De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

HDS 5 installeren

2 plaatsers

Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty HDS 5 installeren

Bericht van Werner2410 di 9 jun - 5:59

Gisteren heb ik verkeerdelijk iets gepost onder  "Navionics SD kaart" maar vermits ik totaal geen reactie kreeg ben ik zo vrij hetzelfde in een nieuw topic te plaatsen,
 in de hoop dat het gelezen - en vooral - beantwoord wordt. Hieronder dus het item in kwestie.
 
Mijn HDS 5 is ondertussen gearriveerd maar de installatie ervan; dat is een ander paar mouwen...
Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar misschien kunnen jullie me helpen.

Even resumeren:

de (defekte) Globalmap 3500c had volgende bedrading:
 - vanaf de aansluiting "Network" een stekker met 2 draden, waarvan één naar NMEA 2000 en één naar externe antenne
 - vanaf de aansluiting PWR/DATA een stekker met 3 draden waarvan:
                        - 1 naar de marifoon gelabeld RS232com
                        - 2 samengevoegd , waarvan 1 gelabeld NMEA2000 gps/power en de tweede met vermelding M0034, samen naar de 12V voeding

Bij de nieuwe HDS 5 is slechts 1 kabel meegeleverd met 2 draden samen in één stekker verenigd, met op de ene het label 10-18 vdc, en op de andere
het label NMEA 183 .

Wat ik mij nu afvraag:

1. hoe moet ik nu mijn marifoon opnieuw aansluiten
2. kan ik mijn externe antenne verder gebruiken en zo ja, hoe
3. kan ik de netwerkkabel van de Globalmap (her)gebruiken met - voor zover dit bestaat - een soort verloopstuk met aan weerszijden een vrouwelijke ingang,
 want nu heb ik 2x een mannelijke bus (stekker + "prise")

Ziedaar een hele reeks vragen waar ik heel graag een antwoord op zou krijgen, waarvoor nu reeds bij voorbaat mijn dank.

Werner2410

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 01-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van hjkeizer di 9 jun - 9:42

Marifoon op de nmea0183, kleurtjes even opzoeken in de handleiding.
Voor je gps heb je een nmea2000 starterkitje nodig, info daarover staat ongetwijfeld ook in de handleiding
Huidige kabel hergebruiken met nieuwe connectoren is vast duurder dan een starterkitje.
Is je gps nog wel ok?

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van Werner2410 di 9 jun - 18:25

hjkeizer schreef:Marifoon op de nmea0183, kleurtjes even opzoeken in de handleiding.
Voor je gps heb je een nmea2000 starterkitje nodig, info daarover staat ongetwijfeld ook in de handleiding
Huidige kabel hergebruiken met nieuwe connectoren is vast duurder dan een starterkitje.
Is je gps nog wel ok?

Het zit zo in mekaar:
er is een bestaand NMEA netwerk waarmee de HDS 5 en de defekte Globalmap 3500c verbonden waren.
Op een bepaald ogenblik is er ergens kortsluiting ontstaan ( gesprongen zekering ) en vanaf dan gaf de Globalmap constant
de melding "gps module reageert niet".  
Bon, ik dacht dat de GPS antenne/ontvanger stuk was en monteerde een nieuwe,echter met hetzelfde resultaat...
Bijgevolg de Globalmap vervangen door HDS 5 combo en vandaar mijn vragen voor de installatie van het geheel.

Ziedaar in kort bestek de situatie. Ik heb me al suf gezocht op het www maar er is zodanig veel info op me afgekomen waardoor ik,
zoals reeds eerder gezegd, door de bomen het bos niet meer zie.

Werner2410

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 01-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van hjkeizer wo 10 jun - 7:00

? Je had dus al een hds?
Dit is de tweede?

Geef eerst maar es aan hoe je huidige installatie in elkaar zit, zonder de globalmap.
Als je sluiting in je nmea2000 hebt, doet een oude of nieuwe nmea2000 gps het ook niet.
Wat voor marifoon heb je?

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van Werner2410 wo 10 jun - 19:24

hjkeizer schreef:? Je had dus al een hds?
Dit is de tweede?

Geef eerst maar es aan hoe je huidige installatie in elkaar zit, zonder de globalmap.
Als je sluiting in je nmea2000 hebt, doet een oude of nieuwe nmea2000 gps het ook niet.
Wat voor marifoon heb je?

Ziehier de vroegere situatie:

een HDS 5 (1e gen) en een Globalmap 3500c, verbonden via NMEA2000.
Via NMEA is er ook een verbinding met de BB-motor, waardoor ik op de HDS 5 temperatuur, toerental e.d. kan zien
De HDS 5 wordt gebruikt voor de radar (navico BR24) /sonar en de Globalmap als kaartplotter.
De HDS 5 is met een Navico interface R111 verbonden met een ethernetkabel - op die R111 zit ook de radarkabel bevestigd.

De Globalmap was verbonden met een LGC2000 en de marifoon, een Cobra Marine MR F 55 EU
Er is ook nog een AIS radar voorzien, doch die is niet aangesloten.

Op het gevaar af langdradig te worden misschien even schetsen wat er zich juist heeft voorgedaan:
toen ik na een vistrip de motor had gestart en de apparatuur wilde inschakelden bleef alles dood.
Na vluchtig onderzoek een doorgeslagen zekering  vervangen maar vanaf dan kreeg ik
op de Globalmap steeds de melding "gps module reageert niet meer".  Het toestel zelf werkte wel en de HDS 5 functioneerde ook
normaal want ik ben toen met dit laatste toestel en de erin zittende Lowrance kaart terug naar de haven gevaren.

De rest van het verhaal kent U ondertussen:
LGC2000 tevergeefs vervangen, dan een nieuwe HDS 5 (2e gen) aangeschaft en nu tot de vaststelling gekomen dat ook de
Navionics SD kaart er de brui aan heeft gegeven  Rolling Eyes

Werner2410

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 01-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van hjkeizer do 11 jun - 9:54

Ok,
Je hebt nu dus een 2e HDS5
Het lijkt er op dat je netwerk NMEA2000 nog wel functioneert.
Daar zou je dus zo de externe GPS bij op kunnen prikken, als je dat al zou willen.
Voor de SD kaart heb ik geen oplossing, wellicht kun je navionics es contacten.
Voor de marifoon moet je toch even de installatiehandleiding van de HDS en Cobra er bij pakken voor de juiste kleurtjes


hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van Werner2410 do 11 jun - 17:59

Lijkt me allemaal niet zo eenvoudig maar enfin, ik zie wel.
Rest dus nog de vraag die ik reeds eerder stelde: kan ik de netwerkkabel van de Globalmap (her)gebruiken,
met een adapter of adapterkabel of whatever?

Met externe GPS opprikken, bedoel je dan dat ik die rechtstreeks op NMEA kan aansluiten zodat beide HDS'n
ervan kunnen "profiteren"?

En wat de NauticPath SD-kaart betreft heb ik zo een vermoeden dat hij gewoon niet gelezen wordt door de HDS'en ...

Werner2410

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 01-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van hjkeizer vr 12 jun - 4:32

Geen idee over de kabel, ik kan me er geen voorstelling van maken.
Lcg opprikken ja, profiteren nee. lcg2000 is oud en minder goed dan de huidige gpssen

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van Werner2410 vr 12 jun - 6:30

'k Zal even proberen de kabel in kwestie te beschrijven:
- in de uitgang "network" (female)  van de Globalmap stak een 5-pins male stekker met 2 aparte draden,  waarvan één naar de externe antenne (5-draads)  en de andere draad met een 5-pins male
stekker naar NMEA liep.
 De HDS 5 heeft echter een "network" 5-pins male uitgang, dus is de vraag of ik hogergenoemde kabel evt. met een adapter kan gebruiken?


Edit

LGC 2000 werd vervangen door een Evermore SA-320 , hetgeen achteraf een verkeerde beslissing bleek.
Wegens aankoop van een HDS 5 combo met ingebouwde antenne is de nieuwe Evermore evenwel overbodig geworden en
inmiddels op het net te koop gesteld en is bovenstaande post bijgevolg niet meer relevant.

Werner2410

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 01-06-15

Terug naar boven Ga naar beneden

HDS 5 installeren Empty Re: HDS 5 installeren

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum