De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

2 plaatsers

Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Juan Gonzalez ma 11 jul - 2:33

Hallo allen,

Gisteren het water op geweest. Opnieuw getest m.b.t. 2D Sonar instellingen op HDS 7 en HDS 5m.

Voorlopige conclusies:
1. De verticale lijnen waar ik binnen de 2 D Sonar-beelden last van had (zie screenshots eerdere topics) worden veroorzaakt door de transeducer van de Lowrance X96 (Type: Skimmer 200 kHz). Als ik de X96 uitschakel zijn de verticale strepen voor 100% verdwenen op de HDS units. Trouwens, de strepen op de X96 zijn ook verdwenen wanneer ik de HDS units uit schakel.
Ik heb getest met de Universal Sonar 2 van mijn Terrova frontroller (ook 200kHz). De afstand tussen beide transeducers bedraagt zo'n 4 mtr. Zelfs de dieptemeter (Lowrance X 125 met 200kHz trans.) op de boot van mijn vismaat die zich op een paar meter afstand van mijn boot bevond stoorde op mijn HDS units (verticale strepen). Mijn vismaat schakelde zijn X125 uit, en weg verticale strepen. scratch Is dit nog op te lossen?
Hierbij toch nog een screenshot + settings waarbij de de verticale strepen nog enigzins zichtbaar zijn (shot 1).

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Shot1za
Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Matrixshot1

2. Palet nr. 13 die ik meestal gebruik is erg gevoelig met als gevolg ruis. Op shot nr. 6 zijn vissymbolen te zien maar ook nog de nodige ruis. De 'Sentsitivity' nog meer naar beneden brengen betekent ook dat de vissymbolen niet meer zichtbaar worden. Wel een verbetering t.o.v. vorige beelden. Waarschijnlijk doordat 'Ondiep water' is geselecteerd (shot 6).

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Shot6
Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Matrixshot6

3. Palet nr.1 lijkt de beste resultaten te geven. Ben zeer tevreden over deze shot. Wellicht de 'Colorline' nog wat oppeppen (shot acht).

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Shot8f
Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Matrixshot8

4. Shot nr. 9 toch weer lastig om om de bananen tegen en op het talud zichtbaar te krijgen. Sensitivity iets te hoog --> ruis (shot 9).

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Shot9
Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Matrixshot9

Al met al durf ik te zeggen dat op het water waar ik meestal aan de slag ga:
- pallet 1 de beste resultaten geeft;
- sensitivity rond -2 tot 0% houden;
- ping speed wel degelijk invloed heeft op de kwalitieit van het beeld (ben van 15 naar 18 gegaan!);
- het met versie 3.5 toch echt makkelijker is om tot aardige beelden te komen.

Of er echt een 2D sonar 'bug' in 4.0 zit ga ik steeds meer betwijfelen. 3.5 lijkt minder gevoelig en daardoor makkelijker in de afstelling. 4.0 is wellicht té gevoelig. Het kost gewoonweg te veel tijd om iedere keer je settings bij te stellen afhankelijk van de omstandigheden. Voor nu nog even verder met 3.5.

Tot slot: Eindelijk ook WTRTMP op beide HDS units via Ethernet. Heb screenshots van de instellingen dus laat maar weten wanneer iemand deze nodig heeft.

En dan mijn laatste vraag: Is de interferentie op te lossen anders dan een andere frequentie te kiezen?

Heel verhaal maar weer een aantal belangerijke stappen verder.

Grt,

Juan Gonzalez











Laatst aangepast door Juan Gonzalez op ma 11 jul - 3:49; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : taalfout)
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Bootvisser ma 11 jul - 3:08

Juan Gonzalez schreef:
Ik heb getest met de Universal Sonar 2 van mijn Terrova frontroller (ook 200kHz). De afstand tussen beide transeducers bedragen zo'n 4 mtr. Zelfs de dieptemeter (Lowrance X 125 met 200kHz trans.) op de boot van mijn vismaat die zich op een paar meter afstand van mijn boot bevond stoorde op mijn HDS units (verticale strepen). Mijn vismaat schakelde zijn X125 uit, en weg verticale strepen. scratch Is dit nog op te lossen?

Dit heet "crosstalk", komt omdat je overlap hebt van de sonarbundels van beide toestellen en dan krijg je dus storing.
Een oplossing is om over te schakelen naar de 83 khz freq maar die heb je niet. Heeft je maat die wel? Die zou dan over moeten schakelen op 83 khz.
Anders is er maar één oplossing mogelijk......ver genoeg bij elkaar uit de buurt blijven zodat je geen crosstalk meer hebt! Cool

Mooie shots met info weer Juan. Heb je ook eens getest met Auto sensitivety off?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Juan Gonzalez ma 11 jul - 3:34

Bedankt voor je reactie Bootvisser.

Het gekke is dat ik met mijn vorige HDS 7 (laatste upgrade versie 3.5) geen enkele storing had terwijl ik toen ook al gebruik maakte van mijn X96. Wel was het zo dat ik toen de HST-WSBL transeducer gebruikte. Deze was gemonteerd op de fronttroller. Ik had toen nog niet de beschikking over i-pilot met US 2. Daarnaast gebruikte ik uiteraard de trans van de X96 (Skimmer). Beiden op 200 kHz..

Ik heb met de aanschaf van de i-pilot de mogelijkheid om te kiezen tussen 83 en 200 kHz maar lever dan in qua beeldkwaliteit. De X 96 heeft alleen maar 200kHz, net als de X125 van mijn maat.

Ik zal dus één dezer dagen wederom de HST-WSBL op mijn fronttroller monteren en nog eens goed bekijken of deze stoort op de X96 en visa versa. Zou het feit dat ik sinds kort met ethernet werk van invloed kunnen zijn?

Ik heb even getest met Auto Sens off. Dit is mij té grof. Ben dan nog langer aan het zoeken naar de juiste instelling maar wil het mijzelf wel aanleren. Ik neem mij tijdens elke visdag voor hooguit een uur bezig te zijn met afstellen van de dieptemeters. Mag allemaal niet ten koste gaan van het vissen. Gelukkig kan ik thuis e.e.a. voorbereiden of uitwerken.

Wordt vast allemaal vervolgd!

Grt,

Juan


Laatst aangepast door Juan Gonzalez op ma 11 jul - 3:53; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : taalfout)
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Bootvisser ma 11 jul - 6:01

Juan Gonzalez schreef:
Ik zal dus één dezer dagen wederom de HST-WSBL op mijn fronttroller monteren en nog eens goed bekijken of deze stoort op de X96 en visa versa. Zou het feit dat ik sinds kort met ethernet werk van invloed kunnen zijn?

Juan,
Ethernet heeft er niks mee te maken, dat is alleen maar een netwerkverbinding meer niet. Het feit, wat je al aangaf, dat wanneer je één toestel uitzet de storing verdwijnt geeft aan dat je te maken hebt met crosstalk.
Je kan als je dalijk die andere transducer er weer op hebt dus switchen naar de 83 khz zodat je er vanaf bent. Nadeel is dan inderdaad dat je aan detail inleverd omdat die frequentie ook enkel bedoeld is voor dieper water.
Ik zou dus niet de hele dag die 83 khz aanzetten maar alleen als je er last van hebt van een andere boot die in de buurt ligt. Is die boot weer weg ga je weer over naar 200 khz. Cool

Daarbij moet je natuurlijk ook niet het drama dat 4.0 heet helemaal uitvlakken. Maar goed, daar weet je inmiddels alles van he? Alhoewel je daar weer andere problemen van krijgt dan vertikale strepen....
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Juan Gonzalez ma 11 jul - 7:07

Hoi Bootvisser,

Ik dacht op het BBC-forum ergens gelezen te hebben dat 'verkeerd' gelegde (Ethernet)kabels, kabels voor de voeding, kabels die over elkaar liggen of van een verkeerde dikte zijn voorzien, interferentie kunnen veroorzaken. Maar Ethernet zal het idd niet zijn.

Nu kan ik ook al switchen hoor. De Universal Sonar 2 heeft 2 frequenties: 83 en 200 kHz. (vandaar de toevoeging '2' Very Happy )

Die andere boot is op zich niet het probleem. Gebeurt zelden dat we zó dicht bij elkaar liggen. Het probleem wordt veroorzaakt op mijn boot zelf. Zoals het er nu naar uit ziet ontstaat de crosstalk tussen de US 2 transducer (bestemd voor HDS units) en de Skimmer transducer bestemd voor de X96.

De reden waarom ik de X96 in het dashboard heb laten zitten is het feit dat wanneer de frontroller uit het water is ik geen dieptemeting meer heb op de HDS. De US 2 transeducer is immers ingebouwd in de fronttroller van de Terrova. De transeducer van de X 96 is een 'trhu-hull'. Ik heb dus altijd dieptemeting, mits de X96 aanstaat.

Ook dit is allemaal geen ramp. Wanneer de frontroller 'te water wordt gelaten' heb ik dieptemeting op de HDS. Ik kan dan de X96 uitschakelen zodat er geen interferentie kan plaatsvinden tussen de HDS en de X 96. Haal ik de fronttroller uit het water, doe ik de X96 weer aan. Heb dan weer dieptemeting.

Ik zal er ff een fotootje bijdoen.

Ik wil vooral voor mijzelf zeker weten of ik met mijn 4.0 upgrade tot de 20% van de gebruikers hoor die problemen ondervindt. Of ligt het aan mijzelf omdat ik niet weet hoe ik de unit moet instellen?

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Fishfindersengps


Grt,

Juan


Laatst aangepast door Juan Gonzalez op ma 11 jul - 7:09; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : taalfout)
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Bootvisser ma 11 jul - 20:10

Juan Gonzalez schreef:Hoi Bootvisser,

Ik dacht op het BBC-forum ergens gelezen te hebben dat 'verkeerd' gelegde (Ethernet)kabels, kabels voor de voeding, kabels die over elkaar liggen of van een verkeerde dikte zijn voorzien, interferentie kunnen veroorzaken. Maar Ethernet zal het idd niet zijn.

Hoi Juan,

Ik ging er in eerste instantie vanuit dat het door die andere boot kwam die erg dicht in je buurt lag zoals je ook schreef. Maar inderdaad, crosstalk/overspraak van de kabels kan zeer zeker ook het geval zijn
maar daar ging ik even niet van uit.
Wat je moet doen dus de volgende keer is eerst eens beginnen met beide units op 200 khz zetten wat dus hoogstwaarschijnlijk voor storing gaat zorgen. Indien dat het geval is schakel je óp één unit over
naar de 83 khz frequentie. Is je storing dan nog niet weg en ligt er ook geen andere boot dicht bij je in de buurt zou het inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat je het in de bekabeling moet gaan zoeken.

Mooie boot heb je! Wink
Had je ook wat gevangen? Welk soort visserij beoefen je trouwens? Snoek, snoekbaars.....?

Groetjes,
Roger
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Juan Gonzalez di 12 jul - 8:28

Hallo Roger,

Dat is een hele goede tip! Ik wil idd uitsluiten dat het aan de bekabeling ligt. Thanks!!

Ben erg blij met deze boot. In Nederland vis ik in de eerste plaats op snoek. Bijna uitsluitend op groot water, het liefst met groot kunstaas. In de volgende editie komt een artikel van mijn hand in Rovers met als titel "Maaskleppers". Allemaal snoek tussen 1.10 en 1.23 mtr.

Donderdag as. weer eens een dagje snoekbaarzen (verticalen). Ben erg benieuwd naar de 2D Sonarbeelden op de HDS. Ben benieuwd wat ik te zien krijg op een metertje of 10....

Soms doe ik ook een uitstapje naar baars en roofblei. Maar eigenlijk ben ik blackbass visser. Dat staat op nr. 1. (Ook op nr. 2 Very Happy ).

En jij? Laat me raden....snoekbaars? Lukt het een beetje dit seizoen?

Hierbij nog een foto van mijn boot met 'oude configuratie'. Inmiddels een hoop veranderd!

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Nitrox5haringvliet.th






Grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Bootvisser wo 13 jul - 0:06

Juan, je hebt PM!
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Juan Gonzalez wo 13 jul - 0:33

Roger, jij ook Very Happy
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS Empty Re: Nieuwe bevindingen 2D Sonar HDS

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum