De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kaart maken

2 plaatsers

Ga naar beneden

Kaart maken Empty Kaart maken

Bericht van Mark vr 26 dec - 23:49

Ik gebruik een LCX19c en een H2Oc.
Voor de Noordzee heb ik een Navionic kaart (28XG) aangeschaft.
Ik ga ook regelmatig in Noord Noorwegen vissen. Om van dit gebied ook een Navionic kaart te kopen vind ik een beetje te gek.
Van Noord Noorwegen heb ik wel een papieren kaart. Is er een programma waarmee gescande kaarten om gezet kunnen worden naar een passende formats voor deze apparatuur?
Mark
Mark

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 26-12-08
Leeftijd : 60
Woonplaats : Hoek van Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Kaart maken Empty Re: Kaart maken

Bericht van Danny Geysen za 27 dec - 7:27

Mark,

In theorie zou het wel kunnen, maar in de praktijk blijkt het toch steeds weer lastig en tijdrovend; bovendien blijkt dan uiteindelijk dat het eindrestultaat toch niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoet.

Je moet een grote scanner (A0 of A1) ter beschikking hebben; of je moet verschillende kleinere delen foutloos aan elkaar kunnen plakken. (Maar dit vergt ook weer exta werk)

Daarna moet je de kaart omzetten van bitmap naar een vector-formaat. Sommige programma's claimen dit volledig automatisch te doen; maar volgens mijn ervaring komt er toch nog heel wat editeer-werk aan te pas.

Vervolgens moet je de kaart calibreren (= minstens 2, soms meer ijkpunten aanbrengen.) (= punten aanduiden op de kaart waarvan je de coördinaten kent). Bovendien moet je ook de Projectie van de papieren kaart kennen (vb. WGS84 of ...)

Tenslotte moet je het behaalde resultaat omzetten naar het formaat dat door de Lowrance/Eagle gelezen kan worden (LCM-formaat)

Bovendien is het aantal verschillende objecten (punten - lijnen - en oppervlakten) erg beperkt met de software die momenteel voor handen is.

Dus, een heleboel werk voor een eindresultaat dat toch meestal niet aan de verwachtingen voldoet, want mensen vergelijken het toch steeds met de bestaande Navionics en NauticPath-kaarten.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Kaart maken Empty Re: Kaart maken

Bericht van Danny Geysen za 27 dec - 7:44

Mark,

Een mogelijk alternatief voor u zou een NauticPath kaart kunnen zijn.
De Noord-versie loopt van het Noorden van Noorwegen, tot Duinkerke in Frankrijk. Het kustwater staat er allemaal op.

En de kostprijs? Deze zijn al voor 99 EURO te koop bij diverse winkeliers.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Kaart maken Empty Re: Kaart maken

Bericht van Mark za 27 dec - 23:20

Beste Danny,

Dank voor je reactie. Een goed en zinvol medium dit actie forum.


Wat je omschrijft komt bekend voor. Via programma Win-GPS heb ik reeds een aantal kaarten zelf samengesteld. Deze kaarten kan ik via dit programma niet in het Lowrance format op MMC krijgen. Wel fijn om via deze zelf gemaakte kaarten thuis vast vooruit te kijken.
Voor het te bezoeken gebied in Noord Noorwegen is een grote nauwkeurigheid niet echt noodzakelijk, omdat je over het over een groot gebied met grote obstakels praat. Het is meer als oriëntatie en veiligheid bedoeld.


Met welk programma kan je zelf deze kaarten geschikt maken voor de LCX19c?

Als NauticPath het te bezoeken gebied bestrijkt zou dit wel een betaalbare oplossing zijn.
Mark
Mark

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 26-12-08
Leeftijd : 60
Woonplaats : Hoek van Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Kaart maken Empty Re: Kaart maken

Bericht van Danny Geysen zo 28 dec - 3:31

Mark schreef:Beste Danny,

Dank voor je reactie. Een goed en zinvol medium dit actie forum.


Wat je omschrijft komt bekend voor. Via programma Win-GPS heb ik reeds een aantal kaarten zelf samengesteld. Deze kaarten kan ik via dit programma niet in het Lowrance format op MMC krijgen. Wel fijn om via deze zelf gemaakte kaarten thuis vast vooruit te kijken.
Voor het te bezoeken gebied in Noord Noorwegen is een grote nauwkeurigheid niet echt noodzakelijk, omdat je over het over een groot gebied met grote obstakels praat. Het is meer als oriëntatie en veiligheid bedoeld.


Met welk programma kan je zelf deze kaarten geschikt maken voor de LCX19c?

Als NauticPath het te bezoeken gebied bestrijkt zou dit wel een betaalbare oplossing zijn.

Mark,

Het probleem is dat je daarvoor verschillende softwarepaketten voor nodig hebt, met 1 programma kom je er niet. Je moet scannen, calibreren, omzetten naar vectorformaat, converteren naar LCM en dan nog is het resultaat 'beperkt'.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Kaart maken Empty Re: Kaart maken

Bericht van Mark zo 28 dec - 5:58

Danny,

Je boodschap is duidelijk, een omvangrijke klus.
Kun je me aangeven waar ik deze kaart zou kunnen aanschaffen? En is de kaart geschikt voor de LCX19c en de H2Oc?
Mark
Mark

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 26-12-08
Leeftijd : 60
Woonplaats : Hoek van Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Kaart maken Empty Re: Kaart maken

Bericht van Danny Geysen zo 28 dec - 11:40

Mark,

Dit kaartje werkt op beide toestellen.

Kijk eens op http://www.dieptemeters.be/
Klik dan op Lowrance en scroll verder naar onder.

Maar ik weet zeker dat er ook nog andere Lowrance/Eagle dealers zijn die dit kaartje aan dezelfde prijs verkopen.
Voor dealers in je buurt, kijk op
http://www.lowrance.nl/dealers_2008.htm

Deze gaat op slot nu
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Kaart maken Empty Re: Kaart maken

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum