De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verschietend beeld x125 bij ondiepte

3 plaatsers

Ga naar beneden

Verschietend beeld x125 bij ondiepte Empty Verschietend beeld x125 bij ondiepte

Bericht van Jan ma 9 aug - 9:58

Hallo mensen,
1. Ik ben net weggeweest met mijn nieuwe x125. Zeer verfijnd bodembeeld, heel veel info, maar vaak een beetje té veel: vaak erg veel 'zwart', zeker als er veel scheepvaartverkeer is, heet 'clutter' geloof ik.

2. Maar belangrijker vind ik het hinderlijke heen en weer springen van het scherm tussen de modus van 0-5 meter en 5-10 meter. Het apparaat weet kennelijk niet goed wat te kiezen als de bodem veel ups en downs kent (maar echt geen meters diepteverschil). Soms schakelt hij wel vijf, zes keer per minuut om. Is dit een bekend probleem? Wat is er aan te doen?

3. Bij snel varen (tussen de 35 en 40 km/u) wordt het bodemprofiel vaag, er is haast geen contrast meer. De diepte in cijfers wordt wel goed aangegeven. Moet de pingsnelheid verhoogd worden of krijgt mijn transducer misschien te weinig water? Bij mijn vorige sonar, een simpele Eagle Cuda - met uiterlijk dezelfde transducer - kwam dit nooit voor.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Jan

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 08-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verschietend beeld x125 bij ondiepte Empty Re: Verschietend beeld x125 bij ondiepte

Bericht van Frenk Elings ma 9 aug - 10:32

Jan....bij vraag 1 zou je de gevoeligheid iets kunnen terugdraaien dan ben je de clutter kwijt al is deze bij veel scheepvaart door het "woelige water" wel wat meer dan normaal.

2. Dit is helaas normaal als het toestel op de "automatische piloot" staat. Indien je veel op water bent waar de diepte niet meer dan 10 is, kun je ook kiezen voor handmatig instellen van de diepte (tot 10 meter). je bent dat "springen" dan kwijt.

3. je zou inderdaad de ping eens op "vol" kunnen zetten om te kijken of dit uitmaakt. Maakt dit niets uit, dan zit je transducer wellicht niet op de goede plek.

succes met testen..
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Verschietend beeld x125 bij ondiepte Empty Re: Verschietend beeld x125 bij ondiepte

Bericht van Danny Geysen di 10 aug - 8:44

Jan schreef:Hallo mensen,

2. Maar belangrijker vind ik het hinderlijke heen en weer springen van het scherm tussen de modus van 0-5 meter en 5-10 meter. Het apparaat weet kennelijk niet goed wat te kiezen als de bodem veel ups en downs kent (maar echt geen meters diepteverschil). Soms schakelt hij wel vijf, zes keer per minuut om. Is dit een bekend probleem? Wat is er aan te doen?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Als je veel op een kanaal of rivier vist met een min of meer gelijke diepte, zou je de diepte kunnen instellen via Sonar Kaart Limieten, waarbij je zelf de boven- en ondergrens aangeeft. Bijvoorbeeld tussen 2 en 8 m, dan ben je ook ineens verlost van de oppervlakte ruis en gaat het beeld niet steeds verspringen. Zo vang je 2 vliegen in één klap ...
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Verschietend beeld x125 bij ondiepte Empty Re: Verschietend beeld x125 bij ondiepte

Bericht van Jan di 10 aug - 10:54

Prima suggestie, ga 'm proberen.
Wisten jullie trouwens dat er een fout van formaat in het instructiebooekje van de X125 staat? Er is een bijlage voor de latere versie, daarin toont de illustratie twee keer dat de kabel voor de aansluiting op de accu de linker kabel van de drie is. Dat is fout, het moet de dikke, middelste kabel zijn!!! Die middelste staat op de schema's (niet dik) aangegeven als NMEA 2000 Power cable, de linker foutief als 'Power Supply cable. In de tekst zelf staat het wel goed, tenminte wat betreft het feit dat je de dikke kabel moet hebben met de rode, zwarte en witte draadeinden. Nog een geluk dat je geen kortsluiting krijgt als je het schema volgt...

Jan

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 08-08-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Verschietend beeld x125 bij ondiepte Empty Re: Verschietend beeld x125 bij ondiepte

Bericht van Frenk Elings di 10 aug - 21:23

Kijk...dat is meedenken Verschietend beeld x125 bij ondiepte Icon_biggrin We gaan dit "instructieboekincident" gelijk even terugkoppelen naar kantoor.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Verschietend beeld x125 bij ondiepte Empty Re: Verschietend beeld x125 bij ondiepte

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum