De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het begint met basiskaarten maken ...

+11
Leo
Guido
Maarten
JohnnyG
Guido Steijaert
Peter W
hjkeizer
Henk-jan
jelle
Bootvisser
Danny Geysen
15 plaatsers

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W zo 5 jan - 11:39

JohnnyG schreef:Nu heb ik een gebied gedownload op BBBike.org. Met welk programma op de computer kan ik dit openen, of moet ik downloaden?


http://extract.bbbike.org/extract.html

Punt 1-5

Als het goed is, stel je je gebied in,
geef je een format op en je email.

Je krijgt een mail ,met een link om je map te downloaden.

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 56
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van JohnnyG ma 6 jan - 9:26

Peter W schreef:
JohnnyG schreef:Nu heb ik een gebied gedownload op BBBike.org. Met welk programma op de computer kan ik dit openen, of moet ik downloaden?


http://extract.bbbike.org/extract.html

Punt 1-5

Als het goed is, stel je je gebied in,
geef je een format op en je email.

Je krijgt een mail ,met een link om je map te downloaden.

De kaart downloaden lukt wel. Alleen wanneer ik hem heb gedownload en wil de kaart openen op de computer kan ik hem niet openen omdat het een PFB bestand is. Moet ik een apart programma downloaden om PFB bestanden te openen?

JohnnyG

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen ma 6 jan - 9:40

Johnny,

Met het gratis Qgis (Quantum Gis) kan het al zeker. http://www.qgis.org/nl/site/forusers/download.html
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van JohnnyG di 7 jan - 4:44

Bedankt. Ik heb het programma QGIS gedownload. Heb ook een paar waterkaarten gedownload op de computer. Nu heb ik QGIS Desktop geopend. Druk op: Project, Open en dan probeer ik de waterkaarten te zoeken, maar die staan dan niet meer in de map waar ze anders wel in staan. Wat doe ik verkeerd?  Embarassed 

JohnnyG

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van JohnnyG wo 8 jan - 22:17

Danny Geysen schreef:Johnny,

Met het gratis Qgis (Quantum  Gis)   kan het al zeker.    http://www.qgis.org/nl/site/forusers/download.html

Ik heb het programma QGIS gedownload. Heb ook een paar waterkaarten gedownload op de computer. Nu heb ik QGIS Desktop geopend. Druk op: Project, Open en dan probeer ik de waterkaarten te zoeken, maar die staan dan niet meer in de map waar ze anders wel in staan. Wat doe ik verkeerd?

JohnnyG

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen vr 10 jan - 9:53

Johnny,

Via Kaartlagen, een vectorlaag toevoegen kan je een OSM bestand openen in QGis.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van JohnnyG vr 10 jan - 11:14

Danny Geysen schreef:Johnny,

Via Kaartlagen, een vectorlaag toevoegen kan je een OSM bestand openen in QGis.

Oke. Snap nu alleen nog niet hoe ik de gedownloade waterkaart vanaf de mail op moet slaan op de computer om hem daarna in QGis te openen. Dan komt dit in Qgis te staan:( Ongeldige Data: planet_6.152_53.385_c3b3166c.osm wordt niet als geldige bronbestand beschouwd.)

JohnnyG

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 28-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W di 21 jan - 7:11

Guido Steijaert schreef:Als je in DrDepth exporteert naar LCM of als je meerdere gebieden hebt eerst naar MP en daarna merge naar LCM dan kun je dat op de SD kaart zetten naast je AT5 bestanden.

Zo, eindelijk een extra voedingskabel voor de HDS Gen2, thuis op de voeding.

Ik heb dit gedaan, het basiskaartje is boven verwachting, echter zie ik de iso lijnen van de .lcm niet,
wat doe ik verkeerd?

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Keab


Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 56
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido Steijaert di 21 jan - 7:54

Ik mis je at5.xml file.

Guido Steijaert

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 10-10-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Amersfoort

http://www.dieperzicht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W di 21 jan - 8:11

Ik zoek nog een tutorial.

Moet de .lcm file bij de OSM-data vóór de build met Insight Mapcreator Tool?

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 56
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido Steijaert di 21 jan - 8:49

Nee hoor. De LCM mag je er los bij plaatsen. Heb je de LCM ook al op een lege SD kaart geplaatst. Werkte dit wel goed?

Guido Steijaert

Aantal berichten : 41
Registratiedatum : 10-10-11
Leeftijd : 52
Woonplaats : Amersfoort

http://www.dieperzicht.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W wo 22 jan - 5:42

Rolling Eyes  Hij doet het wel,..begin toch te denken dat ik de lcm eerder toch ergens anders had staan.

Nog niet perfect, maar het begin is er.
Denk dat de isolijnen kloppen (deze al eens in de praktijk gecontroleerd) en de kaart iets afwijkt, shot is wel ZONDER gps ontvangst.

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Psra


Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 56
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Maarten vr 7 maa - 12:34

Hoi,

Ik zit ook een beetje te stoeien met de iso lijnen overlay, bij mij worden alleen de iso lijnen getoond, maar niet de base map. Als ik ze apart van elkaar gebruik dan doen ze het wel. (Ze staan in de zelfde map, inclusief at5.xml)

De .lcm is gebouwd met drdepth en de base map zoals beschreven in het artikel "Het begint bij de basis.pdf". Ik gebruik een lms 522c igps.

Wat zou dit kunnen zijn?

Maarten

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 06-03-14

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W di 20 mei - 20:43

Vandaag m'n oude versie Insight Map Creator V0.5.6.1 verruild voor V0.7.3.0

Met dezelfde .pbf data een build gedaan en dat ziet er inderdaad stukken beter uit!

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 56
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen di 20 mei - 21:11

Klopt Peter, het ziet er steeds verfijnder uit.

Ik blijf het een prachtig initiatief vinden van Lowrance dat ze hun kaartformaat opengesteld hebben en dat je bijna elk  'niet-versleuteld' kaarformaat kunt converteren naar het Lowrance formaat; hetzij vector, hetzij rasterformaat.  Eén van de weinige merken die het aangedurfd hebben tot nog toe.

Wij kunnen er maar goed bij varen. Mooi toch ?  Very Happy
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Peter W zo 25 mei - 19:22

Ik vind het geweldig!

Welke Open Street Map bevalt het beste?
Hebben jullie verschillen gemerkt in detail, welke heeft de voorkeur?

Ik heb nog een stukje info gemist;
In de Insight Map Creator kan je onder "advanced options"-->"Vector options",  "auto create XML" aanvinken.
Dit zou zijn voor HDS toestellen als je gebruik maakt van rasterkaarten.

Wat zijn rasterkaarten?

Peter W
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 28-11-11
Leeftijd : 56
Woonplaats : Oosterhout NB

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen di 27 mei - 9:51

Peter,

Rasterkaarten zijn JPEG's, PNG's, TIFF's, enz... of ook wel pixelkaarten genoemd. Als je daar sterk op inzoomt zie je individuele pixels. De Insight Map Generator kan Geotiffs omzetten naar het AT5 rasterformaat. en zo kan je ook rasterkaarten gebruiken op je HDS.  Soms zijn rasterkaarten ook de enige kaarten die je kunt vinden van een bepaald gebied en dan is het leuk dat je die kunt omzetten naar het Lowrance formaat. Zo zou je ook een screenshot kunnen nemen van Google Earth en daarop navigeren.

Hier heb ik mijn eigen data als overlay gebruikt op een bestaande raster-waterkaart. Mijn HDS toont die kaart ook op die manier. Indien ik van een bepaald stukje geen eigen data heb, wordt toch de onderliggende rasterkaart getoond. (onder het motto: nog altijd beter dan niets  Very Happy 


Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 BB-rasterl_zps1df11d39

Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido ma 17 nov - 13:05

Danny, kan je me vertellen hoe je zo'n overlay maakt?
Zowel je tutorial voor basiskaarten maken als een tutorial voor DrDepth export naar AT5 heb ik succesvol doorlopen. Ik kan de basiskaarten zien in de gebieden waarin ik geen DrDepth kaartje heb. Waar ik een DrDepth kaartje heb, zie ik de basiskaarten niet.

Nu wil ik echter beiden graag combineren, dus de basiskaart (OSM naar AT5 met de mapcreator tool) combineren met daarbovenop als overlay de dieptekaart in de DrDepth kleuren. Kan je me een hint geven?
(ik bedoel dus niet lcm 'vector?' dieptelijnen als overlay)

Guido

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 21-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen ma 17 nov - 20:31

Guido,

Bedoel je enkel OSM basiskaart, met daaroverheen de DrDepth kleurenkaart?
Of wil je daar nog andere rasterkaarten mee combineren?
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido di 18 nov - 9:49

Inderdaad de OSM basiskaart (ik heb inmiddels heel nederland gedownload en als AT5 bestanden op mijn SD kaartje staan), die is al heel mooi. En dan van de wateren waar ik data heb gelogd en een dieptekaart gemaakt heb met DrDepth, die wil ik als het ware over de basiskaart heen projecteren, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb nu beiden op mijn SD kaart staan en dat wil ook wel, maar als ik op een water met een DrDepth kaartje inzoom, dan zie ik een wit vlak met alleen de DrDepth kaart en zie ik niet meer de basiskaart in dat gebied.

Guido

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 21-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen di 18 nov - 10:12

Nog even geduld a.u.b. Guido, ik ben er mee bezig ...

Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido di 18 nov - 11:50

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 1710857839 top, ik blijf geduldig!

Guido

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 21-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen di 18 nov - 20:10

Het is meer gebruikelijk om vectorlagen bovenop een rasterlaag te leggen. Maar we proberen het nu ook eens andersom. Very Happy
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Guido vr 21 nov - 10:18

Als ik die DrDepth kleurenkaart naar vector kan exporteren is dat ook prima. Ik dacht dat je met vector alleen de dieptelijnen bedoelde.

Guido

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 21-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Danny Geysen vr 21 nov - 10:47

Guido,

Ik ben nog bezig om een manier te vinden om Raster AT5 files bovenop een Vector AT5 te krijgen. (Drdepth raster bovenop een OSM-vector) Misschien dat dit wel gaat lukken, maar een goeie oplossing gaat het nooit zijn.

Als het gebied niet te groot is kan je een raster Drdepth kaart samen met een stukje OSM converteren naar GeoTiff (bv. met GlobalMapper) en dan 1 gecombineerde raster AT5 file maken. Dit is enkel geschikt voor een beperkt gebied omdat rasterfiles vrij grote files zijn en grote files niet zo handig werken op een toestel.

Het meest geschikt zijn pure vector files. Maar Drdepth SHP-files omzetten naar vector AT5 kan enkel met hulp van GIS-software en die is meestal ook niet zo eenvoudig in gebruik. Ook niet zo handig dus.

Veruit de handigste manier om zelf waterkaarten te maken voor Lowrance toestellen is Reefmaster. Daarmee kan je direct vanuit Reefmaster je eigen dieptegegevens combineren met OSM-data en omzetten naar Vector AT5 en zo gebruiken in je toestel.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

Het begint met  basiskaarten maken ... - Pagina 2 Empty Re: Het begint met basiskaarten maken ...

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum