De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

diepte meter

2 plaatsers

Ga naar beneden

diepte meter  Empty diepte meter

Bericht van Mika za 28 aug - 7:17

Afgelopen vakantie in Kroatië wezen varen en daar de volgende problemen ondervonden.
En dat is dat de diepte meter regelmatig het laat afweten dwz hij heeft moeite om de juiste diepte door te geven.
voorbeeld:tijdens het varen geeft hij bv 15mtr aan bij een snelheid van 25 tot 30 km per uur.
vervolgens varieert de bodem diepte dus danig dat hij regelmatig een andere waarde aangeeft, soms een drietal streepjes weergeeft en dan weer de juiste diepte
dit veranderen geeft hij vrij snel door op het scherm.
Dit heb ik in Nederland ook en zie hier geen probleem in ,lijkt voor mij alles in orde.
Maar nu heb ik regel matig gehad dat hij bij deze snelheden of langzamer of harder varend niet in staat is om constant de juiste diepte aan te geven en dit duurt soms een eeuwigheid voor ik weer diepte op het het scherm krijg.Ik ben ook wel eens heel langzaam wezen varen en dat hielp wel eens.
Ik heb in de standen van de sonar ook wat aanpassingen gedaan bv naar ondiep water wat tot 100mtr volgens de handleiding de beste stand zou zijn of naar diep water en nog een paar andere settings maar eigenlijk had ik hier overal geen goede weergave.
Dit was de eerste keer dat ik op zout water heb gevaren dus zijn de instellingen van mijn HDS 5 wel goed.Ook had ik af en toe een diepte minder dan 2mtr alarm als ik op een ander setting van de sonar overging terwijl het daar dan rustig 30 tot 40 mtr diep is.
Jullie gadachte A.U.B.

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

diepte meter  Empty Re: diepte meter

Bericht van Danny Geysen za 28 aug - 8:09

Mika,

Meestal duidt dit op een probleem met de transducer. Vaak zijn turbulentie of lucht de oorzaak.

Maar vooralleer verder te gaan met de troubleshooting moeten we er zeker van zijn dat je de allerlaatste softwareversie geïnstalleerd hebt; dit is 3.0.33.84.

Indien dit zo is kan je eens nagaan of de transducer goed geïnstalleerd is:

Als de boot snel vaart (al dan niet in plané) ligt de transducer dan nog diep genoeg? Zeker onder de waterlijn?
Of is de transducer vlak bij een 'rib' geïnstalleerd, zodat bij snel varen er veel turbulentie voor komt in de buurt van de transducer?

Soms kan het ook wel eens gebeuren dat de dieptemeter moeite heeft om de bodem te traceren bij heel sterk wisselende diepte of vlak boven dichte wierbedden. In het eerste geval zou je de PING kunnen opdrijven, in het tweede zou je wat de met sensitivity kunnen proberen.

Als dat allemaal niet van toepassing is zou het natuurlijk kunnen dat de transducer zelf defect is of een defect aan de transducer kabel.
Dan kan je alleen maar te weten komen door afwisseld 1 van beide te vervangen (met medewerking van je dealer ...)

De HDS-serie staat er voor bekend dat bij hogere snelheden er niet alleen nog een correcte diepte-aanduiding plaatsvindt, maar dat ook de bodemweergave nog vrij gedetailleerd is. Jou probleem moet dus ergens een oorzaak hebben.

Succes,
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

diepte meter  Empty Re: diepte meter

Bericht van Mika za 28 aug - 8:25

Danny,

de software versie moet ik gaan controleren ,ik heb vorig jaar wel een update gedaan maar ga even na welke.
Jouw gedachte ivm dicht bij een rib en daardoor turbulentie is een mogelijkheid.(ik had de positie van de transducer al eens op een foto in een eerder topic laten zien)
Aangezien de transducer nu een spray tijdens het varen heeft denk ik dat ik deze iets meer moet laten zakken echter dan komt hij wel een klein stukje dichter bij de motor te zitten.
Kan ik eigenlijk zien welke software versie nu in het toestel zit bv door in een menu te scrollen?

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

diepte meter  Empty Re: diepte meter

Bericht van Mika za 28 aug - 8:46

Ik heb even gekeken en er zit nu de versie 2.1.30.58 in.
ben nu bezig om de laatste versie te downloaden

Mika
Silver member
Silver member

Aantal berichten : 35
Registratiedatum : 11-08-09
Woonplaats : Zaanstad

Terug naar boven Ga naar beneden

diepte meter  Empty Re: diepte meter

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum