De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gps

4 plaatsers

Ga naar beneden

Gps Empty Gps

Bericht van snoekbaars zo 21 dec - 23:30

Mijn gps zit een paar meter mis ik vaar vaak over een pier of een boei heen, kan ik dit zelf verhelpen ?

snoekbaars

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 21-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van Danny Geysen ma 22 dec - 4:55

Kan je ook aangeven om welk type GPS-toestel het gaat?
Maak je gebruik van een Navionics of NauticPath-kaart?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van snoekbaars ma 22 dec - 5:43

Ik heb een LCX 37 C met een Navioncs kaart

snoekbaars

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 21-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van case ma 22 dec - 7:24

Ik heb zelf een LMS337C met een Navionics kaart.
Ook ik had (heb) het probleem bij sommige wateren over een oever dan wel strekdam te varen.
De kaart geruild maar het probleem bleef.
Volgens dhr Ezendam lag dat aan de kaart zelf en niet aan de apparatuur.
Mocht er een afdoende oplossing voor zijn houd ik me aanbevolen!
case
case
Qualified HelpDesk Member Silver
Qualified HelpDesk Member Silver

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 20-12-08
Leeftijd : 67
Woonplaats : Rijen

http://www.zeevissenlangeland.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van Danny Geysen ma 22 dec - 7:42

Navionics kaarten zijn inderdaad niet overal even nauwkeurig. Helaas ...

Maar, soms kan de nauwkeurigheid van de GPS ook een stuk verbeterd worden. Veel hangt af van de plaatsing van de GPS-antenne.
Je kan op het water testen hoe nauwkeurig je toestel werkt.
Druk daarvoor op PAGES, pijl naar links tot bij STATUS
Kijk in de linkerbovenhoek; standaard staat daar POSITION ERROR. Check eens hoe groot de maximale onnauwkeurigheid is op dat ogenblik.
Vaak kan je de nauwkeurighed vergroten door de antenne hoger te plaatsen. Op veel boten zie ik dat de antenne op de bank, vlak naast de bootwand geplaatst is. Hierdoor worden reeds een aantal satellieten afgeblokt en ontvang je die signalen niet of in mindere mate.

Door die antenne hoger te plaatsen ontvang je vaak ook de EGNOS (WAAS) correctiesginalen (te herkennen aan het gele sterretje boven de verticale balken met de signaal-sterkte), waardoor de nauwkeurigheid op het water kan toenemen tot 3 à 5 meter)

Probeer maar eens.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van case ma 22 dec - 10:54

Danny,

bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen!
Mijn antenne zit boven op de console, hoger kan ik hem niet plaatsen.

groeten

Kees
case
case
Qualified HelpDesk Member Silver
Qualified HelpDesk Member Silver

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 20-12-08
Leeftijd : 67
Woonplaats : Rijen

http://www.zeevissenlangeland.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van snoekbaars ma 22 dec - 22:21

O.K dat ga ik ook proberen, mijn antenne staat trouwens lekker vrij dus dat lijkt mij geen probleem, mijn software versie is 1.3.0 (maar dat heeft er weinig mee te maken als ik het zo lees.)

snoekbaars

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 21-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van marcel oomen di 23 dec - 1:18

denk toch dat dit aan de kaart ligt.
mijn lowrence 522 igps heeft een ingebouwde antenne, en die kun je slechts op het dak plaatsen.
maar had laatst op de maas hetzelfde, volgens de plotter vaarde ik over het land.
het zal zo zijn, enigste wat ik wel graag zou willen weten is;
als we dan in het donker terugkomen en de kaart helemaal inzoemen en dan het spoor aanhouden zitten we dan wel zeker op het 'goede spoor', niet dat we dan over het land terugvaren, de schroef is best wel duur, zodoende.
grts, marcel, delta 1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van snoekbaars di 23 dec - 2:01

Als je je spoor aanhoud zit je altijd goed beter dan dat je de gps aanhoud,die laat je nog wel eens over een strekdam varen.

snoekbaars

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 21-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van Danny Geysen di 23 dec - 6:48

Zoals ik al eerder zei, de Navionics-kaarten zijn niet overal even nauwkeurig. Zelf heb ik op de Maas ook reeds enkele malen gezien dat ik 'over land aan het varen zou zijn' ... volgens de Navionics-kaart dan toch.

Je zou de onnauwkeurigheid op een bepaalde plaats kunnen melden bij Navionics, maar het is nog maar de vraag of ze er iets mee kunnen en willen aanvangen.

De tip om zelf eens te checken hoe nauwkeurig je GPS-toestel op een bepaald ogenblik is (dat is geen constante en varieert, afhankelijk van meerdere factoren) moet je toch maar eens doen.

(Druk daarvoor op PAGES, pijl naar links tot bij STATUS
Kijk in de linkerbovenhoek; standaard staat daar POSITION ERROR. Check eens hoe groot de maximale onnauwkeurigheid is op dat ogenblik)

Ben je op open water en is die onnauwkeurigheid constant 10 m of meer bij een toestel dat WAAS/EGNOS-signalen kan ontvangen, dan is de GPS-antenne meestal niet op een ideale plaats gemonteerd. Ook bij een toestel met interne GPS-antenne kan het zijn dat de signalen langs één of meerdere kanten afgeblokt worden. Dit gaat altijd ten koste van de nauwkeurigheid.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van marcel oomen di 23 dec - 10:54

o.k danny, bedankt,

ga het eens uitproberen.

grts, marcel D.1013

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van snoekbaars di 30 dec - 2:09

Ik heb een positie error rond de negen meter is dat veel of vrij normaal ik vind het vrij veel de schrijver van de concurrent die zijn antenne ook op dezelfde plek staat heeft er geen last van.

snoekbaars

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 21-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van Danny Geysen di 30 dec - 8:51

snoekbaars schreef:Ik heb een positie error rond de negen meter is dat veel of vrij normaal ik vind het vrij veel de schrijver van de concurrent die zijn antenne ook op dezelfde plek staat heeft er geen last van.

Je spreekt over 9 m. Is dit op open water en dan bedoel ik een plas of grote rivier? Of is dit eerder op een vaartje met bomen of huizen er rond?

Als dit op open water is, check dan eens of je WAAS-correctiesignalen ontvangt. Je kan dit checken in het STATUS-scherm en je moet dan gele sterretjes zien boven de vertikale balken met satelliet-gegevens. Zoals in bijgevoegde illustratie.

Als het op open water is en je ontvangt de WAAS-correctiesignalen, dan zou je een nauwkeuriger positiebepaling moeten krijgen (minstens tot op 5m)

Als het op open water is en je ontvangt geen WAAS-correctiesignalen, is 9 m onnauwkeurigheid goed te noemen. Maar dan zou je eens moeten uitvissen waarom je geen WAAS ontvangt. Waarschijnlijk heeft het toestel dan geen onbelemmerd zicht op het luchtruim.


Gps Waassr5.th
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Gps Empty Re: Gps

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum