De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Transducers

2 plaatsers

Ga naar beneden

Transducers Empty Transducers

Bericht van fbockstael ma 24 aug - 0:18

Ik heb op dit moment een (oude) dieptemeter in mijn boot zitten (Seafarer 3).
Het lijkt me erg prettig om een moderne dieptemeter/fishfinder te hebben.
Gezien het budget gaat mijn belangstelling uit naar b.v. de X125.
Mijn boot is een stalen Beja-kruiser, de bilge is bewerkt met Owatrol, de buitenzijde zit in een aantal lagen antifouling.
De motor ligt in een zgn. dooskiel.
Over transducers heb ik echter een aantal vragen.

- Het is me niet helemaal duidelijk met wat voor soort transducer de X125 wordt geleverd. Is dat een transducer die je aande binnenkant van de boot bevestigt of is dat een "door de huid" transducer"?
- Wat voor type transducer is aan te bevelen, is er verschil in prestatie tussen de twee types?

Hopelijk kan iemand mij een gefundeerd antwoord op deze vragen geven.
In ieder geval vast bedankt voor de moeite.

fbockstael

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 24-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Transducers Empty Re: Transducers

Bericht van Frenk Elings ma 24 aug - 6:06

Hallo, De X125 is een prima keuze..het is al jaren een van onze best verkochte modellen. De X125 wordt geleverd met een standaard transducer welke op de achterspiegel gemonteerd dient te worden.

Mensen die niet willen schroeven gebruiken ook wel een transducerstang waaronder de transducer wordt gemonteerd en deze stang wordt vervolgens (met de hand) op de bootrand geschroefd( vooral makkelijk als je mobiel wilt zijn met je transducer.

In jouw geval kun je een "schiet door de huid" (shoot thru hull) vergeten. dit zijn transducers die aan de binnenzijde worden ingegegoten in hars en die dus door de (kunsstof) bootwand (bodem) heen hun werk doen. In geval van een houten of metalen boot (zoals in jou geval) gaat dit dus niet werken.

Dan is er nog de "door de huid" (Thru Hull) en dat is een transducer welke daadwerkelijk (uiteraard waterdicht) door de bodem heen moet worden geboord. Indien de standaard meegeleverde transducer niet op de achterspiegel kan is dit wellicht de enige optie.

Je zou dan moeten informeren naar de optionele Thu Hull TD zijnde de in kunsstof uitgevoerde TH-FLWX

Beide transducers zijn overigens gelijkwaardig wat prestaties betreft.....
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 62

https://lowrance.actieforum.com

Bericht van fbockstael ma 24 aug - 21:59

@Frenk Elings

Dank je wel voor je snelle antwoord.
Ik begin ineens ook te snappen waarom de Seafarer 3 toch wel matig presteert.
De boot is pas 1,5 jaar in mijn bezit en ik heb er al veel aan gedaan, maar in de dieptemeter had ik nog niet zoveel energie gestoken.

Feit is dat ik gezien heb dat de huidige transducer volgens mij in een soort van met hars gevuld kokertje op de bodem van mijn dooskiel staat. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit gedaan was om de boel waterdicht te houden. Nu begrijp ik dat deze dus gewoon OP de bodem staat en er niet DOORHEEN is bevestigd.
Op zich wel een prettig gegeven als ik een nieuwe fishfinder/dieptemeter wil aanschaffen. Ik heb dan niets te maken met een al bestaand gat in de bodem en ik kan dan prima zelf bepalen waar hij gemonteerd gaat worden.

Ik ga eens zoeken naar de TH-FLWX icm de X125.
Montage op de spiegel is voor mij niet echt een optie. In mijn geval is dat niet echt fraai en het geeft, denk ik, ook een vertekend beeld van de werkelijke diepte omdat er nog een doos onder de kiel hangt en dat scheelt nog wel zo'n 60 cm.

fbockstael

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 24-08-09

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: