De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Probleempje 8M

3 plaatsers

Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Probleempje 8M

Bericht van jaap ma 17 sep - 7:22

De 8M(Gen1)heeft kuren. Heeft het altijd goed gedaan, maar sinds kort als je via Pages naar kaart gaat(heb sinds kort Navionics kaartje)dan valt na zo'n 3 minuten het beeld uit en begint de unit opnieuw op te starten. Nav-kaartje in ander slot gedaan en uiteindelijk helemaal eruit, maar probleem blijft zich voordoen.

Als ik bij kaartkeuze in kaart-menu voor Lowrance kies ipv nav. blijft de unit het wel goed doen. Ook andere pagina's geven geen problemen alleen bij kaart en instelling nav.

Is dit een instelfout van mij of zit er gewoon storing op.

Voorheen nooit op pagina 'kaart' gewerkt, zodat het probleem nu pas boven water komt.

2 dagen verder en ik vraag me nu af of het iets met de externe antenne te maken heeft.

Heb thuis de 8m op stroom gezet en het kaartmenu(navionics)voorgezet en dan blijft de unit gewoon goed werken.

Heb tevens(in de boot) een hds7 aangesloten eveneens op de externe antenne(dus 2 units op die antenne)wellicht dat dat de storing veroorzaakt?

Wie weet raad.

BVD

Jaap

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van Danny Geysen zo 30 sep - 8:29

Jaap,

Is het probleem ondertussen opgelost? Zo ja, wat ging er fout?

Indien niet, kan je dan duidelijk aangeven wat er misgaat en wanneer ?

Doet de HDS 7 het wel goed met hetzelfde Navionics-kaartje ?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van Bootvisser zo 30 sep - 23:44

Jaap,

Ik heb onlangs exact hetzelfde probleem gehad.
Beide units deden regelmatig opeens gelijktijdig opnieuw opstarten.
Aanvankelijk dacht ik dat het te wijten was aan een (bijna) lege accu. Echter het probleem werd steeds erger.
De laatste keer kwamen de units zelfs helemaal niet meer op en heb ik ze omgelegd naar een andere accu op de boot om te checken of het een accu probleem was.
Ook toen kwamen ze niet meer op dus ik dacht: bekabeling!
Vervolgens thuis op een aparte accu en kabel aangesloten en ook toen geen enkele reactie of wat dan ook.
Dus daarna contact opgenomen met Marco Groenenberg (Evin).
Was ook nog eens net buiten de garantie zul je net altijd hebben, voelde de bui al hangen.

Op aanraden van Marco heb ik ze toen naar hem opgestuurd. Hij zou met een speciaal programma proberen ze weer aan de praat te krijgen hetgeen gelukkig ook gelukt is.
Wel moest ik op zijn aanraden naar hem toe komen met de boot want hij vermoedde ook iets in de bekabeling.
Eenmaal daar waren zijn en mijn vermoeden juist. Er zat ergens een los contactje waardoor de HDS`sen stonden te "klapperen". Ook was er een zekering door.
Waarschijnlijk zijn ze daardoor op "zwart" gegaan de laatste keer.
Marco heeft vervolgens alles nagelopen en de problemen opgelost. Sindsdien heb ik nergens meer last van.
Misschien zit er ook wel bij jou iets fout in de bekabeling?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van jaap ma 1 okt - 4:19

Ik moet dat nog steeds een x testen, De laatste weken alleen wezen vliegvissen dus de boot is niet nat geworden. Wel heb ik de 8M nog een X aangesloten en toen deed alles het goed. Het zou dus kunnen zijn dat als er 2 units worden aangesloten(ook op ext. antenne)dat hij dan een storing geeft. Zodra ik weer een x met de boot weg ben geweest laat ik wat horen.
Jullie alvast bedankt voor het meedenken.

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van Danny Geysen ma 1 okt - 7:44

Misschien een probleem in de bekabeling van het NMEA2000-netwerk.
De LGC 4000 geeft zijn signalen door aan beide toestellen via dit netwerk.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van jaap di 2 okt - 4:55

Ja Danny dat zou kunnen, dus ik ga b'kort ff testen. Ik heb wel nog een aparte kabel getrokken naar het 2e toestel voor ext.antenne ontvangst, want dat gaf ie via de ethernet verbinding niet. En volgens de mensen van MDSI klopt dat ook. Heb dat zelf ook getest en idd als ik de extra kabel voor de ext ant. bij het 2e toestel loskoppel is de EPE waarde de helft onnauwkeuriger dan bij het andere toestel. Via ethernet zijn wel(eerder)de waypoints automatisch naar de 2e unit overgezet(voordat de ext.ant daar aangesloten was). Ik vraag me daarbij af of de nauwkeurigheid(EPE)daarin meegenomen is of juist niet???

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van Danny Geysen di 2 okt - 6:45

Jaap,

Hij neemt steeds het waypoint met de GPS-antenne, die gekozen wordt in de netwerksettings van het toestel. Dat kan één en dezelfde ( interne of externe) antenne zijn voor alle toestellen . Maar dat kan evengoed elk toestel met zijn eigen antenne zijn. Die keuze moet je zelf maken.

Eéns het waypoint genomen is zet hij dit via het netwerk over naar de andere toestellen; het is identiek hetzelfde waypoint met dezelfde onnauwkeurigheid.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van jaap di 2 okt - 7:20

OK Danny, dat is helder, maar goed ik ga het vd week nog eens proberen en dan laat ik het nog wel weten.

Bedankt voor de info.

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van jaap do 11 okt - 8:43

Alles lijkt het weer goed te doen. Ik had vorige keer het gele netwerk-kabeltje niet aangesloten(zat klem)nu de units weer met elkaar zijn verbonden werkt alles weer goed, dus ga ik er vanuit dat dat het probleem geweest zal zijn.

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van jaap do 22 nov - 4:58

Dacht het lek boven te hebben, maar na wat zaken te hebben uitgeprobeerd, weet ik nu zeker dat het uitvallen van de 8M te maken heeft met het aansluiten van de ext. antenne.
Zodra ik die antenne afkoppel blijft de nav.kaart gewoon in beeld staan en de unit start niet opnieuw op. Op de HDS7 blijft alles goed werken ook als ik het nav. kaartje in het slot van de 7 doe blijft hij gewoon aan.
Het zit hem dus ook niet in het feit dat ik 2 units op de ext.antenne heb aangesloten, want als ik de ext.ant. loskoppel van de 7, gaat de 8M toch opnieuw opstarten. Dus pas als ik de ant. van de 8 losmaak blijft de nav.kaart gewoon wel in beeld.

Heeft het iets met instellingen te maken wellicht???

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van Danny Geysen vr 23 nov - 9:20

Jaap, vermoedelijk heeft het iets te maken met de nmea2000 netwerkinstellingen in je HDS 8M. Kijk daar eens of je foutmeldingen ziet bij de verschillende componenten.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van jaap za 24 nov - 5:16

Ja ga ik b'kort doen, daar moet het wel ergens zitten denk ik, omdat de hds 7 geen problemen geeft. Alvast bedankt voor het meedenken Danny!

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Probleempje 8M Empty Re: Probleempje 8M

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum