De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

gps

3 plaatsers

Ga naar beneden

gps Empty gps

Bericht van a.v.d.bovenkamp zo 25 jan - 6:56

hallo ik heb een lowrance 7200c als ik hem op da kanalen zer ontvang ik 10 kanalen ik dacht dat het een 12 kanaals ontvanger is ook ontvang ik nooit geen waas ontvangst de kleinste fout geeft 9,2 meter meestal meer kan dit niet minder worden? alvast bedankt aart

a.v.d.bovenkamp

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 22-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

gps Empty Re: gps

Bericht van krelis40 zo 25 jan - 8:07

Aart,

Je hebt minimaal de ontvangst nodig van 3 satellieten voor een 2D positie en 4 satellieten voor een 3D positie (incl. hoogte).
Oorspronkelijk waren er 24 GPS satellieten waarvan er maximaal 12 tegelijk te ontvangen zijn op een willekeurig punt op de aarde. Inmiddels zijn er echter 35 GPS satellieten operationeel en ook nog eens WAAS/EGNOS geostationaire satellieten. Voor de nauwkeurigheid maken de extra satellieten vrijwel niks uit, maar je zult het misschien merken aan een (iets) snellere fix en het minder gauw wegvallen van de ontvangst. Het aantal kanalen heeft te maken met de gebruikte GPS chipset. Huidige GPS chipsets hebben 20 ( SiRF Star III , waarvan er ook weer meerdere versies zijn:GSC3e/LP, GSC3LT en GSC3LTi) of zelfs 40 kanalen.

Meer info over de werking van GPS kan je vinden op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system

Karel

krelis40
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 20-12-08
Woonplaats : Bilthoven

http://www.metersnoeken.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

gps Empty Re: gps

Bericht van Danny Geysen zo 25 jan - 10:02

Als je naar de STATUS-pagina kijkt, zie je dan gele sterretjes boven de satelliet-balkjes?
Indien ja, dan ontvang je WAAS-correcties.
Als je WAAS-correcties ontvangt, zou je op open water toch nauwkeuriger moeten kunnen dan 9 m.

Heeft je GPS-antenne vrij zicht naar alle zijden? Of staat er een kajuitje of opstaande bootrand in de weg?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

gps Empty Re: gps

Bericht van a.v.d.bovenkamp ma 26 jan - 8:49

hallo danny ik zie nooit gele sterretjes boven de kanalen er staan er 10 op, de antenne staat op een rand aan de voorkant van de kajuit, ik heb een orka 535 sx ,de gps heb ik gekocht bij gerko in adam die leverden er ook een opstandje bij maar mosterd heeft dat niet erop geplaatst ze deden het altijd zo zeiden ze ik vind het vreemd je denkt dat die mannen het wel weten bedankt voor de info gr.aart

a.v.d.bovenkamp

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 22-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

gps Empty Re: gps

Bericht van Danny Geysen ma 26 jan - 9:26

Aart,

Zelf gebruik ik geen GlobalMap 7200; dus ik ken het toestel niet echt.

Maar gelijkaardige problemen hebben we bij een combo-toestel al op de volgende manier opgelost.

1 Ga naar het NMEA 2000 menu
2 BUS Setup
Daar zie je LGC2000 of LGC3000 (naargelang de antenne die je gebruikt)
3 Selecteer deze LGCxxx en druk enter

Zie je dan in het volgende scherm een vakje met 'Disable Waas' ?
Selecteer dan het vakje (als het goed is staat het nu aangevinkt)

Druk dan exit tot alle menu's gesloten zijn

Herhaal stap 1 tot 3
en haal het vinkje opniew weg
Druk dan exit tot opnieuw alle menu's weer gesloten zijn.

Wacht nu enkele minuten en dan zou je in de statuspagina de gele sterretjes moeten zien verschijnen; dit is het teken dat je wel de WAAS correcties ontvangt.

Je kan het ook testen door in het statusscherm 2x op de 'down arrow' te drukken.
Hierbij opent een verborgen scherm. Daar moet je een satelliet met 3 cijfers (i.p.v. 2) zien staan; dat is de satelliet die je het WAAS-correctiesignaal bezorgt.

Laat je nog iets weten of het op deze manier gelukt is?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

gps Empty Re: gps

Bericht van a.v.d.bovenkamp vr 30 jan - 9:03

hoi Danny heb het donderdag geprobeert maar het lukt niet om waas te ontvangen heb gedaan 1 t/m 3 enz. maar de sterretjes kwamen niet ook 2x op de pijl naar beneden te drukken gaat toch anders op de 7200c , krijg niets ook geen kanalen of satelieten de kleinste afwijking was 7,2 meter soms ook 10 meter. denk dat ik maar eens kontakt op neem met gerko in amsterdam. in ieder geval bedankt voor je hulp. gr.aart

a.v.d.bovenkamp

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 22-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

gps Empty Re: gps

Bericht van Danny Geysen vr 30 jan - 9:30

Jammer,

maar het moet in ieder geval mogelijk zijn om WAAS-correcties (wat in Europa eigenlijk EGNOS noemt) te ontvangen.

Breng je ons (en de lezers van de Helpdesk) op de hoogte van de uiteindelijke oplossing ?

Danny Geysen
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

gps Empty Re: gps

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum