De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

navplanner gratis ???????

+2
neanderthaler
solid
6 plaatsers

Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty navplanner gratis ???????

Bericht van solid za 23 apr - 20:39

Hallo,
Afgelopen week de HDS5 aangeschaft incl. platinum+ kaart.
Nu werd in de winkel verteld dat als je in het bezit bent van een orginele navionics kaart het tegenwoordig mogelijk is om Navplanner te downloaden en gratis te gebruiken. Het lezen van de navionics kaart zou dan met een normale cartreader mogelijk zijn.

Ik heb op de navionics-site zitten speuren maar kom er niks van tegen.
Weet iemand of het idd zo is dat Navplanner gratis is ??

groeten,
solid

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van neanderthaler za 30 apr - 0:08

Lijkt me stug dat lezen op een normale lezer dan mogelijk is solid, ik heb er een speciale voor aan moeten schaffen
neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van solid vr 6 mei - 7:46

Net info gekregen van technautic. Komt er op neer dat kaarten aangeschaft in vanaf 2011 geregistreerd kunnen worden en daarna nog 1 jaar recht hebben op gratis updates. Ook is er na registratie de mogelijkheid om een stukje software te downloaden waarmee je kaart voortaan op pc zichtbaar is en waarin beperkte navigatiemogelijkheden zijn, alleen geen waypoints en routes maken. Is dus niet hetzelfde als navplanner die zal nog steeds aangeschaft moeten worden.

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van neanderthaler vr 6 mei - 8:23

Toppie, ik kan dus ook nog een jaar updaten, ik moet wel zeggen navplanner erkt bij mij perfect zou niet meer willen missen cheers
neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van solid za 7 mei - 6:45

navplanner lijkt mij ook idd nuttig stukje software. Wil hem binnenkort ook aanschaffen, ik denk ergens rond ...................... vaderdag Very Happy.
Denk dat ik hem best wel ga gebruiken.

Ik gooi die pdf van navionics straks wel even op sbf


Laatst aangepast door solid op zo 8 mei - 8:11; in totaal 1 keer bewerkt

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van neanderthaler zo 8 mei - 2:40

super meneer .. cheers
neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Ruud ma 6 jun - 5:25

Dat verhaal van dat stukje software waar je geen routes etc. kan aanmaken klopt helemaal maar de rest behoeft enige verdere uitleg!

De Navplanner moet je nog steeds aanschaffen met bijbeh. software waar je thuis alles kan voorbereiden én wegschrijven naar je huidige navionics module.

Het andere verhaal klopt ook niet, op de huidige 2011 modules staat een ntag, met die ntag, die je wel via een normale kaartlezer kunt uitlezen ( tegenwoordig vaak standaard in elke laptop, PC ! )

Je moet je dan registreren bij www.navionics.com waarna je ook een emailadres moet achterlaten, zodra er een update beschikbaar is krijg je een bericht van Navionics dat er een update klaar staat en je die middels internet kunt downloaden.

Je kunt met die ntag het hele jaar door, 24 hr/dag die update binnenhalen maar als je geen email bevestiging hebt gehad, haal je gewoon dezelfde kaart op die je, bijvoorb. 2 weken eerder al had gedownload. ( wel de 2011 editie maar er was nog niets gewijzigd.! )

En na een jaar is de ntag vervallen waarna je weer een nieuwe ntag kunt kopen tegen de helft van de nieuwwaarde die dan weer een jaar geldig is !

Suuk6 allemaal


Laatst aangepast door Frenk Elings op wo 8 jun - 9:15; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Iets vriendelijker mag wel !)

Ruud

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 06-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van neanderthaler ma 6 jun - 5:37

En wie is ruud dat hij dit weet?
neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Ruud ma 6 jun - 22:01

neanderthaler schreef:En wie is ruud dat hij dit weet?


Ruud zit al 22 jaar in dit vak !

Ruud

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 06-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van neanderthaler di 7 jun - 5:37

Dan hebben we iets aan Ruud.. cheers


Dan heb ik nog een vraag.

De Navplanner moet je nog steeds aanschaffen met bijbeh. software waar je thuis alles kan voorbereiden én wegschrijven naar je huidige navionics module

Bedoel je dat het mogelijk is je route op je gewone sd card te zetten, en dat de software die erop staat daarmee niet beschadigd, dit was vroeger wel het geval nl, had je een tweede kaartje nodig om je routes in je plotter te laden, ( als je er één met maar 1 cardslot had.)
neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Ruud di 7 jun - 7:30

Hallo Neanderthaler en de anderen,

Je kunt op jouw gewone CF, SD of welke Navionics module dan ook, jouw waypoints routes e.d. opslaan en ook weer vanaf Navplanner en/of plotter terugzetten,
dus ook de 28 XG, SD of CF, ( dus ook 46 XG etc. ) maar let er op dat bij oudere kaarten, ( 64Mb of minder ) dat dit wel eens fout kan gaan maar dat geeft de plotter of Navplanner ook wel aan.
Alhoewel de meest wel geupdated zullen zijn en op minimaal 256Mb of hoger zitten,

PLATINUM gebruikers moeten eerst contact opnemen. !! ( vanwege het grote geheugen wat de sat. en luchtfotos in gebruik nemen. ! )
Ik heb dit al zo vaak bij klanten gedaan ! en op onze TD, dit gaat ok.!
Open in IEDER geval NOOIT de kaarten zelf zoals bijv. L398 o.i.d. in het submenu van de Navionics kaart want dan kost het je een nieuwe kaart en géén updateprijs.!

p.s.: de optie zit bij de meeste plotters onder de knop "Data", daarna archiveren en trasfer ! ( vertaalvoudje ! )

Ruud

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 06-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van solid di 7 jun - 8:06

Ruud schreef:Dat verhaal van dat stukje software waar je geen routes etc. kan aanmaken klopt helemaal maar de rest niet !

De Navplanner moet je nog steeds aanschaffen met bijbeh. software waar je thuis alles kan voorbereiden én wegschrijven naar je huidige navionics module.

Het andere verhaal klopt ook niet, op de huidige 2011 modules staat een ntag, met die ntag, die je wel via een normale kaartlezer kunt uitlezen ( tegenwoordig vaak standaard in elke laptop, PC ! )

Je moet je dan registreren bij www.navionics.com waarna je ook een emailadres moet achterlaten, zodra er een update beschikbaar is krijg je een bericht van Navionics dat er een update klaar staat en je die middels internet kunt downloaden.

Je kunt met die ntag het hele jaar door, 24 hr/dag die update binnenhalen maar als je geen email bevestiging hebt gehad, haal je gewoon dezelfde kaart op die je, bijvoorb. 2 weken eerder al had gedownload. ( wel de 2011 editie maar er was nog niets gewijzigd.! )

En na een jaar is de ntag vervallen waarna je weer een nieuwe ntag kunt kopen tegen de helft van de nieuwwaarde die dan weer een jaar geldig is !

Suuk6 allemaal

Strookt volgens mij met mijn verhaal, alleen werkt dus blijkbaar updaten alleen na mailtje van navionics. Alleen heb ik een download gedaan van navionics na de registratie, terwijl ik geen mail van navionics heb gehad, en kaartversie is van 1.22 naar 1.23. Is dit dan dezelfde kaart alleen ander versienummer ?? Na de download gaf navionics geen kaartdownload meer aan. Lijkt er dan toch op dat het ook zonder mail van navionics kan (misschien alleen de 1e keer). De tijd zal het leren, manier van updaten maakt me niet zoveel uit als ik maar kan updaten. Very Happy.

Die ntag staat die al op de kaart en wordt die bij navionics vastgelegd op het moment dat je registreerd en daarna nog 1 jaar geldig. Of wordt de ntag aangemaakt op je kaartje als je registreerd.

Mijn kaartje, 5P398XL Platinum Hamburg-Duinkerke, is 2,75 GB gebruikt en 946 MB vrij. Is deze vrije ruimte voldoende om routes en waypoints e.d. op te zetten.

Dat openen van bestanden op de module schadelijk kan zijn daar ben ik, tot zojuist, door niemand voor gewaarschuwd. Dealer heeft er niks over gezegd en ook in documentatie van navionics die bij de kaart zit is er nergens iets over te vinden. Wel een beetje vreemd dat als je dus een bestand probeert te openen en je kaart kapot is je gelijk dik €200 af mag tikken. Vindt dat ze daar dan wel duidelijk voor moeten waarschuwen.

Bedankt voor de tot zover gegeven antwoorden.

groet solid

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Ruud di 7 jun - 8:37

Hallo Solid,

Nee hoor, zoals ik al eerder schreef, je kunt het hele jaar updaten, maar indien je géén update waarschuwing van Navionics hebt gehad betekent het dat er óok geen een klaar staat !, updaten kun je met de ntag alle dagen van het jaar alle 24 uren per dag maar pas ná email waarschuwing is de echte update beschikbaar. ( beetje moeilijk verhaal maar pff. )

Je schrijft 946 Mb vrij,,, dat lijkt mij meer dan voldoende, gemidd. neemt routes etc. 32 Kb tot iets meer op maar nooit boven 100 Mb.

Bij de originele Navionics kaarten zit ALTIJD een waarschuwing in Engels,: don't try to read this CF in your normal PC, and to copy, or blah,blah, blah blat, otherwise it will destroy itself"

Maar dat DOET ie dan ook !

Ruud

Ruud

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 06-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van solid wo 8 jun - 6:03

"Inserting your navionics chart into a pc ar multi-card reader attempting to back-it-up onto your pc or add files to it, will damage the chart data and render the chart useless"

Zou dus inderdaad zijn bij het willen kopieren van de files, maar staat niks bij over het proberen te openen van bestanden op de kaart.
Maar ook toevoegen van files zal de kaart onbruikbaar maken. Alleen toevoegen van routes en waypoints etc dan weer niet.?

Andere vraag:
Is NavPlanner nu dan ook gewoon te gebruiken zonder speciale navionics cardreader of heb je die nog steeds nodig ??

En voorlopig de laatste 2
Zijn er ergens een soort van kant en klare vaarroutes te vinden die je in je plotter kan laden en dan gewoon kan volgen ??
Is het mogelijk om elkaars routes in je plotter te laden ??

groeten solid

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van neanderthaler wo 8 jun - 6:05

Laatste twee, niet dat ik weet, misschien bij ons op het forum daar zijn er die alles opslaan..

ja dat is mogelijk. werkt nl hetzelfde al een nieuwe route laden.

neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van solid wo 8 jun - 6:26

Soort van databankje maken op sbf waar je een route of waypoints naar kunt uploaden en anderen hem er weer af kunnen halen misschien een idee ??

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van sieb hillenga wo 8 jun - 7:02

mijn vraag is moet je een navplanner kopen om je kaart te openen en bewerken op je pc,

ik begrijp er nou niks meer van, of kan ik de sd kaart zo in mijn pc doen, en uitlezen, bewerken, ed.

groeten,

sieb
sieb hillenga
sieb hillenga
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 84
Registratiedatum : 07-02-10
Leeftijd : 61
Woonplaats : westerlee groningen

http://eemsvisser.mijnalbums.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van solid wo 8 jun - 7:40

sieb hillenga schreef:mijn vraag is moet je een navplanner kopen om je kaart te openen en bewerken op je pc,

ik begrijp er nou niks meer van, of kan ik de sd kaart zo in mijn pc doen, en uitlezen, bewerken, ed.

groeten,

sieb

Met nieuwere kaarten ongeveer vanaf april 2010, als ik goed geinformeerd ben, werkt het zo

Kaart met normale cardreader in pc >> registreren bij navionics >> en je kunt updaten.

Tevens kun je dan een stukje software downloaden en een soort van pc versie van de kaart die je geregistrerd hebt. Deze kun je dan met die software bekijken. Bewerken of iets dergelijks is er eigenlijk niet bij. Voor bewerken, opslaan van waypoints en routes ed moet je nog steeds navplanner kopen.

succes

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van neanderthaler wo 8 jun - 8:12

Precies en zo is het. cheers



Ik ga dat topic aanmaken op sportbotenforum goeie tip.
neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van solid ma 25 jul - 9:52

Gratis PC App
Voor gebruikers van Navionics XL9 Gold, XL en XL3 Platinum+ biedt Navionics een GRATIS PC App aan. Deze App is de vervanger van de alom bekende Navionics Navplanner. Met deze planner heeft u de kaart van uw gebied op uw PC en kunt u de kaart bekijken en uw route plannen, echter wel zonder GPS.
Voor de andere Navionics gebruikers is de App te koop voor een bescheiden bedrag.

Navplanner: Mede door de introductie van de gratis PC App heeft Navionics besloten de Navplanner uit het programma te halen. In de volgende release van de PC App is het ook mogelijk om de route planning over te zetten naar de plotter.


___________________________________________________________________________________________________________________________________________

De gratis PCapp gaat dus mogelijkheid krijgen om routes en waypoints te maken en deze in en uit je plotter te lezen en zal NavPlanner vervangen. Weet niet of de mogelijkheden hetzelfde zullen zijn maar waarschijnlijk voor de meeste is routes en waypoints overzetten waarschijnlijk voldoende.

solid

Aantal berichten : 24
Registratiedatum : 23-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Nimby ma 21 mei - 0:47

Ter voorbereiding op een zeilwedstrijd wil ik de te varen routes thuis via de Navionics pc app vastleggen als bestandstype gpx op een (blanco) sd memory card. Op mijn boot wil ik die routes dan van die card kopiëren naar mijn HDS7-M. Uiteindelijk wil ik dat die routes terrecht komen in de route directory van mijn HDS7-M. Hoe doe ik dat precies? De handleiding laat op dat punt te wensen over.

Nimby

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 21-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Danny Geysen zo 27 mei - 22:48

Waarom exporteer je de route vanuit Navionincs Navplanner naar GPX? Het is veel eenvoudiger deze te exporteren naar USR.

Kopieer daarna het USR-bestand naar je SD-kaartje . Tenslotte kan je het USR-bestand importeren naar het interne geheugen van je HDS7-M en verschijnen de routes gewoon in je route directory.

Succes,
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Nimby di 29 mei - 0:07

Dank, Danny

Ik ga komend weekeinde eens kijken of het mij lukt.

Nimby

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 21-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

navplanner gratis ??????? Empty Re: navplanner gratis ???????

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum