De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bananen

+2
Danny Geysen
Manus
6 plaatsers

Ga naar beneden

Bananen Empty Bananen

Bericht van Manus zo 21 dec - 6:53

Hallo allen,

Ik heb nu één seizoen met de X125 geploeterd...nooit één banaan gezien...dat kan natuurlijk aan mijn instellingen liggen, of beeldsnelheid en vaarsnelheid, of een combinatie hiervan ? Mogelijk speelt de waterdiepte een rol ? vis max. op 4-5 meter.

iemand ?

groet : Manus

Manus

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 21-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Danny Geysen zo 21 dec - 10:14

Manus,

En toch is het mogelijk om met de X125 banaantjes op je scherm te krijgen, ook op 4 à 5 m. Maar verwacht geen mega-bananen zoals in de demo's.

Zorg dat je gevoelligheid zo hoog mogelijk staat, zonder dat het beeld helelmaal volloopt. Dit is een beetje afhankelijk van de toestand van het water. Moet je zelf uitproberen.

chart speed: 100 %

En vooral, zoom in 2x of 4 x of stel de depth range manueel in. Als je op 4 à 5 m diep water trolt, zal de 'automatische' depth range op 10 m springen. Hiermee verlies je al de helft van je vertikale pixels en om bananen te zien heb je zoveel mogelijk vertikale pixels nodig.

Als je stilligt of heel langzaam drift zal je ook geen bananen zien; evenmin als je snel vaart. Een trolsnelheid van 3 tot 5 km/h is perfect.

Bijgevoegd een plaatje met banaantjes, zonder dat er ingezoomd werd.

Bananen Banaantjesnj9.th
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van niekie zo 22 feb - 1:54

Hoi Danny

geldt bovenstaande ook voor de X135?

Nico

niekie
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 10-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : Zeewolde

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Danny Geysen zo 22 feb - 2:08

Nico,

Dat geldt voor alle conventionele dieptemeters, zoals wij ze kennen en gebruiken.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Bootvisser vr 5 jun - 8:54

Hi,

Heb ook de X125. Als ik op een kanaal vis zie ik echter nooit bananen terwijl ik op bepaalde stukken beet na beet krijg. Ze liggen er dan dus wel alleen zie ik ze niet. Enig idee? Kan het zijn dat de beelden "verdraaid" worden door de vele stenen die op kanalen vaak aanwezig zijn?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Bootvisser za 6 jun - 21:55

Niemand die een antwoord weet over bovenstaande vraag???
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Danny Geysen zo 7 jun - 0:54

Bootvisser,

Enkele bedenkingen:

Weet je zeker dat de transducer mooi recht naar beneden wijst, als de boot in het water ligt? Indien de transducer enkele graden naar voor of achter uitzendt, zal je nooit hele banaantjes te zien krijgen, maar enkel een voorkant of achterkant.

Hoe diep is het kanaal waar je trolt? Als het kanaal 3 m diep is, bestrijkt de stralingsbundel op de bodem slechts een cirkel van maximaal 1 m diameter. Het moet al erg meezitten als de snoek of snoekbaars juist in die kegel komt.

Als de vis echt stijf tegen de bodem ligt, is de kans groot dat je deze vis zelfs helemaal niet te zien krijgt, ook al komt hij netjes in de kegel. Vis die stijf tegen de bodem ligt is op een zwart/wit toestel heel erg moeilijk te onderscheiden.

Zeker tijdens het trollen wordt er veel vis gevangen, die niet op het scherm te zien was. Daarom is het beter je te concentreren op die plaatsen waar veel proovis verzameld is, de roofvis zal nooit ver uit de buurt liggen.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Bootvisser ma 8 jun - 7:34

Hallo Danny,

Even wat meer info. Cool
De diepte die ik meestal bevis is vanaf 4 mtr en dan dieper. Ik vis altijd net ten einde van de steenstort waar de snoekbaarzen zich altijd ophouden. Daarbij vertikaal ik altijd op de electro en trol eigenlijk nooit. De transducer staat goed, check ik regelmatig. Bij vertikalen op de plas zie ik wel de snoekbaarzen liggen echter op het kanaal nooit en dat bevreemd me ten zeerstens. Ik vermoedde altijd dat dat door de steenstort kwam of heeft dat daar geen invloed op dan?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Danny Geysen wo 10 jun - 9:03

Bootvisser,

Laat je het toestel altijd op 'auto sensitivity' staan of vink je dit uit en regel je de sensitivity maneel ?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Frenk Elings wo 10 jun - 21:18

Zoals Danny al vraagt is het belangrijk dat je toestel op manueel staat, nog een belangrijk punt is je "chartspeed" . Deze dien je op 100% te zetten indien je bootsnelheid laag (zoals bij verticalen) is. Een te lage chartspeed zorgt voor rechte lijnen ipv bananen.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Wim Van de Velde do 11 jun - 9:22

Beste bootvisser,

waarschijnlijk ligt de oorzaak in twee zaken:
eerst en vooral zal een actieve snbaars veel vlugger opgemerkt worden door de sonar omdat er een ruimte is tussen bodem en vis. Op zandplaten zal snbaars zich net boven de bodem houden,op kanalen of stukken water waar er stroming staat zal de vis zich platter tegen de bodem leggen, dus met de buik op de bodem om zo weinig mogelijk stroomweerstand te hebben. Als de ondergrond nu bestaat uit harde materie (2de oorzaak), zoals steenstort is dit moeilijker waarneembaar op het scherm net door die grilligheid van de bodem, als de vis op zandgrond ligt is er een egale bodem. Persoonlijk hou ik NOOIT rekening of er nu vis op het scherm is of niet, het is wél een indicatie maar dikwijls genoeg meegemaakt dat je hélemaal niets op het scherm zag en plotseling heb je een beet en zie je de vis op het scherm mee naar boven, ook al was de bodem zo plat als Justine Henin.....

Wim Van de Velde
Prostaffer
Prostaffer

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 12-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Bootvisser vr 12 jun - 6:34

Hi,

Heb meestal de auto aan staan op het kanaal, vergeet hem altij uit te zetten en over te gaan op manueel. Chartspeed heb ik altijd standaard op 100% staan en pas ik aan indien nodig.

@Wim, ik ga ook niet uit of ik alleen maar bananen op de stek zie, echter vond ik het frappant dat ik er geen zag terwijl ik 100% zeker wist dat er een bulk snoekbaars lag. Zoals jij ook al aangaf vermoedde ik ook dat de oorzaak toch bij de steenstort gezocht moest worden. Toch zal ik de auto eens uitzetten de volgende keer, eens kijken of dat nog wat uitmaakt.
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Wim Van de Velde zo 14 jun - 23:14

mijn toestel staat nooit!!!!!! op auto, altijd manueel en maximaal 1 meter overdiepte!

Wim Van de Velde
Prostaffer
Prostaffer

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 12-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Manus do 18 jun - 7:11

Hallo allen,

Even ter aanvulling...alles op manueel, bij langzaam varen of slepen enz. chartspeed max, wel stel ik de sensitiviteit soms even anders in, heb banaan vormen gezien...bij sneller varen worden ze beter, bij zeer langzaam alleen nog hor. strepen. Heb de indruk dat ik het begin te snappen... Wink

groet : Manus

Manus

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 21-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Bananen Empty Re: Bananen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum