De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

vonkje

2 plaatsers

Ga naar beneden

vonkje Empty vonkje

Bericht van marcel oomen di 17 mei - 23:23

hallo,

mijn hds , die vervangen is geworden in garantie, maakt bij aansluiting op de + en de - een klein vonkje, als ik thuis met hem bezig ga.
dit deed de vorige ook en die heeft het op een gegeven moment begeven.( kortsluiting volgens alles)
in het begin deed de nieuwe hds het niet, er was dus geen klein vonkje bij aansluiten, en nu ineens wel.
hij doet dit terwijl het toestel zelf nog uitgeschakeld is,
en dat vind ik nou vreemd, er zou toch eigenlijk geen vonkje kunnen zijn terwijl het toestel nog uitstaat?
heeft iemand anders hier ervaring mee, of is het normaal, of moet ik terug , want ik zit nog steeds in de garantie.
hoor het graag,
grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

vonkje Empty Re: vonkje

Bericht van Juan Gonzalez wo 18 mei - 0:31

marcel oomen schreef:hallo,

mijn hds , die vervangen is geworden in garantie, maakt bij aansluiting op de + en de - een klein vonkje, als ik thuis met hem bezig ga.
dit deed de vorige ook en die heeft het op een gegeven moment begeven.( kortsluiting volgens alles)
in het begin deed de nieuwe hds het niet, er was dus geen klein vonkje bij aansluiten, en nu ineens wel.
hij doet dit terwijl het toestel zelf nog uitgeschakeld is,
en dat vind ik nou vreemd, er zou toch eigenlijk geen vonkje kunnen zijn terwijl het toestel nog uitstaat?
heeft iemand anders hier ervaring mee, of is het normaal, of moet ik terug , want ik zit nog steeds in de garantie.
hoor het graag,
grts, marcel.

Hoi Marcel,

Wanneer ik thuis met de HDS ging 'droog oefenen' had ik ook altijd een vonkje wanneer ik de kabels op de accu aansloot. Ook mijn HDS heeft het een paar maanden geleden begeven maar ik kan niet beoordelen of dat door 'het vonkje' komt. Op de + kabel zit een 3 A zekering. Zou toch enige bescherming moeten bieden bij kortsluiting. Ik heb inmiddels ook een nieuwe HDS. Deze staat op mijn boot maar komend weekend neem ik de unit weer mee naar huis. Ik zal er nog eens specifiek op letten of de nieuwe HDS ook een vonkje geeft bij aansluiting op de accu.

Vr. grt,

Juan Gonzalez

Ps. Misschien is het veiliger om eerst de kabels op de accu aan te sluiten en vervolgens pas het stekkertje in de HDS te stoppen. Dan sluit je eventuele storing uit vermoed ik.
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

vonkje Empty Re: vonkje

Bericht van marcel oomen za 21 mei - 19:31

ik denk dat als je het stekkertje erin steekt hetzelfde optreed,

om het vonkje te vermijden...

eerst de - aansluiten en dan pas de plus.

tip komt van Francine Matheussen, waarvoor dank ( want het werkt),

grts, marcel.


Laatst aangepast door Frenk Elings op za 21 mei - 22:18; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Francine Matheussen was duidelijk genoeg. link naar website= ongewenset reclame.)

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

vonkje Empty Re: vonkje

Bericht van Juan Gonzalez za 21 mei - 22:14

marcel oomen schreef:ik denk dat als je het stekkertje erin steekt hetzelfde optreed,

om het vonkje te vermijden...

eerst de - aansluiten en dan pas de plus.

tip komt van francine matheussen, waarvoor dank ( want het werkt),

grts, marcel.

Hoi Marcel,

Lijkt me een goede tip van Francine. Ik zal er rekening mee houden.
Bedankt!

Grt,

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

vonkje Empty Re: vonkje

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum