De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

3 plaatsers

Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van roald vos vr 2 apr - 5:32

Beste,

Dit seizoen wil ik voor het eerst gaan wrakvissen met de kleine boot. Het lijkt mij bijzonder "handig" als je op de kaartplotter een lijn kan projecteren met de (verwachte) stroomrichting Al dan niet in combinatie met de orientatierichting van het wrak

mijn vraag, is dat mogelijk en zoja hoe kan je dat instellen?

groet
Roald

roald vos
Qualified HelpDesk Member Silver
Qualified HelpDesk Member Silver

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 07-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van marcel oomen zo 4 apr - 21:37

hey roald,


was al een weekje gespannen op antwoord aan het wachten en geef nu maar zelf antwoord;
de oriëntatierichting naar het wrak kun jezelf instellen ( bearing= richting in graden naar het ingeplotte waypoint vanaf de plaats waar jij je nu bevind).
maar de te verwachten stroomrichting?
dat zou natuurlijk geweldig zijn.
er zijn wel meetpunten op je plotter waar je de stroomrichting kunt aflezen, maar deze liggen soms te ver van het wrak waar je wilt vissen, en kloppen dus niet helemaal (logisch ook).
misschien iets voor lowrence om over na te denken:het zou nl. geweldig zijn als je gelijk de stroomrichting van dat moment en evt iets voorruit kon zien van op die plaats waar je wilt vissen
( onafhankelijk van de meetstations dan).
een proefdrift om de stroming te bepalen is dan overbodig.
dus: heren van lowrence; dit zou pas echt reclame zijn!

grts, marcel D. 1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van roald vos ma 5 apr - 8:29

Marcel,

Veel dank voor je antwoord, zoals gezegd bezit ik weinig praktijkervaring maar tracht "voor te denken" met orientatie richting van het wrak bedoelde ik eigenlijk de ligging van het wrak (lengte ligging boeg - achtersteven danwel brokstukken) , ik realiseer me nu dat dit eenvoudig is in te geven door nadat het wrak gelocaliseerd is diverse extra waypoints in te geven zodat de ligging van het wrak goed zichtbaar is op de plotter. Uit het boek "schatten en scheepswrakken" heb ik diverse orientatie richtingen kunnen halen vandaar mijn vraag of je een lijn onder een bepaalde, vooraf bekende hoek, kan ingeven ter orientatie, dit bracht me op het idee van de stroomrichting. Ik begrijp dus dat beide niet mogelijk is. Uiteraard wel van de huidige positie naar een willekeurig waypoint

Overigens valt me op uit de diverse beschikbare informatiebronnen dat de wrakcoordinaten onderling nogal eens wat afwijken (allen WGS84). Dit geeft me een wat ongemakkelijk gevoel.

groet
Roald
D 1360

roald vos
Qualified HelpDesk Member Silver
Qualified HelpDesk Member Silver

Aantal berichten : 47
Registratiedatum : 07-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van Danny Geysen ma 5 apr - 8:48

roald vos schreef:Marcel,

Veel dank voor je antwoord, zoals gezegd bezit ik weinig praktijkervaring maar tracht "voor te denken" met orientatie richting van het wrak bedoelde ik eigenlijk de ligging van het wrak (lengte ligging boeg - achtersteven danwel brokstukken) , ik realiseer me nu dat dit eenvoudig is in te geven door nadat het wrak gelocaliseerd is diverse extra waypoints in te geven zodat de ligging van het wrak goed zichtbaar is op de plotter.


Roald,

Ik weet natuurlijk niet hoeveel moeite je wilt doen om alles goed in beeld/kaart te brengen, maar met de software Drdepth www.drdepth.se kom je al een heel eind. Je kunt het wrak in 3 D zien en er zelfs een 2D-kaartje van maken, dat je in je Lowrance-toestel kunt gebruiken om te navigeren. Voor een prachtig voorbeeld kan je eens kijken op:

http://www.sealine.co.za/view_topic.php?id=31905&forum_id=20
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van marcel oomen ma 5 apr - 19:44

hallo danny,
dat ziet er inderdaad goed uit met drdepth.
maar om even terug te komen op de stromingen;
zou het niet ooit mogelijk zijn deze in het hds toestel te verwerken?
dus niet bepaalde stromingspunten, maar de stromingen overal waar je er naar vraagt?
gewoon door bv. pijltjes met sterkte zoals bepaalde programma's de stromingsrichtingen ook op aanvraag weergeven ( voor een heel komend jaar zelfs).
of vergt dit teveel van het toestel?
het is maar een idee , hoor , maar roald heeft me aan het denken gezet...

grts, marcel D.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van Danny Geysen di 6 apr - 1:43

Jongens,

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar voor zover ik weet beschikken de Navionics Platinum kaarten over deze informatie. Op de kaarten staan pijlen en als je de cursor op zo'n pijl plaatst, krijg je informatie over de stroomrichting en de te verwachten stroomsnelheid op dat ogenblik.

Ik informeer nog wel eens verder.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van Danny Geysen di 6 apr - 9:47

Navionics Platinum 2010 kaarten bevatten inderdaad informatie over de te verwachten richting en snelheid van de stroming. Verdere informatie is verkrijgbaar bij de dealers.

Ik heb het zelf nog niet kunnen bekijken ...
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van marcel oomen za 10 apr - 21:57

is er inmiddels al iets bekent over de plainum navionicskaart.
kun je er idd op alle mogelijke plaatsen de stromingsrichting opvragen en misschien ook nog vooruitkijken?
op mijn gewone navionicskaart gaat het alleen op bepaalde meetpunten, maar dat zijn er te weinig ( te ver weg van het wrak bv.)
zou geweldig zijn als het zo was, dan ga ik ook voor platinum, maar moet het eerst zeker weten,

grts, marcel d.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van Danny Geysen di 13 apr - 7:46

Marcel,

Best eerst eens een kijkje nemen bij een dealer. Enkel zo kan je zien of de Platinum Maps de nodige informatie bevatten van de plaats waar jij wil vissen.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van marcel oomen di 13 apr - 7:56

o.k.danny,
zal ik doen,
dit is idd beter, zo kan ik zelf zien of er genoeg punten opstaan,
ben wel nieuwsgierig, want het zou veel oplossen.
bedankt,

grts, marcel d.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van marcel oomen di 4 jan - 4:18

heren moderators,

is er inmiddels al iets bekend van de platinumkaart ivm stromingsrichtingen..?
toen ik het een tijd geleden bij een dealer heb gevraagd konden ze mij ook nog geen goed antwoord geven,
misschien dat er nu meer over bekend is?
zou mooi zijn , als het mogelijk is en als het inmiddels bestaat, een fotovoorbeeld hier te plaatsen,
in en uitgezoomd om te zien hoever ze ( de pijltjes) van elkaar staan..
bvd,

grts, marcel

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van Danny Geysen vr 7 jan - 3:56

Marcel,

Voorlopig is er nog geen nieuws. Misschien bij de volgende update, maar die zal nog wel even op zich laten wachten.

Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen Empty Re: Lowrance GPS 7200 - stroom en orientatielijnen

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum