De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Snel vinden of (te) lang zoeken?

4 plaatsers

Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Danny Geysen di 11 okt - 9:22

Snel vinden of (te) lang zoeken? Th_lgc4000640x480jpg


In diverse GPS-topics op het forum is al meermaals gesproken over een interne GPS-antenne, versus een extern exemplaar. Laten we hier dan specifiek de nauwkeurigheid van de externe LGC-4000 onder de loep nemen in vergelijking tot de interne antenne van de HDS-serie.

Interne antennes worden steeds populairder; het lagere kostenplaatje en het gebruiksgemak zullen daar wel voor het grootste deel verantwoordelijk voor zijn. Geen gedoe meer met extra kabels en eventueel gaten boren. Lekker makkelijk dus, maar hoe zit het nu met de prestaties (lees nauwkeurigheid) t.o.v. een externe antenne.

In de praktijk zien we heel vaak dat het combotoestel (of specifiek GPS-toestel) op een plaats gemonteerd wordt, waar het a. zo weinig mogelijk in de weg staat en b. nog heel goed afleesbaar is. Meestal is dit vrij dicht bij de gebruiker zelf, zeker bij de wat kleinere 5 inch schermen. Heel vaak wordt het toestel hierbij nog licht achterover geheld, voor een optimale afleesbaarheid van het scherm. Allemaal factoren die de nauwkeurigheid van de GPS nadelig beïnvloeden. Vermits je vlakbij zit wordt een deel van de GPS-signalen afgeblokt door je lichaam en als het toestel dan ook nog eens gekanteld wordt, komt de ingebouwde GPS-antenne in een minder gunstige positie te staan. Resultaat: de GPS-positie wordt minder nauwkeurig. Je kunt dit gemakkelijk zelf testen door de EPE-waarde (Estimated Position Error) in het satellieten-scherm van je toestel in de gaten te houden. Maar zelfs als je het toestel netjes rechtop plaatst en zelf plat in de boot gaat liggen (dus bij optimale ontvangst) zal een interne antenne het moeten afleggen tegen een externe LGC-4000 (en zelfs de oudere LGC-3000 !) Mits deze externe antenne goed geplaatst is wel te verstaan, want maar al te vaak zie ik deze externe antenne achteraan de boot geplaatst wordt, zonder enige verhoging en goed verscholen naast een hoge zijwand. Zeker niet ideaal! Omhoog dus met die antenne, zodat ie in alle richtingen vrij zicht heeft op de horizon! Dit is echt wel heel cruciaal voor een optimale ontvangst.

Snel vinden of (te) lang zoeken? Th_P1020871_verkleind
Omhoog dus met die antenne


Maar over welke EPE-waarden spreken we nu? Bij een interne HDS-antenne kom je niet lager dan een EPE-waarde van 8 tot 7,5 m in het beste geval. Wordt een deel van de signalen afgeblokt zit je al snel aan 10 m en hoger. Meestal ruim voldoende voor de pleziervaart om te navigeren van A naar B. En op het eerste zich ook ruim voldoende om een visstek van enkele vierkante meter (gemarkeerd door een waypoint) terug te vinden. Alhoewel… maar daarover later meer.

Een LGC-4000 daarentegen slaagt erin om de EPE terug te dringen tot 3,5 à 4,5 m op open water wel te verstaan. (Ook op binnenwater!) Of een vermindering met een factor 2.

Snel vinden of (te) lang zoeken? Th_shot3z

Verschil in EPE tussen de interne antenne en een LGC-4000, luttele seconden na elkaar.

Snel vinden of (te) lang zoeken? Th_shot2z


Nu zou je kunnen denken: “ 4,5 m of 8 m, mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik draai een paar rondjes en dan vind ik mijn stek ook wel snel terug.” Je zou je lelijk kunnen vergissen. Want vaak heb je te maken met een dubbele afwijking bij een zelfgenomen waypoint: de afwijking bij het vastleggen van het waypoint en nadien de afwijking bij het terugnavigeren naar dat waypoint. Heffen deze 2 afwijkingen elkaar geheel of gedeeltelijk op, heb je geluk; maar wanneer ze elkaar versterken wordt het oppervlak dat je moet afzoeken een stuk groter. Bekijken we volgend voorbeeld.

Veronderstel 2x een afwijking van 7,5 m bij gebruik van de interne antenne (afwijkingen, die elkaar versterken); dit wordt dan een cirkel met een diameter van 15 m of een oppervlak van 176 m2. Bij de externe antenne wordt dit, bij een afwijking van 3,5 m, een cirkel met een diameter van 7 m of een oppervlak van 38 m2. Ofwel een gebied dat meer dan 4 x kleiner is.

Snel vinden of (te) lang zoeken? Th_Cirkels

Verrassend toch ?

Aan u de keuze : Snel vinden of (te) lang zoeken …
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Juan Gonzalez do 13 okt - 23:20

Danny,

Zeer duidelijk verhaal. Bedankt!! De keuze is gevallen op: snel vinden Very Happy
Op het open water heb ik regelmatig een EPE van 7.0. Maar zelfs in dat geval kan de afwijking dus aanzienlijk zijn, wat ook klopt met de werkelijkheid. Soms kom ik uit precies op de stek zoals is ingegeven middels een waypointje, soms zit ik er meters naast.

Ik neem aan dat je naast de LGC 4000 ook de Ethernet Expansoin Port nodig hebt?

Grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Danny Geysen vr 14 okt - 7:45

Juan Gonzalez schreef:Danny,

Zeer duidelijk verhaal. Bedankt!! De keuze is gevallen op: snel vinden Very Happy
Op het open water heb ik regelmatig een EPE van 7.0. Maar zelfs in dat geval kan de afwijking dus aanzienlijk zijn, wat ook klopt met de werkelijkheid. Soms kom ik uit precies op de stek zoals is ingegeven middels een waypointje, soms zit ik er meters naast.

Ik neem aan dat je naast de LGC 4000 ook de Ethernet Expansoin Port nodig hebt?

Grt,

Juan

Juan,

Je hebt daarvoor geen Ethernet Expansion Port nodig, maar wel een NMEA 2000 Starterskit. De externe antenne wordt aangesloten via het NMEA2000 netwerk:

NMEA Starter Kit Part #124-69

Meer informatie over het NMEA-2000 netwerk vind je in volgend document:
http://www.lowrance.com/upload/Lowrance/Documents/Manuals/NMEA2000NetworksGeneralInfo_0154-173_112006.pdf

Succes,


Laatst aangepast door Danny Geysen op vr 14 okt - 8:45; in totaal 1 keer bewerkt
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Juan Gonzalez vr 14 okt - 7:54

Thanks voor de link Danny. Kan ik mij mooi even inlezen.

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Bootvisser di 27 maa - 19:27

Weet iemand miscchien wat de nieuwe gen 2 HDS toestellen voor een EPE waarde hebben op de interne antenne?
Bootvisser
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Danny Geysen wo 28 maa - 8:44

Vandaag nog gecheckt. Lijkt mij identiek hetzelfde als bij de Gen1.
Ik heb geen verschil geconstateerd.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Danny Geysen wo 9 mei - 5:47

Externe versus interne antenne ... Blijkbaar zijn er nog mensen, die in de dezelfde richting als ikzelf denken Very Happy

http://tech.groups.yahoo.com/group/DrDepth/message/3083
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van hjkeizer wo 9 mei - 8:30

Je wilt me toch niet vertellen dat je al aan jezelf begon te twijfelen Danny?

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Danny Geysen wo 9 mei - 8:39

Nee hoor, maar vissers willen maar al te graag het tegendeel horen. En dan hoeft er maar eentje te beweren dat het geen moer uitmaakt. En die wordt dan maar al te graag geloofd.

Leuk dat er ook 'getuigenissen' zijn, dat een externe antenne, die goed gemonteerd is, nog steeds betere resultaten geeft dan een interne antenne. En voor vissers kan het heus veel uitmaken!
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van hjkeizer wo 9 mei - 8:53

Tja,

Ik heb een poosje een antennetje binnen in de boot gehad (paar week).
Hij zit nu weer in het dak. Scheelt aanzienlijk.

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Snel vinden of (te) lang zoeken? Empty Re: Snel vinden of (te) lang zoeken?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum