GPS wijkt honderden meters af
4 plaatsers
:: Stel hier je vraag :: GPS
Pagina 1 van 1
GPS wijkt honderden meters af
Dag,
Heb het volgende probleem met mijn HDS 10 unit. Scan regelmatig op de Noordzee en sla mijn data van de structurescan op om thuis terug te kijken of ik iets gemist heb.
Vaak zie ik iets waar ik nog graag naar terug wil om nader in beeld te brengen.
Nu blijkt dat als ik de coördinaten van Sonarviewer weer invoer, ik er honderden meter naast zit en ik het wrak via de coördinaten van mijn HDS unit vaak helemaal niet terug kan vinden.
Had dit probleem al eerder en heb toen een externe GPS aangesloten die veel nauwkeuriger zou moeten zijn, maar probleem blijft.
Heb daarnaast een laptop met eigen GPS en dat werkt feilloos en dus red ik me wel, maar zou dit graag oplossen.
De externe GPS is conform de handleiding van de Lowrance aangesloten als een NMEA 0183. Gaat om de SA-320 marine GPS. GPS wordt gezien binnen de HDS unit en is als volgt geconfigureerd: „NMEA0183”. Onder „NMEA0183” heb ik bij „Serial ports” RS422 aangevinkt.
Probleem zit ergens anders denk ik.
Is nu wel frustrerend, dat ik soms prachtig beeld materiaal heb, achteraf zie dat ik over een wrak ben heen gevaren en hem niet terug kan vinden.
Tips?
groetjes Bas
Heb het volgende probleem met mijn HDS 10 unit. Scan regelmatig op de Noordzee en sla mijn data van de structurescan op om thuis terug te kijken of ik iets gemist heb.
Vaak zie ik iets waar ik nog graag naar terug wil om nader in beeld te brengen.
Nu blijkt dat als ik de coördinaten van Sonarviewer weer invoer, ik er honderden meter naast zit en ik het wrak via de coördinaten van mijn HDS unit vaak helemaal niet terug kan vinden.
Had dit probleem al eerder en heb toen een externe GPS aangesloten die veel nauwkeuriger zou moeten zijn, maar probleem blijft.
Heb daarnaast een laptop met eigen GPS en dat werkt feilloos en dus red ik me wel, maar zou dit graag oplossen.
De externe GPS is conform de handleiding van de Lowrance aangesloten als een NMEA 0183. Gaat om de SA-320 marine GPS. GPS wordt gezien binnen de HDS unit en is als volgt geconfigureerd: „NMEA0183”. Onder „NMEA0183” heb ik bij „Serial ports” RS422 aangevinkt.
Probleem zit ergens anders denk ik.
Is nu wel frustrerend, dat ik soms prachtig beeld materiaal heb, achteraf zie dat ik over een wrak ben heen gevaren en hem niet terug kan vinden.
Tips?
groetjes Bas
bas kremer- Aantal berichten : 22
Registratiedatum : 01-09-14
Re: GPS wijkt honderden meters af
Bas,
De interne antenne van je HDS moet ruim voldoende zijn om terug op je waypoint te komen. Er gaat dus iets anders fout.
Hoe wordt een coördinaat weergegeven in de SonarViewer? Enkel in graden? Of graden en minuten? Of graden, minuten en seconden? Dan moet je HDS ook zo ingesteld staan, want anders ga je verschillen genereren.
Staat de datum in je HDS op WGS84 ? of heb je zelf iets anders ingesteld?
De interne antenne van je HDS moet ruim voldoende zijn om terug op je waypoint te komen. Er gaat dus iets anders fout.
Hoe wordt een coördinaat weergegeven in de SonarViewer? Enkel in graden? Of graden en minuten? Of graden, minuten en seconden? Dan moet je HDS ook zo ingesteld staan, want anders ga je verschillen genereren.
Staat de datum in je HDS op WGS84 ? of heb je zelf iets anders ingesteld?
Danny Geysen- Lowrancedokter
- Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Dag Danny,
Dank voor je reactie. Denk inderdaad ook dat er iets anders misgaat. Heb het nu met twee ontvangers geprobeerd, nu staat de HDS unit binnen met een dakje boven de ontvanger zeg maar, vandaar ook een GPS antenne op het dak met vrij uitzicht.
bovenstaand een plaatje hoe sonarviewer het weergeeft.
In Maxsea of als waypoint voer ik dan : N53.25.20.50 E06.10.51.40 in als voorbeeld.
Ik heb niets ingesteld op mijn HDS op WGS84 (weet ook niet goed waard at voor staat).
Zou helemaal super zijn als ik een coördinaat kan herleiden naar een werkelijk waypoint. Ben hard op zoek naar een wrak dat ik thuis op het scherm helder voorbij zag komen, maar in frustrerend genoeg maar niet terug kan vinden..
groetjes Bas
Nog een wrak van afgelopen weekend, Vorpostenboot die op een mijn gelopen is. Kan goed zien hoe de boeg een stukje naast de rest van het wrak ligt.
Dank voor je reactie. Denk inderdaad ook dat er iets anders misgaat. Heb het nu met twee ontvangers geprobeerd, nu staat de HDS unit binnen met een dakje boven de ontvanger zeg maar, vandaar ook een GPS antenne op het dak met vrij uitzicht.
bovenstaand een plaatje hoe sonarviewer het weergeeft.
In Maxsea of als waypoint voer ik dan : N53.25.20.50 E06.10.51.40 in als voorbeeld.
Ik heb niets ingesteld op mijn HDS op WGS84 (weet ook niet goed waard at voor staat).
Zou helemaal super zijn als ik een coördinaat kan herleiden naar een werkelijk waypoint. Ben hard op zoek naar een wrak dat ik thuis op het scherm helder voorbij zag komen, maar in frustrerend genoeg maar niet terug kan vinden..
groetjes Bas
Nog een wrak van afgelopen weekend, Vorpostenboot die op een mijn gelopen is. Kan goed zien hoe de boeg een stukje naast de rest van het wrak ligt.
Laatst aangepast door bas kremer op ma 13 okt - 20:16; in totaal 3 keer bewerkt
Bas, kan je nog eens proberen om het screenshot van de sonarviewer te posten. Of stuur het naar danny.geysen(at)telenet.be .
Bas,
Staat je HDS ook ingesteld op graden, minuten en seconden?
of graden, minuten?
Als dit allemaal klopt, loopt er toch ergens ietsmis met de 'datum' WGS84 of ...
Wat doe je juist met Maxsea? Geef je daar de waypoints in of rechtstreeks op je HDS ?
Staat je HDS ook ingesteld op graden, minuten en seconden?
of graden, minuten?
Als dit allemaal klopt, loopt er toch ergens ietsmis met de 'datum' WGS84 of ...
Wat doe je juist met Maxsea? Geef je daar de waypoints in of rechtstreeks op je HDS ?
Ik scan bijvoorbeeld op het Lauwersmeer. Als ik de gegevens vanuit Sonarvieuw invoer in de HDS unit als waypoint, geeft hij bijvoorbeeld het betreffende waypoint aan op het vaste land. Voer ze handmatig in als waypoint zowel op de HDS als op de laptop met Maxsea.
Maakt geen verschil.
Maakt geen verschil.
Bass,
Stuur mij eens 1 waypoint door met coördinaten. Een waypoint dat bij u op het vaste land terecht komt.
Stuur mij eens 1 waypoint door met coördinaten. Een waypoint dat bij u op het vaste land terecht komt.
Gaat om dit wrakje op het Lauwersmeer, als ik hem weer invoer kom ik op het vaste land terecht..
[img][/img]
[img][/img]
Laatst aangepast door bas kremer op di 14 okt - 21:55; in totaal 1 keer bewerkt
Bas,
Mooi plaatje van de vorpostenboot.
Helaas ook weinig vis zo te zien.
Ik zit ook aan de datum te denken, zo'n grote afwijking krijg je nooit.
Ook niet onderdak.
Klopt je kaartpositie wel netjes met de werkelijkheid?
Bijvoorbeeld als je in de Robbengatsluis of in het Noordergat ligt?
De boeien worden momenteel elk maand verlegd, dus daar kun je niets mee.
Ik zal ook es een structurebestandje opzoeken en kijken die er met sonarviewer uitziet.
Mooi plaatje van de vorpostenboot.
Helaas ook weinig vis zo te zien.
Ik zit ook aan de datum te denken, zo'n grote afwijking krijg je nooit.
Ook niet onderdak.
Klopt je kaartpositie wel netjes met de werkelijkheid?
Bijvoorbeeld als je in de Robbengatsluis of in het Noordergat ligt?
De boeien worden momenteel elk maand verlegd, dus daar kun je niets mee.
Ik zal ook es een structurebestandje opzoeken en kijken die er met sonarviewer uitziet.
hjkeizer- Gold Member
- Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10
Helaas geen bestandje gevonden.
Nog wel diverse .81S gevallen van mijn Sportscan tijd en een paar Humminbird bestanden uit de 987 en 1197 periode.
Deze winter toch maar weer es een towfish bouwen m.b.v. een LSS onder een buis.
Dieper scannen is toch wel een stuk beter.
Lagere frequentie dan 455 trouwens ook op grote afstanden
Nog wel diverse .81S gevallen van mijn Sportscan tijd en een paar Humminbird bestanden uit de 987 en 1197 periode.
Deze winter toch maar weer es een towfish bouwen m.b.v. een LSS onder een buis.
Dieper scannen is toch wel een stuk beter.
Lagere frequentie dan 455 trouwens ook op grote afstanden
hjkeizer- Gold Member
Fijn dat je mee puzzelt. Heb zelf mijn LSS aan een rvs buis gemonteerd en kan hem vanuit de motorruimte zo door het vlak van mijn bootje tot onder de kiel laten zakken als ik op wat dieper water ben. Werkt voor mij prima. Zelf met golven tot een meter verrast het me dat het beeld nog zo mooi blijft.
Hiervoor met een Imaginex sitescan gewerkt, maar dit bevalt op zich veel beter. Alleen nu nu gps coördinaten nog..
Heb een bootje van 12 meter, www.wrakduiken.info
Hiervoor met een Imaginex sitescan gewerkt, maar dit bevalt op zich veel beter. Alleen nu nu gps coördinaten nog..
Bas, ik krijg de afbeelding uit je post van gisteren 1:15 pm niet te zien. Kan je daar eens naar kijken?
[img][/img]
Bas,
Volgens mij zou het wrakje hier dan liggen.
Gebruik jij de basiskaart van je HDS ? Of gebruik je een Navionics-kaartje? Of nog iets anders?
Als je de basiskaart zou gebruiken, kan het zijn dat het waypoint op land getoond wordt. Deze basiskaarten zijn hele ruwe kaarten en geven een globaal zicht, maar kunnen eigenlijk niet gebruikt worden om te navigeren.
Volgens mij zou het wrakje hier dan liggen.
Gebruik jij de basiskaart van je HDS ? Of gebruik je een Navionics-kaartje? Of nog iets anders?
Als je de basiskaart zou gebruiken, kan het zijn dat het waypoint op land getoond wordt. Deze basiskaarten zijn hele ruwe kaarten en geven een globaal zicht, maar kunnen eigenlijk niet gebruikt worden om te navigeren.
Op de HDS heb ik geen kaart geïnstalleerd, alleen de basiskaart.
Ik zet de coördinaten over in Maxsea en daar navigeer ik op met een tweede scherm naast mijn HDS unit zeg maar. Zodat ik het volledige scherm vrij hou voor de structurescan.
Op zich zou het wegschrijven van de coördinaten van de structurescan op de sd kaart toch los moeten staan van het al dan geen gebruik van een aanvullende kaart in mijn HDS unit?
Ik zet de coördinaten over in Maxsea en daar navigeer ik op met een tweede scherm naast mijn HDS unit zeg maar. Zodat ik het volledige scherm vrij hou voor de structurescan.
Op zich zou het wegschrijven van de coördinaten van de structurescan op de sd kaart toch los moeten staan van het al dan geen gebruik van een aanvullende kaart in mijn HDS unit?
Bas, staat in Maxsea de datum ingesteld op WGS84 ? Dat zou moeten anders kan je een vershuiving krijgen van enkele honderden meters als je daar een andere datum geselecteerd hebt.
Zoals je hierboven ziet zijn de coördinaten uit de SonarViewer wel correct.
Zoals je hierboven ziet zijn de coördinaten uit de SonarViewer wel correct.
Zal ik naar kijken. Zou mooi zijn als dat het was. Vraag me nog even af wat dat zou betekenen met de waypoints die nu al ingevoerd staan. Worden die automatisch geconverteerd en mee aangepast of hebben die vervolgens een afwijking...
Ik vermoed dat al de ingevoerde waypoints foutief zullen zijn dan.
Okay, ga ik proberen. Kan het ook weer terugzetten lijkt me. Schijnt ook software te zijn om waypoints / coördinaten te converteren..
Dank voor de inzet en informatie
Dank voor de inzet en informatie
bas kremer schreef:Fijn dat je mee puzzelt. Heb zelf mijn LSS aan een rvs buis gemonteerd en kan hem vanuit de motorruimte zo door het vlak van mijn bootje tot onder de kiel laten zakken als ik op wat dieper water ben. Werkt voor mij prima. Zelf met golven tot een meter verrast het me dat het beeld nog zo mooi blijft.
Mijn sportscan was ook een imaginex.
Ik heb geen gat onder in de boot.
Een maat van me wel, maar die vaart ook regelmatig met een multibeam van een paar ton
hjkeizer- Gold Member
Hallo Bas
Kijk eens in je Sonar viewer bij Options of je deg-min hebt aangevinkt
Als je deg-min-sec hebt aangevinkt krijg je een afwijkende positie.
Zelf heb ik deze fout ook eens gemaakt.
Staat je kaartformaat wel op WGS-84 ?
Succes,
Arie de Lange
Hieronder posities wrak in Deg-minuten en deg-minuten-seconde
Kijk eens in je Sonar viewer bij Options of je deg-min hebt aangevinkt
Als je deg-min-sec hebt aangevinkt krijg je een afwijkende positie.
Zelf heb ik deze fout ook eens gemaakt.
Staat je kaartformaat wel op WGS-84 ?
Succes,
Arie de Lange
Hieronder posities wrak in Deg-minuten en deg-minuten-seconde
Arie de Lange- Gold Member
- Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Opgelost...
Had hem inderdaad in deg-min-sec staan. Heb hem nu op graden gezet, en als ik hem nu bijvoorbeeld in google-maps invoer krijg ik een exacte positie. Moet het aan boord in Maxsea ook goed komen.
Pfff, heel blij mee!
Had hem inderdaad in deg-min-sec staan. Heb hem nu op graden gezet, en als ik hem nu bijvoorbeeld in google-maps invoer krijg ik een exacte positie. Moet het aan boord in Maxsea ook goed komen.
Pfff, heel blij mee!
Nog een plaatje van afgelopen zomer, ook mooi de school vis te zien in de waterkolom. Kom niet voor niets bijna altijd zeehonden tegen bij de wrakken..
[img][/img]
[img][/img]
Mooi dat het gelukt is Bas.
Dat balletje vis heb ik gemist deze zomer.
Wel smakken zeehonden die voor de boot wegsprongen.
Nu hebben ze helaas griep
Dat balletje vis heb ik gemist deze zomer.
Wel smakken zeehonden die voor de boot wegsprongen.
Nu hebben ze helaas griep
hjkeizer- Gold Member
:: Stel hier je vraag :: GPS
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: