De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

afwijking gps

+5
JuanP
neanderthaler
Frenk Elings
Danny Geysen
sieb hillenga
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

afwijking gps Empty afwijking gps

Bericht van sieb hillenga ma 3 mei - 3:46

ik heb een afwijking van 25.9 meter in mijn gps, kun je dit corrigeren, en zoja hoe doe ik dat. Het kruis stelt mijn boot voor, afgemeerd in de box.

groeten,

sieb

afwijking gps Hds8_010


Laatst aangepast door sieb hillenga op di 11 jan - 2:02; in totaal 1 keer bewerkt
sieb hillenga
sieb hillenga
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 84
Registratiedatum : 07-02-10
Leeftijd : 61
Woonplaats : westerlee groningen

http://eemsvisser.mijnalbums.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Danny Geysen ma 3 mei - 4:44

Sieb,


Corrigeren kan je niet ...

Maar, kijk eens bij GPS-instellingen of 'Enable WAAS' (WAAS inschakelen) aangevinkt staat?
Dit doe je best voor de meest nauwkeurige positie.
Daarna even wachten, want het duurt meestal wel enkele minuten voor je de WAAS-correcties ontvangt.

Indien dit nog niet helpt, kan je voor je externe GPS-antenne (of je toestel zelf als je geen externe antenne hebt) een 'betere' plaats uizoeken, met vrij zicht naar boven, naar alle windstreken. Dit is echt hééééél belangrijk.

Op die manier moet je zeker tot een nauwkeurigheid komen van 5 à 10 meter. (als je temminste niet tussen hoge gebouwen, bomen, enz ... ligt)
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van sieb hillenga di 4 mei - 3:26

danny,

ik heb waas aangevinkt, en hij is 2 meter nauwkeuriger geworden, heb tevens de hds verplaatst maar dit levert nauwelijks verbetering op.

op de satelliet pagina heb ik ontvangst van meer dan 10 satellieten, is dit niet voldoende.

sieb
sieb hillenga
sieb hillenga
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 84
Registratiedatum : 07-02-10
Leeftijd : 61
Woonplaats : westerlee groningen

http://eemsvisser.mijnalbums.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Frenk Elings di 4 mei - 6:10

Sieb, 10 satellieten is meer dan voldoende voor een nauwkeurige positiebepepaling, dus daar zal het niet aan liggen. wat je nu kunt doen is het volgende: vaar met je boot eens een stuk UIT de haven en bepaal dan nogmaals je positie...Het kan soms voorkomen dat in een haven een abnormale afwijking voorkomt omdat er veel boten met meerdere antennes, radar, ais, etc etc... op een kluitje liggen.

ps: Danny is een weekje met vakantie afwijking gps Icon_biggrin
Frenk Elings
Frenk Elings
SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Registratiedatum : 01-12-08
Leeftijd : 61
Woonplaats : Hillegom

https://lowrance.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van neanderthaler vr 26 nov - 9:46

Frenk, mijn spoor ligt ook altijd een mtr of 20 naast me werkelijke positie, en eerlijk gezegt met mij nog veel meer gebruikers van de plotters.


Ook met alle dingen die je opnoemt,. ik heb zelfs al een nieuwe antenne gekocht en diverse updates gedraait.

De plotter is een leuke lijdraad maar probeer niet om net langs een bank op zee te varen, dan kan het goed mis gaan. Shocked Laughing
neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Danny Geysen za 27 nov - 10:38

Ron,

Kan je eens kijken onder SYSTEEM/SATELLIETEN, terwijl je GPS ontvangst hebt:
Dan zie je een scherm, zoals onderstaand:

afwijking gps Th_shot22


Kijk eens bij EPE: als je op open water bent, moet dit zeker tussen 5 m en 10 m kunnen komen. HDOP zit dan rond 1.0
Check dan ook eens (in het satellietenscherm) via CONFIGURE of WAAS INSCHAKELEN aangevinkt staat. Dat zou moeten voor de meest nauwkeurige positiebepaling.

Als je bovenstaande waarden niet kan bereiken, betekent dit dat je antenne niet op een optimale plaats staat of (heel onwaarschijnlijk), dat er iets mis is met je antenne.

Als je de waarden op mijn screenshot checkt, zal je zien dat EPE (= maximum onnauwkeurigheid) 9m is en HDOP 1.0 en dit deze avond in mijn eigen tuin, midden in een woonzone. Dus op open water moet dit zeker kunnen zakken tot 5 m.

Maar ... ik weet niet welke kaart je gebruikt in je plotter maar Navionics-kaarten zijn helaas niet overal even nauwkeurig.

Graag een seintje of het probleem opgelost is.

Succes,


Laatst aangepast door Danny Geysen op za 27 nov - 22:04; in totaal 1 keer bewerkt
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van neanderthaler za 27 nov - 12:01

Ik gebruik inderdaad een navionics card, een wat oudere G25.

Meest van de tijd zit ik op zee, en inderdaad waasverbetering staat aan , altijd eigenlijk, al zeggen sommige dat dit nog niet werkt in nederland.

Mijn antenne staat achterop mijn A frame, mtr of twee hoog terwijl de rest van de boot hooguit een mtr is.

Ik vermoed dan ook dat het de card is, zoals ik al zei, veel van de members die ik ken op ons forum gebruiken deze en ze hebben allemaal de zelfde afwijking.

Vandaag een aanvraag gedaan voor een update naar nieuwste card, als deze binnen is en getest dan zal ik dit ook hier melden wat de resultaten zijn. cheers

Moet ook eerlijk zeggen dat ik altijd binnen enkele seconden een volledig ontvangst heb altijd volle sattelietbalken, en ondervermelding van waasversterking.
moet allemaal goed komen dus. cheers

neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Danny Geysen zo 28 nov - 8:35

neanderthaler schreef:Ik gebruik inderdaad een navionics card, een wat oudere G25.

Meest van de tijd zit ik op zee, en inderdaad waasverbetering staat aan , altijd eigenlijk, al zeggen sommige dat dit nog niet werkt in nederland.

Mijn antenne staat achterop mijn A frame, mtr of twee hoog terwijl de rest van de boot hooguit een mtr is.

Ik vermoed dan ook dat het de card is, zoals ik al zei, veel van de members die ik ken op ons forum gebruiken deze en ze hebben allemaal de zelfde afwijking.

Vandaag een aanvraag gedaan voor een update naar nieuwste card, als deze binnen is en getest dan zal ik dit ook hier melden wat de resultaten zijn. cheers

Moet ook eerlijk zeggen dat ik altijd binnen enkele seconden een volledig ontvangst heb altijd volle sattelietbalken, en ondervermelding van waasversterking.
moet allemaal goed komen dus. cheers

Ron,

We spreken wel steeds over 'WAAS' omdat dit zo op onze toestellen staat. Maar WAAS is eigenlijk het Amerikaanse onderdeel van het SBAS-navigatieproject. De Europese tegenhanger noemt EGNOS en is sinds oktober 2009 volledig operationeel. Wij ontvangen dus in Europa EGNOS-correctiestignalen, die er voor zorgen dat je (theoretisch) tot op 3 m nauwkeurig kunt navigeren.
Het klopt wel dat de certificatie van EGNOS gepland was voor 2010; dus daar is men dus nog volop mee bezig. Maar ondertussen kunnen wij wel gebruik maken van die correctiesignalen.

De meest recente Navionics-kaarten zijn uiteraard nauwkeuriger dan de vorige generatie, maar zijn nog steeds geen garantie voor volledig correcte kaarten. Wij merken (vooral in het binnenland) dat we nog regelmatig 'over land' varen. Dus het zou best kunnen dat die ene 'zandbank' nog steeds niet op de correcte positie wordt afgebeeld ...
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van neanderthaler zo 28 nov - 8:49

Danny,

Kijk dat is nuttige info, het systeem zal dus alleen maar beter worden, ik ga jullie zeker op de hoogte houden als ik de nieuwe card heb.
Beetje vreemd dat we allemaal gebruik maken van het amerikaanse systeem om een bom op ze plaats te krijgen, maar goed dat is het internet ook. Laughing
Kan even duren , me boot moet even in de revisie. Crying or Very sad

neanderthaler
neanderthaler
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 01-08-09

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Gast zo 18 dec - 5:49

Ik heb dezelfde afwijking.
GPS positie klopt, kaart is fout.
Navico gaat geen correctie offset toepassen

Verdere info over de fout hoort bij Navionics huis.


Ik ben er mee bezig voor locaties tussen 53-54N 06-07E.
Tot op vandaag zit de fout er nog steeds in.

Mensen met dezelfde fout, graag terugkoppeling naar mij, zodat we de kritische massa kunnen vergroten.

Hendrik

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van JuanP do 22 dec - 9:23

Re: Satellieten, EPE, Fix en HDOP-vragen
van JuanP op za 10 sep - 23:09

.WAAS ( USA ) of EGNOS (europa) is het zelfde idee. een grond station weet precies waar i staat. Deze ontvangt ook een GPS signaal, als dit signaal bv 10 meter verder is stuurt het grondstation een correctie naar de sats om die 10 meter "bij te sturen" naar 0 meter. dit signaal stuurt de sat naar jou GPS, die dit kan verwerken in de positie. Mijn ervaring met GPS is dat het erg naukeurig is, zeker met GARMIN uit de duurdere (350 euro) reeks. Als ik een waypoint opsla midden in het weiland en deze positie doorgeef aan een collega zit i er nooit minder dan 5 meter naast. Alleen slecht weer of dikke wolken geven soms een slechte positie. Met wat heen en weer lopen gaat het dan beter. Als ik erg langzaam loop of vaar kan de gps er wel 50 meter naast zitten, en springt ineens naar de juiste locatie.

Volgens de site van www.lowrance.com is er een US versie en een europa versie met EGNOS. Als je niet de europa versie hebt, heb je dus ook geen EGNOS.

Als ik met de LCX een waypoint opsla bij een vast punt zoals het einde van een krib en deze terugkijk via google earth of een topokaart zit i er nooit meer dan 5 meter naast. Als jij dit ook doet weet je zeker dat alles naukeurig is!
JuanP
JuanP

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Gast do 22 dec - 10:23

GPS is wel nauwkeurig, maar de kaarten niet.
Google earth i.c.m. de positie is spot on.
C-Map is spot on.
Stentec DKW kaarten zijn eveneens nauwkeuriger
Navionics kaart wijkt af.

Daardoor liggen de overlays (Radar en AIS) ook verkeerd.
Zowel bij Sieb als bij mij rond de 30 meter.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Juan Gonzalez vr 20 jan - 2:44

Zou de nauwkeurigheid toenemen wanneer je iedere seconde een update krijgt. In een HDS staat deze standaard op Auto.

Instellingen --> navigatie -->
Logging Type: Time
Time period: 1 sec

Ervaringen?

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van hjkeizer vr 20 jan - 5:22

Juan,

1 seconde in plaats van hoeveel?
Ik heb een 10Hz GPS, dus 10 updates per seconde.
Dit wordt ook zo verwerkt op kaart van de plotter.

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Juan Gonzalez vr 20 jan - 5:55

Omdat een HDS standaard op Auto staat denk ik dat het tijdsinterval variabel is (toch?).

De opties waar ik uit kan kiezen:
Tijd: Een punt wordt geplaatst langs de route na een geselecteerde hoeveelheid tijd. In dit geval heb ik voor 1 seconde gekozen. Minder kan niet, meer wel maar lijkt me niet wenselijk.

Afstand: Een punt wordt geplaatst langs de route nadat je een geselecteerde afstsand hebt gereisd.

Auto: Een punt wordt geplaatst langs de route iedere keer dat je van richting verandert.

BTW. Kom je met 10 updates per seconde per saldo nauwkeuriger uit? Even los van het feit of de waterkaart wel/niet nauwkeurig is. Daarnaast, gebruik je een externe antenne?

Een Lowrance LGC-4000 (externe) antenne geeft 5 updates per seconde. Ik zit nu nu op een EPE van 6 mtr. Maar soms ook een EPE van 7 hooguit 8.

Dus eigenlijk de vraag: heb ik met meer updates per seconde een nauwkeuriger positie? En waar kom je dan gemiddeld op uit? Een meter of 3 a 4? Of is dat te simpel en/of positief gedacht? afwijking gps 454410692

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Danny Geysen vr 20 jan - 6:30

Juan

Het grootste voordeel van 5x per seconde is dat je vanuit stilstand veel vlugger ziet waar je naar toe vaart, Bij 1x per seconde moet je, zeker bij gebruik van de electromotor = lage snelheid) al een aantal seconden bewegen, eer je GPS aanduidt in welke richting je vaart.

Een interne GPS-antenne bevindt zich bijna nooit op de meest ideale plaats op je boot; een externe GPS-antenne kan je makkelijker op de ideale plaats monteren.

Bovendien heb ik in de praktijk ervaren dat een LGC-4000 een lagere EPE geeft dan een LGC3000. En een LGC3000 komt ongeveer overeen met de interne antenne van je HDS, op voorwaarde dat deze laatste op een 'aanvaardbare' plaats staat op je boot.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Juan Gonzalez vr 20 jan - 6:39

Hey Danny,

Bedankt weer voor je snelle reactie.

Helemaal duidelijk. Wat zou je in dit verband adviseren, er vanuit gaand dat ik morgen gebruik maak van de interne antenne van de HDS. Update Auto of toch 1 x per seconde?

grt,

Juan.
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Danny Geysen za 21 jan - 8:38

Juan,

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt.

Een externe LGC400-module heeft een refresh rate van 5x per seconde t.o.v. 1x per seconde voor een interne antenne, maar dit maakt de antenne niet echt 'nauwkeuriger'. Het zorgt er wel voor dat je 'vlugger' ziet dat je beweegt en in welke richting je beweegt. (vooral belangrijk bij een heel lage snelheid en het navigeren naar een waypoint)

De logging (waarbij je de keuze hebt tussen Tijd, Afstand en Auto) is iets anders. Dit bepaalt hoe de track wordt vastgelegd op je plotter. Heel veel punten, of alleen de noodzakelijke punten of punten over een bepaalde afstand. Een tracklijn kan standaard maar 9999 punten bevatten en dan gaat hij de eerste punten van de track vervangen.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Juan Gonzalez zo 22 jan - 1:47

Bedankt weer Danny. Het wordt steeds duidelijker. Dat verklaart dan wellicht het feit dat het navigatie-pijltje constant 'zoekt' wanneer ik min of meer stil lig. Op het moment dat ik naar een waypointje vaar wijst het pijltje de juiste richting uit. Met een LGC-4000 zou dit proces dus nog sneller kunnen plaatsvinden. In dat verband gezien vind ik refresh rate van van 1 x per sec. niet eens zo slecht en heeft dit verder niets te maken met EPE als ik het goed begrijp.

Maar, is er dan ook geen verband tussen EPE en de logging Tijd, Afstand en Auto? Want de punten die worden gemaakt om een tracklijn op te bouwen zijn niet 100% nauwkeurig (denk ik).... scratch Er is toch een verband tussen EPE en nauwkeurigheid? En welke setting (Tijd, Afstand of Auto) geniet de voorkeur? Of verschilt e.e.a. per situatie of persoonlijke voorkeur?

afwijking gps 454410692 afwijking gps 454410692
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van marcel oomen zo 22 jan - 5:16

zeer interressant:
heeft het zin als je de logging type op automatisch hebt staan om dan toch de time periode op de snelste stand te zetten.
reageert dan de cursor ook sneller?
want een snellere cursor heeft zeer veel voordelen, zeker met het aanvaren van/draaien naar een talud.

grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van hjkeizer ma 23 jan - 7:49

Danny,
Niets aan toe te voegen.

Marcel,
Vandaar dat ik een 10 Hz GPS heb, het verschil is gigantisch en kompas gebruik ik alleen nog voor nood.
Logging is alleen voor je broodkruimel spoor en geeft weer extra belasting op je processor en je geheugen.

hjkeizer
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 539
Registratiedatum : 31-01-10

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van jaap do 26 jan - 2:40

Hoi Juan, ik volg jullie discussie met interesse.
Over jouw laatste rea mbt EPE, als ik het goed begrijp heb jij met de externe antenne een afwijking van ca. 6-8 meter?

Ik heb destijds de info van Danny gelezen met en zonder gebruik van externe antenne dat er best grote verschillen in nauwkeurigheid zijn. Dus zat ik die afweging ook te maken om een ext. antenne aan te schaffen. Het prijskaartje hield me een beetje tegen moet ik zeggen, maar als ik nu jouw nauwkeurigheid vergelijk met mijn HDS-toestel met ingebouwde antenne, waarbij ik gemiddeld op 6,5 tot 8 meter meter uitkom, vraag ik me af of de aanschaf het waard is. Uiteraard staat of valt alles met een juiste plaatsing in je boot van de unit of antenne, maar dan nog.

Dus ik ben benieuwd waar andere gebruikers met of zonder ext. antenne op uitkomen.

jaap
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 86
Registratiedatum : 13-06-11
Woonplaats : rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Juan Gonzalez do 26 jan - 3:57

Hallo Jaap,

Ik denk dat er ergens een misverstand is ingeslopen. Ik beschik (nog) niet over een externe antenne. Ik maak dus gebruik van de interne antenne van de HDS. Ik heb al van alles geprobeerd maar een EPE van 6 mtr is het beste wat ik tot nu toe heb kunnen krijgen. Mijn afwijking ligt, net zoals bij jou, meestal tussen de 6.5 en 8 mtr.

Geen idee of met de interne antenne van de HDS nog wat 'winst' valt te behalen.

Hopelijk laten andere gebruikers weten waar zij op uitkomen, zowel met interne als externe antenne.

Wordt hopelijk vervolgd!

grt,

Juan
Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van marcel oomen do 26 jan - 4:24

ben hier ook benieuwd naar..

grts, marcel.

marcel oomen
Qualified HelpDesk Member Gold
Qualified HelpDesk Member Gold

Aantal berichten : 306
Registratiedatum : 22-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : stein

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Juan Gonzalez do 26 jan - 4:49

marcel oomen schreef:ben hier ook benieuwd naar..

grts, marcel.

Ik had nog een screenshotje liggen. EPE van 6.5 mtr. Ik heb wel ff de stek onherkenbaar gemaakt. silent silent

afwijking gps Shot4l.th

Grt,

Juan

Juan Gonzalez
Juan Gonzalez
Gold Member
Gold Member

Aantal berichten : 232
Registratiedatum : 15-03-11
Woonplaats : Netherlands

Terug naar boven Ga naar beneden

afwijking gps Empty Re: afwijking gps

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum