De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Spronglaag ??

2 plaatsers

Ga naar beneden

Spronglaag ?? Empty Spronglaag ??

Bericht van Dartmen do 12 aug - 7:52

Zijn er hier mensen met een soort gelijk probleem ik heb een hds 7 ik vis vaak op het haringvliet en volkerak .
Ik heb nu momenteel op beide waters dat er op bepaalde dieptes een dikke laag op het scherm te zien is van soms wel meer dan een meter .
Hierdoor zie je dan natuurlijk ook geen vis op die dieptes kan ik nog iets aan mijn instelling veranderen ??
Wat mij ook opvalt is dat op een hoop stekken de bodem rood gekleurd is terwijl de bodem spijkerhard is .
(normaal met dezelfde instelling is de bodem geel op dezelfde plaatsen dit is echt van de laatste weken)
Misschien heeft iemand wat tips

Dartmen
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 14
Registratiedatum : 24-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spronglaag ?? Empty Re: Spronglaag ??

Bericht van Frenk Elings do 12 aug - 19:53

Bij een sterke spronglaag kan er inderdaad tijdelijk een verminderde werking van je dieptemeter plaatsvinden. Door de aanwezigheid van een spronglaag wordt de koude onderlaag van de warme bovenlaag van elkaar gescheiden. De spronglaag vormt als het ware een barrière, welk onderwater ook als een soort van nevel (op je dieptemeter, maar ook voor bv. een duiker) is waar te nemen.

Deze spronglaag is ook dichter van structuur en dus heeft je dieptemeter meer moeite om daar doorheen te penetreren. Er gaat dus veel sonar verloren in de laag zelf en je bodemgesteldheid lijkt daardoor zachter dan normaal.

Haringvliet en Volkerak staan indirect met elkaar in verbinding dus het is heel goed mogelijk dat dezelfde condities zich hier aandienen. Verder zou je vlak onder, of even boven de spronglaag vis moeten waarnemen omdat vissen graag in de buurt van een spronglaag vertoeven vanwege het zuurstofrijke karakter van de laag.

Voor de snoekbaars betekent het dat je in deze periode en onder deze condities wat hoger kan gaan vissen (dropshotje op een meter of meer bv Spronglaag ?? Icon_biggrin en anders al trollend een plugje aanbieden net op of onder de spronglaag).

Verder is het nu lastig om je "normale" bodemuitlezing te doen. Je kun je sensitivity (gevoeligheid) vergroten, maar daardoor heb je kans dat je scherm dichtloopt. Indien je met 2 frequenties kunt werken kun je daar ook eens mee wisselen....een kleinere kijkhoek penetreert ook makkelijker. Allemaal niet ideaal, maar totdat het oppervlaktewater weer wat afkoelt zullen we ermee te maken krijgen.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum