De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

4 plaatsers

Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van Juan Gonzalez do 18 aug - 8:46

Hallo allen,

Wat ik mij afvroeg: Mijn (analoge) speedometer (snelheidsmeter) die zich in de stuurconsole bevindt, geeft een topsnelheid aan van 52 m/ph. Dat is ruim 83 km p/u. Echter, mijn GPS (op HDS) geeft een snelheid aan van 48 m/ph. Dat is 76.8 km p/u.

Ik kan mij voorstellen dat een speedometer een afwijking heeft. Maar mijn vraag is: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Kan een GPS gemeten snelheid ook een afwijking vertonen, en zo ja, hoe groot is die afwijking, bijvoorbeeld uitgedrukt in %? Is die afwijking een constante factor of een variabele?

Een verschil van 6 km p/u vind ik persoonlijk vrij fors.

Hopelijk heeft iemand een antwoord.

Bedankt alvast!

Vr. grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van Danny Geysen do 18 aug - 10:21

Juan,

Heb je al gecheckt of ze beide in 'statute' miles of 'nautical' miles aangeven? Als de ene statute aangeeft en de andere nautical heb je al een aardig verschil.

GPS-snelheid is vrij accuraat, behalve op de heel lage snelheden. vb. langzaam varen op de electro.

Alles staat of valt natuurlijk met een 'goede' ontvangst van de satellieten. (voldoende satellieten trekken met een goede signaalsterkte)
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van JuanP do 18 aug - 10:40

Helemaal eens met Danny, Kijk ook of je WAAS / EGNOS aan staat. Dan is je GPS tot 3 meter naukeurig ipv 10 meter. Ik heb 2 GPS aan boord en die geven altijd dezelfde snelheid aan.
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van Juan Gonzalez do 18 aug - 20:50

@Danny,

Wederom bedankt voor snelle reactie.

Even kijken of ik het begrijp:
Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat de HDS 'rekent' in statute miles. Is verder niet zo heel belangrijk want mijn Speed On Grond wordt in km p/u weergegeven.

Voor de speedometer is dit anders. Deze waarden worden weergegeven in mph. Vooralsnog ga ik er van uit dat het hier ook om statute miles gaat. Wanneer het om nautical miles zou gaan wordt het verschil nog groter (denk ik)....

@JuanP

Ook bedankt voor je reactie.

WAAS/EGNOS staat altijd aan. T.a.v. je positiebepaling kan ik mij voorstellen dat WAAS vrij nauwkeurige waarden laat zien. Of WAAS ook van invloed is op de nauwkeurigheid m.b.t. snelheid durf ik niet met zekerheid te zeggen...Ik kan natuurlijk eens proberen welke waarden ik te zien krijg wanneer ik WAAS uitschakel.

Ik heb heb ook 2 GPS aan boord (HDS 7 en HDS 5m). Deze geven dezelfde waarden aan.

Dus ook het meten van de juiste snelheid valt of staat met een goede ontvangst van de satellieten. Ik zou wel eens willen weten hoe groot dat verschil in de praktijk (maximaal) zou kunnen zijn. Praat je over een verschil van enkele meters p/u of over enkele kilometers p/u?

Grt,

Juan

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van JuanP do 18 aug - 23:36

Een gps weet waar i geweest is en waar die nu is, de afstand en tijd daartussen rekent i uit als snelheid. Ik weet uit ervaring dat de tomtom snelheid ( zonder WAAS ) exact uitkwam met een laser gun van de politie.

Mijn Garmin wijkt hoogstens 0.1 km/h af met de lowrance bij 30 km/h.

De politie gebruikd hier ook gps om aan boord de snelheid te meten ivm een vaarbewijs.
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van Juan Gonzalez do 18 aug - 23:49

Thanx!

Je praat dus over minimale verschillen begrijp ik uit je reactie. Ik kan er dus vanuit gaan dat de GPS meting nauwkeuriger is dan hetgeen mijn speedometer aangeeft.

Balen scratch Dacht dat ik rond de 80 km p/u zou zitten....
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van JuanP do 18 aug - 23:54

De watersportwinkel gebruikt ook GPS ( een Garmin van 120 euro Sad ) om bootjes af te stellen. Dus tijd voor een nog grotere motor of alle troep uit de boot! Very Happy
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van Juan Gonzalez vr 19 aug - 0:05

Of een grotere boot....

Eerst maar eens een andere schroef met andere pitch uitproberen. Nadat ik drie 105 Ah accu's heb geplaatst (achter) heb ik wat top-speed ingeleverd. Wat je aan de ene kant krijgt lever je dus blijkbaar aan de andere kant weer in Sad
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Verschil in snelheid

Bericht van Arie de Lange vr 19 aug - 4:39

Hallo Juan

Ik gebruik ook nog een Furuno GPS en als ik die vergelijk met de HDS dan zit er geen verschil in wat snelheid betreft
De HDS is ietje sneller in het bijwerken maar dat mag geen betekenis hebben.
Omdat ik een nieuwe motor achter mijn boot heb hangen heb ik nog geen gas op de plank gevaren.
Op zee heb je niet zoveel gelegenheid met altijd wat golven.
Tot op dit moment ben ik gekomen tot 27 zeemijl p/uur = 50 km.
Had nog een hoop gas over !
Ik denk dat je GPS van de HDS-7 de juiste snelheid aangeef.

Groeten

Arie

Arie de Lange
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 107
Registratiedatum : 09-06-10
Woonplaats : Zoutelande

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van Juan Gonzalez ma 22 aug - 8:35

50 km p/u is al een mooie snelheid. Nog even de motor 'inrijden' en dan volgas (mits dat op zee mogelijk is).

Ja, ik ga er nu vanuit dat de HDS de juiste snelheid aangeeft.

Grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig? Empty Re: In hoeverre is een GPS gemeten snelheid nauwkeurig?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum