De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

sonar

5 plaatsers

Ga naar beneden

sonar Empty sonar

Bericht van jonny de lange ma 22 dec - 7:36

Hallo allemaal.
prima idee om op deze manier meer te weten te komen over je dieptemeter cq gps!
Nu mijn vraag, waarom krijg ik meestal meer vis-signalen,bananen, op mijn dieptemeter[s] te zien als ik over dieper water vaar?
ik weet dat het signaal onder een hoek, kegel wordt uitgezonden en dat je op dieper water een groter oppervlakte ziet.
Het valt mij op dat ik op dieper water ik ook meer vis zie in de hogere gedeelten van het water. Ik bedoel hierbij dus in het smallere gedeelte van de 'zendkegel'.
Is dit misschien verbeelding of past het apparaat zich zo aan dat je gewoon meer ziet?
jonny.

jonny de lange

Aantal berichten : 9
Registratiedatum : 22-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

sonar Empty Re: sonar

Bericht van Frenk Elings ma 22 dec - 8:06

Jonny, het is geen verbeelding en slechts logisch wat je waarneemt. Ik kan dat het beste uitleggen door een zaklantaarn te gebruiken Question .

Schijn met een zaklantaarn op een meter hoogte op de vloer en je krijgt een mooie duidelijke cirkel. Beweeg vervolgens die zaklantaarn omhoog en je cirkel op de vloer wordt groter, maar ook onduidelijker.

Datzelfde gebeurd met je sonarpuls...hoe dieper het water hoe groter de cirkel op de bodem "schijnt" ...in het midden van de cirkel waar de sonarpuls het sterkst is zul je tot heel diep nog vis kunnen waarnemen, echter aan de buitenrand van de cirkel gebeurt dat ook (maar minder gedetailleerd). De stralen naar de buitenrand zijn echter veel langer dan recht naar beneden en zullen dus veel meer vis, obstakels, e.d. waarnemen. Verder is het logisch dat op een diepte van zeg 20 meter (recht naar beneden) meer vis boven elkaar kan zwemmen dan op een diepte van 5 meter..de bovenste vissen (signalen) zijn altijd duidelijker dan die erboven..Dus inderdaad...... hoe dieper je vaart hoe meer signalen er worden terugegeven naar je unit.


Laatst aangepast door Frenk Elings op ma 22 dec - 8:27; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : d's en T's...dat blijft lastig)
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

sonar Empty Re: sonar

Bericht van marcel oomen di 23 dec - 4:50

hallo,

effe een vraagje over die kegel, wij vissen op zee meestal zo'n 30 mtr. diep.
kan ik met de 522 die kegel verkleinen zodat ik beter( nauwkeuriger) de bodem kan onderzoeken.
heb namelijk ook heel vaak dat de vis enkele meters(4) boven de bodem word aangegeven, meestal stikt het dan van de kabeljauw, maar die zouden toch eigenlijk op de bodem moeten zitten..
niet dat het veel uitmaakt, want als ik veel vis op de fishfinder zie, dan weet ik ook dat ze er zijn, maar nogmaals, zelden dat hij veel vis op de bodem aangeeft, en dat begrijp ik niet zo goed.
of is het dan zo bezaaid met vis, dat de finder er niet doorheen kan?
hoor het graag,
grts, marcel D.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

sonar Empty Re: sonar

Bericht van Frenk Elings di 23 dec - 6:52

Marcel, Je kunt de kegel niet aanpassen, ten minste niet door op een knop te drukken. Wel kun je een andere transducer monteren die een (permanente) smallere (of juist bredere) kegel geeft.

Makkelijker is een toestel met 2 frequenties (200 en 50 kHz). De 50 is een ideale "zout" frequentie, omdat deze een smallere maar krachtigere bundel naar beneden zendt. Zout water is "dikker" dan zoet water en dus lastiger te penetreren, hier komt die 50 dus goed van pas. Onderstaande tekening geeft een aardig beeld van wat er gebeurd. Links zou 200 kHz kunnen zijn en rechts 50.

sonar ConeAng3t

Nadeel is wel dat je kijkcirkel kleiner wordt, maar de signalen die je terug krijgt zijn weer sterker en dus is je beeld duidelijker.

Net zoals in het stukje hierboven van Jonny is beschreven zal op plaatsen waar het sterft van de vis (zijn die er nog dan ? Wink ) de bovenste vissen de duidelijkste pulsen terugsturen naar de unit. Vissen die daaronder met hun buik in het zand liggen worden dan lastiger om te zien.

Het is overigens wel zo dat een unit die 200-50 kHz kan draaien, ook om een passende transducer vraagt die beide frequenties aankan.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

sonar Empty Re: sonar

Bericht van Danny Geysen di 23 dec - 6:56

marcel oomen schreef:hallo,

effe een vraagje over die kegel, wij vissen op zee meestal zo'n 30 mtr. diep.
kan ik met de 522 die kegel verkleinen zodat ik beter( nauwkeuriger) de bodem kan onderzoeken.
heb namelijk ook heel vaak dat de vis enkele meters(4) boven de bodem word aangegeven, meestal stikt het dan van de kabeljauw, maar die zouden toch eigenlijk op de bodem moeten zitten..
niet dat het veel uitmaakt, want als ik veel vis op de fishfinder zie, dan weet ik ook dat ze er zijn, maar nogmaals, zelden dat hij veel vis op de bodem aangeeft, en dat begrijp ik niet zo goed.
of is het dan zo bezaaid met vis, dat de finder er niet doorheen kan?
hoor het graag,
grts, marcel D.1013

Marcel,

Als je inzoomt (2x of 4x), zie je dan ook geen vis op de bodem?
Laat je het toestel meestal op auto sensitivity staan of zet je hem op manueel en verhoog je dan zelf de sensitivity?
Heb je toevallig een 'screenshot' van dergelijke situatie?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

sonar Empty Re: sonar

Bericht van marcel oomen di 23 dec - 10:48

hallo danny,

ik heb geen momentopname van zo'n moment voor je, simpelweg omdat ik niet weet hoe ik moet 'vastleggen',
maar ik heb hem altijd ingezoomd staan op 4 keer( vis tenslotte toch bijna altijd op de bodem) en de sensitivity staat handmatig op zo'n 85%,maar dat ligt natuurlijk aan het water op dat moment, daarbij ook handmatige diepte-instelling, dus als ik ga vissen op 30 mtr, staat hij ook op 30 of evt. iets meer, maar niet op automatisch.
toch bijna nooit vis op de bodem.

grts, marcel D.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

sonar Empty Re: sonar

Bericht van Wim Van de Velde di 23 dec - 21:46

Hoi Marcel,

om je maar even aan te geven dat het ook anders kan,
ik zet mijn unit nooit op automatisch, dus altijd zelf instellen, maar ik zoom ook nooit in. Wat ik wel doe is de diepte aanpassen aan de reeële omstandigheden, m.a.w. stel dat de werkelijke diepte 11 meter is dan stel ik de unit in op 12 meter, dus slechts 1 meter overdiepte. Het grote voordeel is dat je volledig gebruik maakt van alle pixels va nhet scherm en ook een totaal overzicht hebt van de 'omgeving'. Soms ligt er een wolk (aas)vis boven de bodem die je niet kan zien als er sterk is ingezoomd. De gevoeiligheid stel ik steeds in naargelang de helderheid van het water.
veel visgenot!

Wim Van de Velde

Wim Van de Velde
Prostaffer
Prostaffer

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 12-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

sonar Empty Re: sonar

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum