De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

invloed sonarpuls?

3 plaatsers

Ga naar beneden

invloed sonarpuls? Empty invloed sonarpuls?

Bericht van Feiko di 22 sep - 0:00

Hallo allemaal,

In Daan zijn reactie op de vraag van Rana over de sonar tikken, merkte Daan terloops op dat hij er van overtuigd is dat de sonarpuls invloed kan hebben op de vangsten.
Nu maak ik sinds vorige week gebruik van de HDS-5X. Hierbij zijn de sonarpulsen nauwelijks hoorbaar/voelbaar. Het toeval wil dat bij mij de vangsten flink gestegen zijn sinds ik gebruik maak van de HDS unit. Het betreft een vrij ondiep water, 3-4 meter diep (onder een brug!) Nu wil ik hier niet gelijk conclusies uit trekken, maar ik vraag me wel af wat jullie ervaringen en of ideeen hierover zijn.

Groet Feiko

www.fishingonwheels.nl

Feiko

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 18-09-09
Leeftijd : 51
Woonplaats : Leimuiden

http://www.fishingonwheels.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

invloed sonarpuls? Empty Re: invloed sonarpuls?

Bericht van Danny Geysen di 22 sep - 4:07

Feiko,

De output (= kracht waarmee een geluidsgolf naar beneden gestuurd wordt) van een HDS is slechts 250 Watt; in vergelijking met de toestellen van de vorige generatie (2400 tot 4000 Watt) is dat zeer weinig.

Het zou dus heel goed kunnen dat vissen veel minder verstoord worden bij gebruik van een HDS-toestel.

De toekomst en de praktijk zullen het uitwijzen of dit ook inderdaad zo is.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

invloed sonarpuls? Empty Re: invloed sonarpuls?

Bericht van Frenk Elings di 22 sep - 9:20

Feiko, het zijn vooral jouw condities (ondiep water en onder een brug waar elk geluid versterkt/weerkaatst wordt) waar de stillere HDS units merkbaar beter presteren.

In het verleden is gebleken dat vissen zich inderdaad kunnen storen aan de sonarpuls. Daan b.v. heeft dit zelf aan den lijve ondervonden tijdens een wedstrijd op het ij waar eerst (ook door hem) slecht werd gevangen door plusminus een boot of 45.

Na de wedstrijd is hij (als enigste boot )teruggegaan naar het wedstrijdparcours, heeft zijn unit uitgezet en vervolgens zo goed gevangen dat hij met die vissen de wedstrijd met gemak had kunnen winnen.

Zelfde water, zelfde condities, zelfde stek(ken), zelfde aanpak van vissen en nagenoeg nog in hetzelfde tijdsbestek. Het enige wat blijkbaar ontbrak waren de 45 sonarpulsen.

Zelf heb ik het ook getest, op een stek die ik erg goed ken en waar je altijd wel een tik op je hengel krijgt. Ook met de unit aan ving ik mijn visje, maar met de unit uit (Werk met een 112C en die geeft een heeeeellle zware puls invloed sonarpuls? Icon_smile ) zaten de shads dieper in de vis, wat aangeeft dat bij het ontbreken van de puls er blijkbaar gretiger "gegeten" werd.

Dit zijn natuurlijk momentopnamen, maar de tijd zal het leren. Op dieper water heeft dit naar mijn mening iets minder effect, maar het is mooi meegenomen dat dit "onvoorziene" extraatje van de HDS serie erop zit.
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

invloed sonarpuls? Empty Re: invloed sonarpuls?

Bericht van Feiko di 22 sep - 9:37

Het zou inderdaad een interessante bijkomstigheid zijn. En wat Frenk zegt, op ondiep water en onder een brug kan het effect nog duidelijker zijn. Het is tekort door de bocht om gelijk al conclusies te trekken, maar ik ga het toch eens in de gaten houden.
Als er nog andere HDS gebruikers zijn met vergelijkbare ervaringen, of juist andere dan houd ik me aanbevolen.

Gr. Feiko

Feiko

Aantal berichten : 6
Registratiedatum : 18-09-09
Leeftijd : 51
Woonplaats : Leimuiden

http://www.fishingonwheels.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

invloed sonarpuls? Empty Re: invloed sonarpuls?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum