De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

aflezen sonar op scherm

2 plaatsers

Ga naar beneden

aflezen sonar op scherm Empty aflezen sonar op scherm

Bericht van rene barbier ma 18 jan - 8:59

Hallo,

hier weer een vraag aflezen sonar op scherm Icon_biggrin


hoe kan ik de breedte(links/rechts) van de sonar op het scherm aflezen?

ik bedoel ?als de sonar wordt weer gegeven op het scherm,begint deze van recht naar links te bewegen(van A naar B)

hoe kan ik b.v. dan de vis die 2mtr rechts van mijn boot zwemt aflezen?(afhankelijk van de diepte natuurlijk)

ik heb gelezen dat de sonar kegelvormig uitzend alleen kan ik dit niet plaatsen op het scherm


ik hoop dat mijn vraag wat duidelijk is,is wat lastig te omschrijven aflezen sonar op scherm Icon_biggrin

groetjes Rene

rene barbier
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 28-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

aflezen sonar op scherm Empty Re: aflezen sonar op scherm

Bericht van Danny Geysen di 19 jan - 8:20

René,

Op een klassiek 2-D sonarscherm kan je niet zien of de vis links of rechts van je boot zwemt.

Die kegelvorm klopt wel. Met een 200kHz transducer kan je er van uitgaan dat je op de bodem een cirkel ziet, met een diameter van 1/3 van de waterdiepte. Dus als het 9 m diep is, zie je op de bodem een cirkel met diameter 3 m. Je kan er van uitgaan dat alles wat in die kegel zwemt, zichtbaar is op het scherm, al klopt dit laatste ook weer niet helemaal.

Heb je een kleurenscherm, dan zie je de vis recht onder de boot in een geel/rode kleur (als het toestel goed ingesteld staat), de vis aan de zijkant van de kegel is vaag blauw.Dat heeft te maken met sterke en zwakke echo's. Maar of dat links of rechts van de boot is, kan je niet herkennen.

Het is een 2-D weegave van een 3-D wereld, dus wordt alles wat zich op een gelijke afstand van de transducer bevindt, wordt bij elkaar afgebeeld op het scherm. Wat best verwarrend kan werken. Bijvoorbeeld op het scherm heb je de indruk dat er zich een dicht bed waterplanten onder de boot bevindt, in de praktijk zou dit best eens kunnen tegenvallen en zijn het eerder verspreid staande waterplanten.
Danny Geysen
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08
Woonplaats : Wommelgem (B)

Terug naar boven Ga naar beneden

aflezen sonar op scherm Empty Re: aflezen sonar op scherm

Bericht van rene barbier di 19 jan - 8:41

Hoi Danny,

bedankt voor de uitleg aflezen sonar op scherm Icon_biggrin


het is me nu een stuk duidelijker.

dat stukje van 1/3 ten opzichte van de diepte ontbrak mij.



mvg Rene

rene barbier
Bronze member
Bronze member

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 28-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

aflezen sonar op scherm Empty Re: aflezen sonar op scherm

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum