GPS nauwkeurigheid
4 plaatsers
:: Stel hier je vraag :: GPS
Pagina 1 van 1
GPS nauwkeurigheid
Danny, nog een vraagje aan jou.
Je had destijds een onderwerp over GPS-nauwkeurigheid met en zonder een externe antenne.
Op de Visma nog eens navraag gedaan en volgens 1 vd medewerkers van Nautic Holland zou het weinig uitmaken.
Wat hij wel gaat doen(wat mogelijk tot een betere nauwkeurigheid kan leiden)is een software update van mijn HDS 8M.
Hij is ff in reparatie vanwege een softkey die niet goed functioneert. Ik zit nu gemiddeld op open water op een EPE van 6,5-8 meter, met
ingeschakelde WAAS. Dus ik ben benieuwd of de update een verbetering te zien geeft.
Heb jij hier ervaring mee of over gehoord.
Jaap
Je had destijds een onderwerp over GPS-nauwkeurigheid met en zonder een externe antenne.
Op de Visma nog eens navraag gedaan en volgens 1 vd medewerkers van Nautic Holland zou het weinig uitmaken.
Wat hij wel gaat doen(wat mogelijk tot een betere nauwkeurigheid kan leiden)is een software update van mijn HDS 8M.
Hij is ff in reparatie vanwege een softkey die niet goed functioneert. Ik zit nu gemiddeld op open water op een EPE van 6,5-8 meter, met
ingeschakelde WAAS. Dus ik ben benieuwd of de update een verbetering te zien geeft.
Heb jij hier ervaring mee of over gehoord.
Jaap
jaap- Gold Member
- Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Re: GPS nauwkeurigheid
Jaap,
De medewerkers van Holland Nautic hebben natuurlijk gelijk dat het niet meer zo heel veel uitmaakt, zeker niet als het 'gewoon' varen betreft. Maar als het om vissen gaat, heb ik toch wel een andere mening.
Upgraden naar de laatst beschikbare versie heeft altijd zin, maar ik vrees dat het in dit geval weinig aan de nauwkeurigheid zal verhelpen.
Er is steeds goed, beter en best. De interne antenne van de HDS is zeker beter dan die van zijn voorgangers. Zoals je zelf al geeft kom je uit bij een EPE van 6,5 tot 8 m. Dat zijn normale waarden voor alle HDS-gebruikers met interne antenne.
Maar bij een externe LGC-4000 antenne bekom je al snel een EPE van 3,5 à 4,5 m op open water en misschien op zee nog betere waarden.. Dus toch makkelijk 20 à 40 % nauwkeuriger. Bovendien geeft de externe antenne 5 updates per seconde. Hierdoor reageert het scherm ook sneller als je bij lage snelheid van koers verandert. (bv. in de onmidellijke nabijheid van een waypoint. )Tenslote is deze externe antenne krachtiger en zal hij in slechte omstandigheden (blokkering van de signalen door bomen, gebouwen, enz...) beter reageren dan de interne antenne. Dus als je echt 'het beste' wil om te vissen, kan je niet om de LGC-4000 heen.
Maar de LGC-4000 heeft natuurlijk wel een zeker prijskaartje; daarbij moet je ook nog een NMEA2000 starterkit aanschaffen (als je nog geen NMEA2000 netwerk hebt), want de antenne wordt daarop aangesloten..
Loont het dan nog de moeite om om te schakelen? Dat moet natuurlijk iedere gebruiker voor zich zelf uitmaken ...
Een EPE van 4,8 m met een LGC 4000 ...
De medewerkers van Holland Nautic hebben natuurlijk gelijk dat het niet meer zo heel veel uitmaakt, zeker niet als het 'gewoon' varen betreft. Maar als het om vissen gaat, heb ik toch wel een andere mening.
Upgraden naar de laatst beschikbare versie heeft altijd zin, maar ik vrees dat het in dit geval weinig aan de nauwkeurigheid zal verhelpen.
Er is steeds goed, beter en best. De interne antenne van de HDS is zeker beter dan die van zijn voorgangers. Zoals je zelf al geeft kom je uit bij een EPE van 6,5 tot 8 m. Dat zijn normale waarden voor alle HDS-gebruikers met interne antenne.
Maar bij een externe LGC-4000 antenne bekom je al snel een EPE van 3,5 à 4,5 m op open water en misschien op zee nog betere waarden.. Dus toch makkelijk 20 à 40 % nauwkeuriger. Bovendien geeft de externe antenne 5 updates per seconde. Hierdoor reageert het scherm ook sneller als je bij lage snelheid van koers verandert. (bv. in de onmidellijke nabijheid van een waypoint. )Tenslote is deze externe antenne krachtiger en zal hij in slechte omstandigheden (blokkering van de signalen door bomen, gebouwen, enz...) beter reageren dan de interne antenne. Dus als je echt 'het beste' wil om te vissen, kan je niet om de LGC-4000 heen.
Maar de LGC-4000 heeft natuurlijk wel een zeker prijskaartje; daarbij moet je ook nog een NMEA2000 starterkit aanschaffen (als je nog geen NMEA2000 netwerk hebt), want de antenne wordt daarop aangesloten..
Loont het dan nog de moeite om om te schakelen? Dat moet natuurlijk iedere gebruiker voor zich zelf uitmaken ...
Een EPE van 4,8 m met een LGC 4000 ...
Laatst aangepast door Danny Geysen op ma 9 apr - 23:04; in totaal 2 keer bewerkt
Danny Geysen- Lowrancedokter
- Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
ik heb gister even gekeken EPE van 3,6 met een externe 10Hz GPS
hjkeizer- Gold Member
- Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10
Ja als ik dat zo zie en lees ga ik er toch maar eens over nadenken. Ik heb op diverse binnenwateren wat leuke spots, die soms toch lastig terug te vinden zijn, het kost gewoon wat meer tijd, dus is het de investering in mijn geval wel waard.
Moet die externe antenne erg hoog boven je bootje staan(ik heb gewoon een open alu-visboot), het moet ook geen obstakel gaan worden dat is ook weer lastig met vissen.
Is een halve meter bv voldoende?
Hoor graag van jullie.
Moet die externe antenne erg hoog boven je bootje staan(ik heb gewoon een open alu-visboot), het moet ook geen obstakel gaan worden dat is ook weer lastig met vissen.
Is een halve meter bv voldoende?
Hoor graag van jullie.
jaap- Gold Member
Jaap,
Het lijkt hier op deze foto dat de antenne hoog boven de boot uitsteekt, maar dat is niet zo. Dat komt door de hoek waaruit deze foto genomen is.
Als hij 5 tot 10 cm boven de rand uitsteekt, is dat al voldoende.
Het lijkt hier op deze foto dat de antenne hoog boven de boot uitsteekt, maar dat is niet zo. Dat komt door de hoek waaruit deze foto genomen is.
Als hij 5 tot 10 cm boven de rand uitsteekt, is dat al voldoende.
OK Danny, nogmaals bedankt.
jaap- Gold Member
Nog even wat testjes gedaan.
Stabiele 3,6 meter epe met Waas aan,
5,9 meter zonder
Stabiele 3,6 meter epe met Waas aan,
5,9 meter zonder
Laatst aangepast door hjkeizer op ma 16 apr - 9:23; in totaal 1 keer bewerkt
hjkeizer- Gold Member
hjkeizer schreef:Nog even wat testjes gedaan.
Stabeile 3,6 meter epe met Waas aan,
5,9 meter zonder
Dit bevestigt zo ongeveer wat ik altijd al beweerd heb.
Natuurlijk is EPE op zich ook maar een waarde, die door software aangegeven wordt.
De beste test is nog altijd navigeren naar een 'geijkt punt' en zien hoe dicht of hoe ver je er van af blijft.
Volgens de navionics kaart zit ik constant 28 a 32 meter van de juiste plek af.
De kaartfout is 30meter, dus dat klopt wel aardig.
tracklines bij de box liggen netjes over elkaar heen.
De kaartfout is 30meter, dus dat klopt wel aardig.
tracklines bij de box liggen netjes over elkaar heen.
hjkeizer- Gold Member
Ja dat ziet er best goed uit moet ik zeggen.
Danny ik heb nog wel een nabrander
Er is kennelijk ook een:
LOWRANCE LGC 4000 GPS ANTENNA N2K 5HZ SENSOR FOR NEW UNITS 125-28.
Is dit een geupdate versie voor de GEN2-units of kan ik die ook gebruiken op mijn gen1 hds?
Danny ik heb nog wel een nabrander
Er is kennelijk ook een:
LOWRANCE LGC 4000 GPS ANTENNA N2K 5HZ SENSOR FOR NEW UNITS 125-28.
Is dit een geupdate versie voor de GEN2-units of kan ik die ook gebruiken op mijn gen1 hds?
jaap- Gold Member
Had 1 van jullie mijn vraagje over de LGC 4000 antenne nog gelezen?
jaap- Gold Member
Jaap,
Ik was je vraag inderdaad uit het oog verloren ....
Er is eigenlijk maar 1 externe LGC-4000 antenne ter beschikking.
Deze draagt het nummer: 000-125-28.
Maar er is inderdaad ook nog een identieke antenne, die extra verstevigd is en eigenlijk bedoeld voor het off-road gebeuren (Baja. - voornamelijk in gebruik in de USA, Mexico enz ...
Ik was je vraag inderdaad uit het oog verloren ....
Er is eigenlijk maar 1 externe LGC-4000 antenne ter beschikking.
Deze draagt het nummer: 000-125-28.
Maar er is inderdaad ook nog een identieke antenne, die extra verstevigd is en eigenlijk bedoeld voor het off-road gebeuren (Baja. - voornamelijk in gebruik in de USA, Mexico enz ...
OK Danny alsnog bedankt. Ik vermoed dat die toevoeging N2K staat voor een wat compacter model van de LGC-4000 antenne. Tenminste dat haal ik uit de specificaties die je terugvindt op div. sites. Diezelfde toevoeging staat bij de NMEA starterskit, die je er bij nodig hebt.
jaap- Gold Member
Inmiddels een LGC-4000 Antenne aangeschaft en getest. Idd krijg ik de EPE zeker voor de helft nauwkeuriger dan zonder Ext. ant. Gemiddeld zit ik zo rond de 4m nauwkeurigheid.
Ben alleen nog op zoek naar een product waar je de antenne op kunt bevestigen, zoals op bovengetoonde foto. Kom zo gauw op div. sites niks tegen wat ik zoek. Iemand van jullie wellicht een idee?
Ben alleen nog op zoek naar een product waar je de antenne op kunt bevestigen, zoals op bovengetoonde foto. Kom zo gauw op div. sites niks tegen wat ik zoek. Iemand van jullie wellicht een idee?
jaap- Gold Member
en vele anderen ondermeer bij bootland watersport
hjkeizer- Gold Member
Ik heb er zelf eentje van het merk Glomex.
Deze kan je o.a. vinden bij George Kniest:
www.georgekniest.nl
Deze kan je o.a. vinden bij George Kniest:
www.georgekniest.nl
OK ga ik daar eens neuzen.
jaap- Gold Member
Heb inmiddels een mooi antennevoetje gekocht voor een klein bedrag van Glomex. Perfect nog bedankt voor de tip.
jaap- Gold Member
Graag gedaan ;-)
hjkeizer- Gold Member
Hoi Jaap,
Hoe bevalt de LGC 4000 tot nu toe? Een grote verbetering t.o.v. een interne antenne? En waar heb je hem geplaatst?
Grt,
Juan
www.extremefishingholland.com
Hoe bevalt de LGC 4000 tot nu toe? Een grote verbetering t.o.v. een interne antenne? En waar heb je hem geplaatst?
Grt,
Juan
www.extremefishingholland.com
Juan Gonzalez- Gold Member
- Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
He Juan, beetje late rea, maar ik zie nu pas dat er een 2e pagina was.
Maar goed beter later dan nooit zullen we maar zeggen.
Ik heb de ext. ant. aan de binnenzijde vd boot gemonteerd)met een Glomex voetje, zodanig dat de antenne zelf ca. 10 cm boven de bootrand uitsteekt.
Ontvangst is ongeveer de helft nauwkeuriger dan met ingebouwde ant. Gemiddeld zo tussen de 3.6 en 4.5 meter EPE. Dus dat scheelt best wel wat.
Maar goed beter later dan nooit zullen we maar zeggen.
Ik heb de ext. ant. aan de binnenzijde vd boot gemonteerd)met een Glomex voetje, zodanig dat de antenne zelf ca. 10 cm boven de bootrand uitsteekt.
Ontvangst is ongeveer de helft nauwkeuriger dan met ingebouwde ant. Gemiddeld zo tussen de 3.6 en 4.5 meter EPE. Dus dat scheelt best wel wat.
jaap- Gold Member
Een EPE minder dan 6.5 haal ik niet. Lijkt me toch een aanzienlijke verbetering wanneer je rond de 3.6 - 4.5 zit.
Bedankt voor je reactie iig.
Grt,
Juan
www.extremefishingholand.com
Bedankt voor je reactie iig.
Grt,
Juan
www.extremefishingholand.com
Juan Gonzalez- Gold Member
- Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
:: Stel hier je vraag :: GPS