Plaatsing transduces LSS
+7
sieb hillenga
Bootvisser
Frenk Elings
Juan Gonzalez
marcel oomen
Danny Geysen
jaap
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Plaatsing transduces LSS
Beste visvrienden, heb inmiddels mijn structurescan module, ik vraag me alleen af of de transducer goed te plaatsen is op de spiegel van mijn boot.
Heb een Alumacraft, waar op de spiegel de standaard transducer op een blokje bevestigd is. Hier kan de LSS-transducer goed naast.
Het enige wat ik me afvraag is, er van uitgaande dat de zendhoek bij side-scan 180 graden is dus parallel aan het wateroppervlak, of de staart van de motor
niet in de weg zit.
Ik neem aan dat er meer mensen met zo'n boot varen en mijn vraag is dan ook of mijn veronderstelling juist is en zo ja hoe jullie dit opgelost hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Jaap
Heb een Alumacraft, waar op de spiegel de standaard transducer op een blokje bevestigd is. Hier kan de LSS-transducer goed naast.
Het enige wat ik me afvraag is, er van uitgaande dat de zendhoek bij side-scan 180 graden is dus parallel aan het wateroppervlak, of de staart van de motor
niet in de weg zit.
Ik neem aan dat er meer mensen met zo'n boot varen en mijn vraag is dan ook of mijn veronderstelling juist is en zo ja hoe jullie dit opgelost hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Jaap
jaap- Gold Member
- Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Re: Plaatsing transduces LSS
Jaap,
Als je boot een deep-V romp heeft, zou het best kunnen meevallen en vormt de staart van de motor geen probleem (of toch heel weinig).
Het is een ander verhaal bij een Semi-V of platbodem. De LSS1-transducer zover mogelijk van de motor vandaan monteren is de enige optie voor zover ik weet.
Als je boot een deep-V romp heeft, zou het best kunnen meevallen en vormt de staart van de motor geen probleem (of toch heel weinig).
Het is een ander verhaal bij een Semi-V of platbodem. De LSS1-transducer zover mogelijk van de motor vandaan monteren is de enige optie voor zover ik weet.
Danny Geysen- Lowrancedokter
- Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
LSS
De boot heeft idd een deep-V romp, dus hopelijk valt het mee, maar goed het is ook een kwestie van uitproberen denk ik.
Ik neem aan dat als de zendhoek door de motorstaart belemmerd zou worden, je dit terug gaat zien op je scherm?
Ik ga morgen aan de slag met de apparatuur.
Danny, in elk geval bedankt voor je rea.
Jaap
Ik neem aan dat als de zendhoek door de motorstaart belemmerd zou worden, je dit terug gaat zien op je scherm?
Ik ga morgen aan de slag met de apparatuur.
Danny, in elk geval bedankt voor je rea.
Jaap
jaap- Gold Member
jaap,
bij mij word de zendhoek idd gehinderd door de staart,
dus wel degelijk rekening mee houden.
grts, marcel.
bij mij word de zendhoek idd gehinderd door de staart,
dus wel degelijk rekening mee houden.
grts, marcel.
marcel oomen- Qualified HelpDesk Member Gold
- Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
LSS transducer
OK Marcel, als dit zo is wordt het lastig op eender welke plaats je de transducer monteert lijkt me.
Waar ik de T ook plaats, de staart vd motor blijft in de weg zitten zolang je hem niet omhoog tilt.
De enige optie die dan overblijft zou zijn onder de bracket vd motor zoals aangegeven in de handleiding.
Maar goed ik heb het spul er gisteren op gemonteerd, dus eerst volgende week maar eens kijken hoe eea wordt weergegeven.
Zoals mijn vader altijd zei:Niet huilen voordat je geslagen wordt.
Waar ik de T ook plaats, de staart vd motor blijft in de weg zitten zolang je hem niet omhoog tilt.
De enige optie die dan overblijft zou zijn onder de bracket vd motor zoals aangegeven in de handleiding.
Maar goed ik heb het spul er gisteren op gemonteerd, dus eerst volgende week maar eens kijken hoe eea wordt weergegeven.
Zoals mijn vader altijd zei:Niet huilen voordat je geslagen wordt.
jaap- Gold Member
Hallo Jaap,
Geen idee of je er iets aan hebt maar hierbij een foto met Lss-trans. Waarschijnlijk ziet jouw kiel en spiegel er heel anders uit. Mocht ik overgaan op structure scan dan zou ik hem plaatsen zoals op de foto. Maar mijn kiel en spiegel zijn dan ook nagenoeg identiek aan de foto...
Vr. grt,
Juan Gonzalez
Geen idee of je er iets aan hebt maar hierbij een foto met Lss-trans. Waarschijnlijk ziet jouw kiel en spiegel er heel anders uit. Mocht ik overgaan op structure scan dan zou ik hem plaatsen zoals op de foto. Maar mijn kiel en spiegel zijn dan ook nagenoeg identiek aan de foto...
Vr. grt,
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez- Gold Member
- Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
LSS transducer
Juan bedankt voor de heldere foto.
Wat ik er echter van heb gelezen en gezien is dat je de transducer, zoals een gewone T nagenoeg gelijk plaatst met de waterlijn/onderzijde boot.
Feit is denk ik, dat als je de motor laat zakken in de vaarstand, je(in dit geval bij deze foto)aan de linkerzijde bij side-imaging, je een onderbroken beeld gaat krijgen
omdat de staart vd motor die richting blokkeert.
Maar zoals gezegd ga ik eerst de praktijk maar eens testen of die theorie ook klopt.
Fijn dat je meedenkt.
Jaap
Wat ik er echter van heb gelezen en gezien is dat je de transducer, zoals een gewone T nagenoeg gelijk plaatst met de waterlijn/onderzijde boot.
Feit is denk ik, dat als je de motor laat zakken in de vaarstand, je(in dit geval bij deze foto)aan de linkerzijde bij side-imaging, je een onderbroken beeld gaat krijgen
omdat de staart vd motor die richting blokkeert.
Maar zoals gezegd ga ik eerst de praktijk maar eens testen of die theorie ook klopt.
Fijn dat je meedenkt.
Jaap
jaap- Gold Member
Er is bijna geen ontkomen aan dat je iets verlies hebt door de motorstaart, dit is echter nauwelijks merkbaar. In de States lossen ze dit op door de LSS te monteren op zogenaamde Jack plates ( ff googlen) , iets waar we in Nederland nauwelijks mee varen. Ikzelf maak meer gebruik van de downscan dus heb praktisch geen verlies. Een simpelere oplossing ?...................Als je veel gebruik maakt van de sidescan kun je tijdens het varen je motor iets "tillen"....zo is de staart "uit beeld".
Laatst aangepast door Frenk Elings op do 7 jul - 20:46; in totaal 1 keer bewerkt
Hallo Jaap,
Heb je overwogen om de lss 1 transducer op de frontroller te monteren? Er zullen niet veel Nederlandse vissers zijn denk ik die daar voor kiezen. Maar meer in het 'midden' kun je het niet krijgen.
Grt,
Juan Gonzalez
Heb je overwogen om de lss 1 transducer op de frontroller te monteren? Er zullen niet veel Nederlandse vissers zijn denk ik die daar voor kiezen. Maar meer in het 'midden' kun je het niet krijgen.
Grt,
Juan Gonzalez
LSS transducer
Ik zal side-imaging hoofdzakelijk gaan gebruiken bij het trollen om zodoende een beeld te krijgen van wat zich links en rechts(en onder)de boot bevindt.
De praktijk zal leren hoe het beeld wordt weergegeven, maar de tip om de motor iets te tillen tijdens het varen is wellicht een goed idee, je ziet dan gelijk of er verschil is met of zonder getilde motor. En ja, Juan, voor het vissen met een frontroller is dat waarschijnlijk een gouden greep de T daar te plaatsen.
Genoeg stof tot experimenteren, dus dat maakt het allemaal ook wel weer boeiend!
Bedankt voor jullie inbreng.
Jaap
De praktijk zal leren hoe het beeld wordt weergegeven, maar de tip om de motor iets te tillen tijdens het varen is wellicht een goed idee, je ziet dan gelijk of er verschil is met of zonder getilde motor. En ja, Juan, voor het vissen met een frontroller is dat waarschijnlijk een gouden greep de T daar te plaatsen.
Genoeg stof tot experimenteren, dus dat maakt het allemaal ook wel weer boeiend!
Bedankt voor jullie inbreng.
Jaap
jaap- Gold Member
Jaap,
Als het signaal langs één kant afgeblokt wordt, zie je langs die kant niets of weinig (zwart beeld).
Als je dan de motor omhoog tilt, wordt alles lichter en zie je wat er op de bodem ligt.
Als het signaal langs één kant afgeblokt wordt, zie je langs die kant niets of weinig (zwart beeld).
Als je dan de motor omhoog tilt, wordt alles lichter en zie je wat er op de bodem ligt.
Juan Gonzalez schreef:Hallo Jaap,
Grt,
Juan Gonzalez
Bruce "Doc" Samson gebruikt deze setup ook in z`n Structure Scan dvd en licht e.e.a. toe...
Bootvisser- Qualified HelpDesk Member Gold
- Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09
hallo jaap,
of je neemt een thru- hull SS , gewoon door de bodem, geen last van de motor,
http://www.cncmartek.com/products/Lowrance--455%7B47%7D800KHz-%7B47%7DT,-StructureScan,-Thru%252dhull.html
sieb
http://www.cncmartek.com/products/Lowrance--455%7B47%7D800KHz-%7B47%7DT,-StructureScan,-Thru%252dhull.html
sieb
sieb hillenga schreef:hallo jaap,
sieb
Maar geen WTRTMP neem ik aan?
Grt,
Juan
Plaatsen tranducer
[Hallo Jaap
Ik heb zelf een Rana Fisk vor gebruik op zee.
Achter de spiegel van de boot heb ik drie tranducers ( HDS-10 + LSS1 en een tranducer voor mijn schrijvende Lowrance dieptemeter X-16 zitten en ze werken perfect zonder storing op elkaar. Mijn motor is een Honda 50 pk.
Lees heel goed de handleidingen voor het aanbrengen van de tranducers en dan komt het best goed.
Zelfs met een snelheid van 27 knt gaf dit bij mij nog perfecte beelden.
Succes
Arie
Ik heb zelf een Rana Fisk vor gebruik op zee.
Achter de spiegel van de boot heb ik drie tranducers ( HDS-10 + LSS1 en een tranducer voor mijn schrijvende Lowrance dieptemeter X-16 zitten en ze werken perfect zonder storing op elkaar. Mijn motor is een Honda 50 pk.
Lees heel goed de handleidingen voor het aanbrengen van de tranducers en dan komt het best goed.
Zelfs met een snelheid van 27 knt gaf dit bij mij nog perfecte beelden.
Succes
Arie
Arie de Lange- Gold Member
- Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
LSS transducer
Allemaal bedankt voor het meedenken, dat is ook het mooie van deze helpdesk dat je samen de problemen kunt tackelen.
Ga maandag eea eens testen, het zal moeilijk zijn, maar ik neem geen hengels mee, zodat ik me volledig kan concentreren op de apparatuur.
Mijn bevindingen laat ik wel weten.
Jaap
Ga maandag eea eens testen, het zal moeilijk zijn, maar ik neem geen hengels mee, zodat ik me volledig kan concentreren op de apparatuur.
Mijn bevindingen laat ik wel weten.
Jaap
jaap- Gold Member
Succes Jaap!
Zijn er onder de forumbezoekers gebruikers die hun LSS-trans gemonteerd hebben op de fronttroller of gekozen hebben voor een tru-hull LSS? Het zullen er vast niet veel zijn maar ben toch benieuwd naar eventuele ervaringen.
Grt,
Juan Gonzalez
Zijn er onder de forumbezoekers gebruikers die hun LSS-trans gemonteerd hebben op de fronttroller of gekozen hebben voor een tru-hull LSS? Het zullen er vast niet veel zijn maar ben toch benieuwd naar eventuele ervaringen.
Grt,
Juan Gonzalez
Goedendag,
Op youtube zag ik een filmpje over de plaats van de structuur scan transducer en de gewone (83/200) transducer, de LSS-1 transducer moest lager geplaatst worden .
Bij mijn boot (een Quicksilver 635) heeft de firma die het systeem ingebouwd heeft de LLS-1 transducer hoger als de gewone transducer.
Graag jullie advies,
Mvg, kees
Op youtube zag ik een filmpje over de plaats van de structuur scan transducer en de gewone (83/200) transducer, de LSS-1 transducer moest lager geplaatst worden .
Bij mijn boot (een Quicksilver 635) heeft de firma die het systeem ingebouwd heeft de LLS-1 transducer hoger als de gewone transducer.
Graag jullie advies,
Mvg, kees
kees- Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 27-12-11
Ha die Kees Quicksilver.
Doe nog maar een fotootje van je spiegel, weet het zo niet meer uit mijn hoofd.
Zou de structurescan maar eerst es proberen voordat je hem gaat verplaatsen.
Je gebruikt hem waarschijnlijk toch alleen maar bij langzame vaart.
Wat voor plotter/fishfinder ga je er aan knopen?
Groetsels,
Hendrik
Doe nog maar een fotootje van je spiegel, weet het zo niet meer uit mijn hoofd.
Zou de structurescan maar eerst es proberen voordat je hem gaat verplaatsen.
Je gebruikt hem waarschijnlijk toch alleen maar bij langzame vaart.
Wat voor plotter/fishfinder ga je er aan knopen?
Groetsels,
Hendrik
hjkeizer- Gold Member
- Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10
lss2 hd structure scan
Hello Jaap
ik heb daar geen problemen mee de lss2 hd is een 20 cm naast
de 50-200 ttransducer geplaatst op de spiegel ,is wel een inboord moter met Z-drive enhet
is ook een diep V
grts danny
ik heb daar geen problemen mee de lss2 hd is een 20 cm naast
de 50-200 ttransducer geplaatst op de spiegel ,is wel een inboord moter met Z-drive enhet
is ook een diep V
grts danny
opdebeeck danny- Aantal berichten : 27
Registratiedatum : 25-05-11
kees schreef:Goedendag,
Graag jullie advies,
Mvg, kees
Kees, best eerst een keerjte proberen op het water. Misschien geeft het geen problemen.
Maar het zou ook evengoed kunnen dat de structurescan regelmatig een onrealistische diepte van minder dan een meter aangeeft en bijgevolg de (auto)range aanpast naar 3 m of minder.
Meestal komt dit omdat de structurescan lockt op een lager geplaatste transducer (of ander lager geplaatst voorwerp). Als dat vaak voorkomt (kan zowel op lage als hogere snelheid gebeuren), moet je toch de transducers verplaatsen.
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: