De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lss1 dicht bij andere trancducer

2 plaatsers

Ga naar beneden

Lss1 dicht bij andere trancducer Empty Lss1 dicht bij andere trancducer

Bericht van Pieterjan zo 13 maa - 9:14

Hallo,
Een dezer dagen bouw ik m'n hds10 in en zet een airmar sonar( gek gedaan en airmar m260 gekozen) vast op scheepsbodem. Misschien dat ik later nog eens een sidescan aanschaf, ik wil er nu alvast rekening mee houden. Toevallig las ik in een Amerikaans botenblad (boating world fall/winter 2010) dat de downlooking transducer op 1 foot afstand moet zitten van de lss1 downscan module. Dat wordt lastig want dan zou ik transducer in de motorruimte moeten monteren. Was dit foutje van de auteur of is dit juist?

Groeten, pieterman

Pieterjan

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 13-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lss1 dicht bij andere trancducer Empty Re: Lss1 dicht bij andere trancducer

Bericht van Bootvisser zo 13 maa - 23:05

Ik weet niet precies wat je bedoeld met "downlooking" transducer?
Ik neem aan de reguliere sonar transducer?
Zelf heb ik beide transducers gewoon naast elkaar op enkele cm`s afstand en ze storen
elkaar niet.
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Lss1 dicht bij andere trancducer Empty Re: Lss1 dicht bij andere trancducer

Bericht van Pieterjan ma 14 maa - 0:12

Ja ik bedoel de reguliere transducer. Maar beste plek voor die lss1 transducer is aan de buitenkant achterop de boot toch? En nu sta ik op het punt normale transducer midscheeps in te bouwen, dan zit er een meter of 2 tussen. Maakt dat wat uit?

Pieterjan

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 13-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lss1 dicht bij andere trancducer Empty Re: Lss1 dicht bij andere trancducer

Bericht van Bootvisser ma 14 maa - 1:34

De LSS kan je zowel achterop als ook voor op de boeg op je trolmoter plaatsen (als je die hebt). Het ligt er helemaal aan wat je zelf wilt maar beiden is mogelijk.

Ik zou de 2 transducers nooit en te nimmer zo ver uitelkaar zetten zoals jij dat gaat doen. Gewoon naast elkaar. Zo kan je de beelden veel beter interpreteren. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar als je zoveel ruimte ertussen hebt krijg je van de sonar een ander beeld binnen dan de SS omdat de transducers te ver uitelkaar zitten. De lss scant dus een ander gebied op dat moment dan jouw normale sonar. Je kan de beelden niet "naast elkaar leggen" om te vergelijken als het ware om een goed beeld van de bodem op dat moment te krijgen. Er zit dus verschil tussen. Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk verteld heb.

Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Lss1 dicht bij andere trancducer Empty Re: Lss1 dicht bij andere trancducer

Bericht van Bootvisser ma 14 maa - 1:42

Als aanvulling van hierboven nog moet ik wel zeggen dat mijn voorkeur naar de plaats van de ss transducer achterop op de spiegel is. Om de doodeenvoudige redenen dat je voor de beste ss beelden zo ongeveer 5 - 8 km/u moet varen. Soms iets langzemer soms iets sneller, ligt helemaal aan de omstandigheden.
Met de electromoter vaar je niet zo snel deze snelheden. Sommigen plaatsen ook wel een extra ss transducer op de trolmoter om zo toch de ss te kunnen gebruiken wanneer ze voorop zitten. Kan ook natuurlijk.
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Lss1 dicht bij andere trancducer Empty Re: Lss1 dicht bij andere trancducer

Bericht van Pieterjan zo 20 maa - 10:28

"beelden niet "naast elkaar leggen" om te vergelijken als het ware om een goed beeld van de bodem op dat moment te krijgen"
ah dat is de reden. Ik snap het principe. Dacht misschien nog dat er soort van timing/afstandsverschil instelling was in Lowrance HDS apparatuur. Heb gelukkig nog niets definitiefs gedaan. Eens kijken waar er nog meer plek is.

Pieterjan

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 13-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Lss1 dicht bij andere trancducer Empty Re: Lss1 dicht bij andere trancducer

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum