De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

LMS 525 GPSprobleem

Ga naar beneden

LMS 525 GPSprobleem

Bericht van mwout op vr 30 sep - 7:27

hallo,
ik heb een jaar geleden een LMS 525 gekocht en meegenomen naar Bonaire waar ik woon. de dieptemeter werkt perfect, maar ik heb moeite met de GPS functie. om te beginnen krijg ik tijdens het varen continu de melding positie verloren. af en toe de melding WAAS gevonden, er knippert continu een vraagteken in het driehoekje wat de bootpositie moet aangeven, en als ik een waypoint maak geeft ie dat waypoint een heel eind van het driehoekje vandaan op de kaart weer. kortom ik heb niet het idee dat ie helemaal functioneert als zou moeten. sporen zijn op hele stukken onderbroken. als leek denk ik dat mijn apparaat geen goed contact maakt met de satelieten, maar tijdens het varen geeft het apparaat wel continu een snelheid aan die wel accuraat lijkt, omdat deze oploopt als ik de boot ook werkelijk sneller laat varen.
iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, is er iets in de instellingen wat ik moet veranderen? mijn idee was aansluiten, en werken, misschien zie ik daarom iets essentieels over het hoofd.
daarnaast is op de standaard kaart Bonaire helemaal niet te vinden, terwijl op het showapparaat in de winkel waar ik hem gekocht heb, bonaire wel degelijk op de standaard kaart stond. iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
alvast bedankt
groet marco

mwout

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 30-09-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: LMS 525 GPSprobleem

Bericht van Danny Geysen op vr 30 sep - 7:44

Marco,

In de GPS-setup moet je er zeker voor zorgen dat 'WAAS VEREIST' NIET aangevinkt staat. Dit is echt heel belangrijk! Kan je dat eerst eens checken, vooraleer we verder aan troubleshooting gaan doen.

Zou het kunnen dat in de winkel toch één of andere Navionics-kaart in het toestel zat?

Je zou ook eens kunnen checken welke softwareversie momenteel geladen is in het toestel. De laatste beschikbare versie is 2.5 . Je kunt deze downloaden op :

http://www.lowrance.com/en/Products/Marine/Full-Size-SonarGPS-Chartplotter-Combos/LMS-525C-DF/Downloads/LMS-525C-DF-Software-Update/

Succes,

Laatst aangepast door Danny Geysen op vr 30 sep - 8:06; in totaal 1 keer bewerkt
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08

Profiel bekijken

Bericht van mwout op vr 30 sep - 7:53

hallo Danny,
wat een snelle reactie, bedankt.
ik zal in de gps set up kijken. ik ben echt een totale leek, dus dat zou zo maar kunnen. morgen ga ik weer naar de boot, en dan check ik het.
in de winkel was het volgens de verkoper de standaard kaart, waarop hij inzoomde op Bonaire, daarom ben ik ook wat verbaasd dat ik het nu op mijn eigen kaart niet kan vinden. venezuela staat er op maar waar Bonaire zou moeten liggen is alleen maar blauw. als ik zo'n update download op mijn computer hoe krijg ik die update dan in mijn apparaat?

mwout

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op vr 30 sep - 8:05

Marco,

Start de donwload- en installatieprocedure op bovenstaande link.
Na het downloaden, zal de installatie starten.
Zorg dat er een blanco SD-kaartje in de kaartlezer van je PC zit (maximum grootte 2 Gig)
Op een bepaald ogenblik moet je aangeven waar de installatie moet gebeuren. Geef het station van je SD-kaartje op.
Na de installatie stop je het SD-kaartje in je LMS. Power up je LMS en de installatie begint automatisch.

Misschien dat Bonaire wel verschijnt na deze update; het zou kunnen ...

Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08

Profiel bekijken

Bericht van mwout op vr 30 sep - 15:00

ok, dat ga ik proberen. dankjewel, ik laat het je weten hoe of wat
groet marco

mwout

Profiel bekijken

Bericht van mwout op ma 17 okt - 14:44

hallo Danny,
het heeft even langer geduurd, ik bleek een probleempje te hebben met mijn electra aan boord dit moest eerst even gefikst worden, ik heb de update gedownload en gecheckt of waas vereist niet was aangevinkt, dat was deze niet na de update, ik weet niet of het voor de update anders was, hoe dan ook, ik heb laatst een hele ochtend gevaren en geen een keer positie verloren alarm gehad en de hele tocht een mooi spoor. voorlopig beschouw ik dit probleem dus als onder controle anders kom ik er later op terug.
de kaart is niet veranderd, en ik weet zeker dat de kaart die ik in de winkel gezien heb een lowrance kaart was, hij ziet er namelijk ook precies zo uit, behalve dan dat op die van mij de kleinere eilanden aruba Bonaire en curacao niet staan, ik weet niet of je daar nog een oplossing voor weet?
in ieder geval zo ver bedankt voor de moeite

mwout

Profiel bekijken

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: