De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

wegvallen van gps signaal

+2
marcel oomen
Lundje
6 plaatsers

Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty wegvallen van gps signaal

Bericht van Lundje wo 24 dec - 12:26

De laatste twee visdagen op het volkerak , stelde ik vast dat mijn waas regelmatig verdween(waas verloren waas gevonden) Nu op zich was dit niet nieuw doet hij al van in het begin en volgens mij is dit ook niet echt fout. Maar wat me opviel toen ik terug wilde varen naar de trailerhelling zag ik dat ook mijn spoor regelmatig onderbroken was! volgens mij is dat ook een teken dat hij geen signaal opvangt via de normale sateliet? Dus de sporen die hij optekent zijn sporen via mijn waas ontvangst! Dit wil toch zeggen dat mijn gps niet altijd betrouwbaar is? Wat kan ik hier aan doen? Het gaat hier over een x19

Heeft er nog iemand handige tips in het benoemen van WP cijfertjes (078)zeggen niet zoveel op het water, en namen zijn te lang, verschil in zomer/winterstek ik krijg er niet echt logika in, in het wegzetten van mijn WP

Alvast bedankt

Lundje

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 22-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van marcel oomen wo 24 dec - 21:34

heb precies hetzelfde gehad, was een klein stuk uit de kust en het spoor viel volledig weg.
daar ik, nadat ik van waas had gehoord, mijn toestel, een 522 igps, daar toen ook op ingesteld had( waas vereist), heb ik die functie maar weer snel uitgezet ( vantevoren nog nooit geen probleem hiermee gehad).
dus als waas vereist uitstaat: geen probleem.
als waas vereist aanstaat: soms geen positiebepaling
op zich wel jammer, maar het zou goed kunnen dat het apparaat niet helemaal goed staat, hij staat tegen het schuin 'raam' van mijn boot, om hem droog te houden, en kan dus alleen schuin naar achter contact zoeken met de satelieten.(er zit geen dak boven)
ga dit controleren bij: pages-status- position error, zoals eerder beschreven in dit forum.
ben benieuwd.
grts. marcel D.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van Danny Geysen wo 24 dec - 22:05

Zoals Marcel reeds schreef:
Waas vereist zet je best uit, omdat anders de positiebepaling regelmatig wegvalt. Dit gebeurt heel zeker als de GPS-antenne (of het toestel zelf bij interne GPS) heel dicht bij een obkstakel staat (vb. rand van de boot, rand van de cabine, je zelf als je er heel dicht bij zit, ...)

De Waas (of eigenlijk EGNOS-satellieten in Europa) zitten vlak boven de horizon. (kan je ook zien op die cirkel in de STATUS PAGINA). Dus als de antenne geen 100 % goed zicht op de horizon heeft, krijg je te maken met slechte of mindere kwaliteit van de ontvangen signalen.

Als je dan WAAS vereist hebt aanstaan, dan krijg je zelfs helemaal geen positiebepaling op bepaalde ogenblikken, zoals bij jou waarschijnlijk het geval was.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van Lundje do 25 dec - 0:30

Danny een vreemd verhaal, gezien ik er vroeger nooit last van had, en er niets in mijn boot of zit psitie veranderd is.
Die waas die mag ik dus uitzetten, waarvoor dient die dan? Dat is toch een bepaling vast op het land,niet?

Lundje

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 22-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van Danny Geysen do 25 dec - 0:58

'Waas vereist' betekent: geef enkel een positiebepaling als je WAAS-signalen voldoende ontvangt. Anders, geef geen positie; dat is wat er gebeurt.

Maar als je 'WAAS vereist' afzet, zal hij nog altijd blijven proberen om de WAAS-correctiesignalen te ontvangen, maar lukt dat niet, zal hij je positie blijven aangeven, alleen waarschijnlijk iets minder nauwkeurig.

Je ziet trouwens of je een 2-D, 3-D of WAAS-positiebepaling hebt op je STATUS scherm.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van Frenk Elings do 25 dec - 1:31

Heren, dit even ter aanvulling op de informatie welke Danny al heeft gegeven....

WAAS staat voor Wide Area Augmentation System. Dit is een systeem voor het opheffen van de fouten die ontstaan in de GPS positieberekening als gevolg van ionosferische (atmosfeer) afwijkingen.

Verder is het een netwerk van satellieten en grondstations die een GPS corectie signaal genereren, welke er voor zorgen dat je nog exacter op je locatie aankomt. Dit kan oplopen tot een 5 keer betere plaatsbepaling. Een WAAS unit geeft u in meer dan 95% van de gevallen een positie die naukeurig kan zijn tot op de meter. Je hebt hier dus geen apparte ontvanger voor nodig. Als je WAAS kunt gebruiken (en het werkt), doe dat dan ook.

Belangrijk is ook dat je even checkt of je WAAS wel daadwerkelijk werkt. Je kunt dit controlleren door te kijken of er sterretjes boven de GPS-bars staan. Onderstaand plaatje is welliswaar van een Lowrance auto-navigatie systeem (kon zo snel geen juiste vinden), maar het geeft een prima beeld van hoe een actieve WAAS eruit zou moeten zien.

wegvallen van gps signaal 350cSatDisplay

Als je geen Sterretjes ziet drunken (of de WAAS button) is je WAAS waarschijnlijk niet actief. Dit kan diverse oorzaken hebben, of door een software bug of door het niet hebben van de laatste (antenne) software.

Er zwerft ergens een tabel in het rond waardoor je in geval van de ontbrekende sterretjes (dus een in-actieve WAAS) kunt proberen om je WAAS te aciveren.

Danny heb jij deze tabel nog ergens voorhanden ?


Laatst aangepast door Frenk Elings op do 25 dec - 2:33; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : plaatje toegevoegd)
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van Danny Geysen do 25 dec - 10:13

Als je een toestel aanschakelt, probeert het toestel zo vlug mogelijk een positiebepaling te maken. Eerst in 2D (minstens 3 satellieten), daarna in 3D (minstens 4 satellieten) en daarna WAAS. Het toestel doet dat automatisch, hoef je niks voor te doen. (als het toestel teminste WAAS-compatible is.) Soms duurt het toch even, na het aanzetten van het toestel, voor de WAAS-correcties ontvangen worden. (In Amerika heet dit WAAS, in Europa Egnos, maar dit even terzijde.)

Het zou kunnen dat je op sommige plaatsen, of op bepaalde tijdstippen de WAAS-correcties niet kan ontvangen. Meestal omdat de GPS-antenne geen vrij zicht heeft op de horizon, waar de WAAS-satelliet zich bevindt. De oorzaak kan de vertikale bootwand zijn, of een kajuit, of bomen/gebouwen op de oever van een kanaal, rivier enz...

Zit je midden op groot water en is je antenne optimaal geplaatst en ontvang je nog steeds geen WAAS-correcties, kan het zijn dat je geconfronteerd wordt met een bug in de software van sommige toestellen. (Je ziet dan geen gele sterretjes boven de vertikale balken) In dat geval geef je maar een seintje en dan vertel ik verder hoe je deze bug kan omzeilen.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty waas

Bericht van cor de vet vr 2 jan - 22:43

ik had een eagle deze weggedaan omdat ik niet tevreden was over de aansluitingen,heb nu een nieuwe lx 25.
de eagle zette ik aan en waas no problem,op de lowrance heb ik nog geen waas gehad,we liggen met 3 boten te vissen op de eems alle 2 boten een volle bak waas behalve ik Sad Nieuwe software er op Evil or Very Mad .
heb waas in het menu aan gezet ,geleerd op de visbeurs in Utrecht.In menu kun je ook zien of de antenne werkt ,waas staat aan .


Laatst aangepast door cor de vet op za 17 jan - 4:28; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : nog een antwoord gehad iets aangepast)

cor de vet

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 02-01-09
Leeftijd : 71
Woonplaats : emmeloord

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van niekie do 22 jan - 5:35

nou ben ik nog redelijk leek op t gebied van gps, maar m'n nieuwe boot heeft t wel,maar de gps module is op een 'statief' gebouwd zodat ie een 70 cm boven de rand uitsteekt.
kan zoiets niet helpen.
de man die m mij verkocht had ook last van geen of slecht ontvangst

succes in elk geval

Nico

niekie
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 10-01-09
Leeftijd : 43
Woonplaats : Zeewolde

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van Danny Geysen do 22 jan - 23:54

Nico,

Het is prima indien de GPS-module een eindje boven de rand van de boot gemonteerd is.
Is er ook 'zicht' naar alle kanten, dus er zit geen kajuit in de weg?
Je zit zelf ook niet 'vlak' tegen de module aan?

Kan je eens cheken bij je instellingen of WAAS required (WAAS vereist) aan of uitgevinkt staat.
Je zet hem best uit. Want anders verliest hij steeds zijn positie als er even geen WAAS-signaal opgepikt wordt.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

wegvallen van gps signaal Empty Re: wegvallen van gps signaal

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum