik gebruik de sidescan dan ook nauwelijks. Alleen wanneer ik een nieuw water snel "in kaart" wil brengen gebruik ik de sidescan.

Het is dus maar de vraag of de sidescan "belangrijker" is dan de downscan........hangt natuurlijk ook samen met je tak van vissport. Ik zie de downscan ook niet als een "probleem" en begrijp niet echt waarom deze "geknepen" zou moeten worden ten voordele van de sidescan....beide zijn belangrijk. Wel is het zo dat de sidescan moeilijker te interpreteren is dan de downscan........wellicht dat er daarom sprookjes worden verteld over een sidescan welke niet optimaal zou werken......Natuurlijk is het zo dat als je de Down uitschakeld, je een sterkere Side puls krijgt en dat zal andersom ook het geval zijn. Misschien had Lowrance voor 2 aparte LLSen moeten kiezen ?. Ik vind het in elk geval makkelijk om beide voor handen te hebben.

Op je vraag of Lowrance dit probleem onderkent, geloof ik niet dat ze het als probleem zien. Ik persoonlijk weet dan vooralsnog ook niets over een update of i.d....by the way, een SScan maakt gebruik van de HDS updates en we hebben net een 4.0 gehad en er komt weer een minor update aan zonder LLS aanpassingen...dus....nee... heeft niet echt prioriteit blijkbaar.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Juan Gonzalez ma 13 jun - 9:04

Hoi Frenk,

Ik heb de vraag al eerder gesteld in een ander topic. Hoe ervaar jij de kwaliteit van de 'live' beelden t.o.v . de simulator-beelden? Groot verschil? Getrouwe weergave van hetgeen we in het 'echt' kunnen verwachten.?

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Frenk Elings ma 13 jun - 9:53

Juan, ik zou niet eerlijk zijn als ik zeg dat de simulaties in de toestellen niet mooier zijn weergegeven dan de werkelijkheid is. Dat was al zo bij de traditionele sonar, maar uiteraard ook bij de HDS en en de S-scan. "Mooier" is eigenlijk niet het juiste woord, maar "idealer" is beter...de simulaties geven een idealer onderwaterbeeld dan de werkelijkheid meestal is (stroming, ruis, etc) . Neemt niet weg dat dat de S-scan het beste is wat we ooit gehad hebben en ikzelf heb altijd een half scherm (soms uren een heel scherm) met de S-scan ingesteld staan.

Het "zien" van vis is lastiger met de S-scan, maar structuur des te beter. Kuilen, stenen, obstakels........het is (voor mijn visserij) allemaal even mooi en nuttig. Prostaffer Daan Verbruggen vond zelfs een fiets onder een brug en kon de spaken tellen.

Kortom...onder de meest ideale omstandigheden net zo mooi als de simulator, alleen komen ideale omstandigheden niet zo vaak voor Laughing je kunt wel proberen om de ideale omstandigheden middels instellingen te benaderen. Let op mijn woorden......de structurescan gaat zeker doorontwikkeld worden en over een enkele jaren de 2D helemaal vervangen.

ik wil in elk geval niet meer zonder.....
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Danny Geysen ma 13 jun - 10:05

De structurescan van Lowrance werkt meer dan behoorlijk, zowel de sidescan als de downscan. Het experiment van Per Pelin, de software-ontwikkelaar van Drdepth, heeft alleen aan het licht gebracht dat je een meer constante kwaliteit krijgt bij de sidescan, als de downscan uitgeschakeld wordt. Momenteel is er nog geen nieuws of Lowrance hier iets aan kan doen of wil doen met de huidige LSS-1 modules. Dat wordt zeker nog een hele poos wachten.


Aan Juan
Wat betreft de kwaliteit van de livebeelden t.o.v. de simulatorbeelden.

De livebeelden zijn gelijk aan de simulatorbeelden als alle voorwaarden optimaal zijn,
d.w.z.:

helder water, zonder kleine partikels en/of turbulentie (van boten, wind of stroming)
min of meer vlak wateroppervlak
een mooie constante snelheid van de boot, in een rechte lijn
aangepaste contrast-instelling (naargelang de waterdiepte)
liefst met de nodige structuren in het water

Concreet wil dat zeggen als je op het Haringvliet bent, met een aardige kabbel op het water, redelijk wat pleziervaart en een egale bodem met veel sediment je natuurlijk niet die mooie, spectaculaire beelden krijgt, zoals in de demo's. Maar desondanks krijg je toch nog altijd extra, aanvullende informatie bij je 2D-sonarbeeld. Voldoende reden voor mij om ook daar de StructureScan te gebruiken.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Juan Gonzalez di 14 jun - 0:12

Beste Frenk en Danny,

Enorm bedankt voor jullie duidelijke en eerlijke uitleg. Het hele 'Structure-scan gebeuren' gaat steeds meer leven.
Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar zoals Frenk al aangaf gaat Structurescan-technologie binnen een aantal jaren 2D vervangen. We staan dus nog maar aan het begin maar wellicht is nu het juiste moment om in te stappen en niet af te wachten wat komen gaat....

Ik schat in dat voor mijn visserij downscan net iets interessanter is dan sidescan. Danny schrijft dat je een meer constante kwaliteit krijgt bij de sidescan als de downscan uitgeschakeld wordt. Geldt dat ook andersom? Dus een meer constante kwaliteit bij downscan wanneer sidescan uitgeschakeld wordt?

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Danny Geysen di 14 jun - 2:06

Juan,

Bij de downscan zijn geen kwaliteitsschommelingen vastgesteld; dat was enkel bij de sidescan, voor zover ons bekend.

Ik zou zeggen, als je de kans krijgt om een keertje bij iemand aan boord te stappen met een structurescan, dan kan je voor jezelf uitmaken of het voor jouw een meerwaarde zal zijn of niet. Dat is nog altijd de beste waardemeter.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Juan Gonzalez di 14 jun - 2:25

Danny Geysen schreef:Juan,

Bij de downscan zijn geen kwaliteitsschommelingen vastgesteld; dat was enkel bij de sidescan, voor zover ons bekend.

Ik zou zeggen, als je de kans krijgt om een keertje bij iemand aan boord te stappen met een structurescan, dan kan je voor jezelf uitmaken of het voor jouw een meerwaarde zal zijn of niet. Dat is nog altijd de beste waardemeter.

Mee eens Danny. De praktijk is de beste graadmeter. Ik ben in ieder geval een heel stuk wijzer geworden. Hopelijk doet zich een gelegenheid voor dat ik eens aan boord van een structurescan-gebruiker kan stappen en de eventuele meerwaarde kan beoordelen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty LSS

Bericht van jaap di 14 jun - 4:49

Ja die winkelier ziet alles misschien wat te zwart/wit denk ik, aan de andere kant stel ik me voor dat hij toch ook wel graag iets wil verkopen, dus is ie wel eerlijk.
Waarschijnlijk ontbreekt wat praktijkervaring denk ik zo.
Maar goed, je hebt gelijk Frenk, voor het snoekbaarsvissen zal de down-scan ongetwijfeld belangrijker zijn dan de side-scan.
Ik ben in de zomermaanden meer aan het snoekvissen(en vliegvissen) zodat een side-scan voor mij heel nuttig kan zijn.
naar gelang het jaar vordert zoek ik de snoekbaars meer op.

Maar ik praat als een leek als het over de LSS gaat, dus moet ik dat gewoon gaan ervaren, ik ben dan ook niet bang dat de aankoop tegen zal vallen,
zeker wat ik allemaal lees aan positieve rea's, geloof ik zonder meer in de meerwaarde van de LSS.

Ik vind sowieso deze helpdesk heel nuttig, dus bedankt voot jullie rea's.
Wellicht horen jullie later mijn ervaringen met de apparatuur.

Jaap

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Bootvisser vr 17 jun - 10:18

@Jaap en andere SS geinteresseerden;

Op onderstaamde link is een film over een Sidescan seminar te zien. Gaat welliswaar
over Humminbird maar het principe van Lowrance is hetzelfde. Geeft een goede
indruk wat SS inhoudt en wat er allemaal mogelijk mee is.
Zéér interessante film ook voor diegene die al een LSS1 hebben! Duurt ook een klein uur dus ga er maar eens goed voor zitten. Cool

http://www.idofishing.com/videos/viewvid.php/Number/865343/jason-halfen-the-technological-edge
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Update structurescan? Empty Re: Update structurescan?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum