De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Losse gps antenne

5 plaatsers

Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Losse gps antenne

Bericht van Johantoer di 13 aug - 7:41

Dag forumleden.

Graag zou ik mijn huidige 1e Gen HDS 8 combo uitbreiden met een aparte gps antenne maar ik ben natuurlijk benieuwd of dit daadwerkelijk nauwkeuriger is.
Ik vis regelmatig op het Alkmaardermeer en als ik dan bijvoorbeeld dicht bij een boei vaar zie ik op de HDS dat ik er dan een meter of 25 naast zit.
Wat zou ik kunnen doen om dit nauwkeuriger te kunnen krijgen?
Ik zie op veel (vis)boten een losse antenne zitten en vraag mij dus af of dit werkelijk scheelt?
Volgende vraag is is de Point-1 en of de lgc-4000 compatibel met de 1e Gen modules en wat is het verschil tussen beide?
Alvast bedankt voor de reacties of antwoorden.

Johantoer

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 16-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Re: Losse gps antenne

Bericht van marcel oomen wo 14 aug - 2:09

johan,

25 mtr. zou wel erg veel zijn,
ik denk dat de boei niet op dezelfde plaats blijft liggen,
probeer het eens met een vast punt.
een externe antenne zal je zeker een stuk nauwkeuriger beeld geven,
is alles al besproken op dit forum,
maar normaal zou jij bij die boei niet meer als een mtr. of 7 ernaast mogen zitten..
grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Re: Losse gps antenne

Bericht van Danny Geysen do 15 aug - 10:18

Johan

Zoals je in volgende test kunt nalezen is de interne antenne van een HDS op zich al vrij nauwkeurig.
http://www.cibiobase.com/Downloads/WAASandDGPSComparison.pdf

Als je dan toch grotere verschillen krijgt met boeien op bijv. een Navionicskaartje kan het zijn dat:

de boei op het kaartje niet op de exacte locatie vermeld staat.
of dat je op dat moment niet al te beste GPS ontvangst hebt. Dit kan voorkomen omdat je je niet op open water bevindt (gebouwen, bomen, ...) of omdat je  toestel sterk 'gekanteld is) of omdat jezelfeen deel van satellietsignalen afblokt met je lichaam, of omdat de satellieten op dat ogenbllik in een niet zo gunstige stand aan de hemel staan. De meest gunstige stand is netjes verdeeld links, rechts, vlak boven je hoofd, net boven de horizon, enz ...)  
Het afblokken door je eigen lichaam (en slechte ontvangst door een gekanteld toestel) kan je voorkomen door externe antenne te plaatsen.  Deze kan je meestal op de meest gunsige positie in je boot monteren.  Op dit ogenblik zou ik zeker opteren voor de Point-1 antenne. Dit is niet enkel een GPS-antenne, maar ook een  heading sensor.  Deze geeft steeds aan in welke richtig de punt van je boot staat. Zelfs bij heel lage snelheden of als je stilligt geeft hij feilloos aan hoeveel meter een waypoint van je verwijderd is  en op hoeveel graden het ligt.  Zeker een aanrader ...
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Re: Losse gps antenne

Bericht van hjkeizer do 15 aug - 11:04

Gaat dat ook goed met een gen1? Of ie de point-1 daar te snel voor en geeft ie een te onrustig beeld zoals bij de globalmaps?

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Re: Losse gps antenne

Bericht van Danny Geysen vr 16 aug - 3:36

Hendrik, ik heb het al wel een keertje geprobeerd op een Gen1 en daar is mij niets speciaal bij opgevallen.
Maar de volgende keer dat ik op het water ben zal ik er zeker aandacht aan besteden.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Re: Losse gps antenne

Bericht van hjkeizer vr 16 aug - 4:23

Vooral maar even prberen bij trollsnelheid of de boel dan ook onrustig wordt. Ik weet niet of je de point-1 frequentie op de gen-1 kunt dempen

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Positie bepalingHDS

Bericht van Arie de Lange vr 16 aug - 23:05

Hallo Johan
Zeker op zee zijn de posities van boeien nooit exact door dat er een lange ketting aan zit door eb en vloed iets van positie veranderen.
Op binnenwater zou het kunnen zijn dat door de wind de positie van de boei iets omgezet wordt.
Wat betreft de positie bepaling van de HDS;
Ik maak gebruik van zowel de HDS interne antenne en een Furuno GPS met antenne
De HDS werkt de positie iets sneller dan de Furuno maar verschil zit er nagenoeg niet in.
Het zal zijn dat de boei niet precies op de juiste plaats ligt.
Als je heel dicht bij de boei bent zou je er een way point van kunnen maken !
Groeten

Arie

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

Losse gps antenne Empty Re: Losse gps antenne

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum