De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Baitfish 2D view

Ga naar beneden

Baitfish 2D view

Bericht van Juan Gonzalez op za 3 sep - 23:12

Hallo allen,

Hierbij weer enkele screenshots. Zoals wij allemaal weten is het vinden van scholen witvis een van de voorwaarden om onze geliefde rovers aan de haak te slaan. Op het water waar ik vis wemelt het werkelijk van de brasems. Meters dik bovenelkaar gestapeld tot soms aan de oppervlakte toe. Daar omheen liggen de snoekbaars en de snoek. Hoe ik dat weet? Ik ving direct een paar snoekbaarzen en verspeelde een snoek.

Herkennen jullie onderstaande beelden? Op een van de beelden zie je een dun diagonaal streepje. Dat is mijn lijn (met shad). De gevoeligheid staat in Auto-stand inmiddels op 10%, soms op 12 % (voorheen op 3%). Voor mij geld dat de oppervaktehelderheid op Medium MOET staan, ruisonderdrukking op Laag en de Ping op 19.

Grt,

Juan

Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel witvis...

Bericht van JuanP op ma 5 sep - 6:48

Dit was mijn sonarbeeld, veel witvis. Geen rovers Sad

[img][/img]
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Profiel bekijken

Re: Baitfish 2D view

Bericht van Juan Gonzalez op ma 5 sep - 7:30

Hey JuanP,

Tof dat je ook een screenshot plaats.
Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk maar ik denk dat je in dit geval met 'ruis' hebt te maken. Mijn ervaring is dat een schooltje (kleine) witvis veel 'compacter' van samenstelling is, soms de vorm van een 'bal' heeft of zichtbaar is als een enorme banaan. Ik schat in dat je zowel je oppervlaktehelderheid als je ruisonderdrukking op LOW hebt staan en/of de gevoeligheid te hoog hebt ingesteld.
Als het om witvis gaat zou je ook meer geel en rood moeten zien, vooral als het schooltje direct onder de xducer voorbij komt. M.b.t. de interpratie van sonarbeelden heb ik veel gehad aan de link die Bootvisser heeft geplaatst:

http://www.hightechfishing.com/pdf/proscorner_decifersonar.pdf.

Grt,

Juan
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op ma 5 sep - 8:10

@ Juan Gonzalez,
Hele mooie screenshots, die je gemaakt hebt. Zoals je zelf al aangeeft loont het om wat de 'stoeien' met de diverse instellingen. De HDS is echt een 'SUPER gevoelig toestel dat hele mooie en heldere beelden geeft, mits het goed ingesteld is.

@ JuanP
Ik vrees dat Juan Gonzalez voor een stukje gelijk heeft. Waarschijnlijk is er in jou screenshot heel weinig vis te zien is en heel veel ruis. Het is echt heel moeilijk te beoordelen omdat je een screenshot laat zien uit de SonarLog via de Sonar Viewer. Ten eerste wordt het 'ruwe' beeld (niet getuned) opgenomen en ten tweede kan je ook in de Sonar Viewer de sensitivity nog eens verhogen/verlagen. Om werkelijk een goed beeld te krijgen zou je echte 'screenshots' moeten maken als je op het water bent, met de instellingen van dat ogenblik. (Zoals Juan Gonzalez doet)

Laatst aangepast door Danny Geysen op wo 7 sep - 7:21; in totaal 1 keer bewerkt
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08

Profiel bekijken

Bericht van Bootvisser op wo 7 sep - 6:22

Prachtige shots weer Juan! Cool
Bootvisser
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 26-01-09

Profiel bekijken

Bericht van Juan Gonzalez op wo 7 sep - 8:10

Bedankt bootvisser!

Deze beelden hebben mij enorm geholpen om een aantal fraaie vissen te vangen. Ik richt mij momenteel meer en meer op het vinden van scholen (aas)vis. De rovers liggen er dus echt omheen. Bananen zijn altijd leuk om te zien maar in de buurt van een schooltje brasems is het bijna altijd bingo.
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op wo 7 sep - 8:30

Juan Gonzalez schreef:Bedankt bootvisser!

Deze beelden hebben mij enorm geholpen om een aantal fraaie vissen te vangen. Ik richt mij momenteel meer en meer op het vinden van scholen (aas)vis. De rovers liggen er dus echt omheen. Bananen zijn altijd leuk om te zien maar in de buurt van een schooltje brasems is het bijna altijd bingo.

Daar draait het toch om, nietwaar Juan? De tijd dat een dieptemeter alleen maar diende om de diepte te weten of het talud te vinden ligt al een tijdje achter ons. Een goed toestel help nu gewoon om meer vis te vangen, zeker weten ... Smile
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van Juan Gonzalez op wo 7 sep - 9:05

Ja, helemaal mee eens Danny.
Ik ben redelijk laat in de wondere wereld van Sonar en GPS gestapt. Voor mijn gevoel heb ik een behoorlijke inhaalslag moeten maken. Ben enorm blij dat ik meteen met HDS aan de slag ben gegaan. Niet de meest eenvoudigste unit denk ik maar zeker de moeite waard om je er in te verdiepen. Het loont echt! Very Happy
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van JuanP op do 8 sep - 8:22

Juan Gonzalez schreef:Hey JuanP,

Tof dat je ook een screenshot plaats.
Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk maar ik denk dat je in dit geval met 'ruis' hebt te maken. Mijn ervaring is dat een schooltje (kleine) witvis veel 'compacter' van samenstelling is, soms de vorm van een 'bal' heeft of zichtbaar is als een enorme banaan. Ik schat in dat je zowel je oppervlaktehelderheid als je ruisonderdrukking op LOW hebt staan en/of de gevoeligheid te hoog hebt ingesteld.
Als het om witvis gaat zou je ook meer geel en rood moeten zien, vooral als het schooltje direct onder de xducer voorbij komt. M.b.t. de interpratie van sonarbeelden heb ik veel gehad aan de link die Bootvisser heeft geplaatst:

http://www.hightechfishing.com/pdf/proscorner_decifersonar.pdf.

Grt,

Juan

Beste Juan,

Het zijn echt vissen! het is niet echt te zien via het forum maar er zit een herkenbaar patroon in de "vlekjes". Het is er ook maar 4 meter diep dus vervormd het beeld nogal. Dit is een plaatje van een 27 meter diepe plas met duidelijkere vissen.
Ik ben bekend met the Doc, hij heeft veel tijd gestoken in het nagaan van de sonaropnames via de pc.

[img][/img]

Ik gebruik veel verschillende instellingen mbt kleur en gevoeligheid, ieder water geeft een ander beeld is mijn mening.
JuanP

Profiel bekijken

Bericht van Juan Gonzalez op do 8 sep - 9:07

Hallo JuanP,

Bij het 2e shot kan ik mij voorstellen dat het om vis gaat. De symbolen lichten ook mooi op tegen het palet dat je gekozen hebt. Wat voor type transducer gebruik jij?

Waar ik benieuwd naar ben bij deze shot:
Gevoeligheid
Kleurlijn
Ping
Ruisonderdrukking
Oppervlaktehelderheid.

Ik zal ook eens experimenteren met het palet dat jij hebt gekozen.

Ik hoop dat je in de gelegenheid bent om nog wat shotjes te plaatsen. Altijd interessant.

Grt,

Juan
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van JuanP op do 8 sep - 9:18

[img][/img]

Ruis en vissen duidelijk verschil.

Ik gebruik nooit een standaard instelling, kijk altijd wat het beste beeld geeft. Ligt aan de diepte, helderheid etc. ik vaar wel erg langzaam, zo`n 10 km/h. ruis staat op laag en oppervlakte op max. Ik gebruik de standaard lowrance 50 KHz transducer.
JuanP

Profiel bekijken

Bericht van Juan Gonzalez op zo 11 sep - 11:20

Is dit een shot van een zeebodem? Wat gebeurt er wanneer je de ruis probeert weg te filteren? Verdwijnen daarmee ook de vissymbolen? Om wat voor soort vis gaat het hier?. Ik herken de symbolen niet, maar ligt wellicht aan het feit dat jij je unit anders instelt.

grt,

Jaun
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op zo 11 sep - 22:13

Juan Gonzalez schreef:Is dit een shot van een zeebodem? Wat gebeurt er wanneer je de ruis probeert weg te filteren? Verdwijnen daarmee ook de vissymbolen? Om wat voor soort vis gaat het hier?. Ik herken de symbolen niet, maar ligt wellicht aan het feit dat jij je unit anders instelt.

grt,

Jaun

Juan,

Vergeet niet dat het screenshot van JuanP afkomstig is van een 50/200 kHz transducer. Ik vermoed dat dit screenshot genomen is toen het toestel op 200 kHz stond. Dit tetekent een 12° zendkegel, wat meer gedrongen, gecomprimeerde vissignalen geeft. (t.o.v. de single frequency 200 kHz transducer, waarbij de zendkegel 20° is)
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van Juan Gonzalez op zo 11 sep - 23:41

Hallo Danny,

Als ik het goed begrijp geeft een dual frequency bij 200 kHz een 12° zendkegel. Zowel JuanP als ik gebruiken een dual frequency. JuanP gebruikt een 50/200 kHz en ik een 83/200 kHz.. Mijn screenshots zijn genomen met de US 2 transducer (Minn Kota) die in de electromotor is ingebouwd (bij 200 kHz) en JuanP gebruikt een Lowrance transducer.

In 'het begin', waren mijn symbolen ook vrij gecomprimeerd maar niet zo 'extreem'. Ik heb mijn ping inmiddels op 19 staan (stond altijd op 15 max.). Het lijkt of hiermee de symbolen wat meer uit elkaar getrokken worden zodat de zo fel begeerde bananen enigszins zichtbaar worden. Inmiddels wordt mij wel steeds duidelijker dat ontelbare factoren van invloed zijn op de kwalitiet van je beelden. Zo ben ik benieuwd bij welke scroll snelheid de shot van Juan P is genomen. Ik heb deze eigenlijk altijd op normaal staan.
Wel leuk om te zien dat ieder van ons (Danny, JuanP, en ik een soort van eigen voorkeur/stijl laten zien binnen de shots.

Overigens heb ik op een Amerikaanse site gelezen dat het voor je unit niet zo goed is om de ping op 18, 19, of 20 te hebben staan. scratch

Jou iets bekend?

Grt,

Juan

Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op zo 11 sep - 23:48

Juan Gonzalez schreef:Hallo Danny,

Als ik het goed begrijp geeft een dual frequency bij 200 kHz een 12° zendkegel. Zowel JuanP als ik gebruiken een dual frequency. JuanP gebruikt een 50/200 kHz en ik een 83/200 kHz.. Mijn screenshots zijn genomen met de US 2 transducer (Minn Kota) die in de electromotor is ingebouwd (bij 200 kHz) en JuanP gebruikt een Lowrance transducer.

In 'het begin', waren mijn symbolen ook vrij gecomprimeerd maar niet zo 'extreem'. Ik heb mijn ping inmiddels op 19 staan (stond altijd op 15 max.). Het lijkt of hiermee de symbolen wat meer uit elkaar getrokken worden zodat de zo fel begeerde bananen enigszins zichtbaar worden. Inmiddels wordt mij wel steeds duidelijker dat ontelbare factoren van invloed zijn op de kwalitiet van je beelden. Zo ben ik benieuwd bij welke scroll snelheid de shot van Juan P is genomen. Ik heb deze eigenlijk altijd op normaal staan.
Wel leuk om te zien dat ieder van ons (Danny, JuanP, en ik een soort van eigen voorkeur/stijl laten zien binnen de shots.

Overigens heb ik op een Amerikaanse site gelezen dat het voor je unit niet zo goed is om de ping op 18, 19, of 20 te hebben staan. scratch

Jou iets bekend?

Grt,

Juan

Juan,

Jij gebruikt een Single Frequency transducer van 200 kHz, waar de HDS (en enkel de HDS) softwarematig een 83 kHz weet uit te halen. De grote 50/200 kHz transducer bevat 2 afzonderlijke kristallen, met ieder hun eigen frekwentie. Dat maakt ook dat deze transducer een stuk duurder is. Duidelijk een groot verschil in de consctructie van deze 2 transducers.

Een transducer die steeds op de hoogste PING gebruikt wordt, heeft een verhoogd risico i.v.m. het opblazen van de transducer. Soms kan het nodig zijn om de PING op te drijven, maar continu op de hogere waarden laten staan zou ik niet doen ...
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van Juan Gonzalez op ma 12 sep - 0:12

Kijk, dat zijn 2 vliegen in één klap. Bedankt Danny! Ik wist niet dat de HDS m.b.v. software tot 83 kHz komt. Wordt de 50/200 kHz transducer ook op het zoete water gebruikt of is dit een transducer die meer geschikt is voor het zoute?

Oei, dat van die Ping klinkt serieus. Ga ik zeker rekening mee houden!!

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op ma 12 sep - 0:27

Juan Gonzalez schreef:Kijk, dat zijn 2 vliegen in één klap. Bedankt Danny! Ik wist niet dat de HDS m.b.v. software tot 83 kHz komt. Wordt de 50/200 kHz transducer ook op het zoete water gebruikt of is dit een transducer die meer geschikt is voor het zoute?

Oei, dat van die Ping klinkt serieus. Ga ik zeker rekening mee houden!!

grt,

Juan

Inderdaad Juan, minder nuttig op het zoete water. Vroeger werd die 50/200 wel eens aangeprezen, zodat je toch 2 toestellen kon gebruiken in de boot (ééntje op 50 kHz en één op 200 kHz). Nu met de netwerken is dat niet meer nodig. Op de 50 kHz kon je ook makkelijker downrigger-ballen volgen, vanwege de bredere zendkegel. Maar dan kan nu ook via de 83 kHz. Dus, de 50/200 kHz transducer heeft momenteel minder nut op het zoete en ondiepere water.
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van JuanP op ma 12 sep - 0:30

Ik gebruik meestal de hoogste ping, en altijd de 200 khz. Dit geeft voor mij een duidenlijker beeld dan 50 khz. Ik heb nog nooit gehoord van een opgeblazen transducer! Vaak vaar ik in ondiep water van 4 a 5 meter. Dit geeft ook een ander beeld dan 20 meter. Let erop dat de transducer uitzend onder een bepaalde hoek maar over een grotere hoek ontvangt! en het bereik is nooit grote dan de afstand to de bodem.

[img][/img]

Veel kleine vis.

JuanP

Profiel bekijken

Bericht van Juan Gonzalez op ma 12 sep - 3:12

@JuanP,

Je schrijft dat de transducer uitzendt onder een bepaalde hoek maar over een grotere hoek ontvangt en het bereik nooit groter is dan de afstand tot de bodem.

Ik verbaas mij telkens weer over de inteferentie die ik op mijn 2D sonar beeld krijg wanneer een ander visbootje mij op 25 mtr voorbij vaart. Zou dat te maken hebben met hetgeen jij schrijft, nl. het feit dat de transducer over een grotere hoek ontvangt.
Ik blijf het een merkwaardig fenomeen vinden. Ik heb hooguit 10 à 11 mtr water onder de boot. Komt er een plezierjacht of vissersbootje voorbij dan heb ik 'last' van inteferentie. Precies dezelfde verticale strepen wanneer ik 2 units op 200 kHz heb 'draaien'. Het verschil is dat dat die inteferentie dus plaatsvindt wanneer een andere boot mij passeert op ruim 20 mtr. scratch scratch

By the way. Mooi shotje!

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Profiel bekijken

Bericht van Henk-jan op di 22 okt - 7:48

Ik heb onlangs hetzelfde meegemaakt.
Overal springende brasems om de boot en op de dieptemeter was te zien dat zo ook overal onder de boot zaten.

Wij vingen ook veel snoekbaars tussen de slijmjurken.

Onderstaand een screenshot (letterlijk)

Henk-jan

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 13-03-10

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op di 22 okt - 8:11

Mooi screenshot Henk-jan. Duidelijk te zien dat het 'stikt' van de vis onder de boot. Dat zien we graag als we het op snoek of snoekbaars gemunt hebben.
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van hjkeizer op di 22 okt - 8:32

Mooie info.
Ben benieuwd wat mijn chirpsetje met de nieuwe Airmar M275l-h transducer zal doen. Die heeft een cone van 25 graden over het hele frequentiebereik:bounce: 

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op di 22 okt - 8:34

hjkeizer schreef:Mooie info.
Ben benieuwd wat mijn chirpsetje met de nieuwe Airmar M275l-h transducer zal doen. Die heeft een cone van 25 graden over het hele frequentiebereik:bounce: 
En wanneer mogen we daar screenshotjes van verwachten? Op welke diepte vis je meestal? Ik ben eens benieuwd hoe die zich verhoudt tot de standard transducer ...
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van hjkeizer op di 22 okt - 8:41

Navico nso-evo 2 moet eerst live.
Dan komen er plaatjes van bsm-1 met een P79 en pal daarnaast een bsm-2 of zoiets met een M265 Lh. Dan kan er al een vergelijk worden gemaakt. Diepte veelal 30 meter, dat is erg ondiep voor de 1e generatie chirp, maar we zullen zien. 1e plaatjes wellicht nog deze winter. m275 transducer zal wel niet eerder dan volgend voorjaar worden

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Profiel bekijken

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven