De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

hoogte transducer

4 plaatsers

Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty hoogte transducer

Bericht van marcel oomen do 17 nov - 0:55

het is al een veelbesproken onderwerp, maar toch wil ik nog iets vragen.
heb op zee vaak last van zwarte blokken , dus het sonarbeeld valt volledig weg.
dit gebeurt meestal onder het varen, en als ik drift komt het beeld soms snel, soms na lange tijd pas weer terug.
is best vervelend vooral als je een wrak wilt afzoeken.
vis op meestal 30-40 mtr. diepte en hij staat op ondiep water.
nu heb ik de transducer naar boven moeten verplaatsen, omdat hij bij het traileren de betonnen helling raakte en nu is het probleem nog erger geworden.
ik denk dus dat het wegvallen van de beelden te maken heeft met de plaats/hoogte van de transducer.
als hij te hoog zit heeft hij vermoedelijk 'last' van wervelingen/schuim achter de boot.
mijn vraag is nu;
moet de hoogte van de transducer het beste toch iets onder de onderkant van de boot zijn?
is dat de standaart aanbeveling?, want dan moet ik hem toch maar weer verplaatsen.
en wil hem eigenlijk dan gelijk goed hebben omdat ik in de spiegel moet boren.

grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van Juan Gonzalez do 17 nov - 9:38

Hoi Marcel,

Ondanks dat mijn transducer is ingebouwd in mijn fronttroller herken ik je probleem. Bij een sterke deining komt de transducer uit het water met als gevolg een zwart blok. Immers, het contact met het water is even weg.

In mijn geval is het probleem heel makkelijk op te lossen. Gewoon de schacht iets verlagen....

Ik schat in dat je met het verplaatsen van je transducer (verlagen) van het probleem verlost bent. Voordat je gaat boren zou je dit kunnen testen door je transducer op een in hoogte verstelbare transducerstang te monteren en te bekijken hoe diep je moet gaan.

Succes!

grt, Juan

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van Danny Geysen do 17 nov - 9:55

Marcel,

Kan je een foto plaatsen van de achterkant van je boot?

Maar hoogstwaarschijnijk zal de transducer toch terug opnieuw omlaag moeten. Maar daarom hoeft er nog niet opnieuw geboord te worden. Je zou gebruik kunnen maken van een transducer mounting board, zoals op onderstaande foto.

Deze is wel geschroefd, maar ik heb die op mijn bootje vastgelijmd met Tek7 en die houdt toch al meer dan 10 jaar ....

hoogte transducer  Transducermountingboard
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van marcel oomen do 17 nov - 10:11

juan,

je hebt me op een idee gebracht,
ik heb inderdaad nog een verstelbare transducerstang liggen,
en kan die op de manier van danny ( dus met lijm en platen) op de boot monteren.
voor het traileren alles omhoog ( dan kan er niks gebeuren) en eenmaal in het water flink diep erin.
zou heel misschien idd te maken kunnen hebben met golven en het 'vrij' komen van de transducer.
op een andere boot met een andere transducer maar dezelfde hds had ik geen enkel probleem, zelfs met hoge snelheid werkte hij nog ( wel op zoetwater) , dus het probleem moet bij de transducer liggen.
word vervolgd!

grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Verplaatsen transducer

Bericht van Arie de Lange wo 30 nov - 0:06

Hallo Marcel

Als ik zo lees dan denk ik dat je transducer te hoog zit;
Maar over welke transducer gaat het eigenlijk , voor de LSS1 of voor de HDS ?
Zelf heb ik conform de richtlijnen gevolgd van de handleiding voor het installeren van de transducer.
Zelf heb ik drie transducers achte mijn Rana zitten (Lowrance X-16 schrijver, HDS en Structure scan )welke met alle snelheden perfect werken.
Dat je transducer beschadigd wordt bij het traileren ( Neeltje Jans ? ) zou de boot toch ietewat verder het water ingezet moeten worden.
Bij heel laag water is het even uitkijken geblazen.
Je kan de transducer ook even omhoog zetten voor het traileren.
Alleen moet je dan even over de spiegel hangen om deze weer in de juiste positie te zetten.
Zeker nu je de transducer hoger verplaatst heb zal je op zee regelmatig storingen zien op de scherm omdat de transducer door de golfslag, die bijna altijd aanwezig is op zee dan uit het water komt.
Tip: als je geen gaten wil boren in je spiegel, lijm er dan een blokje hout op waar dan de transducer wordt op bevestigd.


Groeten

Arie
.




Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van marcel oomen wo 30 nov - 5:28

hoi arie,

het gaat over de lss1
ik heb toevallig gisteren nog aan de boot gewerkt en heb de transducer eens flink verplaatst.
omdat ik af en toe nogal last had van uitval, terwijl ik op een ander ( snoekbaars) bootje met volgas wel nog beeld had, heb ik de transducer vanuit het midden ( vlak rechts naast de schroef/staart ) verplaatst naar rechtsboven.
met een verstelbare stang leek me bij nader inzien toch niet zo'n 'degelijke' oplossing,
met al die uren die we varen moeten naar de wrakken, dus toch maar besloten hem vast te boren.
ik denk nl, dat de boot met varen een soort van verdieping/ verlaging van het water in het midden heeft, veroorzaakt door de kracht van de schroef..
nu staat hij dus een flink stuk naar rechts en naar boven, daar waar hij geen helling kan raken ( was trouwens niet in neeltje jans) en de hoogte van de transducer is nu toch half onder de boot.
de eerstvolgende (zee) visdag ( wanneer die ook moge komen) weet ik of ik het goed heb gedaan,
en zal ik wat laten weten.
en anders word het weer gaten vullen en opnieuw boren,
maar omdat ik hem ongeveer op dezelfde plaats heb gezet als waar de andere transducer zit van het snoekbaarsbootje heb ik er een goed gevoel over..
word vervolgd,

grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van marcel oomen zo 29 jan - 20:49

heb eergisteren de transducer kunnen uitproberen en hij werkt super.
zelfs volgas nog beeld, zelfs vis aangeven, wat een luxe!
alleen heb ik af en toe toch nog last van die zwarte blokken, wel veel minder, maar is toch heel vervelend.
de diepte staat dan ineens op bv. 3 mtr. waar het er 35 is..
ik moet dan het menu ingaan en bij de diepteinstellingen op custom duwen (( want die staat dan ook ineens op 2 mtr. ) en die weer zetten op bv. 40 mtr. en dan doet ie het meestal weer.
soms gebeurt dit met het aanvaren van het wrak , en als ik hem dan stilleg en effe teruggasgeef ( om stil te komen) net dan gebeurt het.
en net dan wil je op je scherm kijken of je vis ziet..
waar zou dit toch aan kunnen liggen?

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van Danny Geysen zo 29 jan - 21:28

Marcel,

Net op dat moment is er veel turbulentie (lucht) aanwezig in de buurt van de transducer en ik heb zelf ook al opgemerkt dat de Structurescan dan durft uitvallen of blokkeren. Dit schijnt echt een zaak te zijn, die wel eens meer voorkomt.

Hopelijk is dit in een volgende software release opgelost. Het ligt dus (waarschijnlijk) niet aan 'jouw' installatie.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van marcel oomen zo 29 jan - 22:38

thanx danny,

dus als ik het goed begrijp, zijn ze hier aan het werken, omdat het toch vaker voorkomt.
goed nieuws dus, hopelijk vinden ze er wat op,

grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

hoogte transducer  Empty Re: hoogte transducer

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum