De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

5 plaatsers

Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez di 6 sep - 1:02

Nu ik het Sonar-deel, van de HDS units die ik gebruik, steeds beter onder de knie krijg wil ik graag wat meer leren m.b.t. GPS functies.

Als eerste zou ik meer willen leren over:

Status
Fix: 3D Waar staat dit voor?
EPE: Optimale waarde ligt tussen de 5 en 10 mtr. EPE staat voor Estimate Position Error en heeft zover ik heb begrepen te maken met een bepaalde mate van nauwkeurigheid die gebaseerd is op een schatting en niet op een meting? Correct? Ik probeer het voor mijzelf simpel te houden want er zullen ongetwijfeld allerlei formules aan vastzitten, maar wanneer op mijn HDS, EPE bijv. 30 mtr aangeeft, wat kan ik dan met deze informatie?
HDOP: ideale waarde ligt op 1.0. Momenteel (thuis) geeft mijn HDS een waarde aan van 4.1. Over een paar minuten wellicht 2.0. Nee, momenteel 7.7. Ook hierbij geldt. Wat is de functie van HDOP en wat kan ik ermee.

Dan is er ook nog zoiets als WAAS. Klopt het dat wanneer je WAAS op je HDS unit aanvinkt in 95% van de gevallen een positie krijgt die preciezer is dan 3 meter?
Het europese signaal ( van EGNOS ) wordt uitgezonden door de AOR-E satelliet die PRN (?) nummer 33 heeft. Momenteel is WAAS ingeschakeld maar 'satelliet nr 33' wordt niet weergegeven in de status. Ondanks dat WAAS aan staat krijg ik toch een melding dat WAAS uit staat. Heeft dit iets met elkaar te maken? Ik weet dat je voor WAAS het beste in een 'open' gebied kunt bevinden.

Nou, lijken mij even genoeg vragen. Voor een beter begrip van alle mogelijkheden en informatie die een HDS unit biedt hoop ik dat er onder de forumbezoekers deskundigen zijn die hier iets over hebben te melden.

Bedankt alvast!

Vr. grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Danny Geysen di 6 sep - 7:59

Een heleboel echt interessante vragen Juan.

Daar moet ik even wat langer tijd voor nemen, want daar kan je boeken mee vullen. Maar ik kom er heel binnenkort nog op terug.

Smile
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez di 6 sep - 8:19

Cool Danny! Very Happy

Ik heb best e.e.a. op internet kunnen vinden. De vertaalslag maken naar je eigen unit is een ander verhaal. Vervolgens de praktische toepassing binnen je visserij ontdekken en we zijn al weer een stapje verder. Wanneer ik een vertrekpunt heb, ben ik al erg geholpen.

Ik waardeer het enorm wanneer je mij weer een ietsiepietsie op weg kan helpen. De boeken ben ik al weer ingedoken... study

Thanks!

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van JuanP do 8 sep - 9:03

Juan Gonzalez schreef:Nu ik het Sonar-deel, van de HDS units die ik gebruik, steeds beter onder de knie krijg wil ik graag wat meer leren m.b.t. GPS functies.

Als eerste zou ik meer willen leren over:

Status
Fix: 3D Waar staat dit voor?
EPE: Optimale waarde ligt tussen de 5 en 10 mtr. EPE staat voor Estimate Position Error en heeft zover ik heb begrepen te maken met een bepaalde mate van nauwkeurigheid die gebaseerd is op een schatting en niet op een meting? Correct? Ik probeer het voor mijzelf simpel te houden want er zullen ongetwijfeld allerlei formules aan vastzitten, maar wanneer op mijn HDS, EPE bijv. 30 mtr aangeeft, wat kan ik dan met deze informatie?
HDOP: ideale waarde ligt op 1.0. Momenteel (thuis) geeft mijn HDS een waarde aan van 4.1. Over een paar minuten wellicht 2.0. Nee, momenteel 7.7. Ook hierbij geldt. Wat is de functie van HDOP en wat kan ik ermee.

Dan is er ook nog zoiets als WAAS. Klopt het dat wanneer je WAAS op je HDS unit aanvinkt in 95% van de gevallen een positie krijgt die preciezer is dan 3 meter?
Het europese signaal ( van EGNOS ) wordt uitgezonden door de AOR-E satelliet die PRN (?) nummer 33 heeft. Momenteel is WAAS ingeschakeld maar 'satelliet nr 33' wordt niet weergegeven in de status. Ondanks dat WAAS aan staat krijg ik toch een melding dat WAAS uit staat. Heeft dit iets met elkaar te maken? Ik weet dat je voor WAAS het beste in een 'open' gebied kunt bevinden.

Nou, lijken mij even genoeg vragen. Voor een beter begrip van alle mogelijkheden en informatie die een HDS unit biedt hoop ik dat er onder de forumbezoekers deskundigen zijn die hier iets over hebben te melden.

Bedankt alvast!

Vr. grt,

Juan

3d -> Als je GPS gaat "zoeken" naar de sat heeft i bij 3 gevonden sats een 2d lock, bij de 4e en meer een 3d, voor de hoogte meting.

WAAS -> Als je WAAS ontvang staat er een sterretje in het sat scherm ( LCX 110). Je ontvangt WAAS via de sat en die informatie moet overgezonden worden, niet via een aparte radio zender ofzo. ik vind zelf de HDS erg langzaam ivm de LCX. Misschien is de externe gps sontvanger beter? De GPS ontvangt continu info van verschillende sats, alle info bij elkaar, dus storing, afwijking, sat fouten, dopler effect, etc etc en geeft een DOP waarde en die geeft weer een EPE. Dus hoe lager de DOP hoe beter de signaalsterkte, aantal sats en hoe precieser je locatie. Met WAAS krijg je een extra code mee die de afwijking kan beperken.

De gps kan niet "meten"hoeveel verschil er is, alleen berekenen aan de hand van de info van de sats. Als i een EPE geeft van 5 meter is i op 5 meter naukeurig. Alleen niet op de kaart, navigold kan een afwijking hebben ten opzichte van google earth bv. Ik geef na 15 minuten varen een waypoit bij een herkenbaar punt bv een hijskraan en op de terugweg op hetzelfde punt weer een waypiont. via google earth kun je dan mooi zien of het een beetje klopt! Verder werkt een gps minder onder de 5 km/h, dan kan i blijven hangen.
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez za 10 sep - 1:13

Hallo JuanP,

Bedankt voor je reactie. Heb het allemaal even op mij laten inwerken. E.e.a. wordt mij min of meer duidelijk.

Begrijp ik het goed dat WAAS een aanvullende technologie is om correctie-signalen door te sturen? Echter, WAAS is een Amerikaans systeem. In Europa hebben wij EGNOS. Misschien een gekke vraag. Zijn onze HDS-units 'compatible' met EGNOS? Ik veronderstel dat met WAAS een andere (unieke) code wordt uitgezonden dan met EGNOS. Naast WAAS en EGNOS bestaat er ook nog een Russische en Japanse variant. Hypothetische vraag, maar zou mijn GPS-functie van de HDS ook in Rusland bruikbaar zijn?

Gaan de EPE -en HDOP waarden gelijk op? Ik bedoel: Hoe groter de mate van (geschatte) onnauwkeurigheid (=EPE), hoe hoger het HDOP-getal? Dit lijkt vaak zo te zijn, maar niet altijd. Soms heb ik op mijn unit een EPE van 25 mtr. Lijkt mij een vrij onnauwkeurige informatie weergave. HDOP is dan bijv. 2.0. Geen optimale signaalsterkte maar ook niet echt 'slecht' (denk ik). Andersom gebeurt ook: EPE 13 mtr, HDOP 4. Dus dat verband ontgaat mij nog een beetje.

Ik vat het samen voor mijzelf:
EPE is mate van (on)nauwkeurigheid t.o.v. de werkelijkheid.
HDOP geeft signaalsterkte weer.

Als ik het goed begrijp creeër jij 2 referentiepunten. Thuis (?) check je met Google Earth je ingegeven positie.

Maar waar ik een beetje naar toe wil met bovenstaande is het volgende. Wanneer ik een fraai taludje tegen het lijf loop, vervolgens een waypointje maak, het niet altijd eenvoudig is om dat taludje terug te vinden omdat je dus hoe dan ook met een onnauwkeurigheid hebt te maken.

Eigenlijk kan ik tot de conclusie komen dat GPS een fantastisch 'ding' is voor snelheid, positiebepaling ed. maar 'met de huidige technologie je nog niet op de cm je positie, taludje, schooltje vis kunt terugvinden (schooltje vis kan natuurlijk weer ergens anders liggen Wink )

Wellicht zijn er zaken die ik heb beschreven niet helemaal correct. Still learning. Reacties/feedback altijd welkom.

Vr. grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Frenk Elings za 10 sep - 3:24

Cm 's ? ... :-) zelfs meters is niet te garanderen. Het is al langer bekend dat de Verenigde Staten hun/het GPS signaal (uit veiligheidsredenen uhum) "onnauwkeurig" maken. Dit is heden ten dage al heel wat beter als 10 jaar geleden, maar nog steeds niet zo als het zou moeten zijn. Daarom is er enkele jaren geleden gestart met het Galileo project welke een Europees GPS signaal zou moeten gaan uitzenden wat WEL op de centimeter nauwkeurig zou moeten zijn. Men worsteld nog steeds met finaciers voor dit project terwijl de vraag naar dit naukeurige systeem in Europa erg groot is...denk maar aan auto-navigatie en bouwprojecten bv............Verder is het heel goed mogelijk dat het project gedwarsboomd wordt door de VS die liever geen superieur GPS systeem de lucht in willen hebben.....Het project loopt nog steeds en het ziet er naar uit dat het toch (ooit) gaat komen....Dan zijn die taluudjes geen enkel probleem meer :-) tenminste als Lowrance dan de mogelijkheid gaat bieden om op Galileo aan te loggen...
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van JuanP za 10 sep - 10:09

WAAS ( USA ) of EGNOS (europa) is het zelfde idee. een grond station weet precies waar i staat. Deze ontvangt ook een GPS signaal, als dit signaal bv 10 meter verder is stuurt het grondstation een correctie naar de sats om die 10 meter "bij te sturen" naar 0 meter. dit signaal stuurt de sat naar jou GPS, die dit kan verwerken in de positie. Mijn ervaring met GPS is dat het erg naukeurig is, zeker met GARMIN uit de duurdere (350 euro) reeks. Als ik een waypoint opsla midden in het weiland en deze positie doorgeef aan een collega zit i er nooit minder dan 5 meter naast. Alleen slecht weer of dikke wolken geven soms een slechte positie. Met wat heen en weer lopen gaat het dan beter. Als ik erg langzaam loop of vaar kan de gps er wel 50 meter naast zitten, en springt ineens naar de juiste locatie.

Volgens de site van www.lowrance.com is er een US versie en een europa versie met EGNOS. Als je niet de europa versie hebt, heb je dus ook geen EGNOS.

Als ik met de LCX een waypoint opsla bij een vast punt zoals het einde van een krib en deze terugkijk via google earth of een topokaart zit i er nooit meer dan 5 meter naast. Als jij dit ook doet weet je zeker dat alles naukeurig is!
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez zo 11 sep - 8:52

@Frenk,

Bedankt voor je reactie. Het ‘verhaal’ achter het hele GPS-gebeuren heb je met jouw bericht mooi weten samen te vatten. Super interessant en e.e.a. is nog volop in beweging begrijp ik.
Nooit geweten dat er zoveel belangen (militaire, economische en strategische) een rol spelen binnen het Galileo programma. Ik begrijp uit de informatie die ik tot nu toe tot mij heb genomen dat de technologie er is om tot een meter nauwkeurig je positie te kunnen bepalen. Maar ja, zoals met alles, het draait altijd om poen…

Sta je toch allemaal niet bij stil wanneer je een waypointje op je HDS maakt en je shadje vrolijk over de bodem laat huppelen! Very Happy

@Juan P,

Bedankt voor je aanvulling. Er is dus wel degelijk een verschil tussen een Amerikaanse en een Europese unit m.b.t WAAS en EGNOS.

Internal, high-sensitivity GPS+WAAS (Americas) or GPS+EGNOS+MSAS (non-Americas). Bron: www.lowrance.com

Je schrijft:
Als ik met de LCX een waypoint opsla bij een vast punt zoals het einde van een krib en deze terugkijk via google earth of een topokaart zit i er nooit meer dan 5 meter naast. Als jij dit ook doet weet je zeker dat alles naukeurig is!

Hoe moet ik mij dat voorstellen. Leg je de 2 kaarten naast/ over elkaar? Heb je een speciaal computerprogramma dat je gebruikt? Ben erg geinteresserd hoe je dat doet.

Allemaal nogmaals bedankt voor de info. E.e.a. begint steeds meer te leven.

Vr. grt,

Juan


Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van JuanP ma 12 sep - 0:39

beste Juan, ik bewaar de waypionts uit mijn LCX en verander ze via een speciaal prog naar bv een kml file (google earth). via google earth kun je dan zien waar het waypoint is, als het goed is waar je m hebt gemaakt! Very Happy mail me ander een waypoint.

http://www.lowrance.com/en/Downloads/GPS-Data-Manager-GDM/ met deze lees ik de data van de LCX
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van JuanP ma 12 sep - 0:55

Hier zie je de waypoints als vlaggetjes met nummer, de blauwe lijn is je track. Op ieder vierkant blokje in de lijn is de positie van de track vastgelegd. Dit heb ik in google earth geplakt.De waypoints zijn een jaar eerder gemaakt dan de track.

[img]Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Naamloos2f[/img]
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez ma 12 sep - 6:28

Wow! Geniaal JuanP!!
Helaas leest GPS Data Manager geen HDS data (toch?)

Een waypoint mailen...bedoel je de coördinaten of een screenshot van een van mijn waypoints?

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van JuanP ma 12 sep - 6:38

Juan Gonzalez schreef:Wow! Geniaal JuanP!!
Helaas leest GPS Data Manager geen HDS data (toch?)

Een waypoint mailen...bedoel je de coördinaten of een screenshot van een van mijn waypoints?

grt,

Juan

Ik heb geen HDS, dus weet het niet. Je kan me het .USR bestand uit je hds mailen.

Gr JuanP
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez ma 12 sep - 6:43

Okay, moet ik ff induiken.

Kom ik nog op terug.

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez zo 18 sep - 9:05

Hallo allen,

Leek mij aardig om binnen deze topic wat screenshots te plaatsen.

De eerste shot laat zien dat de ontvangst behoorlijk goed was denk ik. Is het gebruikelijk dat bij iedere satelliet een * staat wanneer WAAS is ingeschakeld? Ik heb gisteren nogal wat waypointjes gemaakt. Ik verbaasde mij over de nauwkeurigheid. Had voor mijzelf een aantal referentiepunten gemaakt en zat iedere keer 'goed'.

Tweede shot (genomen bij 75.4 km p/u) heb ik geprobeerd een aantal kilometers kaarsrecht te varen. Ik was benieuwd hoe het plotterspoor dit zou weergeven. Kaarsrecht dus (zie streep achter de pijl) cheers

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Kopievanshot2jpeg

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Shot5jpeg

Grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van JuanP zo 18 sep - 9:47

cheers let wel dat je gps spoor niet precies de boot "volgt", er word iedere zoveel meter of seconden een punt aangemaakt waartussen een lijn getrokken wordt. Als je full speed een bocht maakt ziet het er niet mooi rond uit. De * betekend dat je over die sat een waas signaal hebt ontvangen.
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez zo 18 sep - 22:34

JuanP schreef: cheers let wel dat je gps spoor niet precies de boot "volgt", er word iedere zoveel meter of seconden een punt aangemaakt waartussen een lijn getrokken wordt. Als je full speed een bocht maakt ziet het er niet mooi rond uit. De * betekend dat je over die sat een waas signaal hebt ontvangen.


Precies, je GPS-spoor volgt niet precies de boot. Ik had dus verwacht dat het spoor veel meer onregelmatigheden zou vertonen. Misschien dat ik de volgende keer meer moet inzoomen? Ik zal eens een 'figure eight' met de boot maken. Dat shotje heb je nog van mij tegoed Very Happy

Het wordt me allemaal steeds duidelijker!

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Juan Gonzalez zo 25 sep - 5:56

JuanP schreef: cheers let wel dat je gps spoor niet precies de boot "volgt", er word iedere zoveel meter of seconden een punt aangemaakt waartussen een lijn getrokken wordt. Als je full speed een bocht maakt ziet het er niet mooi rond uit. De * betekend dat je over die sat een waas signaal hebt ontvangen.

Klopt het dat de interne antenne van de HDS 1 x per seconde een update maakt, of zoals JuanP zegt, een punt aanmaakt waartussen een lijn getrokken wordt?
De nieuwe LGC 4000 externe antenne zou 5 x per seconde een update maken? Is dat de moeite waard om te plaatsen?

Full speed een bocht maken met mijn boot is heftig. Heb een 'figure eight' gemaakt bij 45 km p/u. Very Happy

grt,

Juan

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Shot3h
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van JuanP zo 25 sep - 7:31

Ziet er strak uit, niets meer aandoen ! cheers
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Ben Pronk ma 26 sep - 3:07

Hoe maken een screenshot en plaatsen deze op dit forum?

Ben Pronk
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 14-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Danny Geysen ma 26 sep - 8:38

Ben Pronk schreef:Hoe maken een screenshot en plaatsen deze op dit forum?

Ben,

Om een screenshot te maken op een HDS-toestel:
2x MENU
SYSTEEM
selecteer BEELD OPSLAAN
druk Exit
(als je vanaf nu een screenshot wilt maken, druk je op de Power-toets van je toestel.)
Vergeet niet 'Beeld opslaan' terug te deselecteren vooralleer je je toestel wilt uitschakelen, want anders lukt dat niet ...

Een screenshot wordt opgeslagen op het interne geheugen van je HDS.
Dus, moet je het eerst kopïeren van het interne geheugen naar een SD-kaartje in je toestel
Dit doe je via:
WAYPOINTS, ROUTES AND TRAILS
FILES
MIJN FILES
SCREENSHOTS
Druk MENU
Kies KOPIEER ALLES
Selecteer de gewenste locatie (vb.Memory card 1)
Druk ENTER

Vanaf nu staan de screenshots op je SD-kaartje.
Steek dit kaartje in de kaartlezer van je PC en upload de screenshots naar een service zoals IMAGESHACK (14e icoon op de icoonbalk bovenaan het bericht.

Vermeld de link naar deze screenshots in je bericht en iedereen kan mee genieten van je screenshots.

Succes,
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen Empty Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum