De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

teleustellende beelden side- en downscan

5 plaatsers

Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van joeri wilmssen za 2 aug - 0:35

Hallo,

Ik heb me enkele maanden geleden een HDS 7 touch (met kaartplotter) aangeschaft en omdat ik (nog) totaal niet tevreden ben over de down- en sidescan beelden geef ik hierbij op hoe ik het ding geïnstalleerd- en ingesteld heb. De mooie side- en downscan van verroeste fietsen, auto's of wrakken zijn hopelijk toch geen verkoopspraatjes. (alhoewel ik liever een school vissen zie op mijn scherm)
Ik heb hier de beelden gezien van een collega-visser met een Raymarine dragonfly toestel en dit is toch wel echt van een andere orde. Hier zie je zelfs je pilker achter de boot mee op een neer gaan tegen de bodem....

Ik vis op dit moment op de Langelandsbelt in Denemarken op een diepte tussen de 25 en 40m. We laten ons mee driften met een snelheid tussen de 1 en 4 km/h.

Het geheel (unit, transducer HST-WSBL, en LSS2 module) worden van voeding voorzien door de rode en zwarte draad in de voedinskabel. (12 VDC)
De nieuwe transducer en LSS2 module werden op 40cm van elkaar, op de achterzijde vd spiegel gemonteerd met daartussenin mijn oude transducer van mijn X135. De LSS2 werd richting de stuurboorzijde gemonteerd. Alles onderzijdes van transducers en LSS2 komen net onder de kiel vd boot.
De beelden en sonar van mijn HDS touch worden niet gestoord door de oude transducer. (beelden HDS touch blijven hetzelfde met in- of uitgeschakelde X135)

Hierbij de settings zoals deze nu in de HDS staan:
Bereik: auto
Frekwentie/ 455Hz
contrast: auto
palet: 6
geavanceerd:
structuuropppervlakte: uit
ruisonderdrukking: aan

Bij de sonarinstellingen heb ik als transducer type de HST-WSBL gekozen

Hopelijk heeft iemand hier iets aan en kan men mij vertellen hoe ik mijn beelden kan verbeteren....


Met dank bij voorbaat, Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van hjkeizer za 2 aug - 6:35

Waar zijn je screenshots?

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van joeri wilmssen za 2 aug - 7:51

Hallo,

Ik maak asap wat screenshots en post deze
Het wordt de komende dagen winderig dus je zal eventjes moeten wachten.

Mvg. Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Danny Geysen zo 3 aug - 0:31

Joeri,

Met de side en downscan zal je tussen de 25 m en 40 m diepte nog wel wrakken kunnen zien, maar andere zaken, zoals bijvoorbeeld een vallende pilker zal zo goed als onmogelijk zijn vrees ik.
De structurescan is eerder bedoeld voor ondieper water. De transducer zendt hier ook niet in kegelvorm uit, maar in korte doorsnedes na elkaar (3°), zodat het veel moeilijker wordt om een pilker in beeld te houden.

Maar ... als het klassieke sonarbeeld goed is afgesteld (sensitivity zo hoog als mogelijk) maak je nog wel kans om de pilker op de bodem te zien vallen, als je tenminste 2 tot 4 keer inzoomt op je scherm.
De normaal bijgeleverde transducer HST-WSBL is een goede transducer, die voldoet voor normale omstandigheden. Maar als je spreekt over zout water en dieptes tot 40 m zijn er wel betere transducers beschikbaar. Kijk dan eens bij Airmar. Zelf maak ik nog gebruik van een wat oudere P66 transducer, maar die voldoet al een stuk beter voor dieper water.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van hjkeizer vr 8 aug - 9:57

Meer dan de beelden van Pieter krijg je niet. Ook niet met een ander merk. Meer detail lukt alleen maar met een towfish

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van joeri wilmssen vr 22 aug - 7:37

@ Danny,

Geven die Airmar transducers dan een zoveel beter beeld dan de standaard-Lowrance transducers?
Zo'n TM260 kost natuurlijk wel een hele flinke duit...

MVG,    Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van joeri wilmssen vr 22 aug - 7:46

Hallo,

Na wat vertraging hier enkele screenshots gemaakt met mijn HDS touch tijdens de vakantie:

[img]teleustellende beelden side- en downscan 2ywg8ds[/img]

[img]teleustellende beelden side- en downscan 2jeaebs[/img][img][IMG]

[img]teleustellende beelden side- en downscan 2bbi1s[/img]

[img]teleustellende beelden side- en downscan Dfi0bp[/img]


MVG, Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van hjkeizer vr 22 aug - 10:15

Beetje ruis.
Her en der een visje
Rustige bodem.
Verder een goed sidescanbeeld.

En doe nu de plaatjes van de Dragonfly er eens bij van hetzelfde gebied en tijdstip




hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Danny Geysen vr 22 aug - 10:46

joeri wilmssen schreef:@ Danny,

Geven die Airmar transducers dan een zoveel beter beeld dan de standaard-Lowrance transducers?
Zo'n TM260 kost natuurlijk wel een hele flinke duit...

MVG,    Joeri

Joeri, een TM260 is inderdaad ineens een heel stuk duurder en is voor deze dieptes waarschijnlijk het grote prijsverschil niet waard.
Maar mocht je nog een P66 op de kop kunnen tikken, zou ik het toch overwegen.
Of anders de klassieke Lowrance Dual Frequency 50 kHz/200 khz. Maar ikzelf ben niet zo'n grote fan van deze transducer. Liever een Airmar P66 dan.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Danny Geysen vr 22 aug - 10:51

Wat je sidescan beelden betreft. Het heeft weinig zin de range op 150 m te zetten. Zo ver kan je in de praktijk toch niet zien, daarvoor is de transducer niet krachtig genoeg. Als de diepte 40 m is, zet dan de volgende keer de range eens op max 80 m. Op die manier ga je al meer beeldpunten per meter beschikbaar hebben en zal je al veel meer zien. (Als er daadwerkelijk ook iets te zien is, want een egale zandbodem zonder enige structuur is en blijft eentonig op de sidescan.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Arie de Lange za 23 aug - 20:29

Hoe groter je de range maakt des te kleiner worden de objecten.
De onderstaande beelden spreken voor zich.

Arie

teleustellende beelden side- en downscan Bf5fl0

teleustellende beelden side- en downscan Wb9cfk

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van hjkeizer zo 24 aug - 1:25

ja, en niet zoals hieronder met een boogje over een wrak varen.
Dan krijg je verkeerde bananen.
Altijd recht en op een afstandje voor mooi plaatjes
En ja, ik weet het mijn drive zit in de weg aan bakboord, maar twee transducers zijn veel te duur voor me ;-)

teleustellende beelden side- en downscan 10mll4i

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Arie de Lange zo 24 aug - 3:41

Wat mij opvalt is dat het kleurenpalet no.6 tussen de Touch en mijn HDS Gen2 verschillen van kleur bruin.
Heeft de Simrad het zelfde aantal kleuren palets en is dat ook no. 6 ?

Arie

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Danny Geysen zo 24 aug - 7:10

Arie, je spreekt voer een Touch en een gewone HDS Gen 2. Maak je nog gebruik van de gewone Structurescan box met LSS1-transducer , of maak je gebruik van een LSS2 rechtstreeks in je Touch ?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Arie de Lange zo 24 aug - 9:28

Hallo Danny

Ik heb een HDS10 Gen2 met LSS1 transducer aan boord
Geen Touch aan boord
Ben 6-7 sept. a.s. in Maurik met mijn boot.
Hoop u daar ook weer te ontmoeten

Groeten

Arie

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van hjkeizer zo 24 aug - 17:36

Arie,

Ik heb geen kleurnummers , maar volgens mij is dit de 1e uit het keuze palet.

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van joeri wilmssen di 26 aug - 7:42

@ Danny,

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf en kan een Airmar P66 met BL connector (voor een Lowrance toestel) laten afleveren op de hoofdzetel in de VS voor net geen 100 Euro. Met een interne zending komt deze dan wel tot in België
Is dit een aanrader of zou jij verder gaan met de standaard bijgeleverde HST-WSBL transducer?
Deze Airmar P66 kan toch zonder verdere problemen worden aangesloten op een HDS touch?

MVG, Joeri

joeri wilmssen

Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 29-05-14
Woonplaats : Lille

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van hjkeizer di 26 aug - 8:29

Joeri,

Topic "regels" gelezen?

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van marcel oomen di 26 aug - 19:06

joeri,
ik was effe niet meer op het forum en lees nu je ervaring met de structurescan pas.
ik heb zelf echter geen ervaring met de p 66, dus daar kan ik je niet in adviseren.
geloof me, je krijgt echt wel goede beelden met je hst-wsbl transducer.
probleem is alleen dat er op zee niet vaak wat op de bodem ligt..
ik ben ook in langeland geweest en heb er mooie wrakjes kunnen vinden dankzij de sidescan en met de hst-wsbl transducer.
het is dus gewoon een kwestie van zeker weten waar een wrak ligt en er dan eens op bv. 30 mtr. zijlings langsdoor varen.
zet dan de range op 40 mtr. en je zult eindelijk eens een mooi beeld te zien krijgen,
waardoor je ook in één klap meer vertrouwen krijgt in je materiaal.
probleem met de hds'sen is dat het gecompliceerde computers zijn met zoveel mogelijkheden dat je gewoon effe de tijd nodig hebt om er aan te wennen.
heb je hem eenmaal 'door' wil je niks anders meer, geloof me.
succes, en jammer dat we ons niet effe getroffen hebben in langeland, dan had ik je het een en ander kunnen uitleggen.
grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

teleustellende beelden side- en downscan Empty Re: teleustellende beelden side- en downscan

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum