De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Algemene HDS en Structure scan vragen

4 plaatsers

Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Bootvisser ma 24 mei - 5:38

Ben ik weer, heb weer een aantal vragen. Algemene HDS en Structure scan vragen Icon_cool

Vandaag het water op geweest om een en ander nog eens te testen en beter te leren kennen. Weer een hoop geleerd maar ook weer een aantal nieuwe zaken tegen gekomen
waar ik graag nog wat uitleg over had.
Ik heb dus een hds 5x en een hds 7m via ethernet op elkaar aangesloten.

1) Heb de sidescan nu aan het werk gekregen (zie ander topic). Echter heel veel detail zie ik niet, eigenlijk niks. Ben op plaatsen gewees waarvan ik 100% zeker weet
dat er stenen/rotzooi ligt maar zie die helaas niet terug op het scherm. Ook een gezonken boot vind ik nauwelijks terug. In ieder geval nauwelijks en al helemaal niet het detail
zoals ik op de vele filmpjes her en der zie. Zie alleen de bodem en voor de rest nauwelijks iets. Heb ook wat met contrast en kleuren liggen stoeien maar helaas geen verbetering.
Wat ik me wel afvraag is de range waarde. Wat is dit nou eigenlijk precies? Als ik hem op bijv 20 mtr instel is dat dan hoever hij naar rechts en links kijkt of is dat de diepte? Is me niet
helemaal duidelijk. Zijn er nog andere opties/instellingen om de SS te finetunen?

2) Tijd instellen. Heb geprobeerd de tijd in te stellen maar deze laat zich maar per 30 min instellen telkens. Is dat normaal of doe ik weer eens iets verkeerd? Vervolgens krijg ik geen tijd op m`n hds 5x te zien alleen maar een paar streepjes. Op de 7m lukt het wel.

3) De datum notering heb ik ingesteld op DD/MM/YYYY maar kan nergens de datum zelf instellen/terugvinden?

4) Ik wil ook graag de snelheid op m`n 5x sonarscherm zien maar zie ook hier alleen maar streepjes terwijl het op de 7m wel werkt. Ook hier zal ik wel weer wat verkeerd doen maar wat helaas niet wat.

5) Ik kan de 7m wel als sonar gebruiken maar de 5x niet als gps terwijl me dit wel verteld is. Ik kan dus geen waypoints maken op m`n 5x, klopt dit? Als de systemen geen data van het ene toestel naat het andere kunnen sturen wat is dan het nut van een ethernet verbinding?

6) Ik heb eens ergens gezien dat je de bodemlijn van de sonar een andere kleur kunt geven (die was wit op het filmpje). Hoe doe je dat?

7) Kan je de achtegrond van het sonarscherm ook wit maken. Vind dat persoonlijk prettiger. Zo ja hoe?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Hans van Dinter di 25 mei - 6:53

Eerst wat vragen over je aansluitingen:

Zit je op een NMEA 2000 netwerk? (rode of zwarte connectors) en zijn beide units met dit netwerk verbonden?
Welke software versie is er op de units geinstalleerd ?

Op een aantal vragen heb ik misschien al wel het juiste antwoord.

3) Je zou je datum kunnen controleren door deze in te stellen als Data overlay.
Druk 2 keer op menu. Ga naar Pagina. Ga naar Data-ovverlay wijzigen. Druk op de Menu toets. Ga naar toevoegen. Ga op Tijd staan en druk enter. Selcteer nu datum. De datum verschijnt nu in je scherm.

6) Zorg dat je in je sonar scherm zit. Druk 1 keer op Menu. Ga naar Sonar opties. Vink Dieptelijn aan. Je krijgt nu een witte lijn die de bodem aangeeft.
Is dit wat je bedoeld?

7) Zorg dat je in je sonar scherm zit. Druk 1 keer op Menu. Ga naar Sonar opties. Ga naar Palet.
Je kunt hier voor verschillende scherm weergaves kiezen.
Hans van Dinter
Hans van Dinter
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Bootvisser di 25 mei - 7:45

Zit je op een NMEA 2000 netwerk? (rode of zwarte connectors) en zijn beide units met dit netwerk verbonden?
Welke software versie is er op de units geinstalleerd ?

Ik heb geen idee wat het voor een soort netwerk is, het zijn de gele stekkers. Kan je dat ergens achterhalen wat het voor een netwerk is?
De softwareversie weet ik zo niet uit m`n hoofd maar ik ga een dezer dagen updaten naar versie 3.

Op een aantal vragen heb ik misschien al wel het juiste antwoord.

3) Je zou je datum kunnen controleren door deze in te stellen als Data overlay.
Druk 2 keer op menu. Ga naar Pagina. Ga naar Data-ovverlay wijzigen. Druk op de Menu toets. Ga naar toevoegen. Ga op Tijd staan en druk enter. Selcteer nu datum. De datum verschijnt nu in je scherm.


Ik bedoelde eigenlijk waar je de datum zelf kunt instellen.


6) Zorg dat je in je sonar scherm zit. Druk 1 keer op Menu. Ga naar Sonar opties. Vink Dieptelijn aan. Je krijgt nu een witte lijn die de bodem aangeeft.
Is dit wat je bedoeld?


Dat is inderdaad wat ik bedoel! Ga ik eens proberen, bedankt!


7) Zorg dat je in je sonar scherm zit. Druk 1 keer op Menu. Ga naar Sonar opties. Ga naar Palet.
Je kunt hier voor verschillende scherm weergaves kiezen.


Dit is niet helemaal wat ik bedoelde. Ik dacht dat je de achtergronden ook individueel in kon stellen ongeacht welk palet je gekozen hebt. Ik begrijp dat dit dus niet mogelijk is en gewoon een vaste instelling is.
Geeft ook niet verder, dab zoek ik me wel eentje uit met een witte achtergrond. Algemene HDS en Structure scan vragen Icon_cool
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Hans van Dinter wo 26 mei - 6:27

Algemene HDS en Structure scan vragen Aanzichtconnectoren

Als je alleen je gele connector op beide inits hebt aangesloten heb je een ethernetwerk.
Als je ook de rode connectors heb aangesloten ( en voeding voor netwerk) heb je ook een NMEA 2000 netwerk.


Als de rode NMEA 2000 kabel niet aangesloten is kan ik geen waypoint aangemaakt worden met je 2e toestel.
Hans van Dinter
Hans van Dinter
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Bootvisser wo 26 mei - 9:15

Ok, ik heb dus de gele stekker en dus ethernet.
Ik snap alleen bij god niet wat nou het wezenlijke verschil is dan tussen die 2?
Het zijn toch alletwee netwerken of niet, of hoe moet ik het zien.
Heeft ethernet dan minder mogelijkheden/opties t.o.v. nmea?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Hans van Dinter do 27 mei - 7:01

Het is niet de bedoeling om het moeilijk te maken.

Simpel gezegd kunnen dieptemeters door middel van een netwerk met elkaar communiceren. Voor de HDS series zijn er twee soorten netwerken. Ethernet en NMEA 2000. Deze netwerken werken afzonderlijk en langs elkaar. Je kan dus of, of en beide.
Met het ethernet netwerk met gele connectors kun je 2 units met elkaar koppelen en b.v. hierdoor met maar een transducer werken en toch op allebei de units de diepte kunnen ontvangen.
Los daarvan is er nog een ander netwerk. Het NMEA 2000 netwerk. Dit is ook op beide units aangesloten, maar op dit netwerk kun je diverse apparaten in koppelen zoals een externe GPS antenne, externe temperatuur meter, snelheidmeter enz.

Op een ethernet netwerk kun je geen apparaten in koppelen maar dus wel sonar signalen mee doorgeven.
Op een NMEA 2000 netwerk kun je weer geen sonar signalen over doorgeven.

Daarom wilde ik van je weten wel netwerk of netwerken er bij jou waren aangesloten.
Niet ieder netwerk geeft dus alle signalen door.

Als de rode NMEA 2000 kabel niet aangesloten is kan je b.v. geen waypoint aangemaakt worden met je 2e toestel.

Jij heb dus alleen een ethernet netwerk.
Hans van Dinter
Hans van Dinter
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Bootvisser do 27 mei - 10:01

Nou dat is me dan nu een stuk duidelijker, bedankt Hans!
Om met ethernet waypoints over en weer te sturen zal dus niet een kwestie zijn van wachten op een firmware update die dit mogelijk maakt maar is een kwestie van een nmea kabel aansluiten wright?
Wat kost zo`n kabel (ongeveer) en ben ik dan klaar of moet ik nog meer dingen aanschaffen?

Iemand nog een antwoord op de vragen 1 & 4?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Hans van Dinter zo 30 mei - 6:39

Tijd instellen gaat bij mij het zelfde. Kan ook niet op de minuut instellen.

Heb wat tests gedaan. Heb zelf een HDS 8 en HDS 5x. Als ik het NMEA 2000 netwerk loskoppel op mijn HDS 5x heb ik geen weergave meer van temperatuur, snelheid en tijd op mijn scherm (alleen maar steepjes). Als ik mijn ethernet netwerk loskoppel op mijn HDS 5x heb ik de zojuist genoemde functies wel gewoon op mijn scherm.

Je heb dus een NMEA 2000 netwerk nodig om al je (overlay) data op het scherm van je andere unit te krijgen.



Voor prijzen zal je even naar je dealer moeten gaan. Mijn advies zou zijn om je units mee te nemen en bij hem een testopstelling te maken zodat je er zeker van bent dat alles werk wat jij er van verwacht.
Hans van Dinter
Hans van Dinter
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 05-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Bootvisser zo 30 mei - 21:18

Ok dat is dan duidelijk, bedankt!
Vind dit wel erg vreemd allemaal eerlijk gezegd.
Het enige waar je dus ethernet voor nodig hebt is om eventueel een andere unit te updaten en om bijv. op m`n 7m sonarbeelden te krijgen?
Wil je meer moet je weer andere dingen/kabels aanschaffen. Ik heb dus eigenlijks nauwelijks iets aan ethernet.
Technisch gezien had dit toch allemaal met 1 kabel kunnen werken?
Moet toegeven dat ik toch enigzins teleurgesteld ben in dit gebeuren en dit riekt toch wel erg naar commerciele bedoelingen.

Blijft vraag 1 over.
Zaterdag nog wat zitten stoeien met de stucture scan maar krijg helaas geen detail te zien. Ik weet zeker dat er stenen en dergelijke zijn maar krijg ze maar niet op het scherm.
Heb de range op auto (ook verschillende settings geprobeerd) en zoom vervolgens 1 keer in op sidescan. Ook heb ik verschillende contrast en palette settings geprobeerd maar helaas.
Heb onlangs de software geupdate naar versie 3.
Wat ik ook doe ik krijg geen objecten op de bodem te zien maar gewoon een vlakke bodem.
Ook had ik nog steeds graag geweten waar de range eigenlijk voor staat. Is dat nou de diepte of is dat de afstand die ik naar rechts en links kan kijken?
Doe ik iets wezenlijks verkeerd of is mijn unit defect?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Danny Geysen wo 2 jun - 8:56

Bootvisser,

Range is de afstand

op 455 kHz is dit maximum 80 m langs elke kant
op 800 kHz is dit maximum 50 m langs elke kant
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van sieb hillenga wo 2 jun - 19:12

Blijft vraag 1 over.
Zaterdag nog wat zitten stoeien met de stucture scan maar krijg helaas geen detail te zien. Ik weet zeker dat er stenen en dergelijke zijn maar krijg ze maar niet op het scherm.
Heb de range op auto (ook verschillende settings geprobeerd) en zoom vervolgens 1 keer in op sidescan. Ook heb ik verschillende contrast en palette settings geprobeerd maar helaas.
Heb onlangs de software geupdate naar versie 3.
Wat ik ook doe ik krijg geen objecten op de bodem te zien maar gewoon een vlakke bodem.
Ook had ik nog steeds graag geweten waar de range eigenlijk voor staat. Is dat nou de diepte of is dat de afstand die ik naar rechts en links kan kijken?
Doe ik iets wezenlijks verkeerd of is mijn unit defect?[/quot


Hallo,

Het zou wat duidelijker worden als Danny SS foto's zou laten zien met uitleg, denk dat het wat makkelijker praat,

een log is snel gemaakt, en bestandje versturen is ook zo klaar.

groeten,

sieb


bv zo, http://www.bbcboards.net/zerothread?id=463672
sieb hillenga
sieb hillenga
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 84
Registratiedatum : 07-02-10
Leeftijd : 61
Woonplaats : westerlee groningen

http://eemsvisser.mijnalbums.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Bootvisser do 3 jun - 6:57

Dat zijn inderdaad de beelden die ik bedoel Sieb!
Was er zelf ook al aan het denken om wat foto`s te plaatsen van de SScan. Alleen nog even snel uitzoeken hoe dat moet maar daar kom ik wel uit.
Als het goed is ga ik komende maandag weer het water op.
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Bootvisser vr 11 jun - 23:55

Hans van Dinter schreef:
Als je alleen je gele connector op beide inits hebt aangesloten heb je een ethernetwerk.
Als je ook de rode connectors heb aangesloten ( en voeding voor netwerk) heb je ook een NMEA 2000 netwerk.

Als de rode NMEA 2000 kabel niet aangesloten is kan ik geen waypoint aangemaakt worden met je 2e toestel.

Ergens op het net kwam ik onderstaande tabel tegen van de mogelijkheden van een Ethernet en Nmea netwerk.
Het moet volgens deze tabel toch mogelijk zijn om waypoints via ethernet van de ene unit naar de andere unit te sturen.
Zo te zien komt dit van een Navico boekje/handleiding.
Er vanuit gaande dat dit klopt is de grote vraag natuurlijk hoe?

Algemene HDS en Structure scan vragen Ry%3D480

Algemene HDS en Structure scan vragen Ry%3D480
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Algemene HDS en Structure scan vragen Empty Re: Algemene HDS en Structure scan vragen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum