De medewerkers van Holland Nautic (Lowrance) en de prostaffers wensen jullie veel plezier op deze HelpDesk

HDS 10

Ga naar beneden

HDS 10

Bericht van Eddy Claes op zo 24 mei - 19:58

Hallo,
ik heb net mijn nieuwe HDS10 binnen en wil die thuis uittesten, heb de simulator uitgezet, heeft wel satellietontvangst maar krijg toch geen verbinding. Waar ergens zou er iets in de instellingen fout kunnen zitten?
Beschik enkel nog maar over een engelstalige handleiding en kan dit zo direct niet terugvinden.
Gr, Eddy.

Eddy Claes
Qualified HelpDesk Member Silver

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 24-05-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: HDS 10

Bericht van Danny Geysen op ma 25 mei - 7:31

Eddy,

Als het de eerste maal is dat het toestel de positie moet aangeven, kan het inderdaad wat langer duren eer hij de exacte positie gevonden heeft.
Heb je het toestel dan buiten staan of in een gesloten ruimte (garage, box ...) Liefst buiten en zo vertikaal mogelijk.
Misschien ook eens checken of de instelling WAAS REQUIRED uitgevinkt staat. Indien niet, best uitvinken als je niet in open gebied bent.
Je kan ook in de Status Pagina volgen wat er juist gebeurt. Hoeveel satelieten vindt hij en hoeveel 'locks' (licht blauwe balkjes)
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Aantal berichten : 1288
Registratiedatum : 01-12-08

Profiel bekijken

Bericht van Eddy Claes op ma 25 mei - 7:41

Had die gisteren idd voor het eerst in gebruik, wel buiten in open lucht gezet maar WAAS stond wel aangevinkt. Had steeds ontvangst van een satelliet of tien (blauwe balken), maar kan je ergens volgen of die nog aan het zoeken is of niet?
Bij mijn vorige model (7000) stond er steeds een vraagteken te pinken op het pijltje zolang die zocht.
Ander vraagje, ik heb ook nog een externe antenne LGC-4000 bijgekocht, die ik nog niet uitprobeerde: hoe kan ik later op het toestel overschakelen van de ene antenne naar de andere? Of zien welke antenne in werking is?
Hartelijk dank.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op ma 25 mei - 8:30

Eddy,

Als 'WAAS Required' aangevinkt staat wil dit eigenlijk zeggen: Geef mij alleen een positie als het toestel WAAS-correctie signalen ontvangt; ontvangt het toestel die niet, wil ik geen positie.

WAAS-signalen ontvang je alleen in een open gebied en vaak een hele tijd nadat je 'gewone' satelieten te pakken hebt.

Dus dat is de reden waarom hij bij jou bleef zoeken, zonder dat hij ooit een positie opgaf, ook al had je 10 satelieten in beeld ...

Als je een LGC-4000 in het netwerk zet, zal het toestel automatisch de GPS-antenne met de beste ontvangst selecteren. Tenzij je manueel ingrijpt bij de NMEA-instellingen en daar zelf de andere GPS-antenne selecteert.
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van Eddy Claes op di 26 mei - 9:06

Wou maar effe melden dat ik nu prima ontvangst heb. Zal wel nog veel moeten oefenen met dit toestel, zitten een massa meer mogelijkheden in dan alle vorige toestellen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Eddy Claes op zo 7 jun - 6:28

Ik ben nu bezig om snel met mijn waypointlist overweg te kunnen. Wat mij nog steeds niet lukt is ergens halverwege mijn lijst een waypoint te selecteren en dan van daaruit naar boven of naar onder te scrollen wat de kortst bijzijnde waypoints zijn wat nummers betreft.
Vb: mijn waypoints in Nederland beginnen allemaal met NL, daarna wraknummer (bv 032) en dan de verschillende punten van het wrak ingedeeld in a-b-c-.....
Ik klik dan in bij zoeken NL03 en dan verschijnen op mijn scherm enkel de verschillende punten beginnende met die nummer,van NL030 tot NL039 maar ik kan niet verder naar boven of naar onder in de lijst zoals met de vroegere toestellen wel kon of heb ik die mogelijkheid ergens over het hoofd gezien?
Dus als ik de 02 of de 04 wil moet ik herbeginnen?

Gr,
Eddy.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op wo 10 jun - 9:07

Dag Eddy,

Nog even geduld a.u.b.

We posten het antwoord zo vlug mogelijk.
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van Frenk Elings op wo 10 jun - 21:21

Hallo Eddy. heb net contact gehad met het hoofdkantoor en het schijnt dat er al (nu al) diverse software updates voor de 10 zijn uitgebracht. heb je al een update gehad ?

SuperAdmin
SuperAdmin

Aantal berichten : 356
Leeftijd : 56

Profiel bekijken http://lowrance.actieforum.com

Bericht van Eddy Claes op do 11 jun - 4:56

Ben het toestel gaan afhalen op 22/05, daarna is er zeker geen update geweest. En daarvoor????? Ik zou het echt niet weten.
Waarom nu al updates bij een nieuw toestel? Zijn dat tekortkomingen die men reeds vastgesteld heeft?
Gr,
Eddy.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Frenk Elings op do 11 jun - 5:45

Tekortkomingen kun je het niet noemen, maar nieuwe technieken brengen nu eenmaal "kinderziekten" met zich mee. dat is bij elke serie (en bij elk merk) het geval. Gelukkig speelt lowrance daar snel op in en dus zijn (is) er inderdaad al een update voor de 10....er komt er zelfs nog een aan rond september. Dat je toestel in mei is aangeschaft wil niet zeggen dat je over de laatste update beschikt.

De laatste update is van 6-5-09, dus kan zeer goed jouw toestel "gemist" hebben tijdens de route van fabriek naar je voordeur.

HDS-10 Update Version 2.1.30.58

Controleer eerst of je deze update al hebt.....

SuperAdmin
SuperAdmin

Bericht van Eddy Claes op do 11 jun - 7:24

Ik vermoed dat ik dan nog niet de laatste update heb, als ik kijk bij instellingen; overige informatie en toepassing, kom ik op 2.0.30.50
Moet ik dan steeds terug naar verkooppunt ( in ons geval Nederland!) om die update te laten doen of kan dat ook ergens korter bij huis?
Gaat met deze update mijn vraag opgelost zijn?

Gr,
Eddy.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Frenk Elings op do 11 jun - 7:41

Eddy we doen ons best Very Happy , maar ik had stille hoop dat je inderdaad nog geen update gehad zou hebben......kijk maar eens naar de volgende punten die verbeterd zouden worden met de update:
----------------------------------------------------------------------------------

•Improved access to waypoint, route and trail library functions
•Improved import and export of waypoints, routes, and trails
•Added ability to export and import user settings
•Default waypoint names shortened to reduce display clutter with large numbers of waypoints
•Waypoint arrival radius and course deviation indicator settings now accessible via new Navigation system menu
--------------------------------------------------------------------------------

Er zijn nog veel meer "gefixte issues", maar deze hebben indirect wellicht met jouw vraag te maken en het kan dus zomaar zijn dat je "probleempje" inderdaad straks is opgelost. Je kunt zelf je update op de Amerikaanse website van lowrance downloaden...het is wel een flinke download (ongeveer 300 mb) maar in de tussen tijd kun je een bakkie koffe doen Surprised

Durf je dat niet aan, ga je het beste terug naar je dealer. Die kan je uiteraard verder helpen.

Hier nog even de link naar de juiste pagina voor de download...

http://www.lowrance.com/en/Products/Marine/HDS-High-Definition-System/HDS-10-FishfinderGPS-Chartplotter/Downloads/HDS-10-Software-Update

succes.....

ps: mocht deze update de oplossing zijn horen we dat hier graag.

SuperAdmin
SuperAdmin

Bericht van Eddy Claes op do 11 jun - 8:09

Denk dat ik toch maar best eens bij de dealer langs ga, zo een computerfreak ben ik nu ook weer niet, ben meer ongerust om alle software naar de donder te helpen.
Ik hou u zeker op de hoogte van de verbeteringen.
Alvast bedankt.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Eddy Claes op zo 21 jun - 6:35

Hallo,

ondertussen is de update 2.1.30.58 gebeurd maar bovenstaande probleem is duidelijk nog niet opgelost. Dus als ik de volledige naam van een waypoiny inbreng, laat sorteren op naam, kan ik van daaruit niet naar de hogere of lagere gerangschikte waypoints verderscrollen. Hoe minder tekens ik ingeef hoe langer mijn lijst die ik kan gebruiken maar stopt steeds bij het laatst ingegeven karakter.
Er zitten inderdaad veel meer mogelijkheden in het toestel maar ik dacht toch dat men er dan zou vanuit gaan om alles eenvoudig te houden en dat men via enkele simpele handelingen eenvoudig door de waypointlist kon bladeren.
Gr,
Eddy.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Frenk Elings op zo 21 jun - 6:55

Eddy, zoals je ziet zijn de update's best belangrijk. Het lijkt er hier overigens wel op dat Lowrance voor een andere aanpak heeft gekozen wat waypoints betreft.....ook wij, die nog nagenoeg weinig/tot geen ervaring hebben met de nieuwste HD toestellen hebben, zullen (voorlopig) moeten wennen aan deze nieuwe software.

Wellicht dat jouw "probleempje" meerdere gebruikers irriteert en dat deze in een volgende update verholpen zullen worden. Vooralsnog lijkt het erop dat je ermee zult moeten leven/werken.....

succes.....

SuperAdmin
SuperAdmin

Bericht van Eddy Claes op zo 21 jun - 7:34

O.k. bedankt voor de reactie, mocht je toch de kans krijgen om meer ervaring op te doen en eenvoudige instellingen te ontdekken mag je deze altijd laten weten. Ook graag wanneer er nieuwe updates ter beschikking zijn.
Gr,
Eddy.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Frenk Elings op zo 21 jun - 8:02

Eddy, uiteraard zullen we je op de hoogte houden, en zoals gezegd zullen de "bugs" die het meest opvallen bij de gebruikers resulteren in een upgrade bij de eerst komende update. Laten we hopen dat de waypoints er daar 1 van is Very Happy Tot zover veel plezier van de 10 en we zien graag wat vangstfoto's tegemoet......

SuperAdmin
SuperAdmin

Bericht van Eddy Claes op zo 21 jun - 20:06

Bedankt voor de info, ik hou jullie zeker verder op de hoogte van gebruik toestel. Ben nog maar wat aan het oefenen want nieuwe boot wordt pas begin juli geleverd en zal vaarklaar zijn tegen eind augustus.
Wat die foto's betreft, waar kan ik daar ergens mee terecht?

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Frenk Elings op zo 21 jun - 20:19

Wat dacht je van gewoon HIER Smile even stoeien met de mogelijkheden van deze helpdesk en we kunnen allemaal meegenieten van je vangsten mogelijk gemaakt door je 10.

Ennuhhh het is (liever) geen helpdesk hoe je foto's dient te uploaden.... Wink succes...

SuperAdmin
SuperAdmin

Bericht van Eddy Claes op zo 28 jun - 3:45

Nu we toch nog aan het experimenteren zijn nog enkele vraagjes over de routes.
1) Kan ik de aangemaakte routes ook omkeren in dit toestel? (is wel heel praktisch om terug binnen te varen)
2)Kan ik deze ook bekijken op het scherm met de "voorshow" zoals op de vroegere toestellen?
3)Een waypoint toevoegen aan de route: volgens mij kan je geen waypoint toevoegen uit de waypointlist zonder van in het begin deze lijst te overlopen. Als je dan weet dat er +/- 1000 waypoints inzitten en je moet dan één van de laatste uit de lijst hebben dan kan je wel begrijpen dat je effe bezig bent.
Routes zijn voornamelijk gemaakt om buiten en binnen te varen en aangezien er bijna telkens een andere eindbestemming is wordt dit laatste waypoint telkens verwijderd en vervangen door een nieuwe.
Hopelijk zie ik het verkeerd en zijn er voor deze praktische problemen toch eenvoudige oplossingen.

Gr,
Eddy.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Danny Geysen op wo 22 jul - 9:19

Eddy,

Heb je nog hetzelfde probleem met de waypoints?
Indien ja, kan je dan eens aangeven wat je juist doet?
Want ik kan gewoon scrollen in de gevonden waypoints, maar misschien doe ik wel iets anders.
Danny Geysen
Lowrancedokter
Lowrancedokter

Profiel bekijken

Bericht van Eddy Claes op wo 5 aug - 8:45

Hallo Danny,

sorry voor de late reactie, maar euh..... dat verlof toch steeds he.
Ik heb het hier wel degelijk over een waypoint toevoegen aan een route,kan dan inderdaad scrollen maar alleen van in het begin van de lijst.Een waypoint selecteren of ergens halverwege beginnen zoeken is er niet bij. Ben er ondertussen ook mee terug naar het verkooppunt geweest en daar hebben ze bovenstaande problemen ook kunnen vaststellen op mijn toestel. Zal morgen nog eens alles proberen maar geloof er niks van dat het gaat lukken. Zijn er ondertussen ook al antwoorden op mijn andere vragen in vorige mail?

Gr,
Eddy.

Eddy Claes

Profiel bekijken

Bericht van Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud